Citat:
Ursprungligen postat av
bellesblues
Jo, är man misstänkt för penningtvätt så spärras både konton och bank id.
Även om man bara mottagit en mindre swish.
Då Alex är misstänkt och Alva har nämnt flera gånger att Alex swishat henne pengar när han var i Gbg så är hans bank id och konto garanterat spärrat, eventuellt även Alvas då hon mottagit pengar från honom. 😁
Det tar ett par veckor att öppna upp kontona igen, man behöver redovisa swisharna skriftligt och sedan ska pengarna spåras av banken för att utesluta att dom kommer från penningtvätt.
Det tar veckor.
Så Alva lever på någon annans pengar just nu helt klart.
Eller så har hon haft lite kontanter gömda nånstans. Troligtvis inte ens det då hon åt fryspyttipanna i vloggen i lördags istället för att äta ute som hon brukar vilja göra.
Jag kan med säkerhet säga att det inte gäller i alla penningtvätt fall. Av egen erfarenhet. Banken kan dock kasta ut dig som kund och stänga ditt bank id om det är för mkt ”klydd” på ditt konto.
Jag kan erkänna att jag varit misstänkt för penningtvätt i ett år, inte lätt till åtal än. Segt som fan. Haft full tillgång till alla mina banker, kort, bank id, under detta året. De har bara tagit ut information och aktivitet från kontona. Och som sagt begärt redovisning av insättningar, överföringar, swich osv.
Inte en enda dag har de fryst någonting.