Citat:
Tunnelbaneförslaget innebär väl att man bygger klart VL plus en tunnel mellan VL och Lindholmstunneln? Det låter inte alls billigt.
Tyvärr(?) tror jag att en station ungefär vid Gårda kommer behövas i framtiden. Om den bör läggas vid Olskroken, Gårda eller, som jag funderat på lite halvseriöst, i stort sett under St Sigfridsplan, vet jag inte. Men det lär behövas på sikt, staden växer, och det finns plats österut.
En sådan station behöver vändspår, så förbindelse med dagens centralstation, där några spår kan användas som vändspår, kan vara vettigt. Då kan även passagerare tillåtas sina på/av där. Alltså, tåg som slutar i Göteborg vänder efter stopp vid ny centralstation vid dagens centralstation. Som Haag, antar jag. Genomgående tåg, en Oslo-Köpenhamn, stannar endast vid ny centralstation. Motsvarande vändspår kommer nog behövas även på andra sidan av stationen.
Tyvärr kräver flytt av centralstation rejäl anpassning av kollektivtrafik, vilket inte blir billigt.
Tyvärr(?) tror jag att en station ungefär vid Gårda kommer behövas i framtiden. Om den bör läggas vid Olskroken, Gårda eller, som jag funderat på lite halvseriöst, i stort sett under St Sigfridsplan, vet jag inte. Men det lär behövas på sikt, staden växer, och det finns plats österut.
En sådan station behöver vändspår, så förbindelse med dagens centralstation, där några spår kan användas som vändspår, kan vara vettigt. Då kan även passagerare tillåtas sina på/av där. Alltså, tåg som slutar i Göteborg vänder efter stopp vid ny centralstation vid dagens centralstation. Som Haag, antar jag. Genomgående tåg, en Oslo-Köpenhamn, stannar endast vid ny centralstation. Motsvarande vändspår kommer nog behövas även på andra sidan av stationen.
Tyvärr kräver flytt av centralstation rejäl anpassning av kollektivtrafik, vilket inte blir billigt.
Infrastruktur är aldrig billigt. Någon som kan räkna får väl ta fram en kalkyl. Inte bara blunda och hoppas på det bästa, som Trafikverket tycks göra. De har redan gjort tillräcklig skada. Kanske Chalmers har den kompetensen? En stor del av nuvarande bangård vid centralen kan väl bebyggas med fler höghus i glas och stål (OBS! Ironi! Helst vackra hus förstås!), så kommer det in mer pengar. Flyttar man även NE-terminalen och Åkareplatsens resecentrum till Olskroken frigörs ännu mer yta.
Så säckstationen vid nuvarande centralen blir kvar, men med färre spår. Vändspår åt andra hållet finns det gott om i Sävenäs, sedan de skövlade kolonierna.
Som jag tidigare tryckt på är nyttan för göteborgarna mycket större med någon form av spårväg/stadsbana i tunnel, men även för utifrån kommande, som kan nå fler delar av stan med ett byte i Olskroken för vidare transport under jord. Det gäller bara att tänka plattformar i flera plan (t.ex. Oslo-Köpenhamn på övre plan, så det kommer i nivå med svängen mot Västkustbanan).
Som en kommentar till "Gårdagruppens" tunnelbaneförslag tror jag inte på att spårvägen helt ska bort ur stadskärnan. Däremot kan mycket trafik flyttas under jord och lätta på trycket i Brunnsparken. Istället för en knutpunkt blir det en destination. Då skulle jag hellre se att man grävde upp kanalerna i Östra och Västra Hamngatan igen!
Senast redigerad av Suecote 2023-03-30 kl. 11:56.
Senast redigerad av Suecote 2023-03-30 kl. 11:56.