• 1
  • 2
2023-04-08, 18:11
Medlem
KlasLunds avatar
Vad äter man egentligen för mat i Afrika? Tänker då inte på larver, myror och skalbaggar och sånt utan ändå hyfsat normal mat. Är det några speciella kryddor man bör köpa? Hörde något om ”mysk”, vad är det? Är det någon skillnad på typ Uganda och Kenya vad man äter?
Citera
2023-04-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad äter man egentligen för mat i Afrika? Tänker då inte på larver, myror och skalbaggar och sånt utan ändå hyfsat normal mat. Är det några speciella kryddor man bör köpa? Är det någon skillnad på typ Uganda och Kenya vad man äter?

De har tydligen väldigt bra och sund mat. Bara se på hur vältränade och välskapta de är. Jämför detta med feta västerlänningar.

Mycket ris, kött, jordnötter, bananer etc, allt i en slags gryta. Helt ok mat faktiskt.
Citera
2023-04-08, 18:15
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
De har tydligen väldigt bra och sund mat. Bara se på hur vältränade och välskapta de är. Jämför detta med feta västerlänningar.

Mycket ris, kött, jordnötter, bananer etc, allt i en slags gryta. Helt ok mat faktiskt.

Låter typ som flygande Jacob och det är ganska gott.
Citera
2023-04-08, 18:41
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Ris och bönor från säckar stämplade med FN-loggan.

Fast vad ska man krydda med? Mysk har jag läst men vad är det?
Citera
2023-04-08, 18:43
Bannlyst
Citat:
Fast vad ska man krydda med? Mysk har jag läst men vad är det?
Ett sekret från könskörtlar på någon antilop, så jag tror inte man kryddar med det.
Citera
2023-04-08, 18:46
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Ett sekret från könskörtlar på någon antilop, så jag tror inte man kryddar med det.

Nej, det lät inte gott så jag måste ha missförstått. Kommer typ på oregano, curry och dill förutom salt och peppar. Aromat också såklart…
Citera
2023-04-08, 18:57
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

När var ung så jobbade ett tag I Burundi och Kenya,
på landsbygden med att utveckla lantbruk.

Något som var mycket omtyckt var getkött,
Dom grilade unga mindre getter.
Dom jorde typ en marinad på olivolja, vitlök, chili, salt och en del andra kryddor, grillade sedan hela geten över öppen eld. Fantastiskt gott.

Äldre fulvuxna getter jorde dom en typ av köttgryta,
getköttt, kikärtor, bönor, svamp, tomater, och andra grönssker. Kokade i en stor gryta över öppen eld i flera timmar. Blev också mycket gott.

Sedan åt vi mycket vilt som dom jagade.
Dom var duktiga på att laga till alt dom hade fångat,
med goda kryddor.

Majsmjöl används i soppor, till bröd och även blandas i mjölk.
Till desert var det vanligt med bananer som mosades med socker majsmjöl och en del kryddor, det blev typ pannkakor av det, även det gillade jag.

Sylt kokade dom av frukter från kaktus, blir som mörk krusbärskräm även detta var mycket gott.

Öl brydde dom av bananer som fick jäsa, blev runt 8 - 10 % , ja det jick att dricka men smakade inget vidare.

Provade att äta orm, smakade ok, men utsendet jorde det mindre angenämt.

Ja, detta var som sagt på landsbyggden.
Inne i Narobi fans det mat som var mer likt Eropeisk.

Men jag tror det är stor skilnad mellan länderna i Afrika, och vart man är.
Citera
2023-04-08, 19:02
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Det är ett väldigt brett begrepp.
Norra Afrika är besläktat med arabisk mat.
I Sydafrika äter man mycket kött och det är väldigt multikulti där så jag skulle inte ha med det på listan. Intressant nog äter de struts, antiloper och krokodiler. Inget vi kan få tag på här alltså.
Det äts mycket majs, bananer och jordnötter i centrala Afrika.
Citera
2023-04-08, 19:17
Bannlyst
Är ju som några har sagt redan, väldigt brett spektrum
Men koncentrera dej till nord-Afrika där maten är influerad av speciellt Marocko, Tunisien.
Ta ett besök i Marrakech, har själv aldrig varit där men får Casablanca-vibbar av stället.
Citera
2023-04-08, 20:20
Medlem
Bush meat. Valfria smådjur som dödats och sedan grillas. Att ta ur inälvorna eller päls är inte alltid nödvändigt.
Citera
2023-04-08, 20:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Vad äter man egentligen för mat i Afrika? Tänker då inte på larver, myror och skalbaggar och sånt utan ändå hyfsat normal mat. Är det några speciella kryddor man bör köpa? Hörde något om ”mysk”, vad är det? Är det någon skillnad på typ Uganda och Kenya vad man äter?
När jag var i Sydafrika under fotbolls VM så åt vi som locals gjorde. Mycket lamm och en hel del grillad oxfilé. Nåt som hette sweinhaxe och boboti minns jag också. Allt sköljs ned med Castle öl.
Citera
2023-04-08, 20:24
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Fufu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in