Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Om man ska fokusera på det praktiska så händer det ju att man stannar till och inleder ett kort samtal som ofta ger nyttig information, och det är ju ingen hög ansträngning. Om man aldrig hälsar så händer ju inte det. Sen har jag personligen inget bra intryck av de som inte hälsar. Ett exempel är en tjej på jobbet som aldrig hälsade, en dag fick hon i uppdrag att introducera en nyanställd för alla på våningen. Snacka om att det blev konstigt när hon ska introducera någon för folk hon aldrig hälsat på under två års tid.
"Om man ska fokusera på det praktiska så händer det ju att man stannar till och inleder ett kort samtal som ofta ger nyttig information..."
Vilken nyttig information skulle detta vara? Deras världsåskådning? Deras åsikt kring skottlossningen ute på stan? Deras syn på sjukvården? Information inom föreningen man bor?
(Som jag som boende givetvis ska bli informerad kring ändå.) - Hur deras liv är, ser ut eller vad de har för åsikt är absolut ingen nyttig information för mig.
Jag har ingen lust att öppna upp för kortare samtal då det för mig är totalt ointressant. Men sen är det ju så, jag är ju en sådan som inte skulle titta på dig om du så är en grottmänniska och lägger heller inte någon som helst vikt vid huruvida du tittar på mig eller inte när våra vägar korsar, om du hälsar eller om du så skulle tycka något om mig så påverkar det liksom inte mig eller min dag? - Jag behöver inte din bekräftelse eller erkännande, jag existerar ändå vare sig du vill eller inte.
De människor som du i detta fallet som aktivt bryr sig om och lägger någon som helst vikt vid människor som inte noterar dig när ni korsar väg (bara för att ni bor nära eller liknande.) måste ha det väldigt jobbigt generellt sett att ta er igenom dagen? Jag menar är det inte väldigt påfrestande att ständigt bry sig om detta?
Förklara gärna hur du orkar med att lägga sådan vikt vid det istället för att leva ditt eget liv och fokusera på de relationer som för dig faktiskt betyder något?