2023-04-11, 13:55
Medlem
goofers avatar
Jag tycker nog man skall vänta med att hänga mannen innan man hört hans version av "problemet".
Vad vet vi om kvinnan (ts) tex?
Citera
2023-04-12, 00:53
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meloneraprio
Jag är 33 år och har 2 barn sedan en tidigare relation. Barnen är 10 och 12 år.

Min sambo har en son som är 14 år

Och tillsammans har vi en 2åring.

Han har sin 14åring på heltid och jag har mina två barn varannanvecka.

Hans 14åring rä väldigt krävande på många olika sätt, vägrar gå till skolan exempelvis och skapar bråk om det mesta vägrar göra saker som han normalt borde klara av för sin ålder och vi kan inte vara iväg från hemmet mycket längre än 2 timmar mitt på dagen utan att bli nerringd fullkomligt. Då ringer han till farmor o farfar osv och drar in dom med, han måste vara med oss överallt.

När mina barn kommer varannanvecka då vill sambon ha " kvalitetstid " utan mina barn och då ska vi gå undan o dom får klara sig själva på sina rum.

Jag förklarar för honom att jag får ju stå ut med alla grejer du har med din son och jag skulle uppskatta om du bjuder till lite och sitter med o pysslar osv ibland.

Sitter han med vid bordet då pratar han inte svarar inte tilltal går iväg sätter sig o tittar på tv istället.

Jag känner att detta börjar bli så påtaglig4 att jag inte orkar leva i detta. För att det får mig att tänka mer o mer varför jag ska umgås med honom barn men inte med mina egna som jag alltid gjort väldigt mycket. Lekt osv.
Det stjälper mitt fokus från att vara glad med mina barn när han hela tiden skapar denna stämning att visa sitt missnöje.

Nu var tanken att jag skulle göra en rolig lek till allas barn inför påsk.

Men som jag känner nu är jag så trött på att ge o ge ge får ingen tacksamhet tillbaka.

Han vill ju inte ens engagera sig i att köpa påskägg eller leken i sig. Nä han har inte ens tänkt tanken att köpa ett ägg till sitt eget barn som jag förstår det.

Jag börjar ledsna och känner att jag vill inte vara lika dålig och bete mig som honom mot hans barn utan känner mer o mer att ett särboliv är bättre.

Dom vill han ju inte detta säger han men jag känner att det blir ju aldrig ek förändring i hans betende.

Är det någon som levt i liknande former och kan berätta lite hur ni gjorde eller vad ni har för tips kring något ?
Kan jag fråga dig nåt som kan vara värdefullt för dig och andra som riskerar att hamna i din situation? Hur länge har du känt honom innan du har bestämt dig att flytta ihop med honom?
Såg du på honom innan om han var trevlig mot dina egna barn? Var han engegerad med er eller var det en förväntan du hade av att ha en gemensam barn? Var det gemensamma barnet hans önskan eller din? Kan du se till att skydda dina barn och ta ditt ansvar då barnen förväntar sig att mamman skyddar de även mot deras egen pappa om han är dum.
Citera
2023-04-12, 01:04
Medlem
Citat:

Hans 14åring rä väldigt krävande på många olika sätt, vägrar gå till skolan exempelvis och skapar bråk om det mesta vägrar göra saker som han normalt borde klara av för sin ålder och vi kan inte vara iväg från hemmet mycket längre än 2 timmar mitt på dagen utan att bli nerringd fullkomligt. Då ringer han till farmor o farfar osv och drar in dom med, han måste vara med oss överallt.

När mina barn kommer varannanvecka då vill sambon ha " kvalitetstid " utan mina barn och då ska vi gå undan o dom får klara sig själva på sina rum.

Jag förklarar för honom att jag får ju stå ut med alla grejer du har med din son och jag skulle uppskatta om du bjuder till lite och sitter med o pysslar osv ibland.

Sitter han med vid bordet då pratar han inte svarar inte tilltal går iväg sätter sig o tittar på tv istället.

Jag känner att detta börjar bli så påtaglig4 att jag inte orkar leva i detta. För att det får mig att tänka mer o mer varför jag ska umgås med honom barn men inte med mina egna som jag alltid gjort väldigt mycket. Lekt osv.
Det stjälper mitt fokus från att vara glad med mina barn när han hela tiden skapar denna stämning att visa sitt missnöje.

Men som jag känner nu är jag så trött på att ge o ge ge får ingen tacksamhet tillbaka.

Han vill ju inte ens engagera sig i att köpa påskägg eller leken i sig. Nä han har inte ens tänkt tanken att köpa ett ägg till sitt eget barn som jag förstår det.

Jag börjar ledsna och känner att jag vill inte vara lika dålig och bete mig som honom mot hans barn utan känner mer o mer att ett särboliv är bättre.

Dom vill han ju inte detta säger han men jag känner att det blir ju aldrig ek förändring i hans betende.

Är det någon som levt i liknande former och kan berätta lite hur ni gjorde eller vad ni har för tips kring något ?

Ja självklart ska du lämna !

Det finns ingen som helst framtid med en sån luffare,

Har du dina barn VV så ska du såklart umgås med barnen,
Citera
2023-04-12, 09:00
Medlem
Ni är BÅDA OMOGNA och EGOISTISKA skitungar som efter att ni skiljt er (hoppas verkligen att ni hade en jävligt bra anledning till det för det första!)
TVINGAR (för DE Stackarna har inget VAL!!)
era barn att efter Traumat (ja det är alltid ett trauma för ffa Barn när deras familj söndras!)
att ha förlorat sina föräldrar (för det gör de på ett sätt!) och sin familj DESSUTOM ska tvingas ihop med främmande Människor som DE INTE VALT att tvingas Leva Med och ha denna/dessa som några slags föräldrar (som de ju inte är!) och Dessutom låtsas att de är glada 😓 för att alla ska "vara en big happy family minsann" (!) för att infria sina föräldrars Förhoppningar! 🤢🤮
Inombords mår de skit!!! Men det kan de inte visa sina egoföräldrar för då "sårar" de ju dem!
Sen ska det tvunget skaffas ett jävla TILL barn naturligtvis!!!
Ett "kärleksbarn" såklart! För de glada nykära vuxna som tror och tycker att de andra barnen naturligtvis är lika glada som de!!! Såklart.......
Eller?
Ett Kärleksbarn.... Som plötsligt är Centrum i "Familjen".... Åh vad Styvbarnen/Halvsyskonen är glada........

Om det är fråga om Misshandel - Fysisk eller Psykisk eller annat Rent FÖRTRYCK - i familjen - då har jag förståelse för att man tvingas skilja sig. För då är det nödvändigt för barnens skull också.

Men - du behöver för f-n inte tvinga barnen efter det att dessutom uppleva nya Trauman och Skit genom att ta ifrån dem ÄNNU mer av deras trygghet och kända tillvaro - genom att tvinga ihop dem med en människa som DU vill vara med - och dessutom skaffa nytt barn med denna!!! som dina stackars barn ska tvingas leva med dessutom Fy fan.
Egoistiska jävla svinföräldrar.
Det är vad ni är.

Låt för fan dina stackars barn som förlorat sin familj genom separation VARA.
Låt dem lära sig att leva med sin nya tillvaro.
Låt dem Läka!

Istället för att göra NYA SÅR hela tiden

Om DU vill ha en partner - jamen skaffa det då!
Men dra för f-n inte in dina BARN i det.
Sköt det UTANFÖR Deras Liv!

Om du sätter deras Bästa i första rummet alltså.....

Vilket mycket få sk "vuxna" gör numera tyvärr
Citera
2023-04-12, 11:44
Medlem
Vinterdofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Ni är BÅDA OMOGNA och EGOISTISKA skitungar som efter att ni skiljt er (hoppas verkligen att ni hade en jävligt bra anledning till det för det första!)
era barn att efter Traumat (ja det är alltid ett trauma för ffa Barn när deras familj söndras!)
att ha förlorat sina föräldrar (för det gör de på ett sätt!) och sin familj DESSUTOM ska tvingas ihop med främmande Människor som DE INTE VALT att tvingas Leva Med och ha denna/dessa som några slags föräldrar (som de ju inte är!) och Dessutom låtsas att de är glada 😓 för att alla ska "vara en big happy family minsann" (!) för att infria sina föräldrars Förhoppningar! 🤢🤮
Inombords mår de skit!!! Men det kan de inte visa sina egoföräldrar för då "sårar" de ju dem!
Ett "kärleksbarn" såklart! För de glada nykära vuxna som tror och tycker att de andra barnen naturligtvis är lika glada som de!!! Såklart.......
Eller?
Ett Kärleksbarn.... Som plötsligt är Centrum i "Familjen".... Åh vad Styvbarnen/Halvsyskonen är glada........

Om det är fråga om Misshandel - Fysisk eller Psykisk eller annat Rent FÖRTRYCK - i familjen - då har jag förståelse för att man tvingas skilja sig. För då är det nödvändigt för barnens skull också.

Men - du behöver för f-n inte tvinga barnen efter det att dessutom uppleva nya Trauman och Skit genom att ta ifrån dem ÄNNU mer av deras trygghet och kända tillvaro - genom att tvinga ihop dem med en människa som DU vill vara med - och dessutom skaffa nytt barn med denna!!! som dina stackars barn ska tvingas leva med dessutom Fy fan.
Det är vad ni är.

Låt dem Läka!

Jag kan känna frustration i ditt svar. Jag känner med dig och med de barnen. Har du egen upplevelse eller känner du nån som har gått igenom liknande händelse!
Citera
2023-04-13, 21:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Du tappade mig när du började gnälla på att han inte engagerade sig i påskäggsinköpen. Du verkar för upptagen med rättvisefrågor. Det är svårt att ens hänga med på vad det är du tycker är så självklart.
Citera
2023-04-13, 22:12
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror tyvärr inte att det går att göra något åt det där, din sambo är som han är. Jag tror att det är bättre att ni flyttar till två mindre lägenheter nära varandra, lever era liv i huvudsakligen med era egna barn och med tvååringen varannan vecka (förutsatt att du litar på att din sambo klarar av detta såklart), eventuellt är det bättre att din sambo bara har tvååringen varannan helg i början, tills han eller hon blir lite större. Och så träffas ni bara ensamma, du och exsambon, när ni har tillfälle till det.

14-åringen är ändå 14, så problemen med honom är ändliga. Om ett par år kommer han med stor sannolikhet inte att vilja vara med er hela tiden längre. Eftersom din sambo har honom ensam, så gissar jag att det hände något allvarligt med hans mamma, och att det är därför han har separationsångest och vill vara med er hela tiden, för att han är rädd att förlora er också? Men någonstans i mittersta eller övre tonåren brukar längtan att skaffa sig en tjej ta över, och det blir drivkraften att sluta hänga efter föräldrarna överallt. Men detta löser inte problemet med att din sambo inte är intresserad av dina barn sedan förr, tyvärr... Det går ut över dina barn, och det är inte rätt mot dem. Så jag säger ändå inte att du ska vänta och stå ut.

(Angående påskägg och påsklekar, så är både 12- och 14-åringen för stora för det. Hur tänkte du där..?)

Äh inte blir man för stor för påskägg? Min mamma försöker allt ge mig påskägg ännu, jag är 38. Lekar kan jag väl vara med på att en 14 åring kanske är väl stor för, min 12 åring letade dock glatt efter sitt påskägg i trädgården efter att jag sett påskharen skutta förbi. Varför tvinga barnen sluta leka innan de själva vill?

I övrigt håller jag med om att det nog är tveksamt om du kan ändra på honom. Om TS och karln har en tvååring ihop är ju hennes barn inte nya för honom, om han inte visat intresse för dem ännu utan bara vill undvika dem så verkar det inte så troligt att han blir mer intresserad av dem. Sen undrar jag när de ska kunna ha egen tid och "gå undan" med en tvååring ändå.
Citera
2023-04-13, 22:13
Avslutad
Ni har varken ordning på era barn eller på er relation, och din sambos ex klarar inte av att ta hand om sitt eget barn. Ändå väljer ni att skaffa ännu fler barn. Varför?
Citera
2023-04-13, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Eller?

Det är vad ni är.

Låt dem Läka!

Detta hade kunnat skrivas mycket enklare, met kortfattat och mindre dramatiskt men jag håller ändå med om poängen. Låt inte barnen drabbas av era egna problem.
Citera
2023-04-14, 02:48
Medlem
Hahahah typisk svensk så kallad familj 2023.

Arma Sverige.
Citera
2023-04-14, 06:00
Bannlyst
Varför väljer man att skaffa barn igen när man redan har stora barn? Varför räcker det inte med att ha barn med en (1) tidigare partner? Vad tycker alla tidigare barn om det upplägget? Varför gör man så här, drar in sina barn i något de inte har bett om? Om han är ensamstående på heltid borde han ha valt att vara singel.
Senast redigerad av Roxic 2023-04-14 kl. 06:04.
Citera
2023-04-14, 06:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Äh inte blir man för stor för påskägg? Min mamma försöker allt ge mig påskägg ännu, jag är 38. Lekar kan jag väl vara med på att en 14 åring kanske är väl stor för, min 12 åring letade dock glatt efter sitt påskägg i trädgården efter att jag sett påskharen skutta förbi. Varför tvinga barnen sluta leka innan de själva vill?

I övrigt håller jag med om att det nog är tveksamt om du kan ändra på honom. Om TS och karln har en tvååring ihop är ju hennes barn inte nya för honom, om han inte visat intresse för dem ännu utan bara vill undvika dem så verkar det inte så troligt att han blir mer intresserad av dem. Sen undrar jag när de ska kunna ha egen tid och "gå undan" med en tvååring ändå.

Ja, OK, vi vet inte hur just barnen i TS' familj är. Men som hon beskriver 14-åringen i alla fall, så låter han inte som någon som vill leka barnlekar, utan mera som en tonåring som vill vara störig. Här är det numera jag som får påskägg av dottern... fast jag behöver inte leta efter det!

Det är troligen det vanliga scenariot, som folk inte ser själva men som omgivningen ser så tydligt. Man och kvinna med var sina barn sedan förr träffas, och särskilt för kvinnan är det jätteviktigt att man bildar EN RIKTIG FAMILJ på en gång, och i det syftet skaffar man "det lilla kärleksbarnet" som ska knyta ihop familjen. Alldeles för fort, innan man lärt känna varandra och varandras barn ordentligt, och är säker på att DEN konstellationen funkar, innan man förändrar något mer - och sätter fast sig med varandra oåterkalleligt.

Släng sedan in ett spädbarn som skriker om nätterna, och håller folk vakna så att alla blir trötta och sura om dagarna i den ekvationen, och när det är över en ett-tvååring med spring i benen som måste vaktas konstant, så har du ett recept för katastrof. Och hur skulle de vuxna kunna få någon partid, när de har barn i så olika åldrar, med olika sovtider..?

I just den här familjen verkar det dessutom ha funnits värre problem än vanligt, eftersom mannens barns mamma inte är med i bilden alls. TS vill inte berätta, men det måste nästan ha hänt något traumatiskt. Vare sig mamman är död, har sagt upp kontakten med sina barn helt, eller befinner sig på handikapp-institution, mentalsjukhus eller i fängelse, så är det naturligtvis fruktansvärt traumatiskt för barnen. De hade behövt ha sin pappa för sig själv, i stället för att han skulle börja om med en ny kvinna och hennes barn (OK vi vet inte hur länge sedan det traumatiska hände, i och för sig - kan vara tio år sedan också.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in