2023-03-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcanna
Vad menar du med lagligt? En del cannabinoid preparat är godkända läkemedel i Sverige så länge det skrivs ut av en läkare. Utöver dessa läkemedel kan läkaren söka licens på ytterligare cannabispreparat som ej är godkända i Sverige ännu, blir licensansökan godkänd är det fritt fram att hämta ut det på apoteket min vän!

Vadå Sativex eller? lol vilket skräp. Bättre och billigare att köpa hasch eller gräs.
Citera
2023-03-31, 09:05
Medlem
Scambolag affärsidé är att fakturera dyrt för ett läkarbesök dem i förväg vet aldrig kommer resultera i en behandling. Deras konsultation inför ett läkarbesök skulle inte ens kunna identifiera en död säl som icke lämplig för deras svindyra läkarbesök.
Citera
2023-04-05, 16:16
Medlem
beelitos avatar
Någon som har erfarenhet av Sapphire Clinics (sapphireclinics.se)?
De verkar mer seriösa än Aureum/Aurea vid första anblick.

En polare gjorde en intresseanmälan på deras sajt. Fick sen en tid utan att ens ha tackat ja.
De är ju ett märkligt sätt att jobba på. Han skulle i alla fall testa.

De tar 2200 för första besöket, därefter 1000 för uppföljning har jag för mig.
Verkar inte ha uppföljning varje månad som Aureum-skurkarna.

Fick veta att man laddar man upp journalerna via en (förhoppningsvis) säker server. Så man slipper i alla fall skicka journaler via osäker email.

De säger sig kunna skriva ut växtdelar, dock oklart om det är på licens eller extempore.
Citera
2023-04-09, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av beelito
Någon som har erfarenhet av Sapphire Clinics (sapphireclinics.se)?
De verkar mer seriösa än Aureum/Aurea vid första anblick.

En polare gjorde en intresseanmälan på deras sajt. Fick sen en tid utan att ens ha tackat ja.
De är ju ett märkligt sätt att jobba på. Han skulle i alla fall testa.

De tar 2200 för första besöket, därefter 1000 för uppföljning har jag för mig.
Verkar inte ha uppföljning varje månad som Aureum-skurkarna.

Fick veta att man laddar man upp journalerna via en (förhoppningsvis) säker server. Så man slipper i alla fall skicka journaler via osäker email.

De säger sig kunna skriva ut växtdelar, dock oklart om det är på licens eller extempore.

Aureum tar 1200kr för först samtalet, sedan 600kr månaden för samtal och förnyelse av recept. Medicinerna går på högkostnadsskydd. Det känns värt 600kr månaden om man behöver medicin. Det är bra att någon jobbar för att få fram bra läkemedel och få synen på cannabis att ändras.
Man får 2 olika flaskor olja som det är nu 1 dronabinol 1 cannabiol. Det borde kunna ge en bra smärtlindring och avslappnad effekt.

Har din vän haft morfin eller likande tidigare?
Citera
2023-04-11, 10:57
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Aureum tar 1200kr för först samtalet, sedan 600kr månaden för samtal och förnyelse av recept. Medicinerna går på högkostnadsskydd. Det känns värt 600kr månaden om man behöver medicin. Det är bra att någon jobbar för att få fram bra läkemedel och få synen på cannabis att ändras.
Man får 2 olika flaskor olja som det är nu 1 dronabinol 1 cannabiol. Det borde kunna ge en bra smärtlindring och avslappnad effekt.

Har din vän haft morfin eller likande tidigare?

Jag fick själv betala 1800 kr för första videosamtal
Citera
2023-04-11, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag fick själv betala 1800 kr för första videosamtal

Fel av mig, det stämmer med 1800kr.

Hur fungerar det för dig?
Citera
2023-04-11, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullgroda
Hur tänker du kring det faktum att IVO gav Auerum verksamhetsförbud pga ”allvarliga brister, som visar att det föreligger en påtaglig fara för liv och hälsa.”? (Läkartidningen) Känner du ingen oro över att de startar igång samma företag igen, i stort sett omgående - fast med en mindre namnändring?
Jag tror att det hade bekymrat mig något. Har hört att patienter mejlar in sina uppgifter och journaler - hur säkert är det?! Och vart tar alla uppgifter vägen om företaget tvingas stänga ner för gott? 😬🙄

Jag tycker dessutom att det känns oseriöst att företaget ligger bakom Cannabis i fokus (CIF) som, enligt min mening, gör mer skada än nytta för narkotikadebatten. CIF förstärker ju bara fördomen om att haschrökare är dumma - och de predikar dessutom för de redan frälsta. Hur hjälper det till att skynda på processen kring medicinsk cannabis?

” Kliniken har svarat med att stämma Region Stockholm och kräva skadestånd. Aureum Healthcare skriver på sin webbplats att det också gjort en anmälan enligt lex Maria då man anser att beslutet kan orsaka vårdskada ”hos hundratals av mottagningens patienter” och leda till oavsiktliga opiatöverdoser.”

Det är löjligt att tro att det skulle kunna skada och ge folk kan överdosera för att skiva ut cannabis oljor.
Citera
2023-04-11, 12:38
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Fel av mig, det stämmer med 1800kr.

Hur fungerar det för dig?

Fick ingen hjälp tyvärr.
Bad om röntgenbilder fast ortoped sagt att det inte är nödvändigt med röntgen. Har ospecificerad ryggvärk.
Tycker dom kunde sagt de innan dom skickar en faktura.
Men tyvärr lever den gamla mentaliteten kvar att selektivt scamma.

Läkaren i sig var trevlig men de hjälper inte. Jag behöver hjälp mot mina smärtor och de enda primärvården förskriver är NSAID.
Citera
2023-04-11, 15:23
Avslutad
Citat:
Fick ingen hjälp tyvärr.
Bad om röntgenbilder fast ortoped sagt att det inte är nödvändigt med röntgen. Har ospecificerad ryggvärk.

Läkaren i sig var trevlig men de hjälper inte. Jag behöver hjälp mot mina smärtor och de enda primärvården förskriver är NSAID.

Har du inte röntgen, långvarig dokumenterad smärta och har haft morfin utrivet är det ingen mening att söka. Det går att läsa innan man söker. Det säger sig själv att ingen riskerar att skiva ut om det inte är väldokumenterade problem.
Det blir nog svårt i Danmark med.

Hur länge har du sökt hjälp för problemet?
Citera
2023-04-11, 15:30
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Fick ingen hjälp tyvärr.

Testa SPC kanske. Jag har inte haft samma bekymmer att få recept, men aureum är kända fegisar. Sapphier clinic med telefonmöte ska också vara lite bättre.

Se om du kan få röntgen endå. Danmark är betydligt snällare med recept men tror dom vill verifiera en röntgen.
Citera
2023-04-11, 15:33
Medlem
Får man det på recept så kan man väl använda vanlig cannabis som är 1000% så billigt jämfört med apoteket. Åker man fast visar man upp receptet bara. De tar cannabiset och risken att man blir straffad minskar med 50% kanske 100% enda negativa blir kanske att polisen tar cannabiset.
Citera
2023-04-11, 15:55
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Har du inte röntgen, långvarig dokumenterad smärta och har haft morfin utrivet är det ingen mening att söka. Det går att läsa innan man söker. Det säger sig själv att ingen riskerar att skiva ut om det inte är väldokumenterade problem.
Det blir nog svårt i Danmark med.

Hur länge har du sökt hjälp för problemet?

Sökt i cirka 3 år. Men röntgen har dom inte velat göra. Nja dom sa att de räckte att man prövat gabapentin med. Dom var lite hårdare förut vad jag hört.
Men de är väl bara att hoppas att dom kanske utökar för fler områden sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in