Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Tack!! Mycket intressant! Jag har läst hovrättsdomen, lite snabbt och slarvigt. Det verkar som att hovrätten resonerar sig fram till ett domslut baklänges och nästan kör med uteslutningsmetoden

.
På basis av den dokumentation som finns om killarnas relation med varann bedömer HovR det som orimligt att Vi*tor, den helt styrde och underlägsne i relationen, skulle ha tagit ett självständigt initiativ till att döda paret när den ledande killen Christoff*er är ute. (Vilket är vad Chr hävdar.) Därmed slår de fast att Chr allra minst måste ha varit med
alternativt att han är ensam GM. Sen resonerar HovR som så att det finns inget som motsäger att Chr är ensam GM och att Vi*tors berättelse därmed inte är motbevisad, så då frikänns han. Lite av en jackpott för Vi*tor kan jag tycka.
Jag tror att det finns en hel del paralleller med Johannas och Majas relation. En skillnad mellan fallen är att Maja inte lämnar en trovärdig historia som jag ändå uppfattar att Vi*tor, andremannen i Vallentuna, gör. Det kan ligga Maja fatet. Johanna påstår ju heller inte att Maja är ensam gärningsman. Hade hon gjort det så tror jag rätten hade resonerat som HovR gjorde i Vallentuna-fallet, att det är helt orimligt att tro att den underlägsne i relationen helt plötsligt skulle ta egna initiativ utan den ledandes godkännande.
Hovrätten i Vallentuna-fallet resonerar också som att det är Chr som är personligt bekant med mordoffren och är den som har ett agg mot dem. Det gör det också mer troligt att det är Chr som tar till våld. Här kan finnas en parallell till Vetlanda..
Svårt att se om man verkligen får ledning av detta rättsfall eller om Vi*tor bara drog en osannolik vinstlott.