2023-04-10, 19:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Fast det tycker jag tvärtemot dig, att det verkar logiskt!
Jag vet själv en gång när jag var typ 18, höll på att bli våldtagen på en efterfest. Kompisen som hade festen bodde i radhus med 2 våningar. Jag gick till toan däruppe för att jag ville vara ifred. Helt plötsligt var det en kille som hade kommit objuden till festen som såg att jag gick upp och försökte då våldta mig. Jag var så naiv då, så jag fattade inte att han skulle våldta mig men det berodde nog mest på att jag var full och tänkte att han bara var en bråkstake! I vilket fall så vet jag att jag smällde igen toadörren så att hans hand klämdes och det gjorde inte saken bättre.. I vilket fall så hamnade jag på golvet med honom över mig och jag slog, sparkade och spjärnade emot. Jag skrek också men det hörde ingen, för det var sån hög musik. Men på något sätt lyckades jag drämma till honom rejält och sprang nerför trappan. Men jag kom och tänka på efteråt att jag var på en helt annan plats i rummet pga att jag hade sparkat, spjärnat emot olika saker och åla mig. Då hamnar man liksom på olika positioner och den som våldför sig är tvungen att anpassa sig till hur offret flyttar på sig själv utan att man inte alls är fokuserad på just det, bara att komma undan som BO el som GM, att anpassa sig så att man kan utföra det man har påbörjat. Sen är allt ganska diffust både för BO och GM, man minns liksom inte i vilken ordning saker har hänt och vad man gjorde riktigt. Jag fattar inte ens hur jag lyckades komma loss från honom men jag kan bli så arg så jag ser svart och i det läget hade jag lika gärna kunnat slått ihjäl honom! Jag var full, men just i det läget nyktrade jag till väldigt fort! Så som sagt, för mig är det naturligt att man hamnar i olika positioner när man försöker ta sig loss.
Ja, det kan vara så J menade, att T tog spjärn mot väggen och sköt ifrån.

Men om T sedan inte nådde väggen blir det konstigt att tro att hon sparkade på den, tycker jag.
Citera
2023-04-10, 20:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja för att vara lite elak kommer nog den svenska Rätten här att försöka tänka ut en ”lagom” straffpåföljd för var och en. Då är sannolikheten, som du säger, mindre att båda döms för gemensamt mord.
Min gissning är att JJ döms för mord och MH för någon mildare brottsformulering - men båda åker in för några år, troligen inte tidsbestämt i JJs fall.

Får väl se om det står sig i HR, men jag tror faktiskt att båda deltagit vid själva mordet i badrummet. Båda borde därför egentligen gemensamt dömts för mord på T, men rätten vågar nog inte döma även MH för mord.
Varför tror du inte att de skulle våga det, om det är så, som många här anser givet, att det krävs två för att utföra ett sådant mord utan motvärnsskador?
Citera
2023-04-10, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hängde upp mig på att J sa att DE bytte position för att T sparkade I väggen. Att T skulle varit införstådd med att byta plats tror jag inte en sekund på. Hur det där platsbytet gick till, kan jag undra?
Jag tror att det var ett tumult där de kom att byta position pga Ts ålande och försök att ta sig loss.
Citera
2023-04-10, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja för att vara lite elak kommer nog den svenska Rätten här att försöka tänka ut en ”lagom” straffpåföljd för var och en. Då är sannolikheten, som du säger, mindre att båda döms för gemensamt mord.
Min gissning är att JJ döms för mord och MH för någon mildare brottsformulering - men båda åker in för några år, troligen inte tidsbestämt i JJs fall.

Får väl se om det står sig i HR, men jag tror faktiskt att båda deltagit vid själva mordet i badrummet. Båda borde därför egentligen gemensamt dömts för mord på T, men rätten vågar nog inte döma även MH för mord.

Det samlade straffvärdet för JJ borde rimligen motsvara livstid, med råge. Jag hade gärna sett särskild utskrivningsprövning där.

När det gäller MH så pendlar jag fortfarande, utifrån min egen ”dagsform”.
Citera
2023-04-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Nej skyddande av brottsling också

Det ska isåfall täckas av gärningsbeskrivningen, vilket det inte gör idagsläget.
Citera
2023-04-10, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag blev superintresserad av Vallentuna-fallet och har läst lite mer. Jag tycker verkligen att det är en anmärkningsvärt udda dom. Kan inte förstå hur de resonerade när de ansåg sig ha tillräckligt med bevis för den ena men på samma grunder friar den andra.

Att vara drivande och ha motiv skall ju inte räcka för att bli dömd särskilt med avseende på att den friade personen skvalpar runt på mordplatsen, håller en person gisslan medan den andra blir dödad, att detta inte faller inom samförstånd är för mig en gåta. Det är helt sjukt.

Men kunde det hända i Vallentuna fallet, kan det definitivt även hända här. Att MH blir helt friad.
I Vallentuna-fallet hade ju den ena killen fabulerat ihop en hotbild från en gangster, som han använde för att förmå den andre killen att göra överfallet. Det tog väl åtskilliga veckor för polisen att övertyga honom att denne gangster inte fanns... Vet inte om det kan ha något att göra med att han inte dömdes för mord. Men visst, han hade kunnat gå till polisen så jag vet inte om det är en ursäkt egentligen.

Ytterligare en dom man skulle vilja läsa!
Citera
2023-04-10, 20:11
Medlem
Citat:
Tror att man måste konstatera att det är obestridligt att T försökte komma loss och kämpa emot i badrummet. Det är ett faktum att det hördes sparkar och att T sparkade, ålade och kämpade.

Då är det utan betydelse om T eller någon annan även var drogad: T var inte medvetslös under hela förloppet som JJ ströp henne.

Det är också ett faktum att det inte går att framifrån ensam med sina händer strypa ihjäl en ung frisk vaken kvinna utan att mördaren får motvärnsskador.
Det tar oftast några minuter och offret kämpar emot med precis alla medel och all kraft.
Inom Rättmedicin är just funna motvärnsskador på förövaren ett av de viktigaste uppräknade tecknen på att offret blivit strypt.

JJ hade dock inte en enda motvärnsskada på polisens rättsmedicinska kroppsbesiktning dagen efter mordet.

Därför måste T och hennes armar helt enkelt också varit fasthållna av någon annan. JJ själv kan inte utan att ha fått egna motvärnsskador hållit fast både Ts armar och händer samtidigt som hon hade sina egna händer runt Ts hals.
Det är en fysisk omöjlighet - T skulle rivit, klöst, nypt, ryckt i hår och slagits med någon eller båda händerna som hon helt eller delvis hade krånglat loss.

Därför måste en till person - MH - också deltagit vid strypmordet. Annars hade T inte dött utan att JJ hade haft fullt med skador.

Tycker att detta egentligen ensamt räcker för att konstatera att strypmordet måste genomförts samtidigt av två kvinnor och att båda därför bör dömas för det.
Helt oaktat de båda inblandades eventuella erkännanden och i media framställda personligheter. De var tre i badrummet.
Som jag skrev innan... Klockrent!
Om så J hade suttit med sina knän och sin tyngd på Ts underarmar så hade hon krånglat sig loss... fått tag och slagit J på ett eller annat sätt. Det finns inte en jävla chans att de båda inte var med.
Citera
2023-04-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I Vallentuna-fallet hade ju den ena killen fabulerat ihop en hotbild från en gangster, som han använde för att förmå den andre killen att göra överfallet. Det tog väl åtskilliga veckor för polisen att övertyga honom att denne gangster inte fanns... Vet inte om det kan ha något att göra med att han inte dömdes för mord. Men visst, han hade kunnat gå till polisen så jag vet inte om det är en ursäkt egentligen.

Ytterligare en dom man skulle vilja läsa!

Ja, men det känns ju i princip som MHs sovande historia. Att man kan komma på vad som helst egentligen (totalt orimliga saker) och sedan frias.

Tänkte exakt samma! Har sökt efter domen både i dess flashback tråd och på nätet utan framgång. Ska grotta mer i flashbacktråden och se om jag får tag på den. Skicka gärna mig en länk också om du hittar den!
Citera
2023-04-10, 20:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker på att J vittnade om att T rörde sig väldigt mycket först, så pass att deras kroppar förflyttade sig runt på badrumsgolvet. Det låter som att T initialt hade vissa kroppsdelar fria att göra motstånd och röra sig med. Alltså, det låter inte som att J hade total kontroll på läget med en gång. Om T bara hade kunnat sparka med benen hade de inte flyttat sig runt tänker jag.
Om J satt på bröstkorgen hade T bålen fri. Det blev nog rodeoritt för J.
Citera
2023-04-10, 20:26
Avslutad
Citat:
Ja, men det känns ju i princip som MHs sovande historia. Att man kan komma på vad som helst egentligen (totalt orimliga saker) och sedan frias.

Tänkte exakt samma! Har sökt efter domen både i dess flashback tråd och på nätet utan framgång. Ska grotta mer i flashbacktråden och se om jag får tag på den. Skicka gärna mig en länk också om du hittar den!
Som jag förstår och minns vagt så hade den ena killen fabulerat ihop en historia med chatkonversationer och mystiska saker i förråd och en massa sånt hittepå som han använde för att lura i den andre killen att han var jagad av nån maffia-snubbe. Det fanns en massa sms-konversation sparad så det gick att bevisa att den första killen verkligen hade lurat den andre killen. FUPen finns i tråden men jag hittar inte domarna.
Citera
2023-04-10, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om J satt på bröstkorgen hade T bålen fri. Det blev nog rodeoritt för J.
Om J satt så högt upp på T, borde inte T haft underarmarna fria att i alla fall riva Js bara ben?
Citera
2023-04-10, 20:30
Medlem
Rompers avatar
Citat:

Har du kollat här?
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in