2023-04-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Alkohol är väl en väldigt potent drog!
Man får inte en säng inom psykiatrisk heldygnsvård i flera veckor om man inte har mycket allvarliga problem. GAD, stress och oro är inte något som på egen hand ger en plats. Du får gärna berätta varför han behövde läggas in, om det inte känns för utlämnande. Då är det lättare att ge ett bättre svar.

Jajo, men förutom alkohol är han starkt emot Droger I övrigt. Även all slags tabletter inom vården också.

Ja, han flyttade till en annan ort pga jobbet, men blev uppsagd pga arbetsbrist. Tvungen att sälja lägenheten med större förlust än han hade tänkt sig, vilket oroar honom att ej kunna köpa en i sin hemort. Alla jobb inom hans bransch finns i Sthlm men lägenheten var ingen intresserade av. Han fick ett jobb i Sthlm och började pendla 5h om dagen, kom hem sent, kunde ej koppla av, kände stress över att ta hand om sitt barn, göra hushållssysslorna samt hinna sova. Nya jobbet kände han att han inte platsade, fanns mycket att göra där, han kände en stor press då han är rätt omtalad inom branschen. Kände att han inte gick runt ekonomiskt, samtidigt var han otrogen mot sin flickvän som han älskar enormt och har jättestor ångest över. Hans unge lider av psykisk ohälsa och han är konstant orolig över barnet, och mamman till barnet går det inte att föra ett samtal med utan att hon ska börja tjafsa och hitta infallsvinklar till att skapa en diskussion. Relationen med mamman har alltid varit ganska tuff. Sen lär väl kampen mot alkoholen gjort sitt. Det är väl en del av allt som skedde ungefär samtidigt.
Citera
2023-04-13, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Förstår att du är orolig för din bror o undrar varför det blivit så.

Jag tycker att du kan råka nämna ordet 'Heminevrin', om tillfälle ges, till behandlande läkare eller med större sannolikhet någon av de sjuksköterskor du möter vid nästa möte om du besöker honom på sjukhuset.

Varför just Herminevrin? Risk för tillvänjning? 🙈
Citera
2023-04-13, 00:57
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiiiisen
Varför just Herminevrin? Risk för tillvänjning? 🙈
Jo.
För att den funkar ypperligt för det fall en patient som har eller har haft alkoholproblem, har svårt att sova o/eller lider av tärande ångest, oaktat om patienten redan har genomgått abstinensbehandling för; både Temesta o/eller Alkohol, eller inte.
Oavsett om det var för ett tag sedan, nyligen, nyss eller är pågående ovanpå det, dessutom.

Den är bättre på så vis, även om man väger in ev tillvänjning, än att hålla på o krabba med en myriad olika läkemedel för att uppnå samma ändamål.
Om, man får applicera tidigare erfarenheter om väldigt många liknande sådana tillstånd du beskriver, för din bror, i praktiken.

Ty, Heminevrin eller Temesta, löser det mesta.
Senast redigerad av -Andreas- 2023-04-13 kl. 01:06.
Citera
2023-04-13, 08:47
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Min bror blev inlagd på en psykiatriavdelning för snart en månad sedan pga att han gått in i väggen med mycket oro och ångest.
Han har dessutom ett alkoholberoende i grunden (periodare).

Jag som syster är inte så insatt i det här med läkemedel som jag anser de verkar dela ut som godis på avdelningen. Pratar man med läkaren låter det inte som det är någon fara alls, men att de är rätt tunga tabletter han äter.

Såhär ser hans aktuella läkemedel ut:

Mot sömn:
Propavan 25 mg - 2 tabletter till natten.
Quetiapin 25 mg - 4 tabletter till natten.
Zoplikon/Imovane 7,5 mg - 1 tablett till natten.

Mot oro och ångest:
Temesta 1 mg - 1 tablett kl 08,14 samt 20.

Vid behov:
Quetiapin 25 mg - 1 tablett vid behov. Högst 4 st/ dygn.

De började trappa ner Temesta för två veckor sedan och åt först en halv tablett 1mg, tre gånger/dag. För att nu förra veckan äta en halv tablett av 1mg på morgon och kväll.
För idag sluta med den helt.

Under den här nedtrappning så uppfattar jag honom som mycket sämre och betydligt mer oro och ångest. Vilket i sin tur har gjort att han fått ta antidepressiva Escitaloprám 5 mg/ dag tills vidare. Läkaren har även antecknat att man ska trappa upp Temesta trots nedtrappning.

Min bror tycker inte tabletterna hjälper längre hellre. På alla tabletter Mot sömn så vaknar han oavsett efter någon timme, om han ens lyckas somna.
Läkaren hade sagt att han även ska börja äta Melatonin.

Kommer säkert komma på fler frågor men just nu är frågor hittils:
-Vad är det här för tabletter egentligen?
-Har nedtrappning av Temesta skett för fort? -Vad sker vid för snabb nedtrappning?
-Hur lång tid kommer det ta att trappa ned samtliga tabletter?
- Hur bra är de här tabletterna egentligen?

Hoppas att någon är villig att hjälpa en förvirrad syster. Tack på förhand!

Hej,

Här kommer mina tips som är lite oortodoxa.

Jag tror läkare och psykologer inte vet någonting om psykologi.

Jag tror medicinerna hjälper men endast genom att balansera så att man inte får en fruktansvärd psykos eller en fruktansvärd depression.

Vården är dock bra för att de kan ge din bror hjälp och stöd under vägen tills han är fullt frisk igen.

Men det finns endast en person på jorden som kan göra honom fullt frisk.
Det är han själv och det kommer krävas hårt arbete under lång tid för honom.

Nu kommer mina tips (till både dig och din bror):
Stäng av alla skärmar permanent (mobil, tv, dator).
Ordna så din bror får social kontakt dygnet runt i resten av sitt liv.
Vandra i naturen varje dag.
Skaffa en rolig, enkel och lärorik sysselsättning som man kan utföra 2 timmar per dag, gärna med lärare.
Hjälp gärna en ny människa varje dag i resten av era liv.
Bara med något litet och enkelt som ni känner att ni vill och kan hjälpa till med.

Jag tror inte människan är skapad för att jobba och tjäna pengar.

Jag tror vi är här för att få uppleva.
Men något har gått väldigt snett på vägen.
Men det kommer ordna sig väldigt snart, det börjar hända saker.

Prova gärna att fråga läkarna om spiritualitet. De kommer förneka detta till döden.

Lycka till
Citera
2023-04-13, 09:10
Medlem
Ok mycket svammel i tråden:

Temesta/lorazepam är en bensodiazepin som används vid värre fall mot ångest och sömnproblem. Så låg dos som möjligt och så kort tid som möjligt. Det undviks helst helt pga att man relativt snabbt får tolerans och blir beroende. Att sätta ut bensodiazepiner är bland det värsta man kan vara med om.

Din bror har råkat ut för sadistpsyk där man orsakar problem istället för att hjälpa honom och det är väldigt tragiskt att se men det fortgår överallt i Sverige. Man har orsakat en soppa i hans hjärnkemin med alla preparat och det är därför han inte mår bättre.

Quetiapin/seroquel är ett mildare antipsykotiskt preparat så kallat neuroleptika som används ibland off label mot ångest och insomnia i vården. Tyvärr får man väl säga eftersom det är onödigt kraftigt och kan med tiden ge bestående biverkningar. Dosen är onödigt hög också.

Propavan/propiomazin är besläktat med neuroleptika. Starkt sövande likt quetiapin. Relativt harmlöst en kort tid men onödigt hög dos där också. Det blir alldeles för mycket antihistamin och dopaminblockage ihop med quetiapin.

imovane/zopiklon används som korttidsbehandling för sömnproblem och oro. Besläktat med bensodiazepiner som temesta. Tolerans och beroende kan uppstå relativt snabbt men inte alls på samma nivå som bensodiazepiner.

Escitalopram är en klassisk antidepressiv medicin. Ett SSRI.
Kan ge insättningsproblem och det är ett skitpreparat av många olika orsaker.

Melatonin är totalt meningslöst ocj IQ befriat att sätta in.

Jag blir arg och ledsen när jag ser hur illa människor behandlas på detta sätt. Man kommer till psykiatrin i en livskris och tror att man ska få hjälp men det enda de gör är att ösa in mängder av preparat som orsakar ännu mer problem. Det är ett komplicerat tillstånd de satt din bror i. Jag tänker inte säga för mycket då jag inte vill ansvara för någon annans beslut men jag hade sprungit för livet innan det är för sent. Jag var i en liknande situation i livet och gjorde det. Som tur är så var jag väldigt påläst om psykofarmaka då jag nördat ner mig i flera år.

Jag vet inte exakt hur sjuk din bror var och är men det är möjligt att han behöver någon form av preparat, typ mirtazapin som används en kort tid. Ärligt talat är alkohol lindrigare än den där skiten. Håller tummarna för att allt går bra även om det ser riktigt illa ut tyvärr.
Citera
2023-04-13, 12:44
Medlem
Citat:
Jajo, men förutom alkohol är han starkt emot Droger I övrigt. Även all slags tabletter inom vården också.

Ja, han flyttade till en annan ort pga jobbet, men blev uppsagd pga arbetsbrist. Tvungen att sälja lägenheten med större förlust än han hade tänkt sig, vilket oroar honom att ej kunna köpa en i sin hemort. Alla jobb inom hans bransch finns i Sthlm men lägenheten var ingen intresserade av. Han fick ett jobb i Sthlm och började pendla 5h om dagen, kom hem sent, kunde ej koppla av, kände stress över att ta hand om sitt barn, göra hushållssysslorna samt hinna sova. Nya jobbet kände han att han inte platsade, fanns mycket att göra där, han kände en stor press då han är rätt omtalad inom branschen. Kände att han inte gick runt ekonomiskt, samtidigt var han otrogen mot sin flickvän som han älskar enormt och har jättestor ångest över. Hans unge lider av psykisk ohälsa och han är konstant orolig över barnet, och mamman till barnet går det inte att föra ett samtal med utan att hon ska börja tjafsa och hitta infallsvinklar till att skapa en diskussion. Relationen med mamman har alltid varit ganska tuff. Sen lär väl kampen mot alkoholen gjort sitt. Det är väl en del av allt som skedde ungefär samtidigt.
Men exakt varför blev han inlagd? Fick han en psykos som utlöstes av allt det här, fick han konkreta suicidtankar, förvirrad pga att han fick extremt lite sömn? Det du beskriver är absolut svåra saker att gå igenom, men i sig inget man blir inlagd för. Vill bara förstå för att kunna ge dig bättre svar.
Angående ett annat inlägg i tråden förstår jag det som att du inte tycker att han är sig själv utan Temesta och med mer ångest. Det finns tex Lyrica som är effektiv mitt ångest men mycket mindre beroendeframkallande, Mirtazapin kan funka till natten för en del, samma med Atarax och Theralen. Alkoholberoende generellt kan dock uppvisa dålig respons på de sistnämnda, men väl värt att prova.
Generellt tycker jag också att alla med beroendeproblematik ska screenas för ADHD. Det kan de mycket väl ha gjort nu när han varit inlagd, men det är inte säkert.
Men som sagt, exakta bedömningen till inläggning underlättar bra råd. 🙂
Citera
2023-04-13, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jo, men det var ju för att den antipsykotiska effekten kommer först på ganska höga doser, medan dosen för sömn ska vara låg. Blev du ändå sovtrött av medicinen eller gick det över?
Det är precis som du säger, det är stora skillnader i dosering vid olika tillstånd. Sen var jag trött av medicinen oavsett 100 eller 800mg så ja den är definitivt tröttande även i låg dos.
Mvh
Citera
2023-04-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Men exakt varför blev han inlagd? Fick han en psykos som utlöstes av allt det här, fick han konkreta suicidtankar, förvirrad pga att han fick extremt lite sömn? Det du beskriver är absolut svåra saker att gå igenom, men i sig inget man blir inlagd för. Vill bara förstå för att kunna ge dig bättre svar.
Angående ett annat inlägg i tråden förstår jag det som att du inte tycker att han är sig själv utan Temesta och med mer ångest. Det finns tex Lyrica som är effektiv mitt ångest men mycket mindre beroendeframkallande, Mirtazapin kan funka till natten för en del, samma med Atarax och Theralen. Alkoholberoende generellt kan dock uppvisa dålig respons på de sistnämnda, men väl värt att prova.
Generellt tycker jag också att alla med beroendeproblematik ska screenas för ADHD. Det kan de mycket väl ha gjort nu när han varit inlagd, men det är inte säkert.
Men som sagt, exakta bedömningen till inläggning underlättar bra råd. 🙂

Jag vet faktiskt inte? Håller med om att det kanske inte är något man blir inlagd för. När jag träffade han några timmar innan han blev inskjutsad till psykakuten av vår mor så var han ledsen, orolig över allting. Hade mycket tankar och har aldrig haft suicidtankar vad vi vet om. Dock fått höra av min syster och mamma att han bara låg ner och upprepade samma saker, och därför valde mor att köra in honom. Jag själv skulle tippa på sömn och ångest är det som sätter igång tankar och han bara grubblar och grubblar.

I journalen står det upprepande gånger sömn, stress, ångest och oro.
Har haft funderingar kring om han kanske skulle kunna ha ADHD, eller något liknande men tycker inte heller det stämmer in när man läser om det.
Citera
2023-04-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ok mycket svammel i tråden:

Temesta/lorazepam är en bensodiazepin som används vid värre fall mot ångest och sömnproblem. Så låg dos som möjligt och så kort tid som möjligt. Det undviks helst helt pga att man relativt snabbt får tolerans och blir beroende. Att sätta ut bensodiazepiner är bland det värsta man kan vara med om.

Din bror har råkat ut för sadistpsyk där man orsakar problem istället för att hjälpa honom och det är väldigt tragiskt att se men det fortgår överallt i Sverige. Man har orsakat en soppa i hans hjärnkemin med alla preparat och det är därför han inte mår bättre.

Quetiapin/seroquel är ett mildare antipsykotiskt preparat så kallat neuroleptika som används ibland off label mot ångest och insomnia i vården. Tyvärr får man väl säga eftersom det är onödigt kraftigt och kan med tiden ge bestående biverkningar. Dosen är onödigt hög också.

Propavan/propiomazin är besläktat med neuroleptika. Starkt sövande likt quetiapin. Relativt harmlöst en kort tid men onödigt hög dos där också. Det blir alldeles för mycket antihistamin och dopaminblockage ihop med quetiapin.

imovane/zopiklon används som korttidsbehandling för sömnproblem och oro. Besläktat med bensodiazepiner som temesta. Tolerans och beroende kan uppstå relativt snabbt men inte alls på samma nivå som bensodiazepiner.

Escitalopram är en klassisk antidepressiv medicin. Ett SSRI.
Kan ge insättningsproblem och det är ett skitpreparat av många olika orsaker.

Melatonin är totalt meningslöst ocj IQ befriat att sätta in.

Jag blir arg och ledsen när jag ser hur illa människor behandlas på detta sätt. Man kommer till psykiatrin i en livskris och tror att man ska få hjälp men det enda de gör är att ösa in mängder av preparat som orsakar ännu mer problem. Det är ett komplicerat tillstånd de satt din bror i. Jag tänker inte säga för mycket då jag inte vill ansvara för någon annans beslut men jag hade sprungit för livet innan det är för sent. Jag var i en liknande situation i livet och gjorde det. Som tur är så var jag väldigt påläst om psykofarmaka då jag nördat ner mig i flera år.

Jag vet inte exakt hur sjuk din bror var och är men det är möjligt att han behöver någon form av preparat, typ mirtazapin som används en kort tid. Ärligt talat är alkohol lindrigare än den där skiten. Håller tummarna för att allt går bra även om det ser riktigt illa ut tyvärr.

Tack för svar!
Det du skrev är väl ungefär det jag har lyckats googla fram också. Ja, det är mycket möjligt att han eventuellt behöver någon form av preparat. Hur kommer det sig att han inte lyckas somna på alla sömntabletter? 🤷‍♀️
Citera
2023-04-13, 13:30
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Det du skrev är väl ungefär det jag har lyckats googla fram också. Ja, det är mycket möjligt att han eventuellt behöver någon form av preparat. Hur kommer det sig att han inte lyckas somna på alla sömntabletter? 🤷‍♀️

Nu vet jag ingenting om honom och hans problem då du inte berättar så mycket men min teori är att det är kaos i hans hjärnkemi just nu. Det är alldeles för mycket som pågår i kroppen.

Har han fått såpass mycket temesta också som du beskriver så kan ha befinna sig redan i rebound-fasen, dvs tolerans.
3 ggr om dagen utvecklar ett beroende snabbt.

Som jag skrev innan bör allt sättas ut samtidigt som man sätter in mirtazapin som är ett sederande antidepressivt medel mot ångest. Inte lika skadligt som det han tar nu.
Hur dålig var han när han lades in? Den typ av medicinering som han har ger man i princip folk som är med om extrema trauman och bara ligger och skriker i ren panik.

25 mg propavan och 7,5 mg zopiklon är annars en standard för det mesta. Känns väldigt overkill att sätta in högre doser quetiapin samt benzo.
Senast redigerad av VillJalentine 2023-04-13 kl. 13:33.
Citera
2023-04-13, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Nu vet jag ingenting om honom och hans problem då du inte berättar så mycket men min teori är att det är kaos i hans hjärnkemi just nu. Det är alldeles för mycket som pågår i kroppen.

Har han fått såpass mycket temesta också som du beskriver så kan ha befinna sig redan i rebound-fasen, dvs tolerans.
3 ggr om dagen utvecklar ett beroende snabbt.

Som jag skrev innan bör allt sättas ut samtidigt som man sätter in mirtazapin som är ett sederande antidepressivt medel mot ångest. Inte lika skadligt som det han tar nu.
Hur dålig var han när han lades in? Den typ av medicinering som han har ger man i princip folk som är med om extrema trauman och bara ligger och skriker i ren panik.

Försöker beskriva så gott jag kan men det är svårt 😅

Det jag förstått så var han ner eller mindre sängliggandes när han lades in. När jag träffade honom innan inläggning så var han ledsen, låg, orolig, ångest och skuldkänslor.
Citera
2023-04-13, 14:03
Medlem
Citat:
Försöker beskriva så gott jag kan men det är svårt 😅

Det jag förstått så var han ner eller mindre sängliggandes när han lades in. När jag träffade honom innan inläggning så var han ledsen, låg, orolig, ångest och skuldkänslor.

Ok. Jadu jag kan inte säga så mycket mer än vad jag har gjort. Preparaten han äter kommer inte att hjälpa honom i längden utan snarare orsaka mer problem.
Jag har varit med i den här leken länge och vet vad jag pratar om. Läkarna är inkompetenta och slappa och bryr sig inte om sina patienter.
Föreslår att du och han läser på så mycket ni bara kan, försöker banta ner medicinerna och om ni måste och har råd, sök privat.
På akutpsyk är man bara förvarning och medicineras tungt.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in