Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
När du ställer frågan så, börjar jag vackla. Det är så många detaljer, både lästa och hörda, så det är inte helt omöjligt jag gjort en M, blandat och gett.
Det finns ett ställe där Clea håller utfrågning av Alexandra Lazarevic, som då pratar de i generella termer utifrån förrövare och offer som utsatts för dödligt strypningsvåld.
Kan det vara därifrån?
Clea försöker få fram att kvinnliga förrövare vid sådant våld är ovanligt och få fram via Alexandra att kvinnliga förrövare som dödar via strypning styper barn, medan det är män som stryper andra kvinnor. Det är då TR ordförande tillrättavisar Clea, genom att säga att hon besvarar sina egna frågor.
Men rättsläkaren menar nu att det handlar om att förövaren behöver vara fysiskt överlägsen på något plan, att offret på något sätt varit inkapaciterad (t ex påverkad av något, sjukdom), oförmögen att försvara sig eller att det funnits en överraskningsfaktor (så offret är attackerad utan möjlighet att försvara sig).
Dessa punkter tar AL upp även vid åklagarens utfrågning, men då ur aspekten avsaknad av avvärjningsskador på de misstänkta och avsaknad av DNA från dem i Toves nagelskrap.
I samband med Cleas utfrågning, hakar Clea på något som Alexandra varit inne på tidigare, "sänkt medvetandegrad", då i skenet av möjligheten att ett offer vid strypvåld kan på något sätt ha varit inkapaciterad, och kanske avlidit av andra orsaker.
Lägg märke till att rättsläkaren här inte pratar om Toves fall, utan om dödligt strypvåld, men Clea naturligtvis försöker tangera en situation som liknar hennes klients situation. Alexandra talar ur det perspektiv en rättsläkare arbetar och alltid har som bas i sin kunskapsbank, statistiken och erfarenheten ju.
~48:32 min:
Clea S: "
Angående det där sista då, du har ju varit inne på det lite grann om sänkt medvetandegrad, när det gällde då att kanske, du har skrivit det angående om det är en eller två personer i det där rummet, där det här, händelsen inträffar, att om vi säger, skulle va en person i rummet så är det bara, så förväntar man sig då att offret s.a.s. skulle ha ett sänkt medvetande för att inte kunna försvara sig liksom"
Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Clea: "
Men jag ville mer komma till att den här skadan i bakhuvudet på Tove då, kan den ha lett till hjärnskakning?"
A: "
Det kan inte uteslutas. Det kan det ju inte."
C: "
Är kräkning ett tecken ibland, kan det uppkomma vid hjärnskakning?"
A: "
Det kan uppkomma, sällan, men det kan uppkomma"
https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4