2023-04-07, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Röstklipp från JJ, där hon erkänner sig ensam lastat ur Tove i skogen, samt ensam skändat kroppen

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringens-egna-ord-darfor-forsokte-jag-branna-toves-kropp
Klippt klipp, man hör inte hela skeendet.

Det är lite otydligt i Majas förhör också men det som har hänt är att Johanna ensam har släpat ut kroppen ur bilen varpå de tillsammans släpat/burit kroppen något tiotal meter in i skogen.
Citera
2023-04-07, 18:36
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Folk skriver att hon är psykopat, fast hon har ett fläckfritt förflutet, bortsett från bränderna hon startade i vuxen ålder. Psykopater brukar starta kriminalitet tidigt, när de är barn. Även de som inte blir kriminella utan framgångsrika brukar göra dumheter under barndomen eller ha ett beteende som uppmärksammats av anhöriga på ett eller annat sätt.

Hennes syskon har inget illa att säga om henne, hennes föräldrar har det inte. Hon tyckte om hästar och djur. Exempelvis Johanna Möllers syster har beskrivit att hon saknade konsekvenstänk, och att hon var känslokall när de växte upp tillsammans. Men den här Johannan har ingen klagat på.

Fast JJs egna bror har sagt att hon är mycket manipulativ, och lite andra saker i förhöret om jag inte missminner mig.

Sedan har jag funderat mer på varför JJ flyttar hemifrån till egen lägenhet när hennes bror, som är äldre bor kvar hemma? Visserligen bara en åldersskillnad på ca 2 år, men ändå.......
Citera
2023-04-07, 18:38
Avslutad
Citat:
Folk skriver att hon är psykopat, fast hon har ett fläckfritt förflutet, bortsett från bränderna hon startade i vuxen ålder. Psykopater brukar starta kriminalitet tidigt, när de är barn. Även de som inte blir kriminella utan framgångsrika brukar göra dumheter under barndomen eller ha ett beteende som uppmärksammats av anhöriga på ett eller annat sätt.

Hennes syskon har inget illa att säga om henne, hennes föräldrar har det inte. Hon tyckte om hästar och djur. Exempelvis Johanna Möllers syster har beskrivit att hon saknade konsekvenstänk, och att hon var känslokall när de växte upp tillsammans. Men den här Johannan har ingen klagat på.
Hennes storebror och föräldrar har nog duckat och strukit över Johannas förehavanden. Som medberoende, försökt stävja och mota Olle i grind... som föräldrar med krävande barn gör, lär sig med tiden, för att undvika utbrott.
Citera
2023-04-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Likgiltighetsuppsåt, nrär startar ett sådant?

Vid Nöjet?

Utan att veta (och har inte tid kolla nu) tror jag inte det. Enbart om Maja visste att det handlade om att mord var på tapeten, att det alltså på ett eller annat sätt fanns en överenskommelse om det. Men har ålaagaren lagt fram sådan bevisning?

Eller om man står och kollar på när ett mord sker?

("En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/)

Likgiltighetsuppsåt måste väl innebära att när man ser att någon är skadad på sådant sätt av det man gjort, behöver hjälp, men man inte gör något, struntar i att någon kan dö. T ex om någon misshandlas grovt så att de inte kan ta sig till hjälp, utan lämnas i minusgrader, eller lämns långt från bebygglese och närhet till hjälp så att man vet att personen inte har så stora möjligheter till att överleva, även om misshandlen i sig inte var dödlig t ex.

Kan ha fel där.

Jag har inte heller bra koll på det men utifrån det jag förstått ska man kunna påvisa att MH borde förstått att det fanns en risk att det kunde ske.

Stöd för det är MHs eget vittnesmål om att JJ tidigare velat döda TT. Så MH borde insett att det fanns en risk och att hon genom sitt aktiva handlade fått med TT till avskild plats har hon främjat dådet.

Om rätten därefter konstaterar att MH rimligen inte sov under händelseförloppet så var hon dessutom likgiltig inför gärningen.

Vid detta scenario behöver MH inte deltagit aktivt i strypningen. Men det förutsätter två saker.

1. Att rätten anser att det är bevisat att MH förstod att det fanns en risk för gärningen.

2. Att rätten anser att det är bevisat att MH var vaken vid tillfället för gärningen.

Om dessa två uppfylls så tänker jag att hon kan bli dömd som medgärningsman.
Citera
2023-04-07, 18:45
Medlem
Citat:

Att rättsläkaren skulle ha fel, det är inte alls troligt. Det finns mycket djupa skador, både på muskler, strukturer som ligger nära kotpelaren. Även skadan å artären i halsen, den är mycket ovanlig och tyder på kraftigt tryck.

Nej, jag tror absolut inte att dödsorsaken är någonting annat än långvarig strypning. Min poäng var bara att JJ:s strategi är att erkänna gärningen i stort men tona ner själva våldet så mycket som möjligt.

Citat:
Tror inte att advokater arbetar på det sättet. Råd ger de säkert utifrån vad klienten säger, och den bevisning som finns, men de ska väl inte arbeta utifrån att ge råd att klienten ska ljuga på andra? Det är mycket allvarligt tror jag, och helt emot god advokatsed.

Nu tycker jag att det är tydligt i förhören hur MH:s advokat försöker leda in frågorna på sömn. Redan den 21 oktober ställer han frågor om det är möjligt att hon ”slumrade till lite i lägenheten”. Det är senare han som tar upp JJ:s säng innan MH själv har nämnt att hon har legat i den och sovit vilket är en smula anmärkningsvärt. (Värt att notera är att detta då lyfts fram som en förklaring på varför hon inte skulle ha märkt att JJ är iväg med bilen på natten.)
Citera
2023-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hennes storebror och föräldrar har nog duckat och strukit över Johannas förehavanden. Som medberoende, försökt stävja och mota Olle i grind... som föräldrar med krävande barn gör, lär sig med tiden, för att undvika utbrott.

Vad har vi för källor på att hon var krävande? När jag växte upp så fanns det en familj från Bosnien i samma hus, fast några trappuppgångar bort. Mamman och pappan har två flickor, och de var ungefär lika gamla. Den ena flickan hade adhd och den andra flickan var väldigt duktig och lugn. Den duktiga flickan pluggade på universitet och flyttade sen till Norge och gifte sig med en norrman. Den dåliga flickan blev ett arbetslöst trash. Den dåliga flickan var ett helvete och bråkade med sina föräldrar hela tiden. Och hon slog sin syster av det jag fick höra på distans.

JJ genomförde skolgången utan problem. Hon gick naturprogrammet och slutförde det med fullgoda betyg. Sedan arbetade hon som elevassistent och hon hade som mål att bli arkitekt. Det går inte ihop. Visst, man kan vara psykopat och trots det plugga på högskolan såklart. Men hennes syskon borde reagerat på nått. Psykoparbarn brukar plåga eller döda djur, skada sina syskon osv. Begå brott.
Citera
2023-04-07, 18:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst kan det vara så att JJs hämndbegär är så stort att hon vill dra med sig någon annan i fallet

Men sanningen är ju att JJ själv numera tar på sig ansvar för det mesta. JJ har hatat, fällt, strypt, virat in, släpat, baxat, gömt och tuttat på.
Hon uppger att hon agerat och att MH hjälpt till, vilket också MH till slut erkänner i alla delar. Utom vid just den där några minuter långa mordepisoden i badrummet där MH motsägelsefullt påstår att hon sov.

En mordepisod som innebär ett strypmord under 3-5 minuter och som i princip inte är fysiskt genomförbart av en ensam jämnårig kvinnlig gärningsman utan att det helt eller partiellt vakna offret, som sparkar vilt, också ger förövaren avvärjningsskador.

Om JJ ville hämnas och sätta dit MH, hade JJ rimligen inte själv tagit på sig så mycket eget ansvar utan påstått att MH hade gjort mer. Det har JJ inte gjort.
Tillsammans med andra fakta och inte minst rättsmedicinska fynd/avsaknad av fynd, talar det mesta för att mordet och händelserna före och efter i stora delar gick till som JJ har beskrivit.

Jag har väl redan svarat på det här i annat inlägg, men upprepar.
Tror att JJ belv pressad när hon blev ansatt genom hårda förhör, ej trodd av sina nya lögner och påmind om hårda straff och och lögnerna kunde komma henne till last genom att hennes trovärdighet i en rätt skulle göra att rätten inte skulle ta hänsyn till något alls hon sa.

Och att eftersom hon visste att det var känt att konflikten med Tove var hennes, de hade haft den länge och allt annat som kommit fram i hennes enheter med sökningar och hatsånger, så skulle ett anklagande mot Maja istället slå hårt mot bägge.

Det är ändå hos JJ som Tove varit och dött.

Och den enda utväg Johana såg sig ha var att försöka få till en "olycka" och med möjligheter att ta sig ut med misshandel och vållande.

Det är min spekulation.
Citera
2023-04-07, 18:49
Avslutad
Citat:
Likgiltighetsuppsåt, nrär startar ett sådant?

Vid Nöjet?

Utan att veta (och har inte tid kolla nu) tror jag inte det. Enbart om Maja visste att det handlade om att mord var på tapeten, att det alltså på ett eller annat sätt fanns en överenskommelse om det. Men har ålaagaren lagt fram sådan bevisning?

Eller om man står och kollar på när ett mord sker?

("En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/)

Likgiltighetsuppsåt måste väl innebära att när man ser att någon är skadad på sådant sätt av det man gjort, behöver hjälp, men man inte gör något, struntar i att någon kan dö. T ex om någon misshandlas grovt så att de inte kan ta sig till hjälp, utan lämnas i minusgrader, eller lämns långt från bebygglese och närhet till hjälp så att man vet att personen inte har så stora möjligheter till att överleva, även om misshandlen i sig inte var dödlig t ex.

Kan ha fel där.
Likgiltighetsuppsåt handlar om att man är likgiltig inför effekten som ett visst handlande kan få. Om jag nyper dig så vet jag att du inte kan dö eller ta allvarlig skada av det, men om jag hugger dig med en kniv i magen så har jag anledning att tro att det allvarligt kan skada eller döda dig. Om jag då hugger med en kniv i din mage så är jag likgiltig inför den effekt som mitt våld kan medföra = likgiltighetsuppsåt.

Jag vet inte hur långt man kan sträcka det men faktum är att Maja vet att Johanna har gjort ett försök tidigare att bränna T inne. Det är dock inget som T vet. Jag ser det som att Maja vet att det kan medföra allvarlig skada eller död för T att följa med dem, men hon trots att hon vet att effekten av att lura med sig T till Js lägenhet kan bli allvarlig skada eller död är likgiltig inför det och tar del i att få med sig T.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-07 kl. 18:52.
Citera
2023-04-07, 18:51
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Ja, det är ju just den frågan som rätten måste ta ställning till. Bedöma och väga olika vittnesutsagor och spår. Exempelvis får man fråga sig: finns det någon stödbevisning som talar för att MH sov? Men också: finns det någon bevisning som talar för JJ:s version? Personligen tycker jag åklagaren har utrett detta på ett adekvat sätt. Dessvärre finns relativt lite spår att luta sig mot, men det som finns talar emot den berättelse som MH presenterar efter en lång tids funderande i häktet. Sedan är det upp till rätten att besluta om bevisningen räcker eller inte.

Ja, jag håller med dig.

Jag tror ju att MH ljuger av olika anledningar ibland, men ibland har hon faktiskt svårt att processa och komma ihåg, det är jag övertygad om.

Kanske en förhörare utbildad på barn borde ha förhört henne, också, ibland.

Men det är på 2 ställen jag tror att MH inte ljuger, och det är när hon konfronteras med kroppen, och när JJ drar kroppen över gruset/grusvägen. Eftersom båda verifierar att endast JJ drog kroppen över grusvägen, så blir det MHs konfrontation med kroppen kvar.

Jag tycker nog att det är lite dåligt att det inte utreddes ordentligt, men tiden försvann väl eftersom MH var så urbota dum att hålla käft/ljuga så länge.

Jag vet inte om lägenheten "hålls" till ev överklagan kommer in och ska behandlas.
Citera
2023-04-07, 18:52
Medlem
Citat:
Jag har väl redan svarat på det här i annat inlägg, men upprepar.
Tror att JJ belv pressad när hon blev ansatt genom hårda förhör, ej trodd av sina nya lögner och påmind om hårda straff och och lögnerna kunde komma henne till last genom att hennes trovärdighet i en rätt skulle göra att rätten inte skulle ta hänsyn till något alls hon sa.

Och att eftersom hon visste att det var känt att konflikten med Tove var hennes, de hade haft den länge och allt annat som kommit fram i hennes enheter med sökningar och hatsånger, så skulle ett anklagande mot Maja istället slå hårt mot bägge.

Det är ändå hos JJ som Tove varit och dött.

Och den enda utväg Johana såg sig ha var att försöka få till en "olycka" och med möjligheter att ta sig ut med misshandel och vållande.

Det är min spekulation.

Psykopater blir aldrig pressade under polisförhör. De brukar heller aldrig erkänna sina brott så som hon gjorde. Hon hade egentligen goda förutsättningar att skylla allt på Maja. En riktig psykopat hade gjort det, även om det låter osannolikt att påstå nått sånt.

Möller nekar än idag.
Citera
2023-04-07, 18:53
Medlem
MH har ju ändå medgivit att hon lockade med T fast hon trodde J skulle slå henne. Nu blev utgången en annan och oavsett hur mycket MH var med så tror jag inte ett mord var något hon räknade med. Hon är dock den som möjliggör allt när hon lockar med Jj. Jag skulle tro att eftersom hennes direkta medverkan kanske inte helt går att slå fast så blir hon dömd för vållande eller liknande och gravfridsbrott.
Citera
2023-04-07, 18:57
Avslutad
Citat:
Psykopater blir aldrig pressade under polisförhör. De brukar heller aldrig erkänna sina brott så som hon gjorde. Hon hade egentligen goda förutsättningar att skylla allt på Maja. En riktig psykopat hade gjort det, även om det låter osannolikt att påstå nått sånt.
Jag håller med, JJ känns inte som en tvättäkta psykopat. Det är mer som att hon inte tål sånt hon upplever som kränkningar, att nån ignorerar henne, går vidare lycklig utan henne eller går över hennes gränser på annat sätt. Då är det som att hon slår tillbaka, utan rim och reson i handling. Det sker både planerat men jag tror också att det kan ske spontant vid stark triggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in