2023-04-08, 09:07
  #1
Medlem
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.

De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.

Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)
__________________
Senast redigerad av yellowHaze 2023-04-08 kl. 09:11.
Citera
2023-04-08, 09:37
  #2
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowHaze
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.

De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.

Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)

Fråga om du kan få 1 mg tabletter.

Då kan du ju anpassa hur mycket du vill trappa ner själv ända ner till 0.

Prova även att hjälpa en ny människa varje dag i resten av ditt liv, men bara om du känner att du vill och att du kan
Citera
2023-04-08, 09:38
  #3
Medlem
KlappMungons avatar
Vad gäller "stötarna" och sådana fysiska utsättningsfenomen så kan du ta 25mg om dagen "vid behov". Dvs känner du att symtomen är jobbiga så tar du helt enkelt en tablett den dagen. Det blir självreglerande där du tar tabletten alltmer sällan och till slut inte alls.

Gällande deppigheten tycker jag du skall ha kontakt med din läkare så du inte går ner dig för mycket innan du eventuellt börjar med medicinen igen. Du kanske helt enkelt behöver den.
Citera
2023-04-08, 09:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yellowHaze
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.

De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.

Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)


Brainzaps är vanligt att få när man slutat helt, kan pågå någon vecka eller två är min erfarenhet. Härda ut eller kolla vad läkaren säger efter påsk.
Citera
2023-04-08, 10:58
  #5
Medlem
Firestarter123s avatar
Du kommer inte få några symtom av abstinens då medicinen inte ger fysiska abstinensbesvär att hoppa av men du kanske mår sämre igen och då kanske du bör trappa ner men att sluta kall kalkon brukar gå bra.

Tycker du ska härda ut, det klingar av. Var lite man och fajta lite...ursäkta om jag låter hård men snälla, du vuxen.

Att ha mild ångest har alla människor.
__________________
Senast redigerad av Firestarter123 2023-04-08 kl. 11:01.
Citera
2023-04-08, 11:05
  #6
Medlem
25 mg till noll fungerade inte för mig. Fick ungefär likadana utsättningssymptom som dig. Gick ner till 12,5 mg/dag i en vecka och 6,25 en vecka till efter det.
Citera
2023-04-08, 13:00
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-04-08, 14:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
25 mg till noll fungerade inte för mig. Fick ungefär likadana utsättningssymptom som dig. Gick ner till 12,5 mg/dag i en vecka och 6,25 en vecka till efter det.

Finns Sertralin i de styrkorna?😯🤔 har för mig att läkaren sa att 25mg var den lägsta dosen..
Citera
2023-04-08, 15:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Fråga om du kan få 1 mg tabletter.

Då kan du ju anpassa hur mycket du vill trappa ner själv ända ner till 0.

Prova även att hjälpa en ny människa varje dag i resten av ditt liv, men bara om du känner att du vill och att du kan

1 mg sertralin per tablett 😂?!😂?! Måste vara ett sent (och dåligt) aprilskämt 🤔
Citera
2023-04-08, 19:21
  #10
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowHaze
Hej, jag har ätit Sertralin i nästan 10 års tid och har bestämt mig för att sluta (mår bra och stabilt). Påbörjade nedtrappning för ca en månad sen, i samråd med läkare, gick från 50 mg till 25 mg. Tog sista tabletten för en vecka sen.

De senaste dagarna har jag märkt av en försämring i måendet (deppig, gråtmild) samt känt av ungefär som blixtrar/stötar i huvudet. Har googlat lite och förstått att en månad är en ganska så snabb nedtrappning och att många rek. flera månaders nedtrappning. Speciellt om man som jag har ätit Sertralin under flera års tid.

Nu till min fråga, ska jag börja ta 25mg tabletterna igen? Ta en varannan dag? Har några stycken kvar. Eller blir det konstigt för huvudet nu när jag varit utan en vecka? Ska jag bara ”härda ut”? Hur hade ni gjort?
(kan inte kontakta min läkare eftersom det är helg)

Hej!
Käkade också sertralin i ca 10 års tid. Blixtarna drabbade mig också och är tydligen ganska vanligt utsättningssymptom.. Däremot kände jag ingen mående skillnad efter jag hade slutat med dom. Men vore jag dig skulle jag inte börja ta dom igen, det tar ett tag innan din egna serotonin produktion är helt igång kickad. Så försök att härda ut, glöm inte att göra saker som är bra för måendet såsom att röra på dig ta promenader ex. Undvika alkohol är nog ett bra tips också.
Citera
2023-04-08, 21:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firestarter123
Du kommer inte få några symtom av abstinens då medicinen inte ger fysiska abstinensbesvär att hoppa av men du kanske mår sämre igen och då kanske du bör trappa ner men att sluta kall kalkon brukar gå bra.

Tycker du ska härda ut, det klingar av. Var lite man och fajta lite...ursäkta om jag låter hård men snälla, du vuxen.

Att ha mild ångest har alla människor.

joo fysiska utsättnings-symtom får man ju, eller hur menar du?

men alltså, "var lite man", är vi inte förbi såna uttryck år 2023 xD jag är för övrigt kvinna )) och varför må dåligt i onödan? självklart vill jag ha en så "smooth" uttrappning som möjligt. Jag har mått tillräckligt dåligt i mina dar, tro mig. Mitt inlägg handlade främst om att få till en bra nedtrappning, tänker att det ökar chanserna att klara sig utan medicinen

Ja, en viss grad av ångest är en del av livet. Nu pratade jag ju dock om försämrat mående i samband med utfasning av antidepp
Citera
2023-04-08, 21:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Brainzaps är vanligt att få när man slutat helt, kan pågå någon vecka eller två är min erfarenhet. Härda ut eller kolla vad läkaren säger efter påsk.

började fundera på om 1 månad kanske var för snabb nedtrappning och därför jag tänkte om jag skulle gå tillbaka till tabletterna ASAP, så tog en tablett idag men ska kolla med läkaren efter påsk. tack för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in