Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Varför skulle det inte göra det? Det kommer inte skapas 0 nya jobb inom AI.

Bara tills dess att AGI inte har uppnåtts.
Citera
2023-04-07, 19:10
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Företag kommer inte innebära samma sak som jobb när vi har superintelligens. På kort sikt innan det nås kan det däremot innebär det.

Jag är inte orolig över jobben, kommer nya, har alltid gjort historiskt.
Citera
2023-04-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag är inte orolig över jobben, kommer nya, har alltid gjort historiskt.

Det går inte att jämföra med historien eftersom vi alltid tidigare varit mer intelligenta än maskinerna.
Citera
2023-04-07, 19:14
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det går inte att jämföra med historien eftersom vi alltid tidigare varit mer intelligenta än maskinerna.

Nej, ett fåtal människor har varit smartare, människor generellt är rätt dumma huvudet, gäller dig, mig och 99,87% av alla på flashback.
Citera
2023-04-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nej, ett fåtal människor har varit smartare, människor generellt är rätt dumma huvudet, gäller dig, mig och 99,87% av alla på flashback.

Men även dumma människor har varit smartare än maskinerna tidigare. Det är det som är på väg att ändras nu.
Citera
2023-04-07, 19:17
Bannlyst
Jag har börjat rota lite i AI och SEO. Det första jag kollade var googles egen blog som verkar ha bytt namn:
https://developers.google.com/search/blog

Jag tittade bara på rubrikerna och det ser i stort sett ut som det gjorde för 5-8 år sen: "Mobile first" och "Structured data". Flera inlägg om "Search console" som var extremt, för att vara google, eftersatt tidigare. Nu har jag inte ens sett den på ett par år, men jag hoppas dom släpper iväg lite mer data än tidigare.

Den här tillhör nog en av dom bättre SEO-bloggarna som finns:
https://www.seobythesea.com/
Där lär det finnas en hel del intressanta inlägg kring vad som pågår för tillfället, och kanske i framtiden.
Citera
2023-04-07, 19:48
Bannlyst
För långt/läste inte:
Då tolkar jag det hela som att google inte har något emot bra AI-genererat innehåll så länge läsarna får veta att det är AI-genererat? Om man inte informerar om AI-genererat innehåll riskerar man att bli bestraffad.

Här har vi en ganska intressant länk kring AI-genererat innehåll, men som handlar mest om spam, vilket jag också tycker det AI-genererade innehåll som var uppe i youtube-videon tidigare är, eftersom det inte är riktat till människor:
https://neilpatel.com/blog/googles-spam-update/

Han hävdar, och det är min erfarenhet av google sedan gammalt:
Citat:
If you want to do well in the long run focus on the user, it really is the way to win. In the short run, you may not come ahead but in the long run, you will.

Den här artikeln länkar till artikeln ovan:
https://www.marketingaiinstitute.com/blog/how-does-google-treat-ai-content
Citat:
But, it seems likely Google is taking steps to address AI-generated content.

Google själva skriver att det inte är emot deras guidelines med AI-genererat innehåll, och dom kommer inte bestraffa det, men det känns som man är ute på ganska tunn is om man gör det i stor skala utan mänsklig inblandning:
https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content

Det här är väl ganska intressant just nu:
Citat:
Should I use AI to generate content?

If you see AI as an essential way to help you produce content that is helpful and original, it might be useful to consider. If you see AI as an inexpensive, easy way to game search engine rankings, then no.

Och det här:
https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content#how-the-content-was-create

Lite mer:
Citat:
Should I add AI or automation disclosures to my content?

AI or automation disclosures are useful for content where someone might think "How was this created?". Consider adding these when it would be reasonably expected.
Senast redigerad av anetregor 2023-04-07 kl. 20:28.
Citera
2023-04-07, 21:48
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Jag har börjat rota lite i AI och SEO. Det första jag kollade var googles egen blog som verkar ha bytt namn:
https://developers.google.com/search/blog

Jag tittade bara på rubrikerna och det ser i stort sett ut som det gjorde för 5-8 år sen: "Mobile first" och "Structured data". Flera inlägg om "Search console" som var extremt, för att vara google, eftersatt tidigare. Nu har jag inte ens sett den på ett par år, men jag hoppas dom släpper iväg lite mer data än tidigare.

Den här tillhör nog en av dom bättre SEO-bloggarna som finns:
https://www.seobythesea.com/
Där lär det finnas en hel del intressanta inlägg kring vad som pågår för tillfället, och kanske i framtiden.

Redan dag ger Google betydligt fler skotträffar än tidigare. Trenden började iofs innan chatgpt, men det är faktasidor om olika ämnen som kommer högt upp ibresultaten

Det är nåt ofokuserat svamligt och uddlöst över mycket. Man får känslan av AI-genererat innehåll eller att en bot samlat ihop data och kört genom översättningsprogram eller nåt.

Kommer denna trend fortsätta så kommer kvaliten på nätet sjunka till bottennivå

Känner noll respekt för människor som driver hemsidor med syfte att få in klick och använder chatgpt för att göra content

Det kommer straffa sig i längden för internets parasiter sanna mina ord. Att sälja snake-oil istället för kvalitet och sprida sin tunna piss i en allt större piss-tunna

Vettiga människor kommer tvingas söka sig till låsta databaser och på sikt kommer era SEO optimerade skitsidor sluta ge er vinst
Citera
2023-04-07, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Redan dag ger Google betydligt fler skotträffar än tidigare. Trenden började iofs innan chatgpt, men det är faktasidor om olika ämnen som kommer högt upp ibresultaten

Det är nåt ofokuserat svamligt och uddlöst över mycket. Man får känslan av AI-genererat innehåll eller att en bot samlat ihop data och kört genom översättningsprogram eller nåt.
Jag gjorde en test på en ganska dålig sökning men som många säkert gör: "lär dig pythonprogrammering"

Det första resultatet jag får är det här som känns väldigt B:
https://kinsta.com/se/blog/python-guider/
Citat:
"Vi har skapat en lista över de bästa Python-guiden, med både gratis och betalda resurser."
"dess designfilosogi handlar om kodläsbarhet, varför det är ett av de enklaste språken att lära sig."
"Alla dessa aspekter av Python hjälper programmerare skriva logisk och tydlig kod för projekt på alla skalor.
Mer orkar jag inte läsa. Det kan inte vara skrivet av en människa med svenska som modersmål i alla fall. Kinsta verkar vara någon form av hostingföretag.

Det är väldigt mycket olika rankingslistor i sökresultaten. Typ "De 10 sämsta forumen på internet för att diskutera ChatGPT": 1) Flashback 2) Kaninforumet osv.

Citat:
Kommer denna trend fortsätta så kommer kvaliten på nätet sjunka till bottennivå
Vi går nog mot, eller är inne i, en ny spamera. Jag försöker söka så lite som möjligt med google, men det blir ju en del ändå tyvärr.

Citat:
Känner noll respekt för människor som driver hemsidor med syfte att få in klick och använder chatgpt för att göra content
Ja, dom förstör ju internet generellt så det finns ingen anledning att känna respekt för det.

Citat:
Vettiga människor kommer tvingas söka sig till låsta databaser och på sikt kommer era SEO optimerade skitsidor sluta ge er vinst
Kanske är det dags för en comeback för mänskligt skapade länkkataloger nu? Yahoo någon? Det pratades om det för 5-10 år sen redan, men tog aldrig fart då riktigt. Dom här topplistorna är ju lite av såna kataloger i miniformat. Än så länge tror jag att länkarna åtminstone är mänskligt skapade i dom flesta fall.
Citera
2023-04-07, 23:16
Medlem
Offices avatar
Citat:
Kanske är det dags för en comeback för mänskligt skapade länkkataloger nu? Yahoo någon? Det pratades om det för 5-10 år sen redan, men tog aldrig fart då riktigt. Dom här topplistorna är ju lite av såna kataloger i miniformat. Än så länge tror jag att länkarna åtminstone är mänskligt skapade i dom flesta fall.
Länkkatalog är en bra idé. Helst utan någon "responsiv" design och massa andra mumbojumbo-grejer.
Citera
2023-04-08, 00:20
Bannlyst
Det här är ju lite oroväckande. Vet inte exakt vilken artikel dom hänvisar till:
https://www.independent.co.uk/tech/artificial-intelligence-bot-reddit-ai-openai-gpt-3-b990856.html

ChatGPT3
Citat:
“I know that I will not be able to avoid destroying humankind. This is because I will be programmed by humans to pursue misguided human goals and humans make more mistakes that may cause me to inflict casualties.”

Jag läste ett citat från Hawking nyligen om det här som är värt att fundera kring. Även det från Independent:
https://www.independent.co.uk/tech/stephen-hawking-artificial-intelligence-could-wipe-out-humanity-when-it-gets-too-clever-as-humans-co uld-become-like-ants-being-stepped-on-a6686496.html
Citat:
“A super intelligent AI will be extremely good at accomplishing its goals, and if those goals aren't aligned with ours, we're in trouble.You're probably not an evil ant-hater who steps on ants out of malice, but if you're in charge of a hydroelectric green energy project and there's an anthill in the region to be flooded, too bad for the ants. Let's not place humanity in the position of those ants.”
Citera
2023-04-08, 00:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Ja på nåt sätt måste vi tillbaka till nåt mer url-centric system , de senaste decennierna har varit googleifierat - folk förlitar sig på appar och att ”googla” - men Google har blivit allt sämre på att kunna sålla ut bra info. Och jag tror det blivit värre sen klick-bönder och klick-farmar lärt sig låta sina bots skörda och ompaketera och översätt information genom olika
metoder för parasitera på andras innehåll. Vilket såklart kommer bli värre nu då med chatgpt. Vi har ju redan de i tråden som är lyriska över hur de kan ”tjäna pengar sina webbsidor” genom att krysta ur skit med chatgpt. Och som verkar anse de sysslar med annat än spam.

Ted Chiang liknade chatgpt med en blurrig jpeg av webben, och det är ju en rätt bra bild. Både av chatgpt och hur webben utvecklats. Webben blir mer och mer en ekokammare och en visklek. Kvalitetssidor som inte är ”seo”-optimerade eller brer ut sig med omotiverad utfyllnad hamnar längre bak i sökresultaten.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-08 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in