Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
En personlig bedömning, ja, men samtidigt med den juridiska aspekten i botten.
Jag tror att M var införstådd med att J ville ha hämnd då hon letade efter T på Nöjet, men jag tror inte att hon definierade ordet och funderade över vad det skulle innebära.
När T kom ut och J hade ändrat attityd och vänligt frågade om hon ville följa med, tror jag M släppte hämndbegreppet.
Väl i lgh tror jag J och T satte sig i köket och M la sig i rummet och somnade till. Jag tror att ett tränga de toabehov väckte henne och att hon därefter endast låg i halvdvala, hörde att något försiggick på toan men inte ville bli inblandad.
Men trots att jag inte tror att M var medveten om vad som skulle kunna hända eller att hon deltog i mordet, kan jag ändå tänka mig att hon juridiskt sett kan anses som fullt delaktig, så för min del är alla tänkbara utgångar möjliga.
Nu är ju M s historia full ar orimligheter som vi gått igenom. Men om vi bara tittar på om det är rimligt att hon varit så full, och sovit vid alla kritiska moment.
Flera personer har vittnat om att hon inte var påtagligt berusad. Hon drack 3 glas vin på förfesten och 2 st 6 cl drinkar på Nöjet. 5 Min innan dom kom till lägenheten ser hon ett rådjur som hon filmar. Sängen som hon säger att hon sov på har hon aldrig tidigare fått sova på. Den var dessutom obäddad och där låg flera lådor samt massa saker.
Om man är så full som hon påstår är min erfarenhet att man däckar och sover. Inte vaknar man med 20 min mellanrum för att man mår dåligt, utan att spy. Men om kroppen säger, vakna du måste spy! Då får man nog jäkligt bråttom till toa. Då tar man väl inte med sig telefonen? Som man ändå inte använt under hela lägenhetsvistelsen.
Att det endast tog 23 sekunder för henne att svara på McD sms tyder ju på att hon var vaken. Varför använder hon inte telefon runt den tiden för att kolla sociala medier, surfa runt eller vad som helst?
Hon visste ju inte att dom var på väg till McD, bara att J skulle ut och fixa mat. Om hon var vaken så kan man undra varför hon inte ringer eller skickar sms till J. Vart är ni? Jag vill ha en big mac och co. När kommer ni tillbaks? Och till sist, varför finns det inget vattenglas med M s DNA. Vatten är ju bra att få i sig när man är såpass packad.
Visst finns det en mikroskopisk chans att att M sovit vid alla kritiska moment. Men detta är bara en del av hennes historia som måste klaffa på pricken för att allt ska gå ihop för henne.