2023-04-11, 15:01
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är intressant att du tar upp medias roll och LGW:s grymtande. Jag har också funderat mycket på det. Innan jag läste FUP (vilket jag från början inte tänkte) utgick jag från massmedias rapportering och några inlägg från tråden och då var det J som var skyldig enligt mig. Det hade varit helt okej för mig om M friats.

Sedan läste jag FUP och ändrade mig helt. Men jag är också väldigt osäker på om/hur M kommer att
dömas. Något som jag tyckte var intressant var att bland de som rapporterade från rättegången inte gjorde det helt opartiskt. Det fanns de som gjorde det men det fanns även de som rapporterade live som bestämt sig innan och det sken igenom väldigt till M:s fördel. Det fanns naturligtvis de som var helt sakliga och inte lät sina egna åsikter skina igenom.

Att TR inte skulle ta hänsyn till opinionen är tveksamt. Dessutom är det två unga tjejer som är ostraffade sedan tidigare.

Något som gör mig illa till mods är när de rapporterar live och berättar hur M bryter ihop medans J förhåller sig mer kall. Jag vet att de ska rapportera om det men det känns lite som att den som gråter mest får sympatierna på sin sida. Att M förhöll sig kall medans MP och anhöriga letade efter T glöms då bort liksom.

Jag har läst dina inlägg tidigare och tycker de är väldigt träffande. Din beskrivning av hur det gått till är den absolut mest troliga enligt mig.
Även jag har haft samma funderingar gällande just detta med mediernas roll, hur det kan påverka en tingsrätt.
Upplevde särskilt Expressens livechatt som väldigt partisk gällande MH’s roll, att de beskrev henne som ett offer.
GW (och alla dessa andra tyckare) borde också tagga ner en hel del eftersom de också kan påverka opinionen och slutligen utfallet.
Citera
2023-04-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Typ så ja. Jag är ingen rättsexpert, men i.o.m att det går att styrka att Tove dött via strypning och att JJ typ erkänt att hon tagit stryptag så går händelseförloppet ihop så långt. Min gissning är så klart lika bra som någon annans, men det skulle förvåna mig mycket om hon inte fälls för mord.

När rätten förstår hur brutal, hatisk, rasande och lömsk JJ kan vara (skändningen av kroppen och andra bränder och tysta aggressivitet) så antar jag att de är kloka nog att se helheten. Att främst lyssna på rättsläkarens uppgifter. Hoppas de gör det och inte lyssnar på CSs enerverande ifrågasättande, som ändå inte har någon bäring.
Citera
2023-04-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Allt förarbete och allt efterarbete gjordes gemensamt och i samförstånd av Maja och Johanna. Maja har kunskap om Johannas tidigare brott riktade mot olika personer bl a T. Sen är det oklart vad som ligger i begreppet ”hjälpa”. Det måste inte vara att fysiskt delta.

Precis. Att INTE göra något, att bara stå och se på tills ens "master" begär handgriplig hjälp. Vad räknas det som, i så fall? Likgiltighet och passiv medhjälp?
Citera
Medlem
Citat:
Typ så ja. Jag är ingen rättsexpert, men i.o.m att det går att styrka att Tove dött via strypning och att JJ typ erkänt att hon tagit stryptag så går händelseförloppet ihop så långt. Min gissning är så klart lika bra som någon annans, men det skulle förvåna mig mycket om hon inte fälls för mord.

J s historia anses enligt åklagaren i stora delar trovärdig och den överensstämmer också med viss stödbevisning. Så ja, det är väl rimligt att anta att hon åker dit för mord.

Men rätten kommer behöva ta ställning till om mordet var genomförbart utan M s delaktighet.
Då får man starta med vad som hände vid första sammandrabbningen på Nöjet. Där är alla tre delaktiga i nån form handgemäng. Det är då J och T som ryker ihop och M som försöker separera dom genom att mota bort T. Här fungerar då M som nån fredsmäklare enligt egen utsago.

Väl hemma i lägenheten lyckas J med bedriften som ingen annan människa verkar ha lyckats med före henne. Nämligen att ha ihjäl en annan människa som är vid medvetande, men kan varken skrika eller använda sina händer för att försöka ta sig loss.

M har samtidigt drabbats av tillfällig narkolepsi och sover så djupt så hon inte vaknar av dunsen som får grannens tak att skaka. Men hennes telefon verkar ha vaknat, för den är uppe och promenerar. Hon vaknar heller inte av att grannen ringer på dörrklockan 2 gånger. Men när hon får besked om att mat är på väg hem svara hon blixtsnabbt med en tumme upp. Denna ska hon tydligen ätit upp men somnat mellan tuggorna.

Frågor som rätten behöver ta ställning till.
Var M s närvaro nödvändig för att T skulle följa med hem till J?
Är det möjligt för J att mörda T på egen hand?
Är det möjligt att M sovit sig igenom mordet?
Är möjligt att M inte skulle upptäcka kroppen i den lilla lägenheten?
Varför larmade inte M när hon upptäckte en medvetslös kropp?
Varför hjälper hon inte polisen och anhöriga att hitta kroppen eller lösa mordet när hon inte var delaktig i mordet?
Citera
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Även jag har haft samma funderingar gällande just detta med mediernas roll, hur det kan påverka en tingsrätt.
Upplevde särskilt Expressens livechatt som väldigt partisk gällande MH’s roll, att de beskrev henne som ett offer.
GW (och alla dessa andra tyckare) borde också tagga ner en hel del eftersom de också kan påverka opinionen och slutligen utfallet.

Hahaha, det var just Expressen jag också tyckte var mest partisk. Sen håller jag med dig att emellanåt skulle man inte tro att M stod åtalad utan var ett viljelöst offer som bara hamnat i detta. Väldigt märkligt och otäckt.
Senast redigerad av why123 2023-04-11 kl. 15:09. Anledning: .
Citera
2023-04-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Öh, du har tajmat yrkesmördare på 30 min menar du?
Ni har jag ju aldrig mördat någon men kan mycket väl tänka mig att får du övertag i styrka så kan man nog strypa en person hyfsat snabbt.
Klämmer du åt pulsådern så handlar det om sekunder innan man blir medvetslös

Ja, och om man fortsätter att klämma åt halsartären ytterligare ett tag så lär personen dö. Om JJ hade släppt greppet i tid kunde kanske TT ha tvingats leva vidare med hjärnskador.
Senast redigerad av zilvereko 2023-04-11 kl. 15:23.
Citera
2023-04-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag h a r lyft blicken och jag ser att bevisen mot Maja inte räcker till, hur gärna du än vill att det ska göra det:
Maja är tidigare ostraffad. Det finns ingen tekn bevisn som styrker att hon hjälpte JJ att mörda. Att Majas stegräknare visade x antal steg under akt tiden räcker inte - någon i tråden visade att hans/hennes stegräknare visade steg vid rörelse i sängen??? o m det stämmer?

Maja fångade in Tove på Nöjet men vi vet inte vad som sas? JJ kanske sa till Maja "nu tänker jag reda ut allt mellan Tove o mig men du kan gå o lägga dig i min säng för du är jättetrött". Typ
Om JJ hade sin agenda klar och det stämmer att hon planerade att mörda Tove då ligger det i JJs eget intresse att hålla Maja utanför så mkt som möjligt. Inte av omtanke för Maja utan det blir enklare för JJ

Planerar man att ha ihjäl någon på egen hand vill man givetvis inte ha ett vittne till detta. Det är helt orimligt att J då låter M följa med hem för för att bli vittne till mordet när hon bara bor 1500 meter därifrån.

Har man däremot en bästis som man litar på och även tidigare delgett sina mordplaner till, anser man nog att denna kan komma väl till hands vid överfallet.
Citera
2023-04-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Väl hemma i lägenheten lyckas J med bedriften som ingen annan människa verkar ha lyckats med före henne. Nämligen att ha ihjäl en annan människa som är vid medvetande, men kan varken skrika eller använda sina händer för att försöka ta sig loss.

Det är inte så spektakulärt att tyst ta livet av någon själv om man bara har lite "tur". Alla som har tränat kampsport vet att man är helt chanslös om man överraskar någon och får ett bra strypgrepp bakifrån. Är man grym på BJJ så ligger motståndaren helt handlingsförlamad. Det är förmodligen inte så det har gått till, men det går inte att avfärda som omöjligt.
Citera
2023-04-11, 15:25
Medlem
Citat:
Det är inte så spektakulärt att tyst ta livet av någon själv om man bara har lite "tur". Alla som har tränat kampsport vet att man är helt chanslös om man överraskar någon och får ett bra strypgrepp bakifrån. Är man grym på BJJ så ligger motståndaren helt handlingsförlamad. Det är förmodligen inte så det har gått till, men det går inte att avfärda som omöjligt.

Rättsläkaren har konstaterat manuell strypning framifrån där två tummar tryckts in djupt i halsen. Orsakat skador i muskulaturen runt halskotan som sitter väldigt djupt. Det går inte åstadkomma sådana skador om man stryper någon bakifrån med sitt armveck t.ex.
Citera
2023-04-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag uppfattade de två skiljaktiga domarna i Vallentuna-fallet som att det räckte att vara närvarande under det andra mordet, eftersom uppsåtet att mörda även det andra offret måste stått klart efter det första mordet.

Eftersom Maja visste om att Johanna attackerat T tidigare med uppsåt att mörda, och dessutom deltar i för- och efterarbete, så tänker jag att det kan räcka för att se henne som delaktig.

Jag tänker att sådana resonemang om vad en person borde dragit för slutsatser inte väger så tungt i bevishänseende.

Tydligast blir det när rätten i domarna för diskussioner om uppsåt och så länge det inte är helt uteslutet att inga andra tankar hos GM var möjliga sett till situationen så är det inte bevisat bortom rimligt tvivel. I MHs fall tycker jag inte det är bevisat bortom rimligt tvivel att hon lurade in TT i en dödsfälla, möjligen misshandel då det var detta som JJ uppgav till MH, men inte mord.

Jag har väldigt svårt att se att rätten fäller MH enbart på att hon borde vetat bättre, då mordet dessutom inte föregås av någon bevisad planering som kan kopplas till MH. Det går heller inte att koppla MH till gärningen. Att hon stod passiv bredvid och tittade på, kan på sin höjd vara underlåtenhet att anmäla pågående brott.

Jag tycker för varje dag som går att det är ett väldigt svagt case mot MH för att få henne fälld för mord-delen.

Jag är dock ambivalent i tankarna kring detta fall. Ena dagen är jag övertygad om att hon blir fälld och nästa dag tänker jag att det inte är möjligt. Så ha överseende med att jag ändrar mig huxflux.
Citera
2023-04-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkaren har konstaterat manuell strypning framifrån där två tummar tryckts in djupt i halsen. Orsakat skador i muskulaturen runt halskotan som sitter väldigt djupt. Det går inte åstadkomma sådana skador om man stryper någon bakifrån med sitt armveck t.ex.

Fair enough. Men jag är ändå tveksam om det kan bedömas som omöjligt att man kan lyckas själv, samt att det i sin tur räcker som bevisning att det då måste ha varit MH.
Citera
2023-04-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Att INTE göra något, att bara stå och se på tills ens "master" begär handgriplig hjälp. Vad räknas det som, i så fall? Likgiltighet och passiv medhjälp?

Underlåtenhet att rapportera brott kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in