2023-04-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
BANKRUPT CRYPTO EXCHANGE FTX HAS RECOVERED $7.3 BLN IN ASSETS -ATTORNEY
FTX WILL CONSIDER RE-STARTING IS CRYPTO EXCHANGE IN SECOND QUARTER -FTX ATTORNEY
https://twitter.com/DeItaone/status/1646203878390611987?s=20

Vet inte riktigt vad det betyder...

Det betyder nog att FTX var mer solvent än de flesta reglerade fiatbanker av 2023.

Det räcker dock inte för en kryptobörs. Den måste vara hundra procent solvent och hundra procent likvid för att inte riskera att gå under över en natt.

Av sitt efternamn att döma är Sam Bankman-Fried skolad i fiatbankskojeri och trodde att han kunde sköta börsen som en bank.

Intressant nog ägnade han sig åt ett snarlikt bokföringstrick som alla amerikanska banker ägnar sig åt när de — helt ”lagligt” och enligt alla rekommendationer — bokför statsobligationer för nominellt värde i stället för marknadsvärde. Ungefär detsamma gjorde SBF med sina FTT-token. Hade FTX varit en bank skulle alla användare ha bailats ut och FTX eventuellt ha kunnat fortsätta sin skojarverksamhet under centralbankens och statens egid.
Citera
2023-04-13, 10:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det betyder nog att FTX var mer solvent än de flesta reglerade fiatbanker av 2023.

Det räcker dock inte för en kryptobörs. Den måste vara hundra procent solvent och hundra procent likvid för att inte riskera att gå under över en natt.

Av sitt efternamn att döma är Sam Bankman-Fried skolad i fiatbankskojeri och trodde att han kunde sköta börsen som en bank.

Intressant nog ägnade han sig åt ett snarlikt bokföringstrick som alla amerikanska banker ägnar sig åt när de — helt ”lagligt” och enligt alla rekommendationer — bokför statsobligationer för nominellt värde i stället för marknadsvärde. Ungefär detsamma gjorde SBF med sina FTT-token. Hade FTX varit en bank skulle alla användare ha bailats ut och FTX eventuellt ha kunnat fortsätta sin skojarverksamhet under centralbankens och statens egid.

Hörde häromdagen att dom hittat okrypterade excel dokument med massor av olika addresser dom hade och nycklarna i klartext... FTX var bara en front som alla trodde på. Bakom kuliserna var det dagis nivå utan ambitioner att ändra detta.

Här har vi allt att skylla på dem som reglerar sådant här. Hur kunde dom tillåta detta få hända? Var var alla olika audits och revisioner?
Citera
2023-04-13, 11:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Hörde häromdagen att dom hittat okrypterade excel dokument med massor av olika addresser dom hade och nycklarna i klartext... FTX var bara en front som alla trodde på. Bakom kuliserna var det dagis nivå utan ambitioner att ändra detta.

Här har vi allt att skylla på dem som reglerar sådant här. Hur kunde dom tillåta detta få hända? Var var alla olika audits och revisioner?

Oreglerad marknad, stora risker. Blir inga BTC för Mullret.

Även om jag begriper fördelarna med bitcoin..
Citera
2023-04-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
[/b]

Oreglerad marknad, stora risker. Blir inga BTC för Mullret.

Även om jag begriper fördelarna med bitcoin..

Om man har sitt kapital i bitcoin i eget förvar så kan man följa skojeriet i såväl bankvärlden som kryptovärlden med sinnesro.
Citera
2023-04-13, 11:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om man har sitt kapital i bitcoin i eget förvar så kan man följa skojeriet i såväl bankvärlden som kryptovärlden med sinnesro.
Värdet på bitcoin kan fara upp och ned som en jojo vid sådana här bluffaffärer och det kan drabba dig även om du har bitcoin i egen plånbok.
Citera
2023-04-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Värdet på bitcoin kan fara upp och ned som en jojo vid sådana här bluffaffärer och det kan drabba dig även om du har bitcoin i egen plånbok.

Om man bara hodlar och vet tillräckligt om vad bitcoin är behöver man inte beröras nämnvärt av topparna och dalarna, även om det förstås är psykologiskt trevligare med stigande köpkraft av sparkapitalet än fallande dito.
Citera
2023-04-13, 11:43
Medlem
Citat:

Det är nog i och för sig ganska vanligt att det är stökigt bakom kulisserna på ett nystartat och snabbt växande företag. Men visst är det anmärkningsvärt att de inte ens hanterade kryptonycklar med ett rudimentärt säkerhetstänkande.
Citera
2023-04-22, 16:40
Medlem
Kul anekdot om Taylor Swift och FTX:

https://www.investopedia.com/taylor-swift-ftx-lawsuit-7482729
https://youtu.be/fLqrJxs_wmk?t=1306
Citera
2023-05-30, 15:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta var du har dina krypto nu så kollar vi om 3 månader. Själv har jag kortat Stockholmsbörsen och OMXS30 som är på 2046 idag. Vi kollar om 3 månader.
Jag följer upp på denna bet nu efter 6 månader

Om du skriver "jag hade fel om Bitcoin" så hedrar det dig och jag kommer sluta tjata om detta. Men vi kör tillsvidare:

Bitcoin är upp: 64%
OMX som du blankade är också upp, närmare bestämt 11% (OMX är upp 40% sedan du startade din blankning på miljoner med 1.5x hävstång (FB) Varför stiger börsen varje dag?)
Senast redigerad av Leaston 2023-05-30 kl. 15:35.
Citera
2023-05-30, 16:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag följer upp på denna bet nu efter 6 månader

Om du skriver "jag hade fel om Bitcoin" så hedrar det dig och jag kommer sluta tjata om detta. Men vi kör tillsvidare:

Bitcoin är upp: 64%
OMX som du blankade är också upp, närmare bestämt 11% (OMX är upp 40% sedan du startade din blankning på miljoner med 1.5x hävstång (FB) Varför stiger börsen varje dag?)
Så bra! Min standardfråga: vad har du köpt eller sålt? Utan att sälja har du inte gjort någon vinst.

När, vilket värde, går du ur BTC?

Jag har köpt XACT BEAR för 5mkr under kvartalet. Inte sålt något. Jag går ur mina bear när OMXS30 närmar sig 1900 dvs börsen måste sjunka 10% till. Vi ses om tre månader!
Citera
2023-05-30, 16:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så bra! Min standardfråga: vad har du köpt eller sålt? Utan att sälja har du inte gjort någon vinst.

När, vilket värde, går du ur BTC?

Jag har köpt XACT BEAR för 5mkr under kvartalet. Inte sålt något. Jag går ur mina bear när OMXS30 närmar sig 1900 dvs börsen måste sjunka 10% till. Vi ses om tre månader!
Byt inte fokus för det var du som insisterade på att göra ett bet på nergång på både börsen och Bitcoin. Båda har gått upp sedan dess.

- - -

Har du öppnat ännu fler blankningar på börsen under våren? Hur mycket minus ligger du nu?
Citera
2023-05-30, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Byt inte fokus för det var du som insisterade på att göra ett bet på nergång på både börsen och Bitcoin. Båda har gått upp sedan dess.

- - -

Har du öppnat ännu fler blankningar på börsen under våren? Hur mycket minus ligger du nu?
Jag köpte bear för 5mkr i april, xact har gått sidledes sedan i januari så varken vinst eller förlust. Möjligen köper jag för 5M till någon gång i sommar, särskilt om börsen går upp.

Noterar att du aldrig skriver vad du köpt eller sålt. Du är alltså en liten fegis som inte tror på dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in