2023-04-10, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den är global redan. Men en framtid där allt jämförs i Bitcoin snarare än dollar är inte otrolig, nej. Säg 5 till 10 år till. Kanske snabbare än så.
Hur tänker du dig att det skulle gå till?
Dollarn knöts ju till oljan 1973 när Kissinger förhandlade fram med arabländerna att bara sälja olja för dollar med löftet att dom skulle få militärt stöd av USA.

Finns det något liknande sätt att göra Bitcoin oumbärligt?
Citera
2023-04-10, 08:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Börjar den utmana usd, euron, och andra större valutor blir den snart historia. Tappar usa sin position som världsvaluta blir bitcoin historia.

Det är usd som styr politiken, krig och annat.
Hela din poäng faller på faktumet att USA inte förbjudit den än utan låtit den växa sig stark. Inga tecken finns heller på att dom kommer förbjuda den. Tvärtom så krattar USA aktivt manegen åt Bitcoin.

https://www.coindesk.com/policy/2023/04/04/texas-bill-limiting-benefits-for-crypto-miners-unanimously-passes-committee-vote/

https://www.npr.org/2021/12/25/1063578188/miami-wants-to-become-cryptos-financial-capital-new-yorks-response-bring-it-on

Osv osv
Citera
2023-04-10, 08:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Dollarn knöts ju till oljan 1973 när Kissinger förhandlade fram med arabländerna att bara sälja olja för dollar med löftet att dom skulle få militärt stöd av USA.

Vad frågar du?

Vad folk prissätter saker i är ju upp till folk. Just nu är det praktiskt att prissätta i dollar på många marknader, men det är ju bara så länge det inte finns ett bättre alternativ.
Citera
2023-04-10, 08:49
Bannlyst
Citat:
Vad frågar du?

Vad folk prissätter saker i är ju upp till folk. Just nu är det praktiskt att prissätta i dollar på många marknader, men det är ju bara så länge det inte finns ett bättre alternativ.
Nja, det stämmer inte riktigt att det är upp till folk att bestämma myntfot.
Sådant bestäms av dom med mest makt.
Efter andra världskriget var USA dom stora vinnarna och därav Bretton-Woods.
USA lyckades behålla sin status (med lite olika smarta trick) och således fick dom igenom petrodollar-systemet med arabvärlden.

Frågan är vad som skulle kunna få Bitcoin att bli nästa myntfot?
Citera
2023-04-10, 08:58
Medlem
Citat:
Så hur växlar du din bitcoin till usd? Vem växlar och hur? Har du testat med framgång?

Växla bitcoin till sek är inte mycket svårare än att växla dollar till sek.
Och jag har gjort det många gånger.
Citera
2023-04-10, 09:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nja, det stämmer inte riktigt att det är upp till folk att bestämma myntfot.
Sådant bestäms av dom med mest makt.
Efter andra världskriget var USA dom stora vinnarna och därav Bretton-Woods.
USA lyckades behålla sin status (med lite olika smarta trick) och således fick dom igenom petrodollar-systemet med arabvärlden.

Frågan är vad som skulle kunna få Bitcoin att bli nästa myntfot?
Sluta prata om dollarns historia. Jag kan den.
Bitcoin kan dom inte bestämma över då den är decentraliserad, vill folk sälja dollar för Bitcoin så står det dem fritt så länge marknader finns.

Om dollarn finns i framtiden är inte alls en lika intressant fråga som frågan om hur många dollar det krävs för att köpa en Bitcoin i framtiden.
https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2021/03/Purchasing-Power-of-the-U.S.-Dollar.jpg
Citera
2023-04-10, 09:22
Avslutad
Citat:
Nej, upplys mig. Vem växlar bitcoin idag till usd eller annan valuta? SEB, Forex eller någon märklig web tjänst i Ryssland?

Gärna svar från någon som utfört en sådan transaktion.

Binance, Coinbase, bl a. Jag köper tämligen regelbundet där.

USA försöker få ner dem men det ska hålla i domstol också, och det tror jag inte att det kommer att göra.

Förklara istället hur USA ska kunna banna BTC rent tekniskt.
Citera
2023-04-10, 09:22
Bannlyst
Citat:
Sluta prata om dollarns historia. Jag kan den.
Bitcoin kan dom inte bestämma över då den är decentraliserad, vill folk sälja dollar för Bitcoin så står det dem fritt så länge marknader finns.

Om dollarn finns i framtiden är inte alls en lika intressant fråga som frågan om hur många dollar det krävs för att köpa en Bitcoin i framtiden.
https://www.visualcapitalist.com/wp-content/uploads/2021/03/Purchasing-Power-of-the-U.S.-Dollar.jpg
Jag säger inte att det INTE kommer bli som du säger, jag bara funderar på varför dom styrande skulle lämna över sitt styrverktyg frivilligt?
Jag menar, folk som sitter på högsta makten brukar vilja fortsätta sitta på högsta makten.
En slavägare byter inte frivilligt plats med slaven.
Eller?
Citera
2023-04-10, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
De gör precis som de vill. Av mig konfiskerade de rysslandsfonderna bara för att de kände för det.

Hur ska de konfiskera mina BTC om de inte har mina nycklar till mina BTC? Hur ska do konfiskera några BTC över huvud taget om de inte har nycklar till detta?
Citera
2023-04-10, 09:29
Avslutad
Citat:
Jag säger inte att det INTE kommer bli som du säger, jag bara funderar på varför dom styrande skulle lämna över sitt styrverktyg frivilligt?
Jag menar, folk som sitter på högsta makten brukar vilja fortsätta sitta på högsta makten.
En slavägare byter inte frivilligt plats med slaven.
Eller?

Styrs världen av en makt eller styrs världen av konkurrerande makter? När USA sätter åt krypto-exchanges öppnar Ryssland och Kina upp för mer handel med krypto. Dvs vem är slavägaren i ditt exempel applicerat på BTC?
Citera
2023-04-10, 09:36
Avslutad
Citat:

BTC är världens enda hedge mot inflation som man kan handla med snabbt och smidigt över hela världen. Räcker inte det?

Nu är frågan dock hur BTC ska bannas? Hur ska det gå till?
Citera
2023-04-10, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Bara att ta dem. Hur skulle det vara svårt?
Jag trodde inte de kunde stjäla fonder, men det gick allt hur lätt som helst.

Igen. Hur ska de konfiskera mina BTC när de inte har tillgång till mina nycklar?

Att konfiskera fonder är en annan sak. Vad är det du inbillar dig att BTC är för någonting egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in