2023-04-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du fick ju källor i förra inlägget. Jag gjorde ett estimat baserat på dessa. Att invandrare har en markant lägre sysselsättningsgrad är ostridigt.
Om 38% är arbetslösa i Rosengård, och resten har sysselsättningsgaranti, när kommer vinsten? Och hur tror du resten av blatteområdena ser ut?
Hur ser arbetsmarknadens efterfrågan ut när det gäller somaliska niobarnsmammor som inte kan läsa? Eller deras khattuggande gubbar?
Varför tror du deras länder ser ut som de gör? Kolonialismen? Plz …
Jag är intresserad av siffror som visar hur andelen ser ut av alla de 2-3 miljoner med utländsk bakgrund. Inte några procent i någon liten obskyr stadsdel.

Med din logik är 38 procent röster i ett riksdagsval i Rosengård fler röster än 5 procent röster i Stockholm vilket visar hur korkat ditt tankesätt är.
Citera
2023-04-13, 19:29
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Men återigen, fram med källor och siffror som visar att av det totala antalet 3 miljoner med utländsk bakgrund att de flesta skulle leva på bidrag och renderar i förlust för staten?

Ta i beaktande alla de 3 miljonerna. Sluta snöa in dig på en och annan somalie som kom 2017.

De flesta medborgare är en förlust för staten. Det är främst företagen som håller Sverige igång. Därmed inte sagt att befolkningen som helhet är en förlust, ungefär en tredjedel försörjer två tredjedelar.
Citera
2023-04-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
De flesta medborgare är en förlust för staten. Det är främst företagen som håller Sverige igång. Därmed inte sagt att befolkningen som helhet är en förlust, ungefär en tredjedel försörjer två tredjedelar.
Det där är en helt annan sak.

Jag pratar om folk som faktiskt jobbar och på det sättet är en vinst, eftersom de jobbar och utför sånt som får samhället och det ekonomiska systemet att gå runt.
Citera
2023-04-13, 19:31
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Du förstår fortfarande inte nationalekonomi. Behovet för arbetskraft är större ju mer urbaniserat landet är, då packade sillar i Stockholm, Göteborg och Malmö, där personer är medelklass och uppåt, kräver en hel del människor som är villiga att ta skitjobben för att få städerna att gå runt
Jag ser inte hur detta motsäger vad jag skrev.
Citat:
Hade så varit fallet så hade de inte gått ihop med moderaterna och komma överens om en värdelös lönegolv istället för arbetsmarknadsprövning som sossarna förordnat
Jag håller helt med om att konstellationen är märklig. Alla vill ha en importerad underklass i stil med Qatar, utom SD. Ändå är det SD som beskylls för högerextremism. Go figure, som man säger.
Citat:
Bestämmer du över naturlagarna också?
Jag tror inte det. Hur kollar man upp det?
Citera
2023-04-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames

Jag håller helt med om att konstellationen är märklig. Alla vill ha en importerad underklass i stil med Qatar, utom SD. Ändå är det SD som beskylls för högerextremism. Go figure, som man säger.

Jag tror inte det. Hur kollar man upp det?
Citat:
Du har ju inte något motargument mot det jag säger ens. Du tror att någon svensk busschaffis i Burträsk är intressant i sammanhanget.

Citat:
Måhända behöver vi inte längre så mycket arbetskraftsinvandring när vi redan tagit emot tillräckligt många.
Citera
2023-04-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Personer som utfört minst en timmes arbete under en mätvecka, antingen som anställd, företagare eller medhjälpare i ett familjeföretag, räknas som sysselsatta.
Ja, begreppet sysselsättning visar inte nånting egentligen, bara ett hittepå begrepp för att dölja hur illa det egentligen är.
Citera
2023-04-13, 19:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
De har rätt till det, men de gör inte det.

De jobbar, samlar pengar och åker sedan tillbaka.

Dessutom finns försörjningskrav för att ta hit sina anhöriga. Efterblivna jävla irländare.

Du kommer med en massa påstående utan att kunna styrka dem.

Visst finns det försörjningskrav, men dessa krav omfattar ju inte service som tex skola sjukvård etc som bekostas av offentliga medel. Så en person med låg inkomst betalar lite skatt och detta räcker inte tex för att finansiera de offentliga kostnader som vederbörande genererar. Din dumbom!
Citera
2023-04-13, 19:41
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Du har ju inte något motargument mot det jag säger ens. Du tror att någon svensk busschaffis i Burträsk är intressant i sammanhanget.
Då har du inte läst vad jag skriver. Jag har sagt att Sverige är större än Stockholm (och Göteborg och Malmö). Du utgår från att Stockholm representerar hela Sverige, och det är det jag ifrågasätter. Jag har med egna ögon sett tecken på att du har fel, och du har aldrig visat en källa för mig (däremot kräver du andra på källor, och mig på källor till mina ifrågasättanden).

Tycker du själv att diskussionen blir konstruktiv? Jag har haft seriösare diskussioner med barn i förskoleåldern.
Citat:
Måhända behöver vi inte längre så mycket arbetskraftsinvandring när vi redan tagit emot tillräckligt många.
Högst tveksamt om man kan kalla de senaste decenniernas invandring för arbetskraftsinvandring, men du har ju i övrigt en märklig syn på världen, så låt gå.

Nej, om svenskarna, som du säger, inte föder några barn och vägrar ta skitjobben, kommer till slut en importerad underklass att vara överflödig, då svenskarna – de enda som lever medel- och överklassliv – dör ut.
Senast redigerad av Bilgames 2023-04-13 kl. 19:47.
Citera
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Och du menar på allvar att det finns fler svenskar än invandrare som jobbar som städare och busschaffisar?

Jag har inte sagt något. Det är du som skriver. Jag bad om en källa. Men du undviker det så gott du kan av någon märklig anledning.
Citera
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsUniversum
Snällismen är livsfarlig. Westerberg vill att kreti och pleti ska kommna hit och kriminalisera och våldta Sverige och svenskarna samt stjäla från vårt välstånd. Bostäder, sjukvård, utbildning, demokrati, fred, välfärd, vägar, infrastruktur… allt ska trugas bort gratis. Tycker westerberg.

Westerberg är en farlig person för det svenska samhället. SÄPO borde kopplas in och täppa igen truten på honom. Westerberg är en slags facist i sin dogmatiska snällhet. Han famlar i enfaldig blindo och tror alla om gott men som istället skrattar åt svenskens totala dumhet. Die dumme Schwdishe Leute, är ett begrepp som stämmer.

Varför skulle Westerberg VILJA det? Fattar du hur korkat det låter att påstå något sådant...
Citera
2023-04-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du kommer med en massa påstående utan att kunna styrka dem.

Visst finns det försörjningskrav, men dessa krav omfattar ju inte service som tex skola sjukvård etc som bekostas av offentliga medel. Så en person med låg inkomst betalar lite skatt och detta räcker inte tex för att finansiera de offentliga kostnader som vederbörande genererar. Din dumbom!
Fast du hävdar ju att personen som trampar cykel kan hämta hela tjocka släkten som därefter nyttjar offentlig service?
Citera
2023-04-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Då har du inte läst vad jag skriver. Jag har sagt att Sverige är större än Stockholm (och Göteborg och Malmö). Du utgår från att Stockholm representerar hela Sverige, och det är det jag ifrågasätter. Jag har med egna ögon sett tecken på att du har fel, och du har aldrig visat en källa för mig (däremot kräver du andra på källor, och mig på källor till mina ifrågasättanden).

Tycker du själv att diskussionen blir konstruktiv? Jag har haft seriösare diskussioner med barn i förskoleåldern.

Högst tveksamt om man kan kalla de senaste decenniernas invandring för arbetskraftsinvandring, men du har ju i övrigt en märklig syn på världen, så låt gå.

Nej, om svenskarna, som du säger, inte föder några barn och vägrar ta skitjobben, kommer till slut en importerad underklass att vara överflödig, då svenskarna – de enda som lever medel- och överklassliv – dör ut.
Citat:

Eftersom du inte kan argumentera för din sak som stärker din tes så tar diskussionen stopp. Du kan inte bara säga att övriga Sverige är större än Stockholm, Göteborg och Malmö. Måhända till ytan är det större, men inte i nationalekonomiska termer.

Citat:

Barnen till dagens invandrare kommer också leva medelklass och överklassliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in