2023-04-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vi har nog nått peak dumhet på forumet när någon jämställer bitcoin med naturlagar och grundämnen.

Likheten består i att det övergår makthavarnas förmåga att bestämma om huruvida guld, tyngdlagen eller bitcoin ska få finnas till eller inte.
Citera
2023-04-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Ett bakslag?
Skulle snarare bli knock out.
BTC skulle åka 10 år bakåt i tiden, minnst.

Det osannolika scenario att man lyckas genomdriva ett förbud över hela världen vore ett hårt slag, absolut. Men det vore inte historiens slut och troligen inte bitcoins slut.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-09 kl. 19:42.
Citera
2023-04-09, 19:54
Medlem
Citat:
Aboslut, men om USA skulle inleda häxjakt på allvar, så skulle garanterat väldigt många andra länder följa efter, speciellt länder i europa.

Att bitcoin skulle va lagligt i ett skitland som irak eller typ colombia väger ju inte upp för om många andra länder med större ekonomier och befolkning bannar bitcoin.

Problemet kommer fortfarande vara att köpa/sälja btc, det det skulle va väldigt lätt för myndigheter att sätta stopp för.
Kommer liksom inte funka att du för över pengar till revolut och sen till en exchange, för myndigheter skulle se att för många gjorde så och då skulle dom säga " ajjabajja" till revolut som snabbt skulle vika ner sig.

Det myndigheterna/bankerna relativt enkelt kan göra är att stänga ner centraliserade börser inom sin jurisdiktion och kanske hindra bankkunderna att skicka pengar till de börser som ändå finns kvar någonstans i världen. Att hindra köpande och säljande av bitcoin mellan privatpersoner är desto svårare och kräver nog något åt Nordkorea-hållet för att lyckas, dvs. att man stoppar undersåtarnas tillgång till elektricitet.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-09 kl. 19:57.
Citera
2023-04-09, 20:37
Medlem
Citat:
Hur ska du skicka pengar till en säljare i Irak från ditt svenska bankkonto? Eller ta emot pengar till ditt svenska konto från Irak? I ett kuvert på posten?

Du vill avleda diskussionen, märker jag. Gå till lämplig forumdel om du vill diskutera banköverföringar till Irak, Hawalasystemet och dylikt.

Om man vill köpa bitcoin och alla börser är omöjliga att nå så skulle då jag vända mig till någon bitcoinägare (kanske någon brytare i bekantskapskretsen?) i Sverige eller Europa, inte i Irak 🙂. (Om du har släktband till Irak så vet du säkert något sätt skicka pengar dit.)

Jag skulle betala med kontanter. Men om vi tänker oss ditt Gosbanksamhälle där kontanter inte längre finns och man inte längre får göra banktransaktioner mellan privatpersoner, skulle jag betala med guld, silver, mat eller någon annan vara som bitcoinsäljaren tar emot.

Om vi tänker oss en nordkoreansk situation, där vi inte längre tillåts ha el, så skulle jag ha annat att tänka på, främst hur jag ska få ihop mat för dagen. Men det är sant att då skulle jag inte kunna köpa eller sälja bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-09 kl. 20:47.
Citera
2023-04-09, 22:14
Medlem
TotalWars avatar
20-års fängelse för handel med bitcoin skulle sannolikt minska efterfrågan kraftigt samt tvinga BTC underground. Det stora hotet utgörs ju av huruvida bitcoin blir mainstream på riktigt, eller inte. Att bitcoin existerar behöver inte vara ett problem, problem uppstår först om bitcoin utmanar centralbankerna och deras nya planerade världsordning, med medborgarlön/AI, digitalt pass och 15-minutersstäder (indelade i zoner som under Covid) osv.
Citera
2023-04-09, 22:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du vill avleda diskussionen, märker jag. Gå till lämplig forumdel om du vill diskutera banköverföringar till Irak, Hawalasystemet och dylikt.

Om man vill köpa bitcoin och alla börser är omöjliga att nå så skulle då jag vända mig till någon bitcoinägare (kanske någon brytare i bekantskapskretsen?) i Sverige eller Europa, inte i Irak 🙂. (Om du har släktband till Irak så vet du säkert något sätt skicka pengar dit.)

Jag skulle betala med kontanter. Men om vi tänker oss ditt Gosbanksamhälle där kontanter inte längre finns och man inte längre får göra banktransaktioner mellan privatpersoner, skulle jag betala med guld, silver, mat eller någon annan vara som bitcoinsäljaren tar emot.

Om vi tänker oss en nordkoreansk situation, där vi inte längre tillåts ha el, så skulle jag ha annat att tänka på, främst hur jag ska få ihop mat för dagen. Men det är sant att då skulle jag inte kunna köpa eller sälja bitcoin.
Du målar upp fullständigt osannolika scenarion och beskriver dem som fakta.

Dessutom verkar du nyligen ha läst på Wikipedia om ”Gosbank” eftersom du nämner detta i var och varannat inlägg, vare sig det passar in i sammanhanget eller ej. Otroligt märkligt.

Hur bra skulle t ex bitcoinminingen fungera, tro? När det i praktiken inte går att sälja de coins som man har skrapat ihop genom den?
Citera
2023-04-09, 22:56
Medlem
Citat:
Du målar upp fullständigt osannolika scenarion och beskriver dem som fakta.

Dessutom verkar du nyligen ha läst på Wikipedia om ”Gosbank” eftersom du nämner detta i var och varannat inlägg, vare sig det passar in i sammanhanget eller ej. Otroligt märkligt.

Hur bra skulle t ex bitcoinminingen fungera, tro? När det i praktiken inte går att sälja de coins som man har skrapat ihop genom den?

Efter alla tusentals timmar du lagt på bitcoin, och så vill du att jag ska förklara för dig hur bitcoinbrytning går till! 🙂

Är det inte du som brukar hävda att det är så lätt att förstå bitcoin? Du är ett levande exempel på motsatsen.
Citera
2023-04-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
20-års fängelse för handel med bitcoin skulle sannolikt minska efterfrågan kraftigt samt tvinga BTC underground. Det stora hotet utgörs ju av huruvida bitcoin blir mainstream på riktigt, eller inte. Att bitcoin existerar behöver inte vara ett problem, problem uppstår först om bitcoin utmanar centralbankerna och deras nya planerade världsordning, med medborgarlön/AI, digitalt pass och 15-minutersstäder (indelade i zoner som under Covid) osv.

Det blir svårt att genomdriva världen över, men visst skulle 20 års fängelse för innehav och handel med bitcoin ha en hämmande verkan. Om den bara genomdrivs i vissa länder kan effekten bli motsatt, så det behöver nog vara en global, allomfattande lag. Du kanske har hittat något.

Jag tror dock nedstängning av alla elnät världen över vore verkningsfullare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-09 kl. 23:19.
Citera
2023-04-10, 04:39
Medlem
Jag tycker att jag neandertal-anpassat pedagogiken för att förklara varför du har fel, så vi kan nu testa på dig och se om det fungerar för att lyfta dig ur den kognitiva gropen.

Stater kan inte göra något åt Bitcoin. Däremot kan de göra precis vad de vill med sina fiat-valutor. Även om det inte är det minsta troligt (för det vore idiotiskt) skulle alltså USA kunna göra det olagligt att handla BTC med USD.

En sådan sak skulle kunna påverka BTC/USD-kursen rejält [men om du tror dig vara säker på att $BTC skulle sjunka av det är det dags att läsa tex N.N. Talebs Black Swan].

Men det stoppar hursomhelst inte BTC. Så om du nu istället zoomar ut en smula kan du se att man i ett sådant scenario inte har begränsat BTC - man har begränsat USD. Och det är det enda stater kan göra - göra sin fiat-tjänst sämre och skapa friktion mellan fiat och krypto. Man kan inte påverka friktionen i den digitala ekonomin, man kan bara göra sin egen integration sämre.

Alltså, stater kan göra något som gör deras egen valuta sämre samtidigt som det inte berör BTC (utöver prissättning). Kör den simuleringen i huvudet några varv så är tanken att du ska förstå varför du haft så fel.
Citera
2023-04-10, 06:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Efter alla tusentals timmar du lagt på bitcoin, och så vill du att jag ska förklara för dig hur bitcoinbrytning går till! 🙂

Är det inte du som brukar hävda att det är så lätt att förstå bitcoin? Du är ett levande exempel på motsatsen.
Du borde tänka ett varv innan du reflexmässigt försöker trycka till andra skribenter.

Hur tänker du att miningen ska bedrivas som idag, i industriell skala, när det är svårt (eller i praktiken omöjligt) att sälja av de bitcoins som brytarna tjänar ihop? Visst kan man återgå till 2011 och köra mining hos privatpersoner på deras grafikkort, men inte ens det lär vara värt elräkningen för de allra flesta i och med att intäkterna i riktiga pengar blir svåra att få in.
Citera
2023-04-10, 06:42
Medlem
Citat:
https://news.bitcoin.com/robert-kennedy-jr-government-could-ban-seize-bitcoin-cbdcs-could-lead-to-financial-slavery-political -tyranny/

För bara några dagar sedan fanns det en viss användare här som absolut inte såg detta som troligt.
Det är ju en hel del som varnat för att det kommer ske någon form av blockad mot bitcoin och krypto så kanske är vi nära att få rätt?

Citat ur artikeln:
Presidential hopeful Robert F. Kennedy Jr. has issued a warning regarding the Federal Reserve’s new Fednow system and the potential risks of central bank digital currencies leading to financial slavery and political tyranny. He additionally warned: “We should not be blind to the obvious danger that this is the first step in banning and seizing bitcoin as the Treasury did with gold 90 years ago.”

Varför jiddra kring en konspirationsteoretiker?

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Kennedy_Jr.
Citera
2023-04-10, 07:04
Medlem
Mullrets avatar
Tycker Warren Buffet förklarar bitcoin rätt bra i denna videon.

https://youtu.be/HVm7Pfb0ilY

En total sågning. Vad är värdet egentligen? Ingenting.

Blir bitcoin omöjligt att växla eller använda i framtiden, lär det bli betraktat som århundradets största scam.
Senast redigerad av Mullret 2023-04-10 kl. 07:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in