Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Jag frågar mig istället varför är det så svårt för den andra största armén i världen att ta Bakhmut? Det är inte en mångmiljonstad som Moskva utan det är 30% mindre än Lund.
Putin misslyckades med att ta Kiev och Charkiv men Bakhmut är som en liten stadsdel i Moskva.
Ryssland använder 8-10 gånger mer ammunition än Ukraina men de har enorma lager sedan Sovjettiden. Hur som helst varje dag skjuts det en massa och även Ryssland kommer få problem i längden, därför sänder man trevare till Kina och Nordkorea har redan levererat ammunition.
Massa siffror och procent i ditt inlägg, jag kommer inte att bemöta dessa men det viktiga är inte hur stor eller liten staden är. Just nu pågår häftiga strider där och båda sidor skickar dit mycket trupper och material. Trots att jag inte är en General så drar jag slutsatsen att Ryssland tjänar på att Ukraina kraftsamlar där och Ryssland köttar på, snarare än att fronten är utspridd längs 100 tals mil. Ett scenario som Bakhmut ger ju stora förluster hos båda sidor självklart, men sett till befolkningsmmängd och storlek på militären så är ett sånt scenario ändå till fördel för Ryssland och till nackdel för Ukraina.
Om jag minns rätt sa zeleynskyj att de skulle strida till sista man i Bakhmut. Dumt uttalande, vilket syfte uppnår man genom att slakta sina styrkor? Det är oväsentligt på storleken av staden så länge det pågår strider, frukten kommer att skördas när zeleynskyj (nato) inte kan skicka fler.