2022-11-03, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Svenskar, framförallt yngre (30-) är socialt inkompetenta som grupp. Jag tvivlar på att majoriteten av dessa människor har något slags hat mot en eller tycker de är bättre. De förstår helt enkelt inte att det är vanligt hyfs att hälsa och vet inte hur de ska reagera.

Jag är generellt själv en av dessa tysta svenskar. Svarar alltid om någon hälsar och jag hör det, men efter att så många skiter i att svara när man hälsar vill man inte utsätta sig för skiten längre och slutar själv hälsa.

Samma fenomen är anledningen till att svenskar inte ställer följdfrågor och håller konversationen vid liv. De är så upptagna med att bearbeta att du tar kontakt med dem och hur de framstår att de inte har mental kapacitet att fokusera på dig samtidigt. Det handlar sällan om egocentrism utan att man är socialt efterbliven.

Det är inte förrän de senaste kanske fem åren jag börjat aktivt jobba på det här och kan skratta åt mig själv. När dottern kom ville man ju föregå med gott exempel så hon inte blir socialt efterbliven också.

Tror tyvärr denna folksjukdom är en stor del i vad som skapar spänningar mellan invandrare och svenskar. De tror gemene svensk tycker illa om dem men jag som svensk känner fan samma sak. Det är en annan sak när man babblar med äldre svenskar, de kan prata hela dagen och man måste ibland nästan vara oartig för att komma därifrån.
Varför tycker du det är så fruktansvärt viktigt att hålla en konversation vid liv?
Citera
2022-11-03, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Typiskt svenskt fenomen.

"Olof, din jävel. Sämre än vanligt?"

Det där låter iofs kul. Kan tänka mig att min kusin kan höra sådant där. Han arbetar inom industrin. En på Flashback har även sagt att han hälsar på sina kompisar med att fråga "Tjena. Står kuken?". Eller bara "Kuken!". Det är varmt och muntert men passar förstås bara kompisnätverk.
Citera
2022-11-03, 07:41
Medlem
Vem bryr sig. Deras problem och inget jag skulle se som kritik mot ens egen personlighet direkt.

Brukar själv kolla i nyckelhålet innan jag beger mig ut för att slippa möta ev. grannar som jag då måste låtsas vara glad över att träffa. Skulle föredra att folk undvek mig också av samma skäl. Orka en massa påklistrat teaterspel.
Citera
2022-11-03, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja alltså jag tänker på den minoritet som inte hälsar i situationer där majoriteten anser att det hör till normal artighet och social praxis att hälsa. Tex på en granne i närheten av bostadshuset eller i korridoren/köket på jobbet och liknande platser där de flesta människor hälsar. De som är mest hardcore tittar på den de möter, känner igen den de möter, hör ordet "hej" yttras, fortsätter titta på den de möter för att slutligen passera utan att hälsa. Vad fan tänker vederbörande? Det är förbluffande anti-socialt i min värld, men dessa människor finns det gott om. En annan grupp är de motvilliga hälsarna, de hälsar aldrig först men efter att man avlagt en hälsning får de fram en högst motvillig hälsning tillbaka. Deras kroppsspråk och ansikte ser ut som att de egentligen inte vill hälsa men gör det ändå. Jag undrar hur dessa människor vill bli bemötta. Vill de att man tittar bort när man möts och låtsas som att de inte finns? Vill de att man hälsar lika surt tillbaka nästa gång? "Jaja, hej på dej då om det ska vara så jävla nödvändigt att hälsa." Ni som befinner er i någon av dessa grupper kan väl förklara hur ni ser på denna sociala sedvänja?
Man önskar att andra inte fanns. Det är inte alltid man känner så och det kan vara av olika skäl.

Om en människa gör en oförrätt kan man tänka "det är så människor är". Sedan önskar man att alla försvann.
Citera
2022-11-03, 08:10
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Jag hälsar per automatik, men om gensvar uteblir så slutar jag.

Tycker dock att det är trevligt att säga hej utan att bli ignorerad.
Citera
2023-04-11, 20:48
Medlem
donenzo123s avatar
Vissa av mina grannar hälsar tillbaka men vissa är ba svin och ba ignorerar. Förstår verkligen inte varför det är så
Citera
2023-04-11, 22:32
Medlem
Mad monks avatar
Vore trevligt om folk hälsade på en men det är ovanligt. När folk väl hälsar är man som ett miffo vad fan är det som händer liksom sen är chansen borta och personen hatar en för evigt för man inte fick fram det där glada hejet. Kanske är det för jag aldrig ler hört det är viktigt att se glad ut. Försöker jag le ser jag ut som Annie Lööf typ en dårhus patient.
Citera
2023-04-13, 16:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
varför måste man hälsa eller vara trevlig mot folk en inte känner?

Måste bara fråga hur det gick till när du lärde känna andra människor.
Citera
2023-04-13, 16:12
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Svårt att skapa relationer har användaren säkerligen.
Citera
2023-04-13, 17:01
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Vissa av mina grannar hälsar tillbaka men vissa är ba svin och ba ignorerar. Förstår verkligen inte varför det är så

Vissa dör av ett hej tydligen, förstår mig heller inte på såna idioter.
Citera
2023-04-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Man är ju oftast en smula selektiv när man lär känna andra människor. Och att jobba på samma ställe eller råka bo i närheten av varandra är liksom inte så mkt att hänga i julgranen när iallafall jag väljer vilka jag försöker lära känna.
Citera
2023-04-13, 17:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Man är ju oftast en smula selektiv när man lär känna andra människor. Och att jobba på samma ställe eller råka bo i närheten av varandra är liksom inte så mkt att hänga i julgranen när iallafall jag väljer vilka jag försöker lära känna.

Hur går det till då? Vi befinner oss ju praktiskt taget alltid hemma eller på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in