Citat:
Ursprungligen postat av
yellowHaze
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.
De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.
Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)
Man kan inte gå från 50 mg till 25 mg huxflux, det är att halvera dosen. Alltför snabb sänkning. Klart som korvspad det blir utsättningssymptom. Amatörnivå. Det krävs tid och tålamod i att sätta ut ett preparat med rätt dos, sakta men säkert, för att undvika utsättningssymptom.
Man kan annars "switcha" till SSRI:n Fluoxetin, och sedan påbörja utsättning efter några veckor om besvären är jobbiga.