2023-04-11, 12:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Analogin med trafikregler är värdelös.

Sedan skriver du som om detta vore något vi ska fatta beslut om. Bitcoin är redan här, den är som den är, och det är inget vare sig du eller jag eller någon annan kan ändra på, lika lite som vi kan ändra på tyngdlagen, hur idiotisk den än är i dina ögon och trots att den kan användas för att slå ihjäl folk genom att t.ex. kasta ut dem från balkonger och annat.

Nu är diskussionen färdig om detta för min del.
Det var inte jag som tog upp den analogin, men du glömde förklara varför den är "värdelös".

Det låter som att du har en blind tro och när den blir ifrågasatt så hävdar du bestämt att så här kommer det bli precis som av en naturlag (skrattretande). Därefter är du "färdig" med diskussionen. Det är pinsamt.

Varken du eller Leaston har alltså en aning om hur några regleringar eller AML-lagar skulle kunna tillämpas samtidigt som bitcoin fortfarande är ocensurerbart och fritt och allt vad ni nu vill ha.
Citera
2023-04-11, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Du skrev "Apropå ditt svenska exempel så är det viktigt att köpa i tid. De kan isf inte komma åt dina BTC (om du har dem i en egen wallet med egna nycklar)."

Jag skrev" ok, du hinner köpa btc för 10k, sen då?"

Sen börjar du svamla om hur Kina kommer ta över bitcoin och massa skit som inte har med frågan att göra.

Så jag ska va jävligt tydlig nu.
Hur ska du få tag i btc när svenska banker blockar dig från att köpa?
Dom kommer även hindra dig från att skicka pengar till en utländsk bank om denne bank tillåter krypto.
Dom kommer inte tillåta att du får din lön skickad till en utländsk bank som tillåter krypto.

Hur gör du då?
En satans enkel fråga.

Jag har redan BTC på Coinbase, och köper just nu mer för pengar som jag tjänat på mina certs på Avanza.

(FB) Bitcoin - trading och analys

Jag föreslår att du gör som jag om du vill slippa problematik med ev framtida förbud/konfiskering.

Förbud kan komma, men jag tippar att de kommer att försvinna över tid. Ytterst handlar det om huruvida man tror på BTC eller inte.

Ett enkelt svar.
Citera
2023-04-11, 12:39
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ja, den typen av lösning på "bitcoinproblemet" tror jag man har arbetat aktivt på, dvs att försöka hitta ett sätt att kontrollera bitcoins dollarpris så att det inte sticker iväg uppåt för snabbt och gör att bitcoin till slut blir ett hot mot dollarn.

Eller så är det tvärtom, att Bitcoin har blivit en garant för dollarn. https://twitter.com/gaborgurbacs/status/1642836989337632772
Citera
2023-04-11, 12:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Varken du eller Leaston har alltså en aning om hur några regleringar eller AML-lagar skulle kunna tillämpas samtidigt som bitcoin fortfarande är ocensurerbart och fritt och allt vad ni nu vill ha.

Jag frågar dig en 4:e gång: Måste transaktionen nekas på blockkedjan, eller kan man tänka sig att det sker på ett lager innan den hamnar på blockkedjan?

För om en transaktion kan nekas på ett lager innan den hamnar på Blockkedjan, tex i POS -systemen hos butikerna, så finns det ju all möjlighet att införa vilka kontroller du vill när transaktioner går via POS -systemet (tex när du köper en Lambo). Du kan på så sätt implementera Bitcoin och samtidigt garantera att du följer AML lagar och andra krav som du som försäljare har på dig.

Samtidigt kan man, likt man kan med cash, skicka pengar till varandra fast på ett oändligt mycket smidigare sätt.
Går det kriminella pengar denna väg, så torde det vara lättare att spåra än när det sker med cash iom blockkedjan är publik som du säkert vet (eller...?). Cash transaktioner är nämligen betydligt svårare att spåra i efterhand.

Det blir således en win win både för individen och för samhället.
Citera
2023-04-11, 12:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag frågar dig en 4:e gång: Måste transaktionen nekas på blockkedjan, eller kan man tänka sig att det sker på ett lager innan den hamnar på blockkedjan?

För om en transaktion kan nekas på ett lager innan den hamnar på Blockkedjan, tex i POS -systemen hos butikerna, så finns det ju all möjlighet att införa vilka kontroller du vill när transaktioner går via POS -systemet (tex när du köper en Lambo). Du kan på så sätt implementera Bitcoin och samtidigt garantera att du följer AML lagar och andra krav som du som försäljare har på dig.

Samtidigt kan man, likt man kan med cash, skicka pengar till varandra fast på ett oändligt mycket smidigare sätt.
Går det kriminella pengar denna väg, så torde det vara lättare att spåra än när det sker med cash iom blockkedjan är publik som du säkert vet (eller...?). Cash transaktioner är nämligen betydligt svårare att spåra i efterhand.

Det blir således en win win både för individen och för samhället.
Jag svarade redan på denna dumma idé (nu handlar ju frågan inte ens enbart om när jag vill köpa något i butik).

Du vill alltså implementera ett (obligatoriskt?) extralager som ligger mellan köpare och handlare, som ska hantera betalningen och identifiera köparna samt sköta alla regulatoriska krav. Vi kanske ska kalla detta lager för en bank?

Att blockkedjan är publik har ingenting med saken att göra. Inga transaktioner eller wallets är knutna till någon fysisk person. Du kan skapa hur många adresser du vill. Stopp.Belagg har gjort många inlägg om hur man kan hålla sig helt anonym. Varför skulle du vilja att alla dina köp ska vara publika??
Citera
2023-04-11, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Emigrera till El Salvador känns lite onödigt för kunna använda bitcoin. Är det många svenskar som flyttat dit? Vad gör de på dagarna?

Jag belyste ett utav amerikanarnas alternativ bara. Och hur kan jag möjligen veta svaret på dina två sista frågor?

Svenskar har andra alternativ, som t.ex. Portugal som är väldigt kryptovänligt.
Citera
2023-04-11, 13:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du vill alltså implementera ett (obligatoriskt?) extralager som ligger mellan köpare och handlare, som ska hantera betalningen och identifiera köparna samt sköta alla regulatoriska krav.
Om det är vad som gör att butikerna kan använda det överlägsna, decentraliserade Bitcoin nätverket och fortfarande uppfylla alla regulatoriska krav dom har på så sig, så visst. Varför inte?

Citat:
Vi kanske ska kalla detta lager för en bank?
Så otroligt dumt att kalla det "bank". Vet du ens vad en "bank" är?
Låt oss kalla det "skript" istället. Eller kanske "smart kontrakt" om du vet vad vad det är?

Citat:
Att blockkedjan är publik har ingenting med saken att göra. Inga transaktioner eller wallets är knutna till någon fysisk person. Du kan skapa hur många adresser du vill. Stopp.Belagg har gjort många inlägg om hur man kan hålla sig helt anonym. Varför skulle du vilja att alla dina köp ska vara publika??
Om jag inte kan köpa en Lambo såvida inte transaktionen kan spåras till mig så har jag två val:
* Följa de protokoll som krävs för att köpa Lambon
* Skita i att köpa Lambon

Skillnaden mellan mig och Stopp.Belägg är att jag talar om att följa dagens regler.
Stopp.Belägg vill ändra dagens regler om jag förstår honom rätt. I en Bitcoinisierad värld kommer han inte kunna köpa en Lambo utan att befintliga regleringar ändrat på sig. Jag är inte främmande för att ändra reglerna, men det är en helt annan diskussion isf.
Senast redigerad av Leaston 2023-04-11 kl. 13:23.
Citera
2023-04-11, 13:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om det är vad som gör att butikerna kan använda det överlägsna, decentraliserade Bitcoin nätverket och fortfarande uppfylla alla regulatoriska krav dom har på så sig, så visst. Varför inte?
Det är lite tidigt att kalla det "överlägset" när vi precis ska utröna huruvida det ens skulle vara genomförbart (vilket det ter sig inte vara).

Citat:
Så otroligt dumt att kalla det "bank". Vet du ens vad en "bank" är?
Låt oss kalla det "skript" istället. Eller kanske "smart kontrakt" om du vet vad vad det är?
Ja, det vet jag. Ett smart kontrakt låter otroligt dumt att tillämpa för ett sådant ändamål och det kan inte ens uppfylla syftet.

Citat:
Om jag inte kan köpa en Lambo såvida inte transaktionen kan spåras till mig så har jag två val:
* Följa de protokoll som krävs för att köpa Lambon
* Skita i att köpa Lambon
Så du vill att detta lager som hanterar betalningen mellan dig och butiken ska kunna identifiera både dig och butiken, och även säkerställa att de pengar som du betalar med inte kommer från misstänkta källor? Okej. Låter som något som banker sysslar med idag.

Men du glömmer hela tiden bort hur du ska stävja transaktioner mellan mig och den colobianska drogkartellen, Nordkorea, eller ryska oligarker.
Citera
2023-04-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Jag har redan BTC på Coinbase, och köper just nu mer för pengar som jag tjänat på mina certs på Avanza.

Jag föreslår att du gör som jag om du vill slippa problematik med ev framtida förbud/konfiskering.

Förbud kan komma, men jag tippar att de kommer att försvinna över tid. Ytterst handlar det om huruvida man tror på BTC eller inte.

Ett enkelt svar.

Men lol.
du svarar ju inte på hans fråga ens, hur svårt ska det vara?

Han frågar hur du kommer köpa krypto om om banken och staten börjar ta i med hårdhandskarna.
Citera
2023-04-11, 13:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så du vill att detta lager som hanterar betalningen mellan dig och butiken ska kunna identifiera både dig och butiken, och även säkerställa att de pengar som du betalar med inte kommer från misstänkta källor? Okej. Låter som något som banker sysslar med idag.
Med skillnaden att vi inte behöver dyra, tröga, centraliserade banker med begränsade upptider att göra det om man kan göra det med smarta kontrakt eller andra skript.

Citat:
Men du glömmer hela tiden bort hur du ska stävja transaktioner mellan mig och den colobianska drogkartellen, Nordkorea, eller ryska oligarker.
Absolut inte.
Kan du kopplas till en transaktion som kommer från colombianska drogkartellen, så gäller det att du har bra advokater. Som sagt, blockkedjan är publik till skillnad från cash hanteringen.
Tror du underskattar hur lätt det är att bedriva kriminalitet med Bitcoin och komma undan med det. Det är därför som sådant tenderar att skötas med cash vars transaktioner iaf inte är publika.

Alla invändningar du har är baserade på okunskap. Bäst att du accepterar det istället för att tro att dina killgissningar är sanning.
Citera
2023-04-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Men lol.
du svarar ju inte på hans fråga ens, hur svårt ska det vara?

Han frågar hur du kommer köpa krypto om om banken och staten börjar ta i med hårdhandskarna.

Han har ju svarat att han köper i god tid innan banken och staten eventuellt börjar ta i med hårdhandskarna.

Det borde du göra också om du är orolig för att alla enkla vägar in i bitcoin kommer att täppas till.
Citera
2023-04-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Ok, du hinner köpa 10 k i btc innan förbudet, sen då.

Citat:
Han har ju svarat att han köper i god tid innan banken och staten eventuellt börjar ta i med hårdhandskarna.

Det borde du göra också om du är orolig för att alla enkla vägar in i bitcoin kommer att täppas till.

Ckskf frågade hur han gör när förbudet börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in