2023-04-10, 21:37
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag håller med i att rättsläkarens slutsats gällande att medvetandesänkningen kan ha gjort henne helt försvarslös saknar nåt eftersom hon inte var medvetslös. Såvida inte skadorna hon tillfogats innan strypningen gjorde henne orörlig. Men eftersom det inte fanns några benbrott borde detta vara uteslutet.

Jag tvivlar inte på hennes medicinska kunskaper. Men hon har endast utfört 2 obduktioner tidigare på strypta offer. Det kan förklara hennes garderingar när det kommer till att dra slutsatser. Som t.ex att avsaknad av avvärjningsskador på gm och avsaknad av DNA från gm i nagelskrapet hos T varken bekräftar eller utesluter att T haft möjlighet att värja sig.
Har du info ang. hur många obduktioner där strypning varit dödsorsak som Johan Berge har utfört?
Citera
2023-04-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror jag hört en pod om det fallet, ska leta lite.

Hittade en länk till domen som jag postade i tråden. Efter att ha läst domen är jag nästan övertygad om att rätten inte kommer fälla MH (såvida rätten inte anser det bevisat bortom rimligt tvivel att strypningen utövats av två gärningsmän). Personen som får anses ha samma ställning som MH blev friad trots att man fann offrets hårstrå på passagerarsidan där han satt samt hans skoavtryck på offrets rygg. Jag hoppas att vallentuna-domen var ett konstigt snedsteg av rätten, då skiljedomarna 2/5 hade välmotiverade argument till varför han inte skulle frias.

Så känns som att allt kan hända när domen kommer!
Citera
2023-04-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Har du info ang. hur många obduktioner där strypning varit dödsorsak som Johan Berge har utfört?

Ingen aning faktiskt. Vet du?

Att Aleksandra utfört två tidigare obduktioner på strypoffer framkom i rättegången när hon fick frågan från Clea.
Citera
2023-04-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att hon skulle ha blivit slagen med ett metallrör?

Review menade att T kunde fallit på de uppstickande rörledningarna när J fällde henne.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-10 kl. 22:01.
Citera
2023-04-10, 22:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J har beskrivit och ritat ut T:s positioner; i den första positionen ligger hon rakt nedanför elementet med benen riktade mot hallväggen, där grannen uppfattar dunkar/sparkar/slag 5-10 ggr med några sekunders mellanrum.
Han säger däremot inget om att de skulle ha varit kraftiga, eller liknande. Stående bara ett par m bort uppfattar han ljud inifrån väggen på vänster sida.

När T en stund senare byter position, kommer hennes huvud att hamna i riktning mot trappuppgången och benen vid sidan om toalettstolen; se A 153, s 1042.
Den första dunsen hördes tydligast, därefter två mindre dunsar i tät följd några sekunder efter första dunsen. De två sista dunsarna borde vara när T försöker sparka J och hålla henne ifrån sig vilket man naturligt gör i ett sånt läge - att skydda sig med hjälp av benen.

"Flera minuter" sätter jag ett frågetecken kring, grannen uppger 2-3 minuter. Dunsarna sätter igång en oro och de undrar om något har hänt J. Med åtanke att tidsuppfattningen ofta förändras vid oro där sekunder kan upplevas som minuter, så kan han lika gärna ha gått upp till J redan efter en minut. De sitter inte kvar i vardagsrummet utan går ut i hallen, där pappan står vid dörren och väntar medan sonen går upp.

Citat: "På vägen till 20-åringens lägenhet hörde de fler ljud. - Jag kommer inte ihåg exakt hur många ljud, men det var inte lika högt."

Vi tittar på J:s redogörelse för händelseförloppet:

T har fällts och landat raklång på golvet och skadat bakhuvudet som det blöder från, så även ryggen. - Långsamma reflexer till följd av alkoholen? T bestämde sig för att gå ut sent på kvällen, dricker 1-2 glas vin hemma samt en svag drink. På Nöjet beställer hon en drink efter midnatt. - Så runt 1 i promillehalt låter väl rimligt?
T sparkar mot J efter fallet och grannarna hör ytterligare två dunsar. Eller för att vara exakt så hör endast sonen de följande ljuden. I vilket fall var första dunsen kraftig och får porslinet att skaka.

Efter sparkarna mot J, ålar sig T under vad som J beskriver som ett tumult. T ligger på rygg, nära väggen och skadade kroppsdelar borde ha verkat inskränkande på rörelseförmågan, för rulla åt sidan går inte för där står J och blockerar. J måste förflytta sig uppåt mot elementet och T:s huvud om hon vill slippa bli sparkad.
Jag kan därför inte se annat att T befinner sig i ett låst läge för hon tar sig ingenstans i ett minimalt badrum.

Därefter sätter sig J grensle över magen; ur förhör: "...då så sparkar hon mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där."
Det är när T befinner sig i position 1 som hon har möjlighet att sparka i väggen, inte senare.
Grannen står nu utanför och kan höra några sparkar med några sekunders mellanrum. Sedan tystnar ljuden - varför? - Jo, de byter till position 2:

T hinner få in en spark i väggen när hon skjuter ifrån under vridningen. T ligger nu med J ovanpå sig och tyngden av J:s kropp försvårar andningen. I position 2 är T:s ben fria, hon har ingen vägg att sparka på.

Reflektion: När J får frågor om M:s läge i förhållande till T och hur hon sitter, så blir J genast osäker och otydlig - de reaktionerna är överlag genomgående vid beskrivningen av M:s påstådda delaktighet både under och strax efter gärningen.

Klämskadan på handen hade hunnit svälla upp så den lär ha tillkommit en stund innan T avled. Omöjligt veta hur pass mycket skadan har inverkat på fingrarnas rörlighet.
Ögonskadan är den med ett frågetecken - om inte tumme i ögat så kan det mindre röret på golvet ha orsakat den - som jag uppfattar det - allvarliga skadan? Inga frågor om den till J heller...

Som sagt, det är först i position 2 som J lägger tryck över halsen på T - hade hon kunnat förutse det?

Ur rättegången:

Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper. Normalt tar strypningen några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare.

Rättsläkaren berättar att strypgreppet har varit såpass hårt att både vener och artärer har snörts av. Övertrycket uteblir och därmed petekier till följd av kraftigt minskad blodtillförsel till hjärnan.

T hade en skada i närheten av den struktur som reglerar puls och blodtryck: - Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren.
Som jag tolkar rättsläkarens ord kan det i T:s fall röra sig om sekunder innan blodtrycket sjunker såpass att det påverkar graden av medvetande.

Trycket var stadigt, djupt och ovanligt hårt i det här fallet. Strypningen är udda, helt enkelt.

Nu pågår diskussioner om ett generellt strypningsförlopp med adrenalinpåslag, instinkter, riv- och klösmärken osv.
Men det här rättsläkarutlåtandet skiljer sig från flertalet, där petekier ingår och där artärerna har förblivit oskadade.

Ska vi tro på J, så innebär det också att T aldrig har kunnat sparka i väggen fr o m att J överraskande trycker till, djupt och hårt.
Grannen har därför hört sparkarna inifrån väggen innan stryptaget och när T fortfarande befinner sig i position 1.
Tack för hjälpen! Ditt inlägg bekräftar att sparkljuden verkligen var sparkar, MEN i inledningsskedet och inte i slutfasen.
Då går den biten ihop sig.

Vad hände de 2-3-4 min mellan den första dunsen och sparkarna?
Låg T bara avtuppad efter det oväntade överfallet och J tittade på, eller var det då hon tillfogades/ådrog sig övriga blessyrer?
Jag tänker på Ts ögonskada. Kan hon ha måttat efter J och då vridit sig så att hon slog ögat i rörgenomföringen?

Men varför skrek inte T om hon var helt fri? Varför sparkade hon bara?

T hade även tryckskador på benen. Kanske J lyckades fånga dem och dra T ett kvarts varv innan hon satte sig på henne?
Citera
2023-04-10, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Hittat domen, se om du får länken att fungera:

https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1KbIlfoTcO4fS-OOCXmpFpRnbBmYU1oAT/1BAp9khHXEiIMYO6gfLS4wQlI_rT-kbyV/14R-PfxR2I86zYOxSnCchpl1DJGGv5K4H?usp=share_link&sort= 13&direction=a
Tack!! Mycket intressant! Jag har läst hovrättsdomen, lite snabbt och slarvigt. Det verkar som att hovrätten resonerar sig fram till ett domslut baklänges och nästan kör med uteslutningsmetoden .

På basis av den dokumentation som finns om killarnas relation med varann bedömer HovR det som orimligt att Vi*tor, den helt styrde och underlägsne i relationen, skulle ha tagit ett självständigt initiativ till att döda paret när den ledande killen Christoff*er är ute. (Vilket är vad Chr hävdar.) Därmed slår de fast att Chr allra minst måste ha varit med alternativt att han är ensam GM. Sen resonerar HovR som så att det finns inget som motsäger att Chr är ensam GM och att Vi*tors berättelse därmed inte är motbevisad, så då frikänns han. Lite av en jackpott för Vi*tor kan jag tycka.

Jag tror att det finns en hel del paralleller med Johannas och Majas relation. En skillnad mellan fallen är att Maja inte lämnar en trovärdig historia som jag ändå uppfattar att Vi*tor, andremannen i Vallentuna, gör. Det kan ligga Maja fatet. Johanna påstår ju heller inte att Maja är ensam gärningsman. Hade hon gjort det så tror jag rätten hade resonerat som HovR gjorde i Vallentuna-fallet, att det är helt orimligt att tro att den underlägsne i relationen helt plötsligt skulle ta egna initiativ utan den ledandes godkännande.

Hovrätten i Vallentuna-fallet resonerar också som att det är Chr som är personligt bekant med mordoffren och är den som har ett agg mot dem. Det gör det också mer troligt att det är Chr som tar till våld. Här kan finnas en parallell till Vetlanda..

Svårt att se om man verkligen får ledning av detta rättsfall eller om Vi*tor bara drog en osannolik vinstlott.
Citera
2023-04-10, 22:07
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ingen aning faktiskt. Vet du?

Att Aleksandra utfört två tidigare obduktioner på strypoffer framkom i rättegången när hon fick frågan från Clea.
Nej, jag vet inte.
Därav frågan.
Citera
2023-04-10, 22:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
ska inte dra in min teori i detta men om mordet sägs begås runt 02.30 och MH är aktiv 02.19 och 02.43 enligt appen så ställer jag upp siffrorna så får folk spekulera som de vill.

02.19 MH visar aktivitet
02.30 (ca) Tove mördas, MH hävdar att hon sover tungt
02.43 MH visar aktivivitet
02.47 MH hävda somna om
02.59 SMS till MH som är klarvaken(svar på 23sek)
03.08 JJ tillbaka, MH vaken enligt båda.
03.45 Kroppen är färdigpackad, lastad i bilen och har lämnat Storgatan 71.

Mellan 03.08-03.45 så ska alltså MH hunnit äta upp sin cheese, däckat igen medans JJ har dragit fram Kroppen från ingenstans och paketerat in den själv på hallgolvet, väckt MH som får en "chock", hämta och köra fram bilen som står på en annan gata, dra ner kroppen, lasta in den i bilen och sedan köra.
37min blir snävt.

Enligt JJs version så är MH vaken och med under hela denna tiden, då behövs inget förråd.
alternativt om MH har börjat paketera medans JJ är på donken och det är bara plastpåsarna kvar innan det är dags att lyfta ner.
Då sparar dem minst 10min där.

Lite siffror att fundera på angående aktivitet och hur snäv tidslinjen är redan innan man blandar in extra förflyttning och sovstunder.

Hoppas rätten ser samma.
Citera
2023-04-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad hände de 2-3-4 min mellan den första dunsen och sparkarna?

Förloppet är antagligen betydligt kortare. Grannarna under JJ har en tidsuppfattning som lämnar en del att önska.
Citera
2023-04-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Review menade att T kunde fallit på de uppstickande rörledningarna när J fällde henne.
Borde inte obduktionen visat på sådana skador då?
Senast redigerad av Anel11 2023-04-10 kl. 22:24.
Citera
2023-04-10, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Tack! Hehe, ja, en hel skolklass. Då kan man ju undra varför Maja inte gissar på att Johanna har gömt Tove i köket, utan drar till med klädkammare och vindsutrymmet, som är mycket mer besvärligt.
M satt ju i köket och åt sin hamburgare.
Citera
2023-04-10, 22:22
Medlem
Alonens avatar
Man får ju oxå komma ihåg att det var två rättsmedicinare som obducerade.

Clea får det tungt om hon ska välta bägge två som utförde obduktionen, vid HR-förhandlingen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in