2023-04-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag instämmer i din text till fullo. De som skriver i denna tråd och generellt de som stödjer Ukraina brukar resonera så här: Ukraina vinner, men Ryssland tar märkligt nog mark. Ryssland har slut på vapen, ammunition, utrustning men avancerar ändå. Om det går så dåligt för Ryssland och ukraina snart tar hem det här, varför sitter zeleynskyj som den värsta gatutiggaren av alla och skriker efter f16, luftvärn, tanks och ammunition? Jag får inte den logiken att gå ihop och förstår inte hur någon annan med normal tankeverksamhet kan tro/köpa lögnen över att Ukraina snart går segrande ur detta.

Viktiga delar av infrastrukturen samt städer är sönderbombade i ukr, deras män har antingen stupat i strid, skadats i strid eller flytt till något europeiskt land. Kvar är gamlingar, sjuka, kvinnor och barn, personer som inte kommer att kunna återuppbygga landet mao. Finns bara en slutlig lösning, nämligen import från 3:e världen.

De som står på ukrainska sidan gillar att håna Ryssland och deras krigföring, men glömmer att nämna att Ukraina är backat av i stort sett hela EU samt Nato med finanser, vapen mm. Samtidigt som Ryssland har kraftiga sanktioner emot sig vilket även försvårar handel med sina allierade som inte har sanktioner mot Ryssland.

Jag kan inte se något annat land i världen som skulle kunnat hanterat den extrema situationen bättre än just Ryssland.

Som lågbegåvad är det svårt att få logiken att gå ihop, läs dina frågor och försök att tänka några varv till så har du svaret.
Citera
2023-04-13, 20:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag instämmer i din text till fullo. De som skriver i denna tråd och generellt de som stödjer Ukraina brukar resonera så här: Ukraina vinner, men Ryssland tar märkligt nog mark. Ryssland har slut på vapen, ammunition, utrustning men avancerar ändå.

Jag kan inte se något annat land i världen som skulle kunnat hanterat den extrema situationen bättre än just Ryssland.

Gör man ?

Hur har det gått sen förra sommaren ? Bakhmut.., tja du om du syns ryssarnas avancemang i Bakhmut är en framgång..efter nu 8 månader.., så får det stå för dig.

(och inte är det i ryssarnas händer ännu..)

"Ryssland har hanterat situationen bra" säger du.

Man har blivit en paria i västvärlden. Inrikes är braindrainen är illa, man letar kroniskt efter nytt "kött" till fronten för vanligt folk köper inte Putins "nazze-jakt" i Ukraina. Det finns hur mycket som helst..
Citera
2023-04-13, 20:44
Medlem
raskenss avatar
Dom ruttna äckliga kackerlackorna från Ryssland bombade en skola i Svenskbyn och dödade en civil. Det finns ingenting av militärt värde där.

https://www.svenskbyborna.se/
Citera
2023-04-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, har även fått med mig detta. Läste tidigare även en intressant ide. Nämligen att det var fel utav väst att sätta sanktioner på Ryssland, då speciellt utav lyxartiklar. Tanken var att låta ryssarna spendera pengar på "skit" som Louis vuitton väskor och allehanda annan lyx. Så att man dränerar pengarna snabbare.., men då utav "skitprodukter" som sagt.

Har egentligen inget problem med att ryssen slösar pengar på europeiska lyxartiklar och ”svensk” sprit men sanktionerna handlar inte bara om pengar utan även om att stänga ute ryssen från diverse handel med väst då handeln nästan aldrig blir enkelriktad.

Nu ser jag Louis Vuitton och absolut vodka dekadent skit ändå men hoppas andra har vett att bojkotta dom som tvunget måste göra affärer med vatniks.

Ukrainsk öl däremot.. det är för folk med klass! Inget för vulgära vatniks inte
Citera
2023-04-13, 20:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Fortfarande tycks många tro i den här diskussionen att Ukraina vinner. Det är ju fånigt att kräva att alla områden som ryssarna erövrat skall återgå till Ukraina. Men det brukar vara så i krig att om man tar ett område och kan försvara det - så är det deras. Att Ukraina har förlorat stad efter stad, industri efter industri tycks ha gått de hejandes ögon förbi.
Att det tar så länge för Ryssland att rensa bort ukrainare från Donbass, beror på att Ukrainarna använder civila som sköld och att Wagnergruppen måste in i varje port för att köra ut dem. Det kan ta ett tag för de civila hålls ju som fångar och innan någon kan göra något så är det bara att vänta.
Det är därför det tar så länge i städerna och bebyggelsen för den ryska armén.

Men det har bara varit två tillfällen när Ukraina har slagit tillbaka. Den ena gången var det tre attacker samtidigt i norr, i öster och i söder. De två lägre ner misslyckades men den norra var bra. Ukrainarna färdades ända till floden - men det fanns ingen att skjuta på - alla var evakuerade. Men Ryssarna sköt på styrkorna som inte hade något skydd för de hade inte tid att skapa något för de skulle vinna terräng till varje pris.
12.000 döda ukrainska sodater blev priset (och en hel del från Amerika/Texas.) Inte en enda rysk soldat blev dödad i den offensiven av Ukraina.

Den andra gången som kanske anses som vinst var Karkov, staden som man inte kan försvara. Ryssarna evakuerade staden med hjälp av pråmar och båtar - i absolut tysthet. Inte ens satelliterna fick reda på det före gryningen, eller Musk. Ryssarna kunde alltså svärta satelliterna.
Nåja, Ukrainarna sprang in till staden, besköts och så satte de upp en flagga - och dök tillbaka till sina skyttegravar uppe på höjden. Och förutom flaggan så finns inte en enda ukrainsk soldat i staden.Men det heter att detta är en vinst!

Det var de två vinsterna. Och det är längesen.

Men frågan är varför har Amerikanerna släppt dessa hemliga dokument? Vad vinner de på det? Senatorerna blir arga och efter Musk släppt twitter filerna och senaten har fått reda på hur mycket propaganda som twitter tvingats publicera - så kokar det vid Vita huset. Jag tror inte att USA ger mer pengar till Ukraina och utan dem så är kriget slut.

Om inte Nato går in i kriget, officiellt alltså, via Polen.

Dagens mest vrickade och snedvridna inlägg.
Inget av vad vi skriver här, har någon inverkan på vad som händer i verkligheten.
Finns ingen orsak att sitta och ljuga här.
Svamla saker som inte har någon verklighets förankring.
Bara pundat.
Citera
2023-04-13, 21:05
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Gör man ?

Hur har det gått sen förra sommaren ? Bakhmut.., tja du om du syns ryssarnas avancemang i Bakhmut är en framgång..efter nu 8 månader.., så får det stå för dig.

(och inte är det i ryssarnas händer ännu..)

"Ryssland har hanterat situationen bra" säger du.

Man har blivit en paria i västvärlden. Inrikes är braindrainen är illa, man letar kroniskt efter nytt "kött" till fronten för vanligt folk köper inte Putins "nazze-jakt" i Ukraina. Det finns hur mycket som helst..

Den som lever får se hur det slutar. Jag är inte helt insatt i exakt hur stora områden ryssland kontrollerar, samt vart de önskvärda gränserna för Ryssland sträcker sig. Men en sak är säker när man ser hur skitnödiga zeleynskyj, nato och eu är, att det inte går bra.

Men jag kommer inte lägga krut på att försöka bevisa det för dig eller ovanstående skribenter som blivit hjärntvättade och tror på någon magisk våroffensiv från kiev . Jag låter nederlaget sjunka in hos er i lugn o ro, ni är just nu I förnekelsestadiumet och har enormt tunnelseende, då tjänar det inget till att försöka lägga fram verkligheten. Ukr. Är slut, omvärlden håller liv i detta men även den solidariteten har sina begränsningar. Vinner "fel" president i ett visst land så bör zeleynskyj ha sina resväskor packade och sitt flygplan fulltankat och startklart.
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2023-04-13 kl. 21:08.
Citera
2023-04-13, 21:07
Medlem
KillPus avatar
Samma datum förra året.
Avfyrning av Neptunus missiler som gjorde Z-skräpet på ryZZkastrullen "moskva" till fiskmat!
Det var härliga nyheter då!

https://twitter.com/Turchynov/status/1646475307078107136

Jag hoppas på liknande skott i framtiden mot kreml och staden moskva!
Citera
2023-04-13, 21:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Den som lever får se hur det slutar. Jag är inte helt insatt i exakt hur stora områden ryssland kontrollerar, samt vart de önskvärda gränserna för Ryssland sträcker sig. Men en sak är säker när man ser hur skitnödiga zeleynskyj, nato och eu är, att det inte går bra.

Men jag kommer inte lägga krut på att försöka bevisa det för dig eller ovanstående skribenter som blivit hjärntvättade och tror på någon magisk våroffensiv från kiev . Jag låter nederlaget sjunka in hos er i lugn o ro, ni är just nu I förnekelsestadiumet och har enormt tunnelseende, då tjänar det inget till att försöka lägga fram verkligheten. Ukr. Är slut, omvärlden håller liv i detta men även den solidariteten har sina begränsningar. Vinner "fel" president i ett visst land så bör zeleynskyj ha sina resväskor packade och sitt flygplan fulltankat och startklart.

Well.., jag är inte övertygad om att Ukraina kan ta tillbaka allt det som man tappade förra året. Orsaken till det är att väst (speciellt Eu) har/är för snåla med sin hårdvara, som Ukraina behöver.

Men, jag är närmast säker på att Ryssland inte kan vinna kriget. Kort sagt, man har tappat alldeles för mycket utav sin materiell, likaså vill inte ryssarna till fronten (motivationen är på Ukrainas sida). Det bästa Putin kan hoppas på är att trötta ut väst (läs Eu) och få till "något" som han försöker sälja som en seger på hemmaplan. Men en seger är det inte. För Ukraina har överlevt som en självständig nation.
Citera
2023-04-13, 21:22
Medlem
Citat:
Jag instämmer i din text till fullo. De som skriver i denna tråd och generellt de som stödjer Ukraina brukar resonera så här: Ukraina vinner, men Ryssland tar märkligt nog mark. Ryssland har slut på vapen, ammunition, utrustning men avancerar ändå. Om det går så dåligt för Ryssland och ukraina snart tar hem det här, varför sitter zeleynskyj som den värsta gatutiggaren av alla och skriker efter f16, luftvärn, tanks och ammunition? Jag får inte den logiken att gå ihop och förstår inte hur någon annan med normal tankeverksamhet kan tro/köpa lögnen över att Ukraina snart går segrande ur detta.

Viktiga delar av infrastrukturen samt städer är sönderbombade i ukr, deras män har antingen stupat i strid, skadats i strid eller flytt till något europeiskt land. Kvar är gamlingar, sjuka, kvinnor och barn, personer som inte kommer att kunna återuppbygga landet mao. Finns bara en slutlig lösning, nämligen import från 3:e världen.

De som står på ukrainska sidan gillar att håna Ryssland och deras krigföring, men glömmer att nämna att Ukraina är backat av i stort sett hela EU samt Nato med finanser, vapen mm. Samtidigt som Ryssland har kraftiga sanktioner emot sig vilket även försvårar handel med sina allierade som inte har sanktioner mot Ryssland.

Klart att du instämmer vatnik.
Två vatnik möts på ett svenskt fritt forum om Putins invasion av Ukraina och är överens.
Liten reflexion.
Vem invaderade vem och varför?
Vem är det som terrorbombar Vem?
Vilket land pågår kriget i?
Citera
2023-04-13, 21:24
Medlem
Citat:

Tycker du det ser ljust ut för Ryssland på något sätt? Lite oavsett om de kan hålla lite områden i Ukraina alltså. Vad vinner de på det tänker du?
Citera
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Jag frågar mig istället varför är det så svårt för den andra största armén i världen att ta Bakhmut? Det är inte en mångmiljonstad som Moskva utan det är 30% mindre än Lund.
Putin misslyckades med att ta Kiev och Charkiv men Bakhmut är som en liten stadsdel i Moskva.

Ryssland använder 8-10 gånger mer ammunition än Ukraina men de har enorma lager sedan Sovjettiden. Hur som helst varje dag skjuts det en massa och även Ryssland kommer få problem i längden, därför sänder man trevare till Kina och Nordkorea har redan levererat ammunition.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
För att jag skrev att Putin troligtvis har cancer så tror du att jag är någon Nidhoogen?
Du har helt fel, lägg ner.
Du är på ett forum för och med yttrandefrihet, låt det förbli så och kom inte med idiotiska anklagelser.
Nej, du råkade komma med av misstag, var personen under jag menade. Vet faktiskt inte hur det skedde ens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in