Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag antar att åklagaren snävade in tiden för mordet med hjälp av grannens vittnesmål, grannen var ju kallad till rättegången. Så runt 02:30-02:40 är den kritiska tidpunkten. Eftersom Maja har vidgått att det är hon själv som hanterat sin telefon vid 02:19 och 02:43 så finns inga frågetecken om det. Ord står inte mot ord. Vidare har Maja berättat att hon rört sig i lägenheten och varit i badrummet runt omkring tiden för den sista stegregistreringen. Då fanns där en död kropp alt att den låg i hallen. Den har inte Maja sett. Det finns inte tillräckligt med tid för Johanna att städa upp i badrummet innan Maja går dit runt 02:43 och att röja undan kroppen samt övriga handlingar som hon ska ha lyckats med utan Majas vetskap under denna korta tid. Majas historia är spräckt.
Ja, för oss (de flesta) tror jag ju att vi sätter tilltro till grannarnas berättelse vad gäller tidpunkt för dunsarna och sparkarna. Även är det väl för de flesta troligen så att dunsarna är tidpunkten för när Tove fälldes till golvet och allt utspelade sig och att det allra sista som grannen hörde (sparkarna) var då Tove avled.
Som du säger tar åklagaren säkert upp denna tidsram, som snävar in tiden med kanske 5- 10 minuter, vilket slutligen landar i ca 02:30- tiden.
Men har åklagaren kunnat bevisa befann sig i lgh Maja vid det tillfället? Och har han kunnat visa var Toves kropp legat efter mordet, då Majas mobil varit uppe och rört på sig? Har han kunnat bevisa att det är Maja (även om hon nu inte förnekat att hon varit uppe vid två tillfällen) som har rört på sig?
Det blir för många osäkerhetsfaktorer här känner jag, för att man ska kunna kräva att Maja har förklaringsbörda. Dvs jag tycker att åklagaren inte har bevisat att Maja varit delaktig i mordet.
Men jag tycker ibland att det verkar som att TR beslut kan vara mycket en gissningslek, där man ibland sågar varje indicium till fotknölarna, trots att det faktiskt inte alls är osannolikt att det kan ha med mordet att göra, och därmed kan inget bevis, vare sig det är blod på flera konstiga ställen från offret eller det är mycket allvarliga raderingar från sina egna enheter, läggas ihop till en sammanvägd bedömning.
Här skulle det kunna bli tvärtom, att man inte sågar något indicium, och på så sätt ser Maja som utom rimligt tvivel är skyldig.
Inget förvånar mig längre.
Men jag tror isf att Maja kommer att frias i HR för mordet.
Gissningar förstås.