2023-04-14, 08:35
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast man kan plocka ut andra bitar ur Johannas vittnesmål som visar på att även M tar initiativ. Enligt Johanna är det ju Maja som tar fram plastpåsar för att sätta över Ts huvud och fötter för att hon tycker att det är läskigt att se dem sticka ut ur lakanet.
Har svårt att tro att Maja endast står apatisk och tyst. Uppgifterna om att sopsäckarna ska träs över T är nog Majas idé, så som Johanna berättat.
Sedan att hon försöker dra lögnen om att säckarna dras över av Johanna i den lilla trånga bilen, det går inte ihop.
Fler hårstrån hade hittats om det gick till på sättet som Maja menar.

Hon är mer slug än vad många i tråden tror.
Citera
2023-04-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Har svårt att tro att Maja endast står apatisk och tyst. Uppgifterna om att sopsäckarna ska träs över T är nog Majas idé, så som Johanna berättat.
Sedan att hon försöker dra lögnen om att säckarna dras över av Johanna i den lilla trånga bilen, det går inte ihop.

Jag tror att de trädde på sopsäckar innan de bar ner kroppen
det låter konstigt om de inte gjorde det med tanke på att dölja utifall de skulle bli påkommna
M lögner är så genomskinliga

Nu minns inte jag vad J sagt om när de täckte T med sopsäckar
Citera
2023-04-14, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX

Jag känner samma sak. Majas instinkt är att förneka allt stort som smått. Det är först när polisen kan bevisa nåt som hon medger. Eller när hon inser att det vore till fördel för henne att komma ihåg nåt, då kommer minnet krypande. För mig är det värre lögner än Johannas för det är så slugt.
Citera
2023-04-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Vissa här skriver om henne som att hon vore som en lallande fem-åring . Så synd om lilla Maja hon hade inte ätit mat och knappt sovit så då kan hon inte rå för att hon bara hjälpte till och dumpa ett lik .
Jisses ! Hon har en väldigt vanlig diagnos , och den har inte med detta att göra alls !
Hon var deppig o skoltrött , inte iq-befriad . När hon bytte till en skola med mindre klasser fick hon ju helt ok betyg . Och tog körkort lätt som en plätt .
Hon är säkert tidsoptimist, men hon kan klockan . Och det är nog hennes mamma som inte riktigt förstår detta med npf och som inte tror att hon kan och klarar .
Och när de säger att hon ibland har svårt att berätta händelser i rätt följd , det är nog när hon ljuger .
Det sas att hon har svårt att processa och inte mindes . Hon fick panik när Ts kille smsade på morgonen . Hon berättade direkt allt för samsittaren . Hon var oxå snabb med att berätta för samsittaren alla dåliga saker J gjort , framförallt mot henne . Men när hon berättade om mordet så sa hon aldrig vem som hade gjort , bara vad som hänt T .
Och jag undrar varför hennes föräldrar ville ha sådan kontroll på henne . De säger att de trodde J hade dåligt inflytande . Men kan det ha varit att de hade en känsla av att M hade en mörkare sida .
En osäker empatisk person som bara ha råkat hamna i en misshandel som ledde till mord tror jag aldrig skulle kunna hålla på som hon och tiga och ljuga och undanhålla i förhör efter förhör .
Nej hon skulle ha varit så chockad och ledsen och förvirrad att det bara hade forsat ut .
Precis
Hon har tagit på sig rollen som offer till sin samsittare
Hon berättade inte sin del i det hela till henne
Ingen empati för T anhöriga

Samsittaren sa att M mår dåligt
Det skulle väl de flesta göra om de blir inlåsta
M är livrädd för att åka fast
Smart strategi av M
Citera
2023-04-14, 09:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
JJ säger, enl SvT Jönköping:s rapportering:

-"18-åringen föreslog att vi skulle trä plastpåsar över huvudet och fötterna."

JJ enligt TV4:s rapportering:

-"Det var 18-åringens förslag att slå in henne i sopsäckar, så det gör vi tillsammans."

Vid ca kl. 9:50 skrivs det.

(18-åringen, alltså MH)

Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att de trädde på sopsäckar innan de bar ner kroppen
det låter konstigt om de inte gjorde det med tanke på att dölja utifall de skulle bli påkommna
M lögner är så genomskinliga

Nu minns inte jag vad J sagt om när de täckte T med sopsäckar
Detta är vad J säger i rätten och jag tror att det stämmer med vad som faktiskt har hänt.
Maja kommer med egna initiativ och är inte endast passiv.
Citera
2023-04-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
En liten undran... bara funderar på om tryckfelsnisse ev varit i farten.

Stämmer det att ovanstående som J skrivit till M är från 2021-08-20? Eller är det 2022-08-20?

2021.

Från 2021 tills att dom blev gripna har dom skickat och skrivet ca 4000 genom iMessage och Snapchat.
Citera
2023-04-14, 09:25
Medlem
Tre personer går in i en lägenhet, en timme senare kommer två ut levande bärandes på den tredje, död och inlindad i lakan.

That's all folks. Exakt allt som behöver sägas. Frågan är om rätten kan hitta en lucka här bara.
Citera
2023-04-14, 09:42
Medlem
Kom på en annan sak efter att ha gått igenom J och M s datatrafik.

Om M skulle vara oskyldig till mordet och blivit väckt enbart för att hjälpa bära T, så borde J vara nervös över att M ska berätta vad hon sett. J borde så fort som möjligt dagen efter vilja komma i kontakt med M för att kolla status på henne och se till så hon inte berättat nåt.

Det har skett mängder av förfrågningar om vart T tagit vägen under dagen och pådraget drar igång redan på förmiddagen, men det dröjer fram tills 18:00 då J kontaktar M för att åka till Illharjen och där kommer dom fram till vad som ska sägas.
Citera
2023-04-14, 10:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Tre personer går in i en lägenhet, en timme senare kommer två ut levande bärandes på den tredje, död och inlindad i lakan.

That's all folks. Exakt allt som behöver sägas. Frågan är om rätten kan hitta en lucka här bara.

Mitt i prick!

Allt annat kring vad som hänt är de anklagades berättelser/storys/kanske påhitt vars sanningshalt naturligtvis måste tas med en stor skopa salt.
Alldeles särskilt som det finns enormt stora skäl att idag skylla ifrån sig och de bevisligen också ljugit båda två under två månader i häktet. Var för sig.

Det var två mot en. Två som diskuterade att skada och ingen som hjälpte offret.
Gemensamt ansvar för det som skett, städandet och lögnerna efteråt är min åsikt.
Citera
2023-04-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Hade inte tänkt att skriva något i väntan på dom.
Men enligt mig har Rullman gjort rätt att låta TR pröva om MH är i samförstånd med JJ tagit livet av M.
Jag vet att det finns andra uppfattningar t.ex. från GW som tycker att Rullman skulle ha lagt en bombmatta av åtalspunkter.
Till vilken nytta?
Om TR kommer fram till att MH sov igenom mordet kan hon då fällas för medhjälp eller grov misshandel?
MH sov enligt hennes utsaga och om TR köper det vad ligger då till grund för annat åtal?
Jag tror det är 50/50 för en fällande dom mot MH, vi får se.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Om M skulle vara oskyldig till mordet och blivit väckt enbart för att hjälpa bära T, så borde J vara nervös över att M ska berätta vad hon sett. J borde så fort som möjligt dagen efter vilja komma i kontakt med M för att kolla status på henne och se till så hon inte berättat nåt.

Det har skett mängder av förfrågningar om vart T tagit vägen under dagen och pådraget drar igång redan på förmiddagen, men det dröjer fram tills 18:00 då J kontaktar M för att åka till Illharjen och där kommer dom fram till vad som ska sägas.

Hördes de inte på morgonen när Ts kille smsade M o M smsade J om vad hon skulle svara ? Och att de skickade fula snaps till varann ,eller var det efter illharjen .

Hade någon av dem börjat läsa här eller om Ts försvinnande innan de blev arresterade ?
Citera
2023-04-14, 10:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast man kan plocka ut andra bitar ur Johannas vittnesmål som visar på att även M tar initiativ. Enligt Johanna är det ju Maja som tar fram plastpåsar för att sätta över Ts huvud och fötter för att hon tycker att det är läskigt att se dem sticka ut ur lakanet.
Jo, ja. Att M helt skulle sakna initiativförmåga var fel uttryckt av mig. Jag tror inte att hon är någon nickedocka som bara gör vad andra säger. Och jag tror definitivt att hon har åsikter om allt som berör henne. Jag ser inte henne som något menlöst mähä på något vis, även om mina inlägg kanske kan uppfattas så, men som motsatsen till en "doer".

Att se olika tolkningsmöjligheter och förklaringar innebär inte att försvara eller att frånta ansvar.
Citera
2023-04-14, 10:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Om JJ hade fruktat för att MH skulle skvallra hade hon dels inte bett MH hjälpa till med kroppen, inte haft med MH i bilen när kroppen dumpades - och visat var den gömdes - och naturligtvis varit på MH som en hök och kontrollerar att MH höll tyst.

Hon skulle inte väntat med att kontakta MH om och om igen dagen efter.
De hade dessutom för vana att ha tusentals kontakter, många varje dag, sedan 1-2 år tillbaka.

Nej, MH visste rimligen att T dött av strypning för MH hade varit delaktig och hade själv en orsak att vilja frakta bort och gömma kroppen och att hålla tyst och ljuga efteråt. Därför behövde inte JJ oroa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in