Citat:
Ursprungligen postat av
chilly_c_cane
Nu är det ju förvisso tre år sen jag skrev tråden men ändå...
Jag har absolut full förståelse för det du skriver, men då måste man ju säga det till kunden.
"Vi kommer gärna och hjälper dig, men vi har dessvärre ingen möjlighet att boka in ett uppdrag som bara tar en timme, då det omöjliggör att vi fyller den dagen med andra jobb. Får vi föreslå att vi även passar på att [insert valfri extra-tjänst som kunden kan ha nytta av på sikt] medan vi ändå är där? Då kan vi boka in en hel/halv dag, vilket förenklar det hela avsevärt.
Alternativet är att vi tar det en dag när vi har vägarna förbi. Det kan dock dels dröja men vi kan även behöva en påminnelse om någon vecka då det är lätt att tappa bort ett sånt uppdrag bland andra jobb".
Det är inte så svårt med kommunikation, och det är oftast det man blir så vansinnigt trött på.
Ja, dessutom skulle de kunna ta en minimiavgift. Ett lägsta-arvode. Frågan var om hantverkare är idioter och så kan det säkert vara många gånger. Rör det sig om mindre företag finns dessutom pressen att man aldrig vill säga nej till en kund.
Jag är inte hantverkare men fick en fråga om jag kunde snickra en möbel åt en avlägsen bekant. Visst, jag hade kunnat göra det åt honom, men jag visste själv inte vad det skulle kosta mig och ville inte riskera att han blev missnöjd med arbetet och inte ville/ kunde betala efteråt.
Det tog emot att tacka nej till erbjudandet och han fick
smsa tre gånger innan mitt svar. Helt enkelt för att det var en svår avvägning och jag inte visste vad jag skulle svara.
Håller med dig att det vore mycket bättre som kund att få tydliga snabba besked, även nekande. Sedan kan säljaren återkomma om han får en lucka. Då har ju kunden något att förhålla sig till initialt. Det du beskrev i ts hade inte jag heller upplevt förtroendeingivande. Det rör sig faktiskt om lögn.