2023-04-13, 07:35
  #4177
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur har ”valberedningen” som valt ut kandidaterna Maja, Frida och Porris till ”årets prestation” på Expressens skidsnack-gala tänkt?

Är Majas sprintcupseger utan vinster eller Porris VM-brons en större prestation än Ebbas och Jonnas dubbla VM-guld?

En rimligare rangordning är väl

1. Ebba
2. Jonna/Frida
3. Ribom
4. Porris

Eftersom Expressens längdskidbevakning generellt bygger så mycket på substanslös clickbaiting är detta kanske denna säsongens sista försök att krama ur det sista på samma tema.
”Norska hånet mot svenska prestationerna” och ”Ebbas stora besvikelse” kan vara ett par rubriker som ligger i pipelinen för artiklar som spinner på Expressens egna konstiga bedömningar av vinterns resultat.

If there’s no news, create them!
Citera
2023-04-13, 10:17
  #4178
Medlem
Jag är tudelad till Expressens längdrapportering. Å ena sidan är det extremt mycket clickbait och nyheter gjorda av instagraminlägg men å andra sidan har de även gjort en hel del riktigt bra saker. Tänker exempelvis intervjun med Max Hauke 2019, intervjun med Eiduka nu senast samt att de valt att lyfta fram de nationella tävlingarna mer än vad jag kan minnas gjorts någonsin innan. Man kan väl summera det som att de som jobbar där har ett genuint skidintresse men samtidigt jobbar de på en kvällstidning och behöver dra in klicken.

Sen var det lite kul när Ludvig Holmberg letade rätt på Mühlegg i Brasilien 2014.
Citera
2023-04-13, 10:35
  #4179
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur har ”valberedningen” som valt ut kandidaterna Maja, Frida och Porris till ”årets prestation” på Expressens skidsnack-gala tänkt?

Är Majas sprintcupseger utan vinster eller Porris VM-brons en större prestation än Ebbas och Jonnas dubbla VM-guld?

En rimligare rangordning är väl

1. Ebba
2. Jonna/Frida
3. Ribom
4. Porris
Helt uforståelig når dere har en lysende stjerner som Ebba og Jonna
To gull i VM, når alle de beste var på plass, og kunne konkurrere.
Så var det ikke i Tour de Ski.
Ebba var ikke der, og ei heller Jonna
Diggins var helt åpenbart sjuk og lå 5 og et halvt minut etter teten innan klattringen.
Perma hade urusla ski som vanlig på 10 klassisk og tappade et og et halvt minut, men gikk 30 s raskere enn teten etter det, og lå kun minuten bak innen hun ble sjuk og sendt hjem.
Kalvå lå bra til og var farlig for fortsetningen men fikk covid og måtte reise hjem.

Hvordan en seier over dette tynne og skadeskutte feltet kan vurderes høyere enn to VM-gull med alle de beste friske og på plass, er det vel kun Expressen som kan forstå.
Og samme med Porris, som skated inn og sperret Calle, og på det viset stjal fra honom bronset, og ennu verre kanske även spurtseger mot Klæbo og silver. Det er faktisk sannolikt, for det momentumet Calle hadde på oppløpet innan han ble sperret, skal man lete lenge etter.
Citera
2023-04-13, 14:55
  #4180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag är tudelad till Expressens längdrapportering. Å ena sidan är det extremt mycket clickbait och nyheter gjorda av instagraminlägg men å andra sidan har de även gjort en hel del riktigt bra saker. Tänker exempelvis intervjun med Max Hauke 2019, intervjun med Eiduka nu senast samt att de valt att lyfta fram de nationella tävlingarna mer än vad jag kan minnas gjorts någonsin innan. Man kan väl summera det som att de som jobbar där har ett genuint skidintresse men samtidigt jobbar de på en kvällstidning och behöver dra in klicken.

Sen var det lite kul när Ludvig Holmberg letade rätt på Mühlegg i Brasilien 2014.

Ja, det är väl känslan. Dock är Tomas P outhärdlig med sin Norge-fixering som faktiskt känns lika delar honom själv som den tidning han skriver för. Han tar varje chans att uttala sig i norsk press också.

Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Helt uforståelig når dere har en lysende stjerner som Ebba og Jonna
To gull i VM, når alle de beste var på plass, og kunne konkurrere.
Så var det ikke i Tour de Ski.
Ebba var ikke der, og ei heller Jonna
Diggins var helt åpenbart sjuk og lå 5 og et halvt minut etter teten innan klattringen.
Perma hade urusla ski som vanlig på 10 klassisk og tappade et og et halvt minut, men gikk 30 s raskere enn teten etter det, og lå kun minuten bak innen hun ble sjuk og sendt hjem.
Kalvå lå bra til og var farlig for fortsetningen men fikk covid og måtte reise hjem.

Hvordan en seier over dette tynne og skadeskutte feltet kan vurderes høyere enn to VM-gull med alle de beste friske og på plass, er det vel kun Expressen som kan forstå.

Den där typen av "tillfälligheter" har varit mer regel än undantag på damsidan senaste 6-7 åren. Vän av statistik kan vända på det hela och säga att Sverige har betydligt fler VM-guld än Tour de Ski-segrar. Det är långt ifrån säkert att Ebba någonsin lyckas ta en seger där oavsett startfält.

För övrigt sticker det inte ut särskilt mycket med Frida, Kerttu, TUW på pallen såhär i efterhand. Kerttu och TUW hade bättre VC-säsonger än alla dom du räknar upp så det finns en logik i resultaten. Åkare som inte kommer till start eller fullföljer tävlingar ska ifrågasättas och inte tvärtom.
Citera
2023-04-13, 19:59
  #4181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur har ”valberedningen” som valt ut kandidaterna Maja, Frida och Porris till ”årets prestation” på Expressens skidsnack-gala tänkt?

Är Majas sprintcupseger utan vinster eller Porris VM-brons en större prestation än Ebbas och Jonnas dubbla VM-guld?

En rimligare rangordning är väl

1. Ebba
2. Jonna/Frida
3. Ribom
4. Porris


Frida ger absolut mest klick, Porroma och Maja goda 2:a och 3:a.
Jonna och Ebbas prestationer solklart före.
Citera
2023-04-14, 12:06
  #4182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Hur har ”valberedningen” som valt ut kandidaterna Maja, Frida och Porris till ”årets prestation” på Expressens skidsnack-gala tänkt?

Är Majas sprintcupseger utan vinster eller Porris VM-brons en större prestation än Ebbas och Jonnas dubbla VM-guld?

En rimligare rangordning är väl

1. Ebba
2. Jonna/Frida
3. Ribom
4. Porris
Hade Maja undvikit fusket, som Moa orsakade, så hade hon definitivt varit värd "årets prestation"!
Citera
2023-04-14, 13:39
  #4183
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Hade Maja undvikit fusket, som Moa orsakade, så hade hon definitivt varit värd "årets prestation"!

'Undvikit fusk' hade väl resulterat i en andraplats i Sprintcupen istället för seger i densamma, som jag förstår det. Alltså ingen prestationshöjare...
Citera
2023-04-14, 15:39
  #4184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
'Undvikit fusk' hade väl resulterat i en andraplats i Sprintcupen istället för seger i densamma, som jag förstår det. Alltså ingen prestationshöjare...
En andraplats där man hade respekterat och tyckt om henne är väl ändå bättre än en förstaplats där man tycker illa om henne? För idrotten vore det också bra, för man måste behålla publiken.

Det finns många sätt att fuska och det här är ändå en av de mildare varianterna, men ändå fusk och orättvist. Nu är tråden fel forum för att diskutera detta, men jag anser absolut inte att Maja bör nomineras, eftersom hennes prestation bygger på fusk.
Citera
2023-04-14, 17:37
  #4185
Medlem
Efter allt hot som Moa Ilar fick motta efter Lahtis så har hon tillsammans med skidförbundet valt att gå vidare med polisanmälan mot en person

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/person-polisanmald-efter-agerandet-mot-moa-ilar/
Citera
2023-04-14, 18:20
  #4186
Medlem
Barytons avatar
Jag tycker att Moa Ilar gjorde årets prestation. Hon tog en kula för laget. Det tycker jag är storartat!
Citera
2023-04-14, 19:32
  #4187
Medlem
Green-Spirits avatar
Själv tycker jag hela incidenten i Lahtis smakar rätt illa, men Moa hade väl egentligen inte så mycket bra val i situationen som uppstod där och då. Förstår att hon valde att undvika dåliga stämningen i egna landslaget.
Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om placeringarna i varken delcuperna eller sammanlagt i Världscupen under en mästerskapssäsong. Faktiska segrar i lopp bör antagligen premieras högre för att det intresset ska uppstå…
Citera
2023-04-15, 10:22
  #4188
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Själv tycker jag hela incidenten i Lahtis smakar rätt illa, men Moa hade väl egentligen inte så mycket bra val i situationen som uppstod där och då. Förstår att hon valde att undvika dåliga stämningen i egna landslaget.
Å andra sidan bryr jag mig inte så mycket om placeringarna i varken delcuperna eller sammanlagt i Världscupen under en mästerskapssäsong. Faktiska segrar i lopp bör antagligen premieras högre för att det intresset ska uppstå…
Majas seger i sprintcupen den här vintern har ju framförallt devalverat hennes seger säsongen innan.
Det som smakar mest illa är hur Frida och Moa ggr två är så tydliga med innan att de ska köra för Maja och gör sina heatval för att optimera för Maja. Lagkörning mot Schweiz känns minst sagt fegt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in