Citat:
Ursprungligen postat av
Etta.Place
Äh inte blir man för stor för påskägg? Min mamma försöker allt ge mig påskägg ännu, jag är 38. Lekar kan jag väl vara med på att en 14 åring kanske är väl stor för, min 12 åring letade dock glatt efter sitt påskägg i trädgården efter att jag sett påskharen skutta förbi. Varför tvinga barnen sluta leka innan de själva vill?
I övrigt håller jag med om att det nog är tveksamt om du kan ändra på honom. Om TS och karln har en tvååring ihop är ju hennes barn inte nya för honom, om han inte visat intresse för dem ännu utan bara vill undvika dem så verkar det inte så troligt att han blir mer intresserad av dem. Sen undrar jag när de ska kunna ha egen tid och "gå undan" med en tvååring ändå.
Ja, OK, vi vet inte hur just barnen i TS' familj är. Men som hon beskriver 14-åringen i alla fall, så låter han inte som någon som vill leka barnlekar, utan mera som en tonåring som vill vara störig. Här är det numera jag som får påskägg av dottern... fast jag behöver inte leta efter det!
Det är troligen det vanliga scenariot, som folk inte ser själva men som omgivningen ser så tydligt. Man och kvinna med var sina barn sedan förr träffas, och särskilt för kvinnan är det jätteviktigt att man bildar EN RIKTIG FAMILJ på en gång, och i det syftet skaffar man "det lilla kärleksbarnet" som ska knyta ihop familjen. Alldeles för fort, innan man lärt känna varandra och varandras barn ordentligt, och är säker på att DEN konstellationen funkar, innan man förändrar något mer - och sätter fast sig med varandra oåterkalleligt.
Släng sedan in ett spädbarn som skriker om nätterna, och håller folk vakna så att alla blir trötta och sura om dagarna i den ekvationen, och när det är över en ett-tvååring med spring i benen som måste vaktas konstant, så har du ett recept för katastrof. Och hur skulle de vuxna kunna få någon partid, när de har barn i så olika åldrar, med olika sovtider..?
I just den här familjen verkar det dessutom ha funnits värre problem än vanligt, eftersom mannens barns mamma inte är med i bilden alls. TS vill inte berätta, men det måste nästan ha hänt något traumatiskt. Vare sig mamman är död, har sagt upp kontakten med sina barn helt, eller befinner sig på handikapp-institution, mentalsjukhus eller i fängelse, så är det naturligtvis fruktansvärt traumatiskt för barnen. De hade behövt ha sin pappa för sig själv, i stället för att han skulle börja om med en ny kvinna och hennes barn (OK vi vet inte hur länge sedan det traumatiska hände, i och för sig - kan vara tio år sedan också.)