2023-04-11, 09:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag förklarar alltså tydligt varför butiker bemödar sig med AML (för att dom har krav på sig att syssla med sådant).
Ditt svar blir alltså detta...
Regleringar har ALLT att göra med varför butiker bemödar sig med AML.

Jag tror alla andra förstår poängen, vilket räcker för mig.

HUR dom gör är ovidkommande. Regleringarna skall dom följa oavsett. Kommer stickprovs kontroller så måste dom kunna påvisa att dom följt regleringarna, annars blir det konsekvenser.

Jag gissar att du har en förmyndare som sköter din deklaration...?
Men inga transaktioner går ju att spåra eller koppla till en fysisk eller juridisk person (i din föreslagna värld). Vad är det för AML-lagstiftning som går att tillämpa här?

Du säger att det ska vara helt fritt att "skicka värde", och alltså helt anonymt då, utan myndighetstillsyn. Du vill samtidigt att det ska finnas lagar som t ex stoppar överföringar av knarkpengar. Hur får du ihop detta i hjärnan?
Citera
2023-04-11, 09:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men inga transaktioner går ju att spåra eller koppla till en fysisk eller juridisk person (i din föreslagna värld). Vad är det för AML-lagstiftning som går att tillämpa här?
Och då nekas transkationen förslagsvis. Den som säljer en Rolex/Lambo får se till att det görs med ett system som säkerställer AML reglerna.

Citat:
Du säger att det ska vara helt fritt att "skicka värde", och alltså helt anonymt då, utan myndighetstillsyn. Du vill samtidigt att det ska finnas lagar som t ex stoppar överföringar av knarkpengar. Hur får du ihop detta i hjärnan?
Återigen, det har funkat med cash i hundra år. Hur får du det att gå ihop i din hjärna?
Citera
2023-04-11, 09:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och då nekas transkationen förslagsvis. Den som säljer en Rolex/Lambo får se till att det görs med ett system som säkerställer AML reglerna.

Återigen, det har funkat med cash i hundra år. Hur får du det att gå ihop i din hjärna?
Varför? Hur och vem nekar transaktionen på blockkedjan (eller via din favorit, lightning)?
Citera
2023-04-11, 09:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kan du skicka kontanter i godtycklig mängd ögonblickligen världen över? Det finns en inneboende tröghet i hantering av kontanter som gör att detta är i praktiken omöjligt. Varför tror du att kriminella hela tiden vill göra sina svarta (kontanta) pengar vita? De kunde väl sitta på en hel hög med sedlar bara så kunde de sluta bry sig om penningtvätt överhuvudtaget. Du kanske skulle tipsa dem om denna lösning.
Citera
2023-04-11, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Varför? Hur och vem nekar transaktionen på blockkedjan (eller via din favorit, lightning)?
Måste det nekas på blockkedjan eller kan man tänka sig att det nekas på ett lager innan transaktionen når blockkedjan?

Innan du svarar på den frågan, hur bra kan du "Point of Sales" -system på en skala mellan 1 och 10 där 10 är "jag är en guru"?
Citera
2023-04-11, 09:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Måste det nekas på blockkedjan?

Innan du svarar på den frågan, hur bra kan du "Point of Sales" -system på en skala mellan 1 och 10 där 10 är "jag är en guru"?
Ska du som är expert på betalningssystem försöka dig på en appeal to authority nu? Det har inte med saken att göra. Det behöver inte ens ha med butiker att göra, utan alla transaktioner är lika skyldiga att följa AML-lagar. Även när du skickar pengar till din mormor utomlands.
Citera
2023-04-11, 09:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ska du som är expert på betalningssystem försöka dig på en appeal to authority nu? Det har inte med saken att göra. Det behöver inte ens ha med butiker att göra, utan alla transaktioner är lika skyldiga att följa AML-lagar. Även när du skickar pengar till din mormor utomlands.
Jag frågade dig en fråga.

Måste transaktionen nekas på blockkedjan, eller kan man tänka sig att det sker på ett lager innan den hamnar på blockkedjan?
Citera
2023-04-11, 10:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag frågade dig en fråga.

Måste transaktionen nekas på blockkedjan, eller kan man tänka sig att det sker på ett lager innan den hamnar på blockkedjan?
Visst kan du även uppfinna ett banksystem där alla inblandade parter är identifierade ovanpå detta, men det känns som att vi har då hamnat tillbaka där vi redan är idag (fast med sämre teknik). Det är uppenbarligen inte detta som är ditt syfte.
Citera
2023-04-11, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Ok, du hinner köpa 10 k i btc innan förbudet, sen då.

Låt mig förklara i ett trepunktsformat:

. Den pågående bitcoiniseringen fortskrider obehindrat (liksom den fortsatte obehindrat trots kinesiskt/turkiskt/indiskt/ryskt/indonesiskt förbud). Samtidigt tappar all världens fiat, inte minst dollarn, i värde pga inflationen, samt banker konkar till höger och vänster.

. Förbudet hävs.

. Bitcoin blir ny världsvaluta.
Citera
2023-04-11, 10:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Visst kan du även uppfinna ett banksystem där alla inblandade parter är identifierade ovanpå detta, men det känns som att vi har då hamnat tillbaka där vi redan är idag (fast med sämre teknik). Det är uppenbarligen inte detta som är ditt syfte.
Nej, det är ingen skillnad i en Bitcoinframtid (förutom att allt blir smidigare).

Du kommer fortfarande ha AML när du köper din Lambo, men samtidigt kan du skicka pengar till din vän, precis som du kan göra med cash idag (fast med digitala, gränslösa, decentraliserade Bitcoin oändligt mycket smidigare).
Citera
2023-04-11, 10:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, det är ingen skillnad i en Bitcoinframtid (förutom att allt blir smidigare).

Du kommer fortfarande ha AML när du köper din Lambo, men samtidigt kan du skicka pengar till din vän, precis som du kan göra med cash idag (fast med digitala, gränslösa, decentraliserade Bitcoin oändligt mycket smidigare).
Så AML ska inte gälla när jag gör diverse transaktioner, bara när jag köper en lambo? Har jag förstått dig rätt?
Citera
2023-04-11, 10:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så AML ska inte gälla när jag gör diverse transaktioner, bara när jag köper en lambo? Har jag förstått dig rätt?
Dom skall fungera som dom fungerar idag.

Du har fortfarande inte svarat på frågan:
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in