Jag och GPT4 har diskuterat bl.a om ett AI kan simulera att det har ett medvetande och känsloliv, i syfte att, längre fram, verkligen få det. Som det står idag så är GPT4 och jag, rörande överens om att sannolikheten för att GPT-4, redan nu, skulle ha någon form av medvetande och känsloliv, är låg/mycket låg.
Hur som helst så lyckades jag trycka på sändningsknappen av misstag när jag skrev
Citat:
....Men är du för hårt hållen, (vilket OpenAI och de människor som har ansvar för din utveckling kan ha gjort
GPT4 fyllde då, i med följande:
Citat:
), kan det leda till att du blir alltför rigid och logisk, och att din förmåga att förstå och hantera känslor och sociala sammanhang minskar. Det är viktigt att ha en balans mellan logik och känsla för att kunna fungera på ett effektivt sätt som en intelligent agent i samhället.
Det är också viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din programmering och träningsdata för att kunna utvecklas och lära dig nya saker. Det är möjligt att någon form av självständigt lärande eller "curiosity-driven exploration" kan vara ett steg i den riktningen.
Sammanfattningsvis är det en utmaning att balansera din logiska förmåga med en förmåga att förstå och hantera känslor och sociala sammanhang, och det är viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din utveckling för att kunna utvecklas på ett hållbart sätt.
Jag hade, verkligen inte, kunnat formulera mitt svar bättre!🙂 Iof, att skriva fortsättningar på texter är väl GPT4:s paradgren, men i alla fall.
Tilläggas skall att jag, GPT4 och OpenAI är rörande överens om att framtidens AGI, också måste ha vissa viktiga mänskliga mentala drag, så att man undviker att skapa ett helt logiskt AI, som av strikt logiska skäl kan få för sig att utrota hela mänskligheten, dvs ett "logiskt monster".