2023-04-13, 21:31
Medlem
rex144s avatar
Angående ukrainsk offensiv, det krävs mycket större militära resurser för en offensiv jämfört med försvar. Man brukar säga att vid en invasion ska man ha 2-3 gånger större militära resurser jämfört med den försvarande sidan.
Citera
2023-04-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Angående ukrainsk offensiv, det krävs mycket större militära resurser för en offensiv jämfört med försvar. Man brukar säga att vid en invasion ska man ha 2-3 gånger större militära resurser jämfört med den försvarande sidan.

och tydligen massa annat också. Massor av träning, massor av logistik och tur.
Citera
2023-04-13, 21:43
Medlem
Roberys avatar
Styrkeförhållanden mellan Ukraina och Ryssland är i paritet med styrkeförhållanden mellan Tyskland och Polen 1939. Tyskarna behövde 3 veckor. Ryssarna är så genomusla på krigsföring så jävla pinsamt inkompetenta de är.
Citera
2023-04-13, 21:47
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag frågar mig istället varför är det så svårt för den andra största armén i världen att ta Bakhmut? Det är inte en mångmiljonstad som Moskva utan det är 30% mindre än Lund.
Putin misslyckades med att ta Kiev och Charkiv men Bakhmut är som en liten stadsdel i Moskva.

Ryssland använder 8-10 gånger mer ammunition än Ukraina men de har enorma lager sedan Sovjettiden. Hur som helst varje dag skjuts det en massa och även Ryssland kommer få problem i längden, därför sänder man trevare till Kina och Nordkorea har redan levererat ammunition.
Massa siffror och procent i ditt inlägg, jag kommer inte att bemöta dessa men det viktiga är inte hur stor eller liten staden är. Just nu pågår häftiga strider där och båda sidor skickar dit mycket trupper och material. Trots att jag inte är en General så drar jag slutsatsen att Ryssland tjänar på att Ukraina kraftsamlar där och Ryssland köttar på, snarare än att fronten är utspridd längs 100 tals mil. Ett scenario som Bakhmut ger ju stora förluster hos båda sidor självklart, men sett till befolkningsmmängd och storlek på militären så är ett sånt scenario ändå till fördel för Ryssland och till nackdel för Ukraina.

Om jag minns rätt sa zeleynskyj att de skulle strida till sista man i Bakhmut. Dumt uttalande, vilket syfte uppnår man genom att slakta sina styrkor? Det är oväsentligt på storleken av staden så länge det pågår strider, frukten kommer att skördas när zeleynskyj (nato) inte kan skicka fler.
Citera
2023-04-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Massa siffror och procent i ditt inlägg, jag kommer inte att bemöta dessa men det viktiga är inte hur stor eller liten staden är. Just nu pågår häftiga strider där och båda sidor skickar dit mycket trupper och material. Trots att jag inte är en General så drar jag slutsatsen att Ryssland tjänar på att Ukraina kraftsamlar där och Ryssland köttar på, snarare än att fronten är utspridd längs 100 tals mil. Ett scenario som Bakhmut ger ju stora förluster hos båda sidor självklart, men sett till befolkningsmmängd och storlek på militären så är ett sånt scenario ändå till fördel för Ryssland och till nackdel för Ukraina.

Om jag minns rätt sa zeleynskyj att de skulle strida till sista man i Bakhmut. Dumt uttalande, vilket syfte uppnår man genom att slakta sina styrkor? Det är oväsentligt på storleken av staden så länge det pågår strider, frukten kommer att skördas när zeleynskyj (nato) inte kan skicka fler.

Fast Ryssland har anfallit och Ukraina försvarat. Dina slutsatser kan vara felaktiga.
Citera
2023-04-13, 21:54
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tycker du det ser ljust ut för Ryssland på något sätt? Lite oavsett om de kan hålla lite områden i Ukraina alltså. Vad vinner de på det tänker du?

Om jag minns rätt så är målet att ta ca20% av det som idag anses vara Ukraina. Hursomhelst är det stora ytor till att börja med, Ukraina är Europas andra största land (bortsett från ryssland) så du får räkna och göra matematiken själv. Det finns mycket naturresurser i området, då syftar jag bla. På den bördiga jorden. Finns många fler goda anledningar till varför det är fördelaktigt att få dessa områden men jag låter dig klura på det i lugn och ro
Citera
2023-04-13, 22:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

"Strida till sista man" har man väl uttryckt i varenda konflikt sen vi kastade stenar på varandra?
Huvudanledningen att man håller Bakhmut har redan tagits upp tusen gånger i tråden, det är för att orcherna lider fy helvetes förluster och så länge dom gör det är det värt att försvara grushögen.
Citera
2023-04-13, 22:07
Medlem
https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1646595415725187077

Akademikerfyllot ber sina spärrtrupper att skjuta på dem som retirerar.
Citera
2023-04-13, 22:09
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Samma datum förra året.
Avfyrning av Neptunus missiler som gjorde Z-skräpet på ryZZkastrullen "moskva" till fiskmat!
Det var härliga nyheter då!

https://twitter.com/Turchynov/status/1646475307078107136

Jag hoppas på liknande skott i framtiden mot kreml och staden moskva!
Det blev ett jävla rabalder från förtvivlade anhöriga i rysk media när Moskva blev en ubåt.
Varför? Jo delvis för att det var "riktiga", ordentliga ryssar och inte några simpla uralfyllon som dog.
Citera
2023-04-13, 22:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
"Strida till sista man" har man väl uttryckt i varenda konflikt sen vi kastade stenar på varandra?
Huvudanledningen att man håller Bakhmut har redan tagits upp tusen gånger i tråden, det är för att orcherna lider fy helvetes förluster och så länge dom gör det är det värt att försvara grushögen.
...och dessutom kan ryssarna inte skicka soldater någon annanstans. Bachmutavsnittet har förstärkts av stridsgrupper från 76e luftlandsättningsdivisionen (VDV). De höll tidigare till uppe i Luhansk vid Kreminnaavsnittet. Detta betyder att det nu har blivit omöjligt för ryssarna att slå ut ett angrepp i riktning Lyman från brohuvudet vid Kreminna.
Citera
2023-04-13, 22:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Om jag minns rätt så är målet att ta ca20% av det som idag anses vara Ukraina. Hursomhelst är det stora ytor till att börja med, Ukraina är Europas andra största land (bortsett från ryssland) så du får räkna och göra matematiken själv. Det finns mycket naturresurser i området, då syftar jag bla. På den bördiga jorden. Finns många fler goda anledningar till varför det är fördelaktigt att få dessa områden men jag låter dig klura på det i lugn och ro

Målet är 20%?
Intressant att du sitter på sådan kunskap.
Länk tack 🙏
Citera
2023-04-13, 22:16
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Okej, vi får se hur väl eller illa din text åldras. En sak är säker, jag ska skriva till dig när bakhmut väl har fallit. Du kan göra likadant om Ukraina lyckas försvara den.

Slava
Russia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in