2023-04-12, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
JJ och MH kan ha kastat sina blöta strumpor för att det inte skulle uppdagas vad de eventuellt hade gjort. Allt för att undanröja bevis.
J sa i förhör att de slängde bådas strumpor i sopor
Min tanke var att om M strumpor också blev blöta och kastades så hade det varit ett bra bevis på att M var i badrummet
Jag har inte sett några frågor i förhör efter dessa strumpor
J berättar det i sitt erkännande
Citera
2023-04-12, 06:22
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Du har fel, det är oerhört svårt att döda någon 1 mot 1 det krävs 2 personer minst för att döda någon annan. Oddsen ökar ju fler man är, MH har redan ljugit ihop en massa under förhör så oddsen är emot henne. Hon höll TT händer samtidigt som JJ ströp henne; hon hade stalkat TT inne på nattklubben för att senare signalera till JJ vart hon satt och gjorde. Allt var planerat och TT hade retat gallfeber på JJ och MH var lättpåverkad av JJ.

Det du skriver är helt ologiskt att MH inte var med på det hela. MH ser stark ut fysiskt, ser nästan ut som en kille. Hon ska straffas för medhjälp till mord med mera.. även på andra punkter.

Tröttsamt med folk härinne som verkar vilja att MH ska vara skyldig och som gapar om att andra har ”fel” så fort de har andra tankar, som om de satt inne med någon objektiv kunskap som de uppenbarligen inte kan ha.

Det ”krävs” inte minst två personer för att döda någon, tvärtom lär väl de allra flesta morden begås av en enskild person.
Citera
2023-04-12, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Tröttsamt med folk härinne som verkar vilja att MH ska vara skyldig och som gapar om att andra har ”fel” så fort de har andra tankar, som om de satt inne med någon objektiv kunskap som de uppenbarligen inte kan ha.

Det ”krävs” inte minst två personer för att döda någon, tvärtom lär väl de allra flesta morden begås av en enskild person.
Det handlar inte om att någon vill att M ska vara skyldig
Enl Åklagare Rullman och enl den utredning som är gjort så pekar det mer åt att det skett i samförstånd
Citera
2023-04-12, 06:57
Medlem
Citat:

Instämmer till 100 %.

Tragiskt verkligen, misstänker att rasism är en faktor tyvärr.

Mycket tyder på att JJ mördat TT själv.
Citera
2023-04-12, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Instämmer till 100 %.

Jag är inte rasist
Och det känns fruktansvärt kränkande att rasistkortet används av dig

Min bedömning har inte någon förankring i hudfärg
Jag har läst utredning/fup och anser att Rullman har rätt
Senast redigerad av Anedin 2023-04-12 kl. 07:14.
Citera
2023-04-12, 07:40
Medlem
Citat:
Instämmer till 100 %.

Extremt lite tyder på att JJ varit ensam under mordet, och det krävs bra mycket tålamod med MH för att köpa hennes mycket fantasifulla berättelse om hur hon kan sova igenom mord i rummet bredvid men vakna till precis allt annat som händer. Man behöver verkligen inte vara rasist för att inte köpa hennes uppenbara lögner.

För mig är inte frågan om hon varit med, utan om rätten kommer fram till att det inte finns några tvivel enligt lagens mening.
Citera
2023-04-12, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag är inte rasist
Och det känns fruktansvärt kränkande att rasistkortet används av dig

Min bedömning har inte någon förankring i hudfärg
Jag har läst utredning/fup och anser att Rullman har rätt

Håller med! Mycket tyder INTE på att JJ mördat TT själv tvärtom, mycket tyder på att det är två som har hjälpts åt!
Har inget med hudfärg att göra endast fakta i målet.
Citera
2023-04-12, 07:44
Medlem
Citat:
Instämmer till 100 %.

Skräll att du rycker ut till MH's försvar. Enligt dig så var det klargjort redan i november att JJ helt och hållet på egen hand var skyldig till precis ALLT.

Åh nej, så fort en person pekas ut som inte råkar vara av exakt samma etnicitet som oss vita svenskar, så är det inte rasism. Hyfsat trött på att det kortet dras om och om igen.
Citera
2023-04-12, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Dum fråga (till alla) men varför skulle inte J ha kunnat göra det själv om T först ramlat hårt på ryggen utan att kunna ta emot sig och sedan dessutom slagit bakhuvudet hårt i den vassa rördelen som stack upp ur golvet?

Om man sekunden efter det får två tummar hårt intryckta i halsen tills man dör så har man väl inte så mycket tid att spela på att hinna ”kämpa emot” på ett sätt som ger J skador?

En muskulös hästtjej på 180 cm har extremt starka lår och benmuskler att använda om man sitter på ett offer med de skadorna i rygg och nacke.

Mot detta talar alltså ett mycket trovärdigt vittnesmål från två grannar som kan placera dunsar i tid på ett sätt som gör ett dylikt förlopp ganska otroligt. Förutom det faktum att det är väldigt ovanligt med mord utan avvärjningsskador, i alla kategorier av mord.

Lägg till det att MH omöjligen kan ha sovit på det sätt hon påstår, att hon vetat om att JJ vill mörda TT, att hon är med och smusslar bort kroppen osv osv.

Det är helt enkelt för många saker som TILLSAMMANS talar mot JJ som ensam GM. Det är viktigt att inte fastna på enskilda detaljer.
Citera
2023-04-12, 08:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"bortom allt rimligt tvivel" är ju ett höftskott i sig.
Det som är rimligt för en person är orimligt för någon annan, det märker vi ju i tråden.

Så det är ju upp till nämndemännen att avgöra vad de tycker är rimligt eller inte.

Sen överklagas det och då är det personerna i hovrätten som ska komma fram till vad de anser är rimligt eller inte, det är ju alltså vanliga människor precis som vi i tråden.

Det lutar ju åt om nämndemännen är eniga eller inte.
Jag får känslan att majoriteten i tråden anser att både JJ och MH varit delaktiga i båda brotten.
går nämndemännen på samma så är det ju samförstånd.

Likt Malexandermorden, ingen vet vem som sköt de dödande skotten men alla tre var på plats och då valde rätten att döma "gemensamt och i samförstånd" även om två tittade på och den tredje avrättade.
En personlig bedömning, ja, men samtidigt med den juridiska aspekten i botten.

Jag tror att M var införstådd med att J ville ha hämnd då hon letade efter T på Nöjet, men jag tror inte att hon definierade ordet och funderade över vad det skulle innebära.

När T kom ut och J hade ändrat attityd och vänligt frågade om hon ville följa med, tror jag M släppte hämndbegreppet.

Väl i lgh tror jag J och T satte sig i köket och M la sig i rummet och somnade till. Jag tror att ett tränga de toabehov väckte henne och att hon därefter endast låg i halvdvala, hörde att något försiggick på toan men inte ville bli inblandad.

Men trots att jag inte tror att M var medveten om vad som skulle kunna hända eller att hon deltog i mordet, kan jag ändå tänka mig att hon juridiskt sett kan anses som fullt delaktig, så för min del är alla tänkbara utgångar möjliga.
Citera
2023-04-12, 08:21
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
J sa i förhör att de slängde bådas strumpor i sopor
Min tanke var att om M strumpor också blev blöta och kastades så hade det varit ett bra bevis på att M var i badrummet
Jag har inte sett några frågor i förhör efter dessa strumpor
J berättar det i sitt erkännande

M:s strumpor måste blivit blöta när hon gick i sömnen och kissade på sig ;-)
Citera
2023-04-12, 08:42
Medlem
colis avatar
Citat:

Ja, du har rätt i att det inte krävs två för att mörda en. Folk skjuts också ihjäl.

Men här handlar det om ett flera minuter långt strypmord med händerna framifrån.
Jämnåriga friska hyfsat vältrande unga kvinnor där ingen av dem var avsvimmad under hela förloppet

De det är en kamp, tumult där T slåss för sitt liv. Att den ostraffade 20-åriga JJ skulle rott iland detta - utan att själv få minsta spår av Ts fäktande dödskamp medan JJs egna händer höll hårt om Ts hals - är helt enkelt inte rimligt.

Det är i princip omöjligt att genomföra utan att få skador för en barbent strypmördare som lutar sig över offret och trycker ner personen som kämpar mot mördaren med dennes händer låsta runt sin hals.

Just motvärnsskador, som det kallar, är ett typiskt fynd som indikerar ett strypmord enligt Rättsmedicinsk vetenskap.
Själva mordet går naturligtvis att genomföra på det sättet.
Men inte av en ensam person utan rikligt med motvärnsskador på mördaren.

Därför måste helt enkelt Ts armar också hållits fast av någon tredje person.
Precis som JJ vittnade om stämmer detta med att MH hållit fast Ts armar/händer.

Det är helt självklart och uppenbara fynd/avsaknad av fynd som de facto är tydliga bevis.
Därför åtalar åklagare Rullman naturligtvis även MH för delaktighet i mordet - hon höll ju i.
Oaktat vad MH, som ljugit första månaderna om precis allt och bevisligen deltagit i allt annat kring mordet, nu försöker snacka sig ur.

Om Rättens ledamöter inser att detta bevisar att T hölls fast av MH, kommer också MH att bli dömd för delaktighet även i mordet. Sannolikt helt korrekt och rättvist eftersom det måste ha gått till så.
Annars blir hon enbart dömd för gravfridsbrottet.
Senast redigerad av coli 2023-04-12 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in