Citat:
Ursprungligen postat av
dalligoggle
Det här motsäger ju direkt vad ardathbay skrivit ovan. Bor och arbetar jag utomlands torde väl det landets inkomstskatt gälla? Är det att jag äger företaget som förändrar förutsättningarna?
(Och jo. Jag vet att jag måste betala svensk skatt. Jag har betalat sådana oerhörda summor de senaste åren. Oerhörda summor för en vanlig liten arbetarklasspojke som råkat ha tur, alltså.)
Om du flyttar från Sverige men fortsätter att driva ditt företag från utlandet och ta ut lön från det, så kommer du fortfarande att vara skattskyldig i Sverige på den lön du tar ut från ditt svenska företag. Detta beror på att ditt företag är svenskt och därmed anses vara skattskyldigt i Sverige.
Däremot kan du ha möjlighet att få skattereduktion för skatt som du betalar i det land där du är bosatt, genom en skatteavtal mellan Sverige och det landet. Detta kan innebära att du inte behöver betala dubbelt skatt på samma inkomst.
Det är dock viktigt att notera att skatteregler kan vara komplexa och det är därför viktigt att söka råd från en kvalificerad skatterådgivare…