2023-04-09, 19:57
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, Ukraina kommer att försöka hålla Bakhmut för att blöda ut ryssen så mycket det går.

Citat:
09.04.2023 uppdateringen. Tack vare min journaliststatus befriades jag från FB blockaden men det krävdes ett intensivt arbete av min chefredaktör.
På fronterna har inget speciellt skett. Vid Kreminna fortsätter turisterna att försöka hitta svaga punkter i våra positioner men sådana finns inte. I Bakhmut har vi nu tagit som försvarslinje järnvägen i västra delen av staden. Trots massiva förstärkningar med elittrupper håller vi emot. Den lede fi förblöder och mistar enormt med folk i våra minfält. Vår nya taktik med mineringar fördröjer ännu mera turisternas försök till avancemang. Vi fortsätter att sända in flera kompanier med specialtrupper som avlöser de reguljära trupperna samt hemvärnstrupperna. Detta visar att vi har för avsikt att hålla turisterna sysselsatta fram till storoffensiven. I pressen rapporterar man om att turisternas frammarsch har avtagit och det är just pga vår nya mineringsstrategi.
Avdiivka håller fortsatt stånd liksom Marinka. Angående Marinka kommer jag inom en nära framtid att göra ett videoreportage med intervjuer.
I söder fortsätter vi med missil och dronattacker på turisternas depåer och militärhögkvarter. Även på Krim utförs dronattacker. Vi har nu under två veckor varit MYCKET aktiva med dessa attacker, så det börjar bli ett de'ja' vu från sensommaren (Herson).
Även ny utrustning strömmar nu in, inte bara vapen utan även drönare och övrig taktisk utrustning, speciellt då från volentärer.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Ljuv musik från Kenneth Gregg tack för det. Stopp för den onskefulla ryssen med minor låter som en bra medicin..🇺🇦
Citera
2023-04-09, 20:05
Medlem
leachs avatar
Allt går enligt plan.

Near Mariinka and Avdiivka, Russians lose about two companies every day

Quote: "Positional battles continue in the area of Marinka and Avdiivka, [the Russians] see variable success, but all our positions, which the enemy takes, are recaptured and brought back.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/04/9/7397125/
Citera
2023-04-09, 20:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Kenneth Greggs uppdatering, Ukraina kommer att försöka hålla Bakhmut för att blöda ut ryssen så mycket det går.

Subjektivt skall jag säga : Jag är inte enig i detta, dvs den ukrainska strategin. Skulle ha föredragit att man drog sig tillbaka ett par kilometer, någon mil...till en lättare plats att försvara.
Citera
2023-04-09, 20:19
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Subjektivt skall jag säga : Jag är inte enig i detta, dvs den ukrainska strategin. Skulle ha föredragit att man drog sig tillbaka ett par kilometer, någon mil...till en lättare plats att försvara.

Var nyfiken på vem Kevin var så googlade,

Kenneth Gregg (officiellt Grägg) är en finlandssvensk som blivit känd för att uppge sig delta i försvaret av Kiev i Ukraina under Rysslands invasion av Ukraina 2022. Gregg har också uppgett sig utbilda rekryter i den ukrainska armén[1]. Han är också känd för sina omfattande och regelbundna rapporter från kriget via sitt Facebook-konto och har intervjuats av svensk och finsk media.[2][3][4][5] Kenneth Gregg har dömts för ett antal bedrägerier under flera årtionden och han har uppgett felaktig militär rang i finländska medier, han är också enligt officiella register i Finland föremål för utmätning av 1,7 miljoner euro.[1][6] Kenneth Gregg har också år 2001 dömts för smuggling av narkotika i Svea hovrätt till 8 års fängelse[1
Citera
2023-04-09, 20:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ljuv musik från Kenneth Gregg tack för det. Stopp för den onskefulla ryssen med minor låter som en bra medicin..🇺🇦

Yes, gammal beprövad taktik när det gäller städer, varje hus ska kosta liv för fienden.

Citat:

Hmm, problemet blir ju då att man får samma situation fast på ett nytt ställe om du förstår vad jag menar.

Nästa ställe blir ju Chasiv Yar, framfö den staden är det ju bara fält och åkrar och det är ju svårförsvarat, de (Ukrainarna) blöder också rejält men förhoppningsvis är siffrorna fortfarande till Ukrainas fördel.
Citera
2023-04-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Var nyfiken på vem Kevin var så googlade,

Kenneth Gregg (officiellt Grägg) är en finlandssvensk som blivit känd för att uppge sig delta i försvaret av Kiev i Ukraina under Rysslands invasion av Ukraina 2022. Gregg har också uppgett sig utbilda rekryter i den ukrainska armén[1]. Han är också känd för sina omfattande och regelbundna rapporter från kriget via sitt Facebook-konto och har intervjuats av svensk och finsk media.[2][3][4][5] Kenneth Gregg har dömts för ett antal bedrägerier under flera årtionden och han har uppgett felaktig militär rang i finländska medier, han är också enligt officiella register i Finland föremål för utmätning av 1,7 miljoner euro.[1][6] Kenneth Gregg har också år 2001 dömts för smuggling av narkotika i Svea hovrätt till 8 års fängelse[1
Han är inte Guds bästa barn men har du sett någonting som han har skrivit i sina rapporter som har visat sig vara fel?
Citera
2023-04-09, 20:25
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
I Aftonbladet-artikeln framgår inte den verkliga anledningen till varför barnen skulle omhändertas. Antagligen missförhållanden hemma? Någon som vet mer?
Tror jag läste på SVT, missbruk och grov vanvård, solklart fall.
Citera
2023-04-09, 20:53
Medlem
Citat:

Smart. Ryssen ska inte få nåt grattis.
Citera
2023-04-09, 20:55
Medlem
Citat:
Viktigt även här att komma ihåg : Vilka är det som kommer att vara emot i det frontavsnittet där Ukraina kommer att göra ett försök ?

-Är det, det sista utav VDV och andra som tex Wagner.., då är det lätt att tänka sig att det kan gå trögare..

-Eller snabbinkallade i höst/vinter, utan träning (dåligt eftersatta) och utan någon moral.., då kan man misstänka att det är ett mjukare motstånd.

När det är sagt, så fanns det en sak som retade mig i höstas när Ukraina körde sitt vid Khakrov : Man lät fienden slinka ut ur fällan. Man mera tryckte ryssarna framför sig, istället för att omringa och förgöra dessa förband.

Hoppas man inte gör samma misstag igen.

I krig görs alltid misstag. Nu hade Ukraina ingen lätt uppgift för man fick upprätta brohuvuden på östra sidan av en flod, ja alltså inte Dnipro och om jag inte minns fel sprängde bögkriminella styrkor de broar som fanns tidigare. Jag håller med om att det var lite underligt sedan att ganska stora ryska styrkor kunde retirera i själva Kherson över en och fler broar men troligen ville Ukraina skola civilbefolkningen. Det är väl inte helt otänkbart att man hade fått till ett avtal med Surovikin....ja han är verkligen sur...att kriminella styrkor skulle få lämna Kherson city i utbyte mot något annat. Nu i efterhand ser det ut som om efter Surovikin någon annan har brutit avtalet för Bögryssland skjuter nu mot Kherson hela tiden.
Citera
2023-04-09, 21:00
Medlem
slemwalkers avatar
https://t.me/k_2_54/57

Rätta mig om jag ser fel, går den ena ryssen runt med en pinne som vapen.

Detta kanske har varit uppe tidigare. Men detta är ju helt bissart, typ ett vapen för ett par att dela på. Jag hade ju kissat ner mig om jag blivit tilldelad en pinne.
Citera
2023-04-09, 21:02
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Han är inte Guds bästa barn men har du sett någonting som han har skrivit i sina rapporter som har visat sig vara fel?

Hej. Nej jag har bara läst hans namn i tråden. Trodde att det var en yngre förmåga men så gick jag in på hans Facebook och sen så blev jag nyfiken och googlade. Verkar han va träffsäker så är det ju bra, ska inte dömma någon för hårt för sitt bagage heller men tyckte bara att det var ironiskt vid en första översyn att många lyfter fram hans rapporter samtidigt som han är dömd för att lura folk(bedrägeri) och för att ha ljugit om sin militära rang för media.
Citera
2023-04-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
https://t.me/k_2_54/57

Rätta mig om jag ser fel, går den ena ryssen runt med en pinne som vapen.

Detta kanske har varit uppe tidigare. Men detta är ju helt bissart, typ ett vapen för ett par att dela på. Jag hade ju kissat ner mig om jag blivit tilldelad en pinne.

Putins nedsupna soldater känner sig ostoppbara med denna påk i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in