• 1
  • 2
2023-04-10, 20:11
Medlem
Hej,

Jag har ett väldigt nischat AB, med garanterat goda intäkter under de kommande få åren, och ett stort frågetecken därefter. Just nu får jag in ungefär ett lågt åttasiffrigt belopp om året, och har inte direkt andra utgifter än min egen lön. Eftersom jag inte vet vad framtiden har att bjuda, och eftersom skatterna är som de är här, så funderar jag och familjen på om det kanske finns en idé med att flytta utomlands, och därefter ha en mer eller mindre garanterat god ekonomi resten av våra liv.

Så jag undrar lite vad som gäller om jag äger ett AB i Sverige och flyttar utomlands. Kan jag betala ut lön till mig, och beskattas den då efter reglerna i landet där jag är bosatt? Om så, betalar jag svensk arbetsgivaravgift? Måste även företaget flytta, eller måste jag avyttra detsamma?
Citera
2023-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalligoggle
Hej,

Jag har ett väldigt nischat AB, med garanterat goda intäkter under de kommande få åren, och ett stort frågetecken därefter. Just nu får jag in ungefär ett lågt åttasiffrigt belopp om året, och har inte direkt andra utgifter än min egen lön. Eftersom jag inte vet vad framtiden har att bjuda, och eftersom skatterna är som de är här, så funderar jag och familjen på om det kanske finns en idé med att flytta utomlands, och därefter ha en mer eller mindre garanterat god ekonomi resten av våra liv.

Så jag undrar lite vad som gäller om jag äger ett AB i Sverige och flyttar utomlands. Kan jag betala ut lön till mig, och beskattas den då efter reglerna i landet där jag är bosatt? Om så, betalar jag svensk arbetsgivaravgift? Måste även företaget flytta, eller måste jag avyttra detsamma?

Om du utför arbetet i det land du flyttar till så beskattas du enligt det landets regler. Sociala avgifter betalas till det land du är socialförsäkrad i.
Det finns inget måste att varken flytta företaget eller avyttra det. Varje val har sina konsekvenser.
Vill du helt kapa bandet skattemässigt till Sverige? Isåfall bör du inte äga ett svenskt fåmansföretag.
Citera
2023-04-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om du utför arbetet i det land du flyttar till så beskattas du enligt det landets regler. Sociala avgifter betalas till det land du är socialförsäkrad i.
Det finns inget måste att varken flytta företaget eller avyttra det. Varje val har sina konsekvenser.
Vill du helt kapa bandet skattemässigt till Sverige? Isåfall bör du inte äga ett svenskt fåmansföretag.

Vad jag vill är att så mycket det går trygga framtiden, då jag har skäl att misstänka att intäkterna som just nu är goda, om några år kommer vara i princip borta. Det skulle kännas motigt att hanka sig fram i kassan på pressbyrån eller motsvarande (iofs finns väl inte ens kassapersonal kvar om några år), och veta att jag under några år betalade mångdubbelt mer skatt än de flesta gör under hela sina yrkesliv, utan särskilt mycket till övers för mig och mina barn. Om jag kan vara bosatt på en annan plats och få ut 20-30 miljoner innan dess så skulle det göra en enorm skillnad, mot vad jag kan få ut i lön och utdelning här under samma tid...
Citera
2023-04-10, 21:03
Medlem
Prokloss avatar
Som ägare av ett aktiebolag (AB) i Sverige och om du tar ut lön från företaget, så är du skyldig att betala skatt på den inkomsten till svenska skattemyndigheterna.

Om du och din familj flyttar utomlands och du fortsätter att ta ut lön från ditt svenska AB, så är du fortfarande skyldig att betala skatt i Sverige på den inkomsten. Du kan dock få skattereduktion för skatt som betalats i det land där du är bosatt.

Det är inte nödvändigt att flytta ditt företag utomlands om du själv flyttar utomlands. Företaget kan fortsätta att vara registrerat och drivas i Sverige, och du kan leda och styra företaget på distans från utlandet.

Det är dock viktigt att du undersöker och följer reglerna i det land där du flyttar till, särskilt när det gäller skatteregler och eventuella krav på att registrera företaget eller betala skatt där. Det kan också finnas regler och krav på hur du tar ut pengar från företaget om du är bosatt utomlands, så det kan vara klokt att söka råd från en skatteexpert eller revisor.
Citera
2023-04-10, 21:07
Medlem
Prokloss avatar
Det är också möjligt att flytta ditt företag och registrera det i det land där du flyttar till. Detta kallas för att "emigrera" företaget. Om du emigrerar ditt företag från Sverige till ett annat land, så upphör företaget att vara skattskyldigt i Sverige och du behöver inte längre betala skatt i Sverige på företagets inkomster.

Men det är viktigt att notera att emigration av företag kan vara komplicerat och kräver vanligtvis professionell rådgivning för att säkerställa att det görs på rätt sätt och i enlighet med alla tillämpliga regler och krav. Det kan också finnas skattekonsekvenser och avgifter som följer med emigrationen av företaget.

Därför är det viktigt att du söker råd från en kvalificerad skatterådgivare eller revisor innan du fattar beslut om att emigrera ditt företag från Sverige.
Citera
2023-04-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Som ägare av ett aktiebolag (AB) i Sverige och om du tar ut lön från företaget, så är du skyldig att betala skatt på den inkomsten till svenska skattemyndigheterna.

Om du och din familj flyttar utomlands och du fortsätter att ta ut lön från ditt svenska AB, så är du fortfarande skyldig att betala skatt i Sverige på den inkomsten. Du kan dock få skattereduktion för skatt som betalats i det land där du är bosatt.
.

Det här motsäger ju direkt vad ardathbay skrivit ovan. Bor och arbetar jag utomlands torde väl det landets inkomstskatt gälla? Är det att jag äger företaget som förändrar förutsättningarna?

(Och jo. Jag vet att jag måste betala svensk skatt. Jag har betalat sådana oerhörda summor de senaste åren. Oerhörda summor för en vanlig liten arbetarklasspojke som råkat ha tur, alltså.)
Citera
2023-04-10, 21:13
Medlem
Citat:
Om du emigrerar ditt företag från Sverige till ett annat land, så upphör företaget att vara skattskyldigt i Sverige och du behöver inte längre betala skatt i Sverige på företagets inkomster.

...Och detta tycker jag, inte motsäger, men visar på att vi lite pratar förbi varandra.

Givetvis är företaget skatteskyldigt i Sverige även om jag flyttar. Men om jag flyttar och betalar ut allt som kan betalas ut som lön, och det således inte blir någon vinst kvar osv. Då blir väl (mer eller mindre) de enda skatterna inkomstskatten (och sociala avgifter?) i landet där jag är bosatt?
Citera
2023-04-10, 21:32
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Det här motsäger ju direkt vad ardathbay skrivit ovan. Bor och arbetar jag utomlands torde väl det landets inkomstskatt gälla? Är det att jag äger företaget som förändrar förutsättningarna?

(Och jo. Jag vet att jag måste betala svensk skatt. Jag har betalat sådana oerhörda summor de senaste åren. Oerhörda summor för en vanlig liten arbetarklasspojke som råkat ha tur, alltså.)

Om du flyttar från Sverige men fortsätter att driva ditt företag från utlandet och ta ut lön från det, så kommer du fortfarande att vara skattskyldig i Sverige på den lön du tar ut från ditt svenska företag. Detta beror på att ditt företag är svenskt och därmed anses vara skattskyldigt i Sverige.

Däremot kan du ha möjlighet att få skattereduktion för skatt som du betalar i det land där du är bosatt, genom en skatteavtal mellan Sverige och det landet. Detta kan innebära att du inte behöver betala dubbelt skatt på samma inkomst.

Det är dock viktigt att notera att skatteregler kan vara komplexa och det är därför viktigt att söka råd från en kvalificerad skatterådgivare…
Citera
2023-04-10, 21:38
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
...Och detta tycker jag, inte motsäger, men visar på att vi lite pratar förbi varandra.

Givetvis är företaget skatteskyldigt i Sverige även om jag flyttar. Men om jag flyttar och betalar ut allt som kan betalas ut som lön, och det således inte blir någon vinst kvar osv. Då blir väl (mer eller mindre) de enda skatterna inkomstskatten (och sociala avgifter?) i landet där jag är bosatt?

Tyvärr är det så att om du är svensk medborgare eller bosatt i Sverige och äger och driver ett svenskt företag, så är du som ägare av företaget fortfarande skattskyldig i Sverige på den inkomst du tar ut från företaget, även om du flyttar utomlands. Detta beror på att ditt företag är svenskt och därmed anses vara skattskyldigt i Sverige.

Men som jag nämnde tidigare kan du ha möjlighet att få skattereduktion för skatt som du betalar i det land där du är bosatt, genom en skatteavtal mellan Sverige och det landet. Detta kan innebära att du inte behöver betala dubbelt skatt på samma inkomst.
Citera
2023-04-10, 21:53
Medlem
Citat:
Tyvärr är det så att om du är svensk medborgare eller bosatt i Sverige och äger och driver ett svenskt företag, så är du som ägare av företaget fortfarande skattskyldig i Sverige på den inkomst du tar ut från företaget, även om du flyttar utomlands. Detta beror på att ditt företag är svenskt och därmed anses vara skattskyldigt i Sverige.

Men som jag nämnde tidigare kan du ha möjlighet att få skattereduktion för skatt som du betalar i det land där du är bosatt, genom en skatteavtal mellan Sverige och det landet. Detta kan innebära att du inte behöver betala dubbelt skatt på samma inkomst.

Varför skulle inte 6-månaders eller ettårsregeln vara tillämplig på lön från eget företag? Presumeras arbetet utföras i Sverige, och enligt vilken regel isåfall?
Citera
2023-04-10, 23:25
Medlem
En relevant fråga (som du inte behöver svara på här men som du bör ha i bakhuvudet) är om du avser att faktiskt emigrera eller om du vill få det att se ut som du emigrerat för att slippa skatt. Det sistnämnda tenderar att kunna bli komplicerat.

Om du flyttar utomlands men har kvar ett svenskt bolag där du har aktivt engagemang och dessutom tar ut lön så är det troligt att skatteverket kommer hävda att du fortsatt har en väsentlig anknytning till Sverige och att du fortsatt är obegränsat skattskyldig, oavsett var du är bosatt. Således kommer du betala full inkomstskatt (och bolaget erlägga arbetsgivaravgift) i Sverige.

Alternativt så emigrerar du och blir begränsat skattskyldig i Sverige ("utskriven"), avvecklar bolagets verksamhet eller gör dig själv inaktiv i bolaget till den punkt att du kan demonstrera för skatteverket att du varken deltar i intäktsgenerering eller styrning av bolaget. Om detta inte låter sig göras så får du bo kvar i Sverige tills dess att du kan göra ditt Svenska bolag passivt, essentiellt avveckla aktiv verksamhet. Sedan kan du flytta ut, bli begränsat skattskyldig och ta ut pengar i bolaget som aktieutdelning. I det fallet så betalar du 15% skatt i Sverige ("kupongskatt") på utdelningen och beroende på vilket land du flyttar till och hur deras dubbelbeskattningsavtal ser ut med Sverige så kan du eventuellt kvitta den skatten emot skatt i det landet (beroende på land så kommer det landet du bosätter dig i sannolikt vilja påföra dig kapitalskatt för utdelningen ifrån ditt bolag i Sverige).

Nyckeln är att om du ska flytta ut måste du rensa ut allting som kan ge dig "väsentligt anknytning" till Sverige. Inga fru och barn kvar, inte äga fastigheter eller ha bostad osv osv.
Citera
2023-04-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
En relevant fråga (som du inte behöver svara på här men som du bör ha i bakhuvudet) är om du avser att faktiskt emigrera eller om du vill få det att se ut som du emigrerat för att slippa skatt. Det sistnämnda tenderar att kunna bli komplicerat.

Nyckeln är att om du ska flytta ut måste du rensa ut allting som kan ge dig "väsentligt anknytning" till Sverige. Inga fru och barn kvar, inte äga fastigheter eller ha bostad osv osv.

Givetvis skulle vi emigrera på riktigt.

Då är det alltså bara att "klippa" med Sverige som går.

Smidigast/billigast är då nytt bolag i EU-land, som tar över? Cypern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in