2023-04-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Har det framkommit något om när Maja fick uppgiften att hålla i Tove händer?
I och med att allting har gått väldigt fort, så känns det som att Maja visste vad hon skulle göra när Tove fälldes.

Samt att hon inte gjorde någonting för att avstyra detta, trots att hon borde ha förstått att det är inte borde vara så svårt att räkna ut att det höll på gå riktigt åt skogen. Det här var ju inget litet tjafs direkt, där man släppte en stund och såg om alla hade lugnat ner sig, det var väldigt målmedvetet mördande.

Det divideras hejvilt angående det, men enligt JJs utsaga så tog MH tag i TTs händer när TT tog stryptag på JJ.
Citera
2023-04-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det divideras hejvilt angående det, men enligt JJs utsaga så tog MH tag i TTs händer när TT tog stryptag på JJ.

Är det bara jag som är förvirrad över hennes redogörelse i rätten.
Här känns det som att hon "glömmer" helt att ersätta om Majas tag om händerna:

https://youtube.com/watch?v=g17omj8qe84&feature=share
Citera
2023-04-12, 23:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag hittade det och uppdaterade inlägget.
J: ...jag kan inte exakt säga var Maja var men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon
ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja
var ju med liksom.

F: Du sa att Tove tog ett stryptag på dig först när hon låg ner förstår jag och att Maja då tog
bort hennes händer?
J: Ja någonstans där jag kommer inte ihåg exakt var det var. Det var väldigt mycket liksom.

Hon uttrycker sig bara mera diffust här. M var med och höll T:s händer, sedan satt hon kvar. Inget tillägg om att M gjorde något mer.
Citera
2023-04-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte

I en våldsam situation, har Maja demonstrerat att hon har en sådan initiativförmåga? Känns som att hon är en följare i alla svåra situationer
Citera
2023-04-12, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J: ...jag kan inte exakt säga var Maja var men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon
ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja
var ju med liksom.

F: Du sa att Tove tog ett stryptag på dig först när hon låg ner förstår jag och att Maja då tog
bort hennes händer?
J: Ja någonstans där jag kommer inte ihåg exakt var det var. Det var väldigt mycket liksom.

Hon uttrycker sig bara mera diffust här. M var med och höll T:s händer, sedan satt hon kvar. Inget tillägg om att M gjorde något mer.
Hur vill du att hon ska uttrycka sig för att vara övertygande ifråga om att M var med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Precis!
Skillnade är att J väver ihop sina lögner till ett svårgenomskådat nät, medan Ms är klumpigt taffliga.

Men varför ljuger M ? Hon är ju helt oskyldig .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om du läser J:s berättelse - den slutliga versionen - kan du se att hon aldrig nämner M:s närvaro förrän T har sparkat sig in i position 2 och T lägger händerna om J:s hals. Då först träder M in, från ingenstans?

Innan dess är det först en försvarslös T som ligger på golvet, knockad av huvudskadan. Hon motar bort J genom sparkar och efter en stund - två minuter? - när J sätter sig på T:s mage börjar hon sparka i väggen, försöka åla sig ur J:s grepp för att sedan skjuta iväg en hård spark i väggen för att ta sig uppåt. Här utbrister T "- vad fan håller ni på med?" - vilka ni?

F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.

Om det hade varit så att M:s medverkan kom in tidigare i förloppet, hade J underlåtit att berätta det då i de sista förhören? Hon kan återberätta händelseförloppet ganska detaljerat och sakligt, inga minnesluckor i återgivandet heller förutom att det blir "diffust" då och då.

Svar på frågan: nej, inte endast. Men, det är ändock vad J hävdar: M tog ner T:s händer från J:s hals.

Jag tror att den välbyggda hästtjejen - 20 cm längre och många kilon tyngre - tryckte in T:s armar mellan sina ben och höll hårt. Som när hon tog ett stadigt och djupt grepp om T:s hals med sina stora händer. Hon har ju åsamkat skada på en halsartär bl a så ingen kan komma och påstå att dessa tjejer var jämnstarka - J vinner med hästlängder. Tyvärr.

Vill bara kommentera sista stycket som jag fetmarkerade.

När man pratar om väsentliga styrkeförhållanden i dessa sammanhang syftar man på man stryper kvinna eller kvinna stryper barn. J och T anses jämnstarka trots att det skiljer ca 15 cm på längden och 15 kg tyngre som troligen ligger närmare sanningen.

Min fru har haft häst och ridit kontinuerligt i 15 år. Skyfflat bajs varenda dag och byggt hagar varenda sommar. Trots det kan hon inte ens hålla fast en av mina otränade armar längre än ett par sekunder.
Citera
2023-04-12, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill bara kommentera sista stycket som jag fetmarkerade.

När man pratar om väsentliga styrkeförhållanden i dessa sammanhang syftar man på man stryper kvinna eller kvinna stryper barn. J och T anses jämnstarka trots att det skiljer ca 15 cm på längden och 15 kg tyngre som troligen ligger närmare sanningen.

Min fru har haft häst och ridit kontinuerligt i 15 år. Skyfflat bajs varenda dag och byggt hagar varenda sommar. Trots det kan hon inte ens hålla fast en av mina otränade armar längre än ett par sekunder.
Jag förstår vad du vill säga och kanske har du rätt. - Kan du tänka dig att det räckte med att J var fysiskt överlägsen, nykter och utan skador som 0,5 cm djup huvudskada och ett troligt finger i ögat? Överfallet kom dessutom överraskande.
Citera
2023-04-12, 23:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det här anser jag som ett mycket troligt händelseförlopp!

Jag har vacklat fram och tillbaks sedan dag ett om det var planerat av både J och M, alt bara J, eller om det skedde nån provokation i lägenheten som fick det att brinna till i J s skalle. För tillfället tror jag att J bestämde sig för att ha ihjäl henne när dom stod utanför Nöjet och berättade det för M.

Dom var säkert chockade som du skriver. Men även fysiskt trötta och behövde hämta andan och förståndet direkt efter mordet. Men oj vad snabba dom var med att undanröja spår och göra sig av med kropppen!

Tack!

Ja - har det gått till så här skulle det förklara i stort sett alla funna skador på Ts kropp, alla dunk- och sparkljud, MHs telefonrörelser, att ingen öppnade när det ringde på och med viss frisering även stämma med JJs vittnesmål.

Dessutom förklara varför JJ inte hade några motvärnsskador - i mitt tycke ett väldigt viktigt observandum.

Det är bara MHs berättelse om sin icke-närvaro och sovstund som sticker ut och skiljer sig.
En berättelse vars sanningshalt nog måste övervägas ordentligt och ifrågasättas.
Senast redigerad av coli 2023-04-12 kl. 23:37.
Citera
2023-04-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JLo76
Det som förbryllar lite i Majas berättelse är att hon varit vaken inne på toaletten medan Johanna varit på McD. Ngt lik har hon ju dock inte sett. Advokaten för fram teorin att Johanna måste ha dragit ut kroppen till förrådet i trapphuset innan Donken. Vad säger ni andra om den möjligheten? Känns det ens rimligt?

OM Maja talar sanning att hon inte såg någon kropp då J var på Mc D så tror jag att kroppen låg inrullad i mattan som J själv i förhör uppgett att hon försökt rulla in T i men insåg att det inte fungerade att bära ut den ur lägenheten på det viset. Däremot fungerade det som gömställe en liten stund.
Citera
2023-04-12, 23:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För att? Jämför med Js redogörelse för bråket på Nöjet där hon säger att T slog henne i ansiktet (inte hårt) och rev henne. Det fick Maja att ingripa. Det kanske var i badrummet det där hände egentligen?
Då hade T haft fnas under naglarna.
Citera
2023-04-12, 23:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Har det framkommit något om när Maja fick uppgiften att hålla i Tove händer?
I och med att allting har gått väldigt fort, så känns det som att Maja visste vad hon skulle göra när Tove fälldes.

Tror JJ och MH hade diskuterat vad de kunde tänka sig att göra med T om möjligheten skulle uppstå.
Säkert på JJs initiativ och idee, men MH deltog i dialogen.
När det sedan hände var båda mentalt förberedda och gjorde det de diskuterat.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Min inre bild av det hela är att :

T fälls till golvet av JJ som knuffar och sparkar undan Ts ben. Ett rent överfall på ovetande T.
Vid fallet faller T baklänges, slår huvudets baksida i ett rör och dunkar ryggen och båda armbågarna hårt i badrumsgolvet.
Väl på golvet trycker JJ ner T på rygg, sätter sig grensle över henne och MH som står bredvid går samtidigt ner på knä och tar tag i Ts armar/händer när Ts sträcker upp händerna mot JJs hals(?) för att freda sig.

Båda JJ och MH är med från början och mentalt förberedda.
T försöker komma loss och de tumlat runt åt sidorna = dunsar.
Att T inte skriker beror på chocken, att hon tappat luften av fallet och är kortvarigt något snurrig av huvudskadan.

JJ har ett tag om Ts hals framifrån med båda sina händer, sittande på Ts kropp medan Ts händer hålls fast av MH. Ts armar är böjda stracks ovanför hennes huvud och MH lägger hela sin tyngd för att hålla kvar, kanske sätter sig på armarna eller trycker ner med sin kropp och ben, varvid T får en klämskada på handen. Att T inte skriker nu beror på att hon inte får fram ett ljud.

Illröd i ansiktet med totalt tunnelseende och ilska håller JJ i Ts hals och trycker så hårt hon kan med båda händerna.
MH håller samtidigt fast Ts armar på samma sätt i ett hårt knip/tryckgrepp, medan T försöker komma loss, lyfta bålen och även sparka med benen = sparkljud i badrumsväggen.
Till slut tappar T medvetandet och hjärtat stannar.

Efteråt är både JJ och MH chockade initialt. De samlar sig dock förvånansvärt snabbt båda två och genomför JJs farsartade skådespelsresa till McD, MHs glada tummen upp sms och förvånansvärda aptit samt utför sin gemensamma insatts av gravfridsbrott och planering av gemensam story.

Två mycket farliga unga damer.

Har det gått till så här skulle det förklara i stort sett alla funna skador på Ts kropp, alla dunk- och sparkljud, MHs telefonrörelser, att ingen öppnade när det ringde på och med vissa friseringsinslag även stämma med JJs vittnesmål.
Dessutom förklara varför JJ inte hade några motvärnsskador.
Det är bara MHs berättelse om sin icke-närvaro och sovstund som sticker ut och skiljer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in