2023-04-10, 14:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast det är ju inte den enda möjligheten. Man kan också dömas för medhjälp eller skyddande av brottsling. Att man varit i fysisk närhet etc innebär inte per default att man åker dit för mord i samförstånd.

Instämmer, man kan dömas för medhjälp och skyddande av brottsling. Det förstnämnda - medhjälp till mord - ryms definitivt inom åklagarens gärningsbeskrivning. Man behöver inte alltid åka dit för mordet, utan dom för medhjälp kan räcka.

Om skyddande av brottsling och kanske också försvårande av mordutredning också ryms i uppgiven gärningsbeskrivning och därför går att bli dömd för under denna rättegång, vet jag inte.
Citera
2023-04-10, 14:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Eftersom det är bevisat att ingen annan har rört sig in eller ut ur lägenheten under händelsen och att lägenheten är så pass liten som den är så tror jag att rätten finner gemensamt och i samförstånd som den enda lösningen.

Ja det är ju också vad åklagaren hävdar att både JJ och MH bör dömas för.
Kanske tycker Rätten detsamma?
Citera
2023-04-10, 14:04
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon har erkänt händelsen eller hur? Rättsläkaren har redogjort för att detta har lett till Ta död. Menar du att J utlåtande väger tyngre än rättsläkarens?
Som vanligt så klar du inte av att svara på en endaste fråga.

MAO. så påstår du saker som du inte har det minsta belägg för...
Citera
2023-04-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Det är ju beläggen skribenten lyfter fram?

1. JJ erkänner misshandel som leder till Toves död genom strypning.

2. Rättsläkaren visar i sin rapport och vittnesmål att denna strypning måste varit längre och var det som orsakade Toves bortgång.

Sen är det upp till tingsrätten att avgöra.

Jag ser det som ett erkännande från JJs sida, hon erkänner gärningen men tar inte ansvar för den.
Citera
2023-04-10, 14:21
Medlem
colis avatar
I min värld är både JJ och MH likartade goda kålsupare och gärningsmän. Den ena med mer aktiv framtoning och den andra med mer tillbakahållen framtoning - men båda två obehagliga livsfarliga gemensamt konspirerande gärningsmän som berövade Tove livet och sopade igen spåren.

Hade någon av dem verkligen inte velat detta hade denna kunnat larma, öppna trapphusdörren och ropa, springa ner till grannen eller försökt ge T första hjälpen och rädda T.
Eller efteråt berättat för polis och förtvivlade anhöriga vad som hänt, istället för att gömma kroppen och ljuga under åtta veckor.

Varken JJ eller MH bör som vuxna individer kunna komma undan straff för vad de gjort - nämligen mördat T och gömt hennes kropp.
De bör båda två dömas för detta eftersom gärningen inte hade kunnat ske på detta sätt utan att de båda två samverkade och deltog. Varken JJ eller MH hade ensam kunnat göra allt detta, kanske inte ens kunnat locka med T till lägenheten. Bådas deltagande är förutsättningen för att det kunde ske.
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 14:26.
Citera
2023-04-10, 14:24
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det är ju beläggen skribenten lyfter fram?

1. JJ erkänner misshandel som leder till Toves död genom strypning.

2. Rättsläkaren visar i sin rapport och vittnesmål att denna strypning måste varit längre och var det som orsakade Toves bortgång.

Sen är det upp till tingsrätten att avgöra.

Jag ser det som ett erkännande från JJs sida, hon erkänner gärningen men tar inte ansvar för den.

Nu frågade jag Zurfarn08 specifikt "Har JJ erkänt misshandel och stryptag och att Tove dog av detta?"
Ingenting Annat...
Citera
2023-04-10, 14:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det måttet borde kunna stämma med rörledningarna.
Ja, föreslog de uppstickande rören tidigare då dörrknoppen går bort; den är alltför rund och slät och ligger heller inte på golvnivå. Skadan som ska ha orsakats av ett trubbigt föremål, stämmer bättre överens med något av dessa rör.
Duschstängerna tycker jag går bort de med, av andra orsaker.
Av J:s beskrivning att döma och hur hon har ritat ut T:s position i badrummet, så borde hon av allt att döma ha fallit med bakhuvudet på rörledningarna.
Citera
2023-04-10, 14:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Fast det ska ska ju finnas en rimlig förklaring till varför man sätter sig på tvären..

grannen vittnar om sparkar, JJ som är där säger att det är sparkar.
Men du tror inte att det är sparkar?
Frågar dig ännu en gång, vad är det för något som både grannen och JJ har fel om men som du har rätt om?
Vad är det som låter?
Du vet ju inte själv men ändå har du bestämt dig att sätta dig på tvären som en trotsig 5-åring.
Du måste ju komma med något motargument om varför du inte tror si eller så.

Nä tyvärr så förstår jag inte människor som sätter sig på tvären, majoriteten av de har tvärfel.
Jag ser det inte ur mitt egna perspektiv heller, jag kollar på vad som är rimligt.

Jag gör mig heller inte lustig eller nedvärderar, jag bryter ner din idé till den nivån att ett dagisbarn ska kunna förstå att det är ologiskt.
Att du fortfarande inte förstår är inte mitt fel.
Mina motargument har jag redovisat tidigare i tråden, men jag kan dra dem en gång till:

1 Grannen mitt emot uppfattade ljud liknande hammarslag i första reporterintervjun.

2 J påstod att de bytt ställning för att T inte skulle kunna sparka i väggen, vilket hon gjort EN gång.

3 Efter 4-5 minuters kamp TROR JAG inte att T hade så mycket krafter kvar att hon kunde sparka i väggen som J flyttat henne ifrån.

4 Grannen under har vissa språkproblem och KAN ha haft svårigheter att definiera ljudet nyanserat på svenska.

Det vore trevligare att diskutera med dig om du inte envisades med att ständigt förlöjliga, nedvärdera och ordmärkande tillrättavisa mig och även andra skribenter. Du låter bitter.
Citera
2023-04-10, 14:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Trams. Du klarar inte av att ta in att J har erkänt händelsen men att hon försöker förminska våldet hon använde. Rättsläkarens utlåtande är dock tydligt i fråga om vilket våld som måste ha utövats för att T ska dö av det.

Det är inget problem för rätten att J förminskar våldet hon utövade. Det är standard för i princip varenda brottslig.

Brottslingen: - Jag stack kniven i honom en gång och bara i armen.
Rättsläkaren: - Offret har 28 stickskador över bål, bröstkorg, armar och ansikte.

Tror du att brottslingen blir frikänd?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-10 kl. 14:55.
Citera
2023-04-10, 14:52
Medlem
snooper123s avatar
Vilken datum kommer domen?
Citera
2023-04-10, 14:55
Medlem
Citat:
Vem som har gjort vad under gärningen är inget som är sådär jätteviktigt.
Är det klart att ett mord har begåtts men det inte går att bevisa vem av de som utförde det så är det samförstånd.

Ta Malexandermorden som exempel:

"Domen blev omdiskuterad eftersom alla tre gärningsmännen ansågs skyldiga till mord då de agerat tillsammans och i samförstånd, trots att tingsrätten inte lyckades klargöra vem av de tre som gått fram och skjutit de dödande skotten när polismännen låg ner. Domstolen valde att tillämpa ett nytt begrepp för medgärningsmannaskap (tillsammans och i samförstånd) och dömde alla tre för mord."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malexandermorden

Fast det har vi redan konstaterat och det är inte det diskussionen handlar om. Skribenten hävdar att JJ ensam kan dömas och MH frias vilket jag inte anser vara möjligt. Sett till följande:
- inga bevis som binder MH/JJ till gärningen som avslutar TTs liv
- båda befinner sig i det slutna rummet
- olika uppgifter om händelseförlopp
- enbart ”erkännande” om misshandel är inte ett tillräckligt ensamt tungt bevis att fälla JJ för mord
- rättsläkaren säger att både en och två gärningsmän är möjliga

I ovan fall är det då inte möjligt att utesluta en alternativ gärningsman och därför svårt att bara fälla en ensam gärningsman för mord medan man friar den andra. Antingen fäller man båda, likt malexander, eller friar båda. Jag kan inte se ett mellanting av dessa.
Citera
2023-04-10, 15:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vilken datum kommer domen?

Onsdag 19 april klockan 14.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto