2023-03-30, 11:20
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tunnelbaneförslaget innebär väl att man bygger klart VL plus en tunnel mellan VL och Lindholmstunneln? Det låter inte alls billigt.
Tyvärr(?) tror jag att en station ungefär vid Gårda kommer behövas i framtiden. Om den bör läggas vid Olskroken, Gårda eller, som jag funderat på lite halvseriöst, i stort sett under St Sigfridsplan, vet jag inte. Men det lär behövas på sikt, staden växer, och det finns plats österut.
En sådan station behöver vändspår, så förbindelse med dagens centralstation, där några spår kan användas som vändspår, kan vara vettigt. Då kan även passagerare tillåtas sina på/av där. Alltså, tåg som slutar i Göteborg vänder efter stopp vid ny centralstation vid dagens centralstation. Som Haag, antar jag. Genomgående tåg, en Oslo-Köpenhamn, stannar endast vid ny centralstation. Motsvarande vändspår kommer nog behövas även på andra sidan av stationen.
Tyvärr kräver flytt av centralstation rejäl anpassning av kollektivtrafik, vilket inte blir billigt.

Infrastruktur är aldrig billigt. Någon som kan räkna får väl ta fram en kalkyl. Inte bara blunda och hoppas på det bästa, som Trafikverket tycks göra. De har redan gjort tillräcklig skada. Kanske Chalmers har den kompetensen? En stor del av nuvarande bangård vid centralen kan väl bebyggas med fler höghus i glas och stål (OBS! Ironi! Helst vackra hus förstås!), så kommer det in mer pengar. Flyttar man även NE-terminalen och Åkareplatsens resecentrum till Olskroken frigörs ännu mer yta.

Så säckstationen vid nuvarande centralen blir kvar, men med färre spår. Vändspår åt andra hållet finns det gott om i Sävenäs, sedan de skövlade kolonierna.

Som jag tidigare tryckt på är nyttan för göteborgarna mycket större med någon form av spårväg/stadsbana i tunnel, men även för utifrån kommande, som kan nå fler delar av stan med ett byte i Olskroken för vidare transport under jord. Det gäller bara att tänka plattformar i flera plan (t.ex. Oslo-Köpenhamn på övre plan, så det kommer i nivå med svängen mot Västkustbanan).

Som en kommentar till "Gårdagruppens" tunnelbaneförslag tror jag inte på att spårvägen helt ska bort ur stadskärnan. Däremot kan mycket trafik flyttas under jord och lätta på trycket i Brunnsparken. Istället för en knutpunkt blir det en destination. Då skulle jag hellre se att man grävde upp kanalerna i Östra och Västra Hamngatan igen!
Senast redigerad av Suecote 2023-03-30 kl. 11:56.
Citera
2023-04-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Infrastruktur är aldrig billigt. Någon som kan räkna får väl ta fram en kalkyl. Inte bara blunda och hoppas på det bästa, som Trafikverket tycks göra. De har redan gjort tillräcklig skada. Kanske Chalmers har den kompetensen? En stor del av nuvarande bangård vid centralen kan väl bebyggas med fler höghus i glas och stål (OBS! Ironi! Helst vackra hus förstås!), så kommer det in mer pengar. Flyttar man även NE-terminalen och Åkareplatsens resecentrum till Olskroken frigörs ännu mer yta.

Så säckstationen vid nuvarande centralen blir kvar, men med färre spår. Vändspår åt andra hållet finns det gott om i Sävenäs, sedan de skövlade kolonierna.

Som jag tidigare tryckt på är nyttan för göteborgarna mycket större med någon form av spårväg/stadsbana i tunnel, men även för utifrån kommande, som kan nå fler delar av stan med ett byte i Olskroken för vidare transport under jord. Det gäller bara att tänka plattformar i flera plan (t.ex. Oslo-Köpenhamn på övre plan, så det kommer i nivå med svängen mot Västkustbanan).

Som en kommentar till "Gårdagruppens" tunnelbaneförslag tror jag inte på att spårvägen helt ska bort ur stadskärnan. Däremot kan mycket trafik flyttas under jord och lätta på trycket i Brunnsparken. Istället för en knutpunkt blir det en destination. Då skulle jag hellre se att man grävde upp kanalerna i Östra och Västra Hamngatan igen!

Jag var varit i Haag som har en centralstation i ett trist läge, ungefär som Olskroken. Finns det plats i Olskroken? Är det någon som är intresserad av att vara där, nej alla måste ju byta till spårvagn eller buss vilket är dåligt och kostar tid (kostnad).
Citera
2023-04-01, 13:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Jag var varit i Haag som har en centralstation i ett trist läge, ungefär som Olskroken. Finns det plats i Olskroken? Är det någon som är intresserad av att vara där, nej alla måste ju byta till spårvagn eller buss vilket är dåligt och kostar tid (kostnad).
Jag vet inte om det är så relevant, men när det byggdes stambanor i Sverige för länge sedan fanns en del regler eller riktlinjer som man följde. Bland annat byggde man inte stationerna i centrum, de placerades strax utanför. Så att bygga en ny fjärrtågstation (eller vad man nu ska kalla det) utanför centrum är inte så konstigt tycker jag. Däremot bör pendeltåg, tunnebanor mm givetvis kunna trafikera centralare delar.
Citera
2023-04-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag vet inte om det är så relevant, men när det byggdes stambanor i Sverige för länge sedan fanns en del regler eller riktlinjer som man följde. Bland annat byggde man inte stationerna i centrum, de placerades strax utanför. Så att bygga en ny fjärrtågstation (eller vad man nu ska kalla det) utanför centrum är inte så konstigt tycker jag. Däremot bör pendeltåg, tunnebanor mm givetvis kunna trafikera centralare delar.

Det blev en säckstation i Göteborg som ligger i centrum. Hade man tänkt för 80-100 år sedan att det är bättre att flytta centralen till Gårda eller Ullevi, då hade det varit lite enklare och centrum hade vuxit ut ditåt.

Idag hade det fått bli en underjordisk station eftersom det är motorvägar, spårvagnshallar, kontorshus, sportanläggningar och berg i vägen. En tunnelbana därifrån finns inte nu och är svår att bygga.
Citera
2023-04-01, 14:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det blev en säckstation i Göteborg som ligger i centrum. Hade man tänkt för 80-100 år sedan att det är bättre att flytta centralen till Gårda eller Ullevi, då hade det varit lite enklare och centrum hade vuxit ut ditåt.

Idag hade det fått bli en underjordisk station eftersom det är motorvägar, spårvagnshallar, kontorshus, sportanläggningar och berg i vägen. En tunnelbana därifrån finns inte nu och är svår att bygga.
Nä, det blev en säckstation alldeles utanför centrum, som sedan har växt. På liknande sätt kommer antagligen centrum att anpassa sig till Västlänkens stationer, oavsett om de är bra eller dåligt placerade.
Citera
2023-04-01, 17:03
Medlem
Suecotes avatar
Citat:

Den Haag CS ligger väl ungefär som Göteborg C, vid randen av centrum. Den Haag HS däremot ligger längs huvudlinjen Amsterdam-Leiden-Rotterdam, inte särskilt centralt, men med goda kommunikationer för vidare transport.

För att inte dra om hela min idé som jag postat om tidigare finns det plats på bangården i Olskroken att bygga ett nytt tågnav på, och VL kan då användas för lokal trafik (spårvagn/stadsbana). Busstation kan byggas i anslutning, nära där E6, E20 och E45 alla strålar samman för ett supernav för kollektivtrafik. Du kan söka mina tidigare inlägg för mer kött på benen.

Som kuriosa var Olskroken fram till 1964 Sveriges största station, just för att så många järnvägslinjer strålar samman där vid infarten till Göteborg.

Citat:

Vi behöver inte vänta 100 år på att centrum ska växa österut organiskt. Så mycket byggande som redan pågår i Göteborg är det bara att fortsätta bygga på den nya mark som frigörs, samt på Marieholm/Partihallarna och på den stora parkeringen på andra sidan Riddaregatan. Både för trafiken och med den pågående butiksdöden inom vallgraven kan det väl bara vara fördelar med lite avlastning.

Innan dagens central byggdes slutade järnvägsspåren på Packhusplatsen.
Senast redigerad av Suecote 2023-04-01 kl. 17:57.
Citera
2023-04-03, 16:39
Medlem
Jag vill först påminna om att Västlänken enbart är för pendeltåg, av denna anledning så påverkar den ju egentligen inte järnvägen i övrigt. Sedan kan man ha åsikter om det hade varit bättre att köra lokaltrafik som en tunnelbana i den, det hänger helt på hur stor del av pendeltågsresenärerna som når rätt destination direkt från de nya stationerna i Västlänken (i princip enbart Haga, men Korsvägen kan anses vara ny om man kommer norrifrån).

Rörande centralstation så är det relativt få tåg som inte är pendeltåg som skulle kunna åka rakt igenom (och ha många resenärer), men vi har exempel på X2000 från Stockholm som går vidare till Uddevalla/Halmstad (jag har varit nära att hamna i Uddevalla en gång när jag tittade på film på det försenade tåget) och tåg mellan Köpenhamn och Oslo.

Poängen är den att om inte många kan nå sin slutdestination med en central station, så spelar det inte så stor roll vart den är placerad, bara kommunikationerna är bra. Av denna orsak så hade en placering vid Olskroken/Gårda varit väldigt bra för anslutning till bussar som ju är en stor del av kommunikationerna i Göteborg. Till skillnad från Stockholm så är ju motorvägen en kommunikationsåder genom staden (istället för att gå runt staden). Så frågan är vad man vill ha ut av en station.

Rent allmänt så har vi ett problem i Göteborg med att bytesterminalerna inte har bra kommunikationer. Korsvägen är alldeles får inträngd, samma med Hjalmar Brantingsplatsen (om än bättre), Gamlestaden likaså. Jämför med bussterminalen i Kungälv, Mölndals Centrum och i Partille som ligger vid genomfartsvägen och ändå nära till centrum. Detta skulle jag vilja påstå är den största orsaken till att bygga om Västlänken till en tunnelbana/spårvagnsbana, det skulle möjliggöra utflyttning av byten från centralstationen, vilket skulle gynna resenärerna.
Citera
2023-04-05, 21:11
Medlem
Kommer Västlänken ens bli klar? Verkar ju gå sådär för Kvarnberget och haga
Citera
2023-04-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Den Haag CS ligger väl ungefär som Göteborg C, vid randen av centrum. Den Haag HS däremot ligger längs huvudlinjen Amsterdam-Leiden-Rotterdam, inte särskilt centralt, men med goda kommunikationer för vidare transport.

För att inte dra om hela min idé som jag postat om tidigare finns det plats på bangården i Olskroken att bygga ett nytt tågnav på, och VL kan då användas för lokal trafik (spårvagn/stadsbana). Busstation kan byggas i anslutning, nära där E6, E20 och E45 alla strålar samman för ett supernav för kollektivtrafik. Du kan söka mina tidigare inlägg för mer kött på benen.

Som kuriosa var Olskroken fram till 1964 Sveriges största station, just för att så många järnvägslinjer strålar samman där vid infarten till Göteborg.

Vi behöver inte vänta 100 år på att centrum ska växa österut organiskt. Så mycket byggande som redan pågår i Göteborg är det bara att fortsätta bygga på den nya mark som frigörs, samt på Marieholm/Partihallarna och på den stora parkeringen på andra sidan Riddaregatan. Både för trafiken och med den pågående butiksdöden inom vallgraven kan det väl bara vara fördelar med lite avlastning.

Innan dagens central byggdes slutade järnvägsspåren på Packhusplatsen.

Det ska alltså vara ett nytt, modernare centrum vid trafikspagettin söder om Tingstadstunneln? Megaprojektet Västlänken säljs till
Göteborgs stad för en symbolisk summa. Den används istället för spårvagnar, så att de kan köra snabbt genom ett område med butiksdöd, stängd centralstation och flyttad bussterminal?
Citera
2023-04-16, 12:03
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Det ska alltså vara ett nytt, modernare centrum vid trafikspagettin söder om Tingstadstunneln? Megaprojektet Västlänken säljs till
Göteborgs stad för en symbolisk summa. Den används istället för spårvagnar, så att de kan köra snabbt genom ett område med butiksdöd, stängd centralstation och flyttad bussterminal?

Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar (eftersom du sätter ut frågetecken). Stadsplaneringen runtomkring VL känns som OT, den kanske behöver en egen tråd. Men summan av vad jag tidigare har skrivit, och ursäkt till alla som läst mina inlägg, är att Olskroken - där järnvägslinjerna till Göteborg C strålar samman - har plats för en ny central station med bussterminal i anslutning till motorvägarna. Och tunneln bör överlåtas till staden och regionen för utveckling av lokal trafik i form av spårväg eller stadsbana (eller tunnelbana för den som vill prata stockholmska), ja det är korrekt uppfattat. Stängd centralstation (d.v.s. den nuvarande) har jag aldrig sagt.
Citera
2023-04-16, 23:36
Medlem
Har inte plöjt denna tråd så jag vet inte om detta har avhandlats, men jag har ett par funderingar.

För det första: Varför drog man inte Västlänken i en större sväng via Järntorget, Linnéplatsen och Johanneberg, och först därefter till Korsvägen? Var det leran som spökade igen? Ja, det hade blivit svindyrt, men då hade pendeltågen fungerat som en tunnelbana, något som Göteborg ändå måste bygga. Stadens politiker har haft huvudet i sanden i sextio år med sina spårvagnsfantasier.

För det andra: Varför har nuvarande station Liseberg/Gårda ingen uppgång mot S:t Sigfridsplan? Det vore önskvärt inte minst med tanke på spårvagnshållplatsen på linje 5. Med en sådan uppgång borde stationen förövrigt byta namn.

Slutligen tvingas jag bara konstatera att av Nordens fem största städer är Göteborg den stad som har i särklass sämst kollektivtrafik.
Citera
2023-04-18, 18:52
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren

För det första: Varför drog man inte Västlänken i en större sväng via Järntorget, Linnéplatsen och Johanneberg, och först därefter till Korsvägen? Var det leran som spökade igen? Ja, det hade blivit svindyrt, men då hade pendeltågen fungerat som en tunnelbana, något som Göteborg ändå måste bygga. Stadens politiker har haft huvudet i sanden i sextio år med sina spårvagnsfantasier.
Om jag inte minns fel var det sämre markförhållanden runt Järntorget än vid Hagakyrkan och det var därför man valde den sträckningen istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
För det andra: Varför har nuvarande station Liseberg/Gårda ingen uppgång mot S:t Sigfridsplan? Det vore önskvärt inte minst med tanke på spårvagnshållplatsen på linje 5. Med en sådan uppgång borde stationen förövrigt byta namn.
Spårvagnshållplatsen flyttades från från Lisebergs huvudentré till Lisebergs station för cirka två år sedan så det är numera mycket smidigare att byta mellan spårvagn, tåg och buss där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in