2021-01-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Nu är det ju förvisso tre år sen jag skrev tråden men ändå...
Jag har absolut full förståelse för det du skriver, men då måste man ju säga det till kunden.
"Vi kommer gärna och hjälper dig, men vi har dessvärre ingen möjlighet att boka in ett uppdrag som bara tar en timme, då det omöjliggör att vi fyller den dagen med andra jobb. Får vi föreslå att vi även passar på att [insert valfri extra-tjänst som kunden kan ha nytta av på sikt] medan vi ändå är där? Då kan vi boka in en hel/halv dag, vilket förenklar det hela avsevärt.
Alternativet är att vi tar det en dag när vi har vägarna förbi. Det kan dock dels dröja men vi kan även behöva en påminnelse om någon vecka då det är lätt att tappa bort ett sånt uppdrag bland andra jobb".

Det är inte så svårt med kommunikation, och det är oftast det man blir så vansinnigt trött på.
Ja, dessutom skulle de kunna ta en minimiavgift. Ett lägsta-arvode. Frågan var om hantverkare är idioter och så kan det säkert vara många gånger. Rör det sig om mindre företag finns dessutom pressen att man aldrig vill säga nej till en kund.

Jag är inte hantverkare men fick en fråga om jag kunde snickra en möbel åt en avlägsen bekant. Visst, jag hade kunnat göra det åt honom, men jag visste själv inte vad det skulle kosta mig och ville inte riskera att han blev missnöjd med arbetet och inte ville/ kunde betala efteråt.
Det tog emot att tacka nej till erbjudandet och han fick smsa tre gånger innan mitt svar. Helt enkelt för att det var en svår avvägning och jag inte visste vad jag skulle svara.

Håller med dig att det vore mycket bättre som kund att få tydliga snabba besked, även nekande. Sedan kan säljaren återkomma om han får en lucka. Då har ju kunden något att förhålla sig till initialt. Det du beskrev i ts hade inte jag heller upplevt förtroendeingivande. Det rör sig faktiskt om lögn.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-01-02 kl. 23:06.
Citera
2023-04-11, 22:35
Medlem
Ja, hantverkare är ofta dumma i huvudet.
Några av dem är duktiga och hederliga, men även de är oftast lågintelligenta.
Citera
2023-04-12, 14:14
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syyne
Bara en svagbegåvad person kan på stå något sådant.
Citera
2023-04-12, 14:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syyne

Även kunderna är dumma i huvudet. Tar random snickare som svarat på servicefiner eller offerta.se
och inte fattat att det bara är klåpare som inte får kunder på annat sätt än via internet.

Om du följer den urgammla och kloka rådet att BARA anlita hantverkare som andra rekomenderat så
slipper du 70-80 % av strulet. Fråga kompisar, kollegor, grannar vilka dom anlitat och när du kontaktar
elekrikern eller rörmokaren så ange var du fått numret ifrån.

Lycka till !
Citera
2023-04-12, 19:43
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Bara en svagbegåvad person kan på stå något sådant.

Hur begåvad är man om man särskriver ”påstå”? Första gången jag stöter på någon som lyckas särskriva det ordet. Intressant..
Citera
2023-04-12, 19:46
Medlem
Vi hantverkare upplever ju vanliga svennar som kompletta idioter....två tummar i varje handflata..
Citera
2023-04-12, 20:23
Medlem
carminaburanas avatar
Farsan är en sån jobbig jävel, han vill att det ska vara på ett väldigt specifikt sätt, men han förklarar aldrig precis hur det ska vara, så han kommer i efterhand så de får göra om det. När jag påpekar detta så säger han bara "de fattar vad jag menar".
Samtidigt gör de korkade misstag, som att sätta en platta i ett golv med helt annan nyans än övriga.

När det kommer till elektriker så "vet" han oftast bättre än vad de gör tydligen, och säger typ, "men det är bara att göra så här" irriterat. han vill ha nån som löser problem och hittar lösningar, inte kommer med ursäkter till varför det inte kan fungera. De slutar snabbt svara i telefon.

Han tycker helt enkelt att folk ska läsa hans tankar.
Citera
2023-04-13, 07:00
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hur begåvad är man om man särskriver ”påstå”? Första gången jag stöter på någon som lyckas särskriva det ordet. Intressant..
Ber om ursäkt om din autistiska hjärna slog kullerbytta nu när jag råkade göra en särskrivning. Hoppas du överlevde kvällen.
Citera
2024-11-23, 23:48
Medlem
Byggbranschen leder överlägset , när det gäller arbetsplatsolyckor, med dödlig utgång.
Orsaken är att man struntat i säkerhetsföreskrifter.
Alltför ofta ser man hantverkare med överlastade släp. Man ser ofta hantverkare i bilar med firmalogga, som kör vårdslöst.
Har också stött på hantverkare som högljutt
skrutit om hur mycket de tjänar på svartjobb.
Många gaphalsar som gillar att höra sin egen röst. Många använder sexistiskt språk.
Inget av det jag skrivit om, är tecken på gott förstånd….
Citera
2024-11-24, 00:57
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hhw37
Byggbranschen leder överlägset , när det gäller arbetsplatsolyckor, med dödlig utgång.

Det kan ju bero på att man inte dör av att sitta och knappa på ett tangentbord.
Citera
2025-05-16, 14:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag känner igen mig i ts beskrivning till 100%. Jag är alltid trevlig och saklig mot hantverkare och gnäller inte över skit. Ändå återkopplar inte hantverkaren enligt överenskommelse. Jag antar att svaret är att de har mycket att göra. Men varför tar de på sig jobbet då? Varför säga att man ska ringa kunden?

Ett tips till alla hantverkare där ute: När du lovat att ringa kunden, så skriver du ner i almanackan direkt efter samtalet en tid när du ska ringa kunden. För annars tycker kunden att du är dum i huvudet. Kunden har också ett liv, och du försummar kundens tid. Varför är det så svårt?

Ett annat tips är att ta in frun som får sköta all planering och bokning.
Citera
2025-05-16, 14:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019

Att inte ha kaffe hemma, dumt, mycket dumt.
De får väl ta med sig en termos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in