Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Hur ska du skicka pengar till en säljare i Irak från ditt svenska bankkonto? Eller ta emot pengar till ditt svenska konto från Irak? I ett kuvert på posten?
Du vill avleda diskussionen, märker jag. Gå till lämplig forumdel om du vill diskutera banköverföringar till Irak, Hawalasystemet och dylikt.
Om man vill köpa bitcoin och alla börser är omöjliga att nå så skulle då jag vända mig till någon bitcoinägare (kanske någon brytare i bekantskapskretsen?) i Sverige eller Europa, inte i Irak 🙂. (Om du har släktband till Irak så vet du säkert något sätt skicka pengar dit.)
Jag skulle betala med kontanter. Men om vi tänker oss ditt Gosbanksamhälle där kontanter inte längre finns och man inte längre får göra banktransaktioner mellan privatpersoner, skulle jag betala med guld, silver, mat eller någon annan vara som bitcoinsäljaren tar emot.
Om vi tänker oss en nordkoreansk situation, där vi inte längre tillåts ha el, så skulle jag ha annat att tänka på, främst hur jag ska få ihop mat för dagen. Men det är sant att då skulle jag inte kunna köpa eller sälja bitcoin.