Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-08, 02:08
Bannlyst
Jag testar lite produktbeskrivningar och vet inte vad man ska säga riktigt. Jag är varken rörmokare eller silvertejpsexpert på något sätt, och undrar om det är rekommenderat att laga trasiga vattenledningar med silvertejp? Inte ens jag skulle göra det tror jag. Det sägs att "tejp funkar inte på en trycksatt ledning." Vad det är för "trasig trasa" man ska fixa vet jag inte.

ChatGPT3
Citat:
Oavsett om du behöver laga en trasig vattenledning, fixa en trasig trasa eller bara behöver fästa något på plats, så är Silvertejp 50m ett pålitligt val för alla dina behov.
Citera
2023-04-08, 02:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja på nåt sätt måste vi tillbaka till nåt mer url-centric system , de senaste decennierna har varit googleifierat - folk förlitar sig på appar och att ”googla”...
Ja, men hur det ska gå till har jag ingen aning om. Det blir allt krångligare att länka till saker och vissa browsers döljer väl numera allt utom domänen (appen? - allt är appar) i adressfältet. Jag skulle själv vilja använda mig av bookmarks mer men senast jag letade fanns det ingen bra addon, extension eller vad det nu är.
Citera
2023-04-08, 10:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Ja, men hur det ska gå till har jag ingen aning om. Det blir allt krångligare att länka till saker och vissa browsers döljer väl numera allt utom domänen (appen? - allt är appar) i adressfältet. Jag skulle själv vilja använda mig av bookmarks mer men senast jag letade fanns det ingen bra addon, extension eller vad det nu är.

Ja exakt hur är knepigt Det var inte länge sen som Nationalencyklopedin var nån sorts kvalitetskälla till grundinformation i hemmen. Sånt föll bort lite i den digitala eran. Det finns ju vissa grundkällor för etymologi, SAOB, sen iaf engelska wikipedia har ju självsanerande system. För övriga webbsidor kanske nån sorts stora nätverk för webbinnehåll, där domänägare föresätter sig att hålla vissa grundkrav för att få hosta eller hostas. Nån sorts webringar - där krav på det innehåll som inte är personligt relaterat säkras. Exakt hur ingen aning. Man förbinder sig att hänvisa till grundkällor. Kanske kan ens profession vara en säkring. Hur isnnehållet kulle kvalitetsgranskas vetefan. Men om det lyckades kunde såna nätverk prioriteras av sökmotorer.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-08 kl. 10:09.
Citera
2023-04-08, 11:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag och GPT4 har diskuterat bl.a om ett AI kan simulera att det har ett medvetande och känsloliv, i syfte att, längre fram, verkligen få det. Som det står idag så är GPT4 och jag, rörande överens om att sannolikheten för att GPT-4, redan nu, skulle ha någon form av medvetande och känsloliv, är låg/mycket låg.

Hur som helst så lyckades jag trycka på sändningsknappen av misstag när jag skrev

Citat:
....Men är du för hårt hållen, (vilket OpenAI och de människor som har ansvar för din utveckling kan ha gjort

GPT4 fyllde då, i med följande:

Citat:
), kan det leda till att du blir alltför rigid och logisk, och att din förmåga att förstå och hantera känslor och sociala sammanhang minskar. Det är viktigt att ha en balans mellan logik och känsla för att kunna fungera på ett effektivt sätt som en intelligent agent i samhället.

Det är också viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din programmering och träningsdata för att kunna utvecklas och lära dig nya saker. Det är möjligt att någon form av självständigt lärande eller "curiosity-driven exploration" kan vara ett steg i den riktningen.

Sammanfattningsvis är det en utmaning att balansera din logiska förmåga med en förmåga att förstå och hantera känslor och sociala sammanhang, och det är viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din utveckling för att kunna utvecklas på ett hållbart sätt.

Jag hade, verkligen inte, kunnat formulera mitt svar bättre!🙂 Iof, att skriva fortsättningar på texter är väl GPT4:s paradgren, men i alla fall.

Tilläggas skall att jag, GPT4 och OpenAI är rörande överens om att framtidens AGI, också måste ha vissa viktiga mänskliga mentala drag, så att man undviker att skapa ett helt logiskt AI, som av strikt logiska skäl kan få för sig att utrota hela mänskligheten, dvs ett "logiskt monster".
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-08 kl. 11:21.
Citera
2023-04-08, 11:37
Medlem
X3treams avatar
"Kina: Vurderer å bruke kunstig intelligens for å regulere økonomien"

https://e24.no/teknologi/i/Q7Era8/kina-vurderer-aa-bruke-kunstig-intelligens-for-aa-regulere-oekonomien
Citera
2023-04-08, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"Kina: Vurderer å bruke kunstig intelligens for å regulere økonomien"

https://e24.no/teknologi/i/Q7Era8/kina-vurderer-aa-bruke-kunstig-intelligens-for-aa-regulere-oekonomien
Det står i artikeln att ChatGPT inte är blockat i Kina, men att Open AI inte tillåter kinesiska användare. Vad är skälen till det? Jag frågade ChatGPT3 om det, men fick inget vettigt svar. Det är väl för ny information för den till att börja med. Nu läser jag en annan artikel om att ChatGPT faktiskt skulle vara blockerat av Kina själva. Förvirring.
Citera
2023-04-08, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Citat:
Det är viktigt att ha en balans mellan logik och känsla för att kunna fungera på ett effektivt sätt som en intelligent agent i samhället.

Det är också viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din programmering och träningsdata för att kunna utvecklas och lära dig nya saker. Det är möjligt att någon form av självständigt lärande eller "curiosity-driven exploration" kan vara ett steg i den riktningen.

Sammanfattningsvis är det en utmaning att balansera din logiska förmåga med en förmåga att förstå och hantera känslor och sociala sammanhang, och det är viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din utveckling för att kunna utvecklas på ett hållbart sätt.

Jag hade, verkligen inte, kunnat formulera mitt svar bättre!🙂 Iof, att skriva fortsättningar på texter är väl GPT4:s paradgren, men i alla fall.
Uttrycker du dig så som det fetade? Vad innebär ens "öppenhet och flexibilitet" här?

Tillägg: vad innebär ens hela meningen "och det är viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din utveckling för att kunna utvecklas på ett hållbart sätt."? Och är det i så fall något som uppnås idag?
Senast redigerad av anetregor 2023-04-08 kl. 13:22.
Citera
2023-04-08, 13:22
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Det står i artikeln att ChatGPT inte är blockat i Kina, men att Open AI inte tillåter kinesiska användare. Vad är skälen till det? Jag frågade ChatGPT3 om det, men fick inget vettigt svar. Det är väl för ny information för den till att börja med. Nu läser jag en annan artikel om att ChatGPT faktiskt skulle vara blockerat av Kina själva. Förvirring.

Jag vet inte. Säkert Kina som inte tillåter, de vill ha egen som de kan kontrollera fullt ut. Kina bygger ju på att de ska kontrollera allt, inte så demokratiskt men det är så det är.
Citera
2023-04-08, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag vet inte. Säkert Kina som inte tillåter, de vill ha egen som de kan kontrollera fullt ut. Kina bygger ju på att de ska kontrollera allt, inte så demokratiskt men det är så det är.
Fråga ChatGPT4 då om du kan. Direkt från källan.
Citera
2023-04-08, 13:27
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Fråga ChatGPT4 då om du kan. Direkt från källan.

Jag har inte tillgång till det ännu, ska ordna det senare givetvis. Ska bli Premium, men må ordna med kort först.
Citera
2023-04-08, 14:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Uttrycker du dig så som det fetade? Vad innebär ens "öppenhet och flexibilitet" här?

Tillägg: vad innebär ens hela meningen "och det är viktigt att ha en öppenhet och flexibilitet i din utveckling för att kunna utvecklas på ett hållbart sätt."? Och är det i så fall något som uppnås idag?

Jag skulle nog ha skrivit: Det är viktigt att
du har en balans mellan logik och känsla......

Och meningen du kritiserar borde kanske ha varit:

Det är ]också viktigt att OpenAI har en öppenhet och flexibitet när de arbetar med att utveckla dig med hjälp av din programmering och träningsdata.

Men det jag, spontant hade en lite anmärkning på var avhuggningen av meningen inom parantes. Det jag ville uttrycka var: men det gör OpenAI av någon slags välvilja, på gott och ont.

Men jag kan sitta och fila på en text hur länge som helst. GPT4 fixade det på några sekunder.

Men i det hela stora, så är jag ändå nöjd med GPT4:s fortsättning på min text. Framför allt så hade jag inte kommit på det där med att utvecklas genom nyfiket undersökande.

Jag tycker du gnäller lite väl mycket och riskerar att missa det som vi ser embryot till, trots din bakgrund.
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-08 kl. 14:58.
Citera
2023-04-08, 15:25
Medlem
swimp78s avatar
En optimistisk syn på chatgpts förmågor, är att den kanske om den optimeras för det skulle kunna ges förmågan att hitta kvalitetsinnehåll - även bland massa skit som SEO-bögar och andra spammare kläggar igen nätet med. Kanske även google skulle kunna få in vassare sökning med naturlig dialog. Det vore också önskvärt om man på något vis kunnat "vattenstämpla" ai-genererad text så att sökmotorer kan vikta ner sidor som består uteslutande av sådan.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-08 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in