Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Redan dag ger Google betydligt fler skotträffar än tidigare. Trenden började iofs innan chatgpt, men det är faktasidor om olika ämnen som kommer högt upp ibresultaten
Det är nåt ofokuserat svamligt och uddlöst över mycket. Man får känslan av AI-genererat innehåll eller att en bot samlat ihop data och kört genom översättningsprogram eller nåt.
Jag gjorde en test på en ganska dålig sökning men som många säkert gör:
"lär dig pythonprogrammering"
Det första resultatet jag får är det här som känns väldigt B:
https://kinsta.com/se/blog/python-guider/
Citat:
"Vi har skapat en lista över de bästa Python-guiden, med både gratis och betalda resurser."
"dess designfilosogi handlar om kodläsbarhet, varför det är ett av de enklaste språken att lära sig."
"Alla dessa aspekter av Python hjälper programmerare skriva logisk och tydlig kod för projekt på alla skalor.
Mer orkar jag inte läsa. Det kan inte vara skrivet av en människa med svenska som modersmål i alla fall. Kinsta verkar vara någon form av hostingföretag.
Det är väldigt mycket olika rankingslistor i sökresultaten. Typ
"De 10 sämsta forumen på internet för att diskutera ChatGPT":
1) Flashback
2) Kaninforumet osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Kommer denna trend fortsätta så kommer kvaliten på nätet sjunka till bottennivå
Vi går nog mot, eller är inne i, en ny spamera. Jag försöker söka så lite som möjligt med google, men det blir ju en del ändå tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Känner noll respekt för människor som driver hemsidor med syfte att få in klick och använder chatgpt för att göra content
Ja, dom förstör ju internet generellt så det finns ingen anledning att känna respekt för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Vettiga människor kommer tvingas söka sig till låsta databaser och på sikt kommer era SEO optimerade skitsidor sluta ge er vinst
Kanske är det dags för en comeback för mänskligt skapade länkkataloger nu? Yahoo någon? Det pratades om det för 5-10 år sen redan, men tog aldrig fart då riktigt. Dom här topplistorna är ju lite av såna kataloger i miniformat. Än så länge tror jag att länkarna åtminstone är mänskligt skapade i dom flesta fall.