2023-04-09, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Så vad tänker du att du ska ta istället?
Jag frågar för jag är nyfiken inte för att vara dum.

som sagt, inget alls
Citera
2023-04-09, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellowHaze
som sagt, inget alls

Lycka till!

..

Citera
2023-04-09, 00:45
Medlem
Citat:
Lycka till!

..

tolkar din smiley som att du tycker att jag är lite dum i huvudet(?) haha
Citera
2023-04-09, 00:48
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.

De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.

Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)

Man kan inte gå från 50 mg till 25 mg huxflux, det är att halvera dosen. Alltför snabb sänkning. Klart som korvspad det blir utsättningssymptom. Amatörnivå. Det krävs tid och tålamod i att sätta ut ett preparat med rätt dos, sakta men säkert, för att undvika utsättningssymptom.

Man kan annars "switcha" till SSRI:n Fluoxetin, och sedan påbörja utsättning efter några veckor om besvären är jobbiga.
Citera
2023-04-09, 00:54
Medlem
Citat:
tolkar din smiley som att du tycker att jag är lite dum i huvudet(?) haha

Bara om du inte har någon back upp.
Citera
2023-04-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Man kan inte gå från 50 mg till 25 mg huxflux, det är att halvera dosen. Alltför snabb sänkning. Klart som korvspad det blir utsättningssymptom. Amatörnivå. Det krävs tid och tålamod i att sätta ut ett preparat med rätt dos, sakta men säkert, för att undvika utsättningssymptom.

Man kan annars "switcha" till SSRI:n Fluoxetin, och sedan påbörja utsättning efter några veckor om besvären är jobbiga.

dom finns bara i 50 och 25.. har du ätit dom själv eller är du expert?
varför jiddrar du om något som inte skrivs ut hursomhelst i Sverige, är du Dansk?
Citera
2023-04-09, 01:04
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
dom finns bara i 50 och 25.. har du ätit dom själv eller är du expert?
varför jiddrar du om något som inte skrivs ut hursomhelst i Sverige, är du Dansk?

Man delar självklart tabletten i fråga. Kanske svår matte för dig?

Jag är expert.
Citera
2023-04-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Man delar självklart tabletten i fråga. Kanske svår matte för dig?

Jag är expert.

Vilka 25 mg tabletter kan man dela herr expert!

(jiddra inte för jag vet EXAKT vad det är för piller)
Citera
2023-04-09, 01:15
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Vilka 25 mg tabletter kan man dela herr expert!

(jiddra inte för jag vet EXAKT vad det är för piller)

Man kan dela samtliga, eftersom att ingen modifierad frisättning finns presenterad av något yttre hölje.

25 mg Zoloft exempelvis:

https://www.fass.se/LIF/productimage?versionId=SVTL4EV3&isPreview=false&np lId=20010518000090&imprintId

Men man kan självklart dela t.ex. generiska varianter á 50 mg lite hur man vill. Det är inte supersvår matte. 50/2=25, 25/2=12,5 o.s.v.
Citera
2023-04-09, 19:17
Medlem
Citat:
Finns Sertralin i de styrkorna?😯🤔 har för mig att läkaren sa att 25mg var den lägsta dosen..

Kniv och dela ner 25 mg-tabletter. Fungerade för mig. Skönt att slippa eländet.
Citera
2023-04-15, 20:01
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
tack för svar!

vet du på ett ungefär hur lång tid det tar innan ens egna serotonin-produktion är igång igen..? jag tycker det är så himla svårt att veta om ens försämrade mående beror på att man slutat med medicinen, om det "bara" är utsättningssymtom eller något helt annat. Detta är andra gången som jag försöker sluta med sertralin

Hej! Ber om ursäkt för sent svar, har varit bortrest.
Det läkare sagt till mig och även vad andra här på FB berättat så brukar in/utsättningssymptom kunna hålla i sig normal 2-3 veckor. Nu kan jag inte veta hur du känner men om det inte är allt för illa så skulle jag fortsätta att avstå från medicinen. Man bör nog också förstå för sig själv att depression kan vara en sjukdom mer eller mindre permanent och det är något man hela tiden måste jobba på, (behöver inte vara så i ditt fall).
Citera
2023-04-15, 20:03
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Det måste vara fel medicin när ni har ätit det i så många år.

Nä det var det säkert inte, iaf jag åt dom så länge för att jag var lite rädd för hur jag skulle må om jag slutade med dom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in