2023-04-13, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Jag bor på Gran Canaria. Det är nog skilnad på priserna på fastlandet och på Canaria.
Det är skattelättnader på Kanarieöarna, vet inte om det är främst tobak och alkohol. Jag blir tyvärr tvungen att åka tillbaka till negerhelvetet Sverige och arbeta ihop några slantar. Dessa spanska pisslöner begränsar livskvalitén.
Citera
2023-04-13, 19:26
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det är skattelättnader på Kanarieöarna, vet inte om det är främst tobak och alkohol. Jag blir tyvärr tvungen att åka tillbaka till negerhelvetet Sverige och arbeta ihop några slantar. Dessa spanska pisslöner begränsar livskvalitén.

Ja, det är lägre skatt och moms här än fastlandet.
Skatt ca. 7% och Igic - moms drygt 5%.

Tråkigt att du behöver åka till Sverige. Jag var I Sverige vid jul och med en gång så längtade jag tillbaka hit.

I dag har vi ca 28 grader, ja nu på kvällen.
För drygt en veca sedan hade vi Calima och var uppe i 42 grader, men det varade bara i 4 dagar.
Carina är ha vindar med sand i luften från Africa.
Mindre kul är det. Men tänker man på Sverige med snöstorm och annat skit så står man lätt ut med 42 grader.
Citera
2023-04-13, 19:27
Medlem
zombie-nations avatar
Vet folk som älskar länderna. Dock orolig för Spaniens klimat och att Italien har en aktiv vulkan som kommer ödelägga en storstad.

Varför har Spanien så sunkigt rykte när Portugal har ett så bra?
Citera
2023-04-13, 20:03
Medlem
Spanien:
Ett normalår reser cirka 2 miljoner svenskar till Spanien och omkring 100 000 svenskar bor i landet mer eller mindre permanent. Antalet bosatta spanjorer i Sverige har ökat de senaste åren till omkring 5 000–6 000.
Spanien har drygt 47M inv.

Italien:
Enligt Statistiska centralbyrån fanns det 2021 i Sverige sammanlagt cirka 14 800 personer födda i Italien. 2019 bodde det i Sverige sammanlagt 26 467 personer som antingen själva var födda i Italien eller hade minst en förälder som var det.
Ca 15 000 svenskar är bosatta i Italien och många fler semestrar där.
Italien har 61M invånare

Det säger allt.
Svenskar föredrar Spanien och Italien både för semester och permanent.
Tvärtom NOT

Släng tråden i papperskorgen nu
Citera
2023-04-13, 21:46
Medlem
Brutus01s avatar

Rubrik ändrad.

Citat:
En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om

//Moderator
Citera
2023-04-14, 07:32
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Var i landet håller du till? Extremadura?
Jag bor i Alicanteregionen och det är fan dyrt med mat och bränsle med tanke på hur usla lönerna är i landet. Jag är förvånad över att spanjorer inte demonstrerar för högre löner alternativt lägre priser på mat och bränsle, men det är väl för lata för sånt, jävla siestafolk.

Du ska nog se att Franco fortfarande har en påverkan i landet. Därav ger man sig inte ut och demonstrerar hur som helst. Om 15-20 år när de sista som upplevt diktatur är borta så är det troligt att mycket förändras.

Spännande att du definierar folket i landet du bor i som värdelösa. Har du mycket utbyte med spanjorer eller hänger du enbart med landsmän och andra från norra Europa?
Citera
2023-04-14, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Spännande att du definierar folket i landet du bor i som värdelösa. Har du mycket utbyte med spanjorer eller hänger du enbart med landsmän och andra från norra Europa?
Det fanns en tid runt år 2000 när jag vistades i Murcia och La manga del mar menor, då umgicks jag endast med spanjorer. Det senaste året i Torrevieja är det dessvärre mest skandinaviska och engelska expats i umgängeskretsen, vilket jag inte gillar ärligt talat. Jag trivs med de lata spanjorerna men i inlandet har jag det svårare att få jobb.
Citera
2023-06-12, 16:57
Bannlyst
Jag håller fullständigt med TS i att Spanien och Italien verkligen är två mjäkiga skitnationer fulla med feminina män som jag inte tror många kvinnor ens velat ta i med tång. Deras framtid ser nog inte särskilt ljus ut nu när Italien sjunker under havsytan och Spanien torkar bort men desto ljusare för världen och det vore väl fint att minnas dom så, att de alltid ville ställa upp för andra och rädda världen, och det är vad de kommer göra sen också när de väl dör ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in