Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-10, 21:06
Medlem
Tjenare flashback!

Jag är en man i 20 års åldern som jobbar som bilförsäljare på en utav de större kedjorna.
Vi säljer enbart begagnat och finns runt om i hela Sverige. Jag har jobbat här i snart ett år.

Jag tänkte det kunde vara kul att svara helt ärligt och öppet på de frågor ni kan tänkas ha om branschen, yrket eller kanske till och med mig?

Med det sagt, FRÅGA PÅ
Citera
2023-04-10, 21:28
Medlem
Borasare1980s avatar
Några okända billiga knep ni använder för att fräscha upp de begagnade bilarna innan ni säljer dem? Betalar ni svart till nån lackverkstad exempelvis?
Citera
2023-04-10, 21:29
Medlem
KlasLunds avatar
Vad är den lyxigaste bilen någonsin som du becknat? Har du någon drömbil att beckna?
Citera
2023-04-10, 21:30
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkojarnSkoj
Tjenare flashback!

Jag är en man i 20 års åldern som jobbar som bilförsäljare på en utav de större kedjorna.
Vi säljer enbart begagnat och finns runt om i hela Sverige. Jag har jobbat här i snart ett år.

Jag tänkte det kunde vara kul att svara helt ärligt och öppet på de frågor ni kan tänkas ha om branschen, yrket eller kanske till och med mig?

Med det sagt, FRÅGA PÅ

Brukar du ignorera vissa typer av kunder? Jag köpte bil häromåret men valde bort ett flertal bilhandlare då de verkade ha viktigare saker för sig än att vilja sälja mig en bil. Kanske då jag ser ung och anspråkslös ut. Deras och butikens förlust såklart. Ett litet tips om inte annat.
Citera
2023-04-10, 21:32
Medlem
KlasLunds avatar
Vilka är betrodda med tillträde till nyckelskåpet? Alltså måste du be din chef öppna skåpet eller hur funkar det?
Citera
2023-04-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Några okända billiga knep ni använder för att fräscha upp de begagnade bilarna innan ni säljer dem? Betalar ni svart till nån lackverkstad exempelvis?
Rätt vanligt att ställa ut de bilar som inte är i så bra skick då det inte syns lika mycket när de är skitiga. Alternativt köra ut dem i regnet precis innan kunderna kommer och leka ”duktig” för att man förberett.
Värre än så är det inte på min arbetsplats iaf.

Allt hos oss görs vitt, förutom våra privata bilar kanske haha
Citera
2023-04-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad är den lyxigaste bilen någonsin som du becknat? Har du någon drömbil att beckna?
Säljer inga märkvärdiga bilar, vi tar helst inte in bilar över 400 i dagsläget då marknaden har blivit svårare.
Men lyxigaste/dyraste bilen jag sålt var nog en xc90 t8 med det mesta i utrustningsväg. Alltså inget allt för dyrt
Citera
2023-04-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Brukar du ignorera vissa typer av kunder? Jag köpte bil häromåret men valde bort ett flertal bilhandlare då de verkade ha viktigare saker för sig än att vilja sälja mig en bil. Kanske då jag ser ung och anspråkslös ut. Deras och butikens förlust såklart. Ett litet tips om inte annat.
Ignorerar aldrig någon medvetet utan försöker alltid hälsa/prata och vara trevlig.
Men yngre män som man märker enbart är där för att provköra något roligt eller sista priset kompisar lägger man automatiskt mindre tid på haha
Citera
2023-04-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vilka är betrodda med tillträde till nyckelskåpet? Alltså måste du be din chef öppna skåpet eller hur funkar det?
Alla på arbetsplatsen har koden till skåpet, alltså alla säljare samt platschef
Citera
2023-04-10, 21:48
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkojarnSkoj
Ignorerar aldrig någon medvetet utan försöker alltid hälsa/prata och vara trevlig.
Men yngre män som man märker enbart är där för att provköra något roligt eller sista priset kompisar lägger man automatiskt mindre tid på haha

Så länge du tar kontakt iaf. Men det låter dumt att dra förhastade slutsatser sådär.
Citera
2023-04-10, 21:54
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potler
Lille vän vad har du att tillföra?
Jag har sålt bilar i trettiofem år.
Saab, Peugeot, VW,Skoda och Audi som nybilssäljare, och en stor mängd begagnat.
Det tar en hel del år innan du kan delge något utav värde.
Jobbar du sen för någon av de stora begagnathandlarna så är du toppstyrd och har
ingen bestämmande rätt när det gäller pris och eventuell garantihandläggning.
Har pensionärshemmet brunnit ner eller? Gå å lägg dig farbror lilla så kommer uskorna och väcker dig imorgon bitti så får du dricka morgonfilen ur sugröret som du tycker så mycket om.

Till TS:
Vilka bilar är de mest svår sålda? (Fabrikat)

Ljuger du dagligen i ditt yrke eller är det fair play?
Citera
2023-04-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Så länge du tar kontakt iaf. Men det låter dumt att dra förhastade slutsatser sådär.
Det är mindre än man tror, och man har blivit rätt bra på att känna igen dem. Men absolut, det är kanske något enstaka sälj man missar när man gör så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in