2023-04-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det handlar inte om bristen på avvärjningsskador på just MH.
Det handlar om bristen på några avvärjningsskador överhuvudtaget både på JJ och MH.

Ts kropp var buren, släpad, bränd två gånger och hade legat utomhus under oktober månad i 16 dygn. Kroppen var svårt sargad, bränd, mask- och djurangripen.

Varken DNA efter JJ eller MH kunde hittas på ytan av Ts kropp.
Om T hade rivit eller klöst sina angripare - vilket alla som strypmördas vid medvetande försöker göra, precis som man också försöker sparka med benen och åla sig - hade det sannolikt funnits nagelavskrap under Ts naglar. Nagelavskrap som just är skyddat av nageln ovanpå under veckorna kroppen ligger skogen.

Ts händer var inte uppbrända eller kraftigt skadade av djurangrepp, naglarna var intakta. Men inget DNA från någon annan återfanns under hennes naglar. Hon har därför rimligen inte kunnat försvara sig med händerna. JJ var barbent, hade JJ hållit fast Ts händer med sina ben borde T lyckats riva och klösa någonstans. Det borde funnits rivmärken på JJ och hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.

Den rimligaste förklaringen till att T troligen enbart lyckades sparka vilt med benen och åla, men inte försvara sig med händerna, är att hennes armar/handleder/händer hölls fast hårt av någon ytterligare person under mordtillfället.
Att MH höll fast Ts händer medan JJ hade sina händer runt Ts hals och ströp henne.

Det finns ju inget som kan stödja det ena eller det andra, och då tror jag hellre rätten friar än fäller MH för MORD.
Citera
2023-04-07, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Nja, det är ju två unga ostraffade personer som suttit häktade ett bra tag med fulla restriktioner. Är nog inte så mycket mästarmanipulation som två personer som försöker rädda det som räddas kan. Min uppfattning är att det inte finns någonting i förhören med JJ som tyder på att hon hade för avsikt att överdriva MH:s inblandning eller hämnas på henne. Hon hade kunnat säga att det var MH som utförde strypningen och att hon bara hjälpte henne efteråt med kroppen. En sådan historia hade kanske varit mindre trolig men ändå omöjlig att motbevisa. Nu gjorde hon inte det utan tog istället själv på sig huvuddelen av gärningen. Varför, kan man fråga sig. En möjlighet är såklart att det hon säger är sant och att rättsläkaren har gjort en felbedömning. Mer troligt är förmodligen att hon hoppades på att en påhittad beskrivning av en ”olyckshändelse” skulle medföra ett lägre straff. Vad hon däremot aldrig verkar ha en tanke på är att lägga över ansvaret på MH.

Jag delar inte din uppfattning om de två personernas olika sätt att ljuga och hantera sin situation.
Naturligtvis har deras lögner varit till för att skydda sin egen del.

För egen del tror jag att Johanna insåg efter de konfrontativa och delvis hotfulla (FL nämner t ex sänkt trovärdighet, strafflängd beroende på detta, dvs risker med lögnerna och vad det kan leda till i förlängningen när det kommer till strafflängd för olika brott.

Med det i minnet tror jag att Johanna inser att risken om hon nu blandar ihop korten alltför mycket, med Maja som mördare, är väldigt riskabelt, såsom du själv nämner.

FL visade tydligt att de inte trodde på Johannas löger, avslutade bryskt förhöret precis efter det som de förstod var ytteligare en lögn. Mycket skickligt.

Johanna vet mycket väl att de har en hel del på henne, de slänger på henne ganska mycker på en gång, och effkten blir den som de önskar. Johanna blir stressad och grabbar tag i det halmstrå hon ser.

Att rättsläkaren skulle ha fel, det är inte alls troligt. Det finns mycket djupa skador, både på muskler, strukturer som ligger nära kotpelaren. Även skadan å artären i halsen, den är mycket ovanlig och tyder på kraftigt tryck. Artärer har tjockare väggar oc är mycket elastiska, så det finns inget tvivel. Dessutom finns det en mer samlad bild av andra tecken som visar på att det handlar om strypningen som dödsorsak. Rättsläkaren pratar här om en grupp av fynd, eller mönster. Och så ska man inte heller glömma att lungora inte hade minsta lilla magsäcksinnehåll heller. Ett tecken till att andning inte har skett. Nej, det finns absolut inget som visar på en olycka, att JJ har rätt och rättsläkarna har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
MH, å andra sidan, hade tidigt en advokat som säkerligen förklarade att hennes enda chans var att säga så lite som möjligt och skylla ifrån sig så mycket det går. (Hennes tal om bortträngda minnen hade nog fått Sven Å Christiansson att jubla.) Nu kom åklagaren fram till, efter alla förhör och analys av den bevisning som finns, att MH:s historia helt enkelt inte är trovärdig. Hade man kommit fram till en annan slutsats hade åtalet sett annorlunda ut. Tror rentav att orsaken till att man tillslut beslutade sig för att välja mordåtal för båda (utan alternativ rubricering) helt enkelt beror på att MH:s berättelse är ett så uppenbart falsarium att det helt enkelt inte går att ta på allvar.

Tror inte att advokater arbetar på det sättet.

Råd ger de säkert utifrån vad klienten säger, och den bevisning som finns, men de ska väl inte arbeta utifrån att ge råd att klienten ska ljuga på andra? Det är mycket allvarligt tror jag, och helt emot god advokatsed.

Ja, åklagaren anser att bevisning/indicier finns, men vi får se var TR och HR säger om saken. Jag är inte lika säker på att hon blir fälld för mord, eller ens någon variant. Jag såg åklagarens avslut på rättegången som att han hade en öppning för annat än livstid, en indikation på att han kan se att beviningen inte håller helt ut.
Citera
2023-04-07, 18:16
Medlem
Röstklipp från JJ, där hon erkänner sig ensam lastat ur Tove i skogen, samt ensam skändat kroppen

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringens-egna-ord-darfor-forsokte-jag-branna-toves-kropp

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det var någon som hävdade tidigare att M sagt att J ensam släpade T in i skogen. Det stämmer inte. Från Ms förhör den 2/12:
Citera
2023-04-07, 18:16
Medlem
Är JJ bisexuell?
Citera
2023-04-07, 18:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Är JJ bisexuell?

Ingen vet, men enligt hennes före detta vänner så har hon väl legat med många killar ur ex-bekantskapskretsen. Men det är ju inget bevis för något egentligen....utom att hon är lite "lätt på foten".
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-04-07 kl. 18:22. Anledning: Edit stavfel
Citera
2023-04-07, 18:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För likgiltighetsuppsåt krävs inte att Maja visste att Tove skulle komma till skada. För likgiltighetsuppsåt krävs bara att Maja visste att det fanns en möjlighet och att hon var likgiltig inför det. Med den kunskap hon hade om J så är det svårt att påstå att Maja inte hade kunskap om att J var farlig på riktigt.

När Maja berättade om Js bränder och annat för att smutsa ner henne så försämrade hon samtidigt sin egen position. Undrar om hon fattar det.

Likgiltighetsuppsåt, nrär startar ett sådant?

Vid Nöjet?

Utan att veta (och har inte tid kolla nu) tror jag inte det. Enbart om Maja visste att det handlade om att mord var på tapeten, att det alltså på ett eller annat sätt fanns en överenskommelse om det. Men har ålaagaren lagt fram sådan bevisning?

Eller om man står och kollar på när ett mord sker?

("En handling som däremot inte haft något som helst inflytande på brottet är inte en straffbar medverkan. Det är till exempel inte straffbart att bara gillande stå och titta på när ett brott begås. Någon allmän skyldighet att ingripa mot andras brottslighet finns inte. I vissa fall finns dock en sådan skyldighet, exempelvis för en förälder som inte hindrar sitt barn från att begå ett brott."

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/)

Likgiltighetsuppsåt måste väl innebära att när man ser att någon är skadad på sådant sätt av det man gjort, behöver hjälp, men man inte gör något, struntar i att någon kan dö. T ex om någon misshandlas grovt så att de inte kan ta sig till hjälp, utan lämnas i minusgrader, eller lämns långt från bebygglese och närhet till hjälp så att man vet att personen inte har så stora möjligheter till att överleva, även om misshandlen i sig inte var dödlig t ex.

Kan ha fel där.
Citera
2023-04-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, lakanet är inte borta.

Varsågod:
GK: Eh, såg du någon del av Toves egen kropp så att säga, som inte, som var utanför lakanet?
M: Eh, jag såg, eh, jag såg hon hade på sig jeans och korta strumpor, så det var ju som en glipa där emellan, eh, ja, hennes hud däremellan och jag såg hälften, ja, alltså härifrån, typ armarna och sen händerna.
GK: Så en del utav armarna var utanför lakanet, eller hur skall man uppfatta det?
M: Mm, det blev så.
GK: Ja, ok. Var det en eller båda armarna som var utanför?
M: Eh, båda tror jag.

Jag förstår inte vitsen av att de hade lakan runt , om armarna , vristerna och fötterna stack utanför .
Citera
2023-04-07, 18:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det finns ju inget som kan stödja det ena eller det andra, och då tror jag hellre rätten friar än fäller MH för MORD.

Det är fullt möjligt att rätten friar.
Rätten ska inte döma på vad som verkligen har skett - utan på vad åklagaren under rättegången kunnat övertyga rätten om vad som utan tvivel har skett.

Dock finns det här faktiskt väldigt många indikationer att MH faktiskt deltagit vid själva mordtillfället.
Inte minst att två förövare måste hjälpts åt vid mordet för att förklara de rättsmedicinska fynden/avsaknad av fynd.

JJ får nog livstid, men MH kommer rimligen också få i vart fall minst några välförtjänta år bakom galler för grovt griftefridsbrott. Kanske även skyddande av brottsling och försvårande av utredning om det ryms inom gärningsbeskrivningen.
Senast redigerad av coli 2023-04-07 kl. 18:30.
Citera
2023-04-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Inget vet, men enligt hennes före detta vänner så har hon väl legat med många killar ur ex-bekantskapskretsen. Men det är ju inget bevis för något egentligen....utom att hon är lite "lätt på foten".

Folk skriver att hon är psykopat, fast hon har ett fläckfritt förflutet, bortsett från bränderna hon startade i vuxen ålder. Psykopater brukar starta kriminalitet tidigt, när de är barn. Även de som inte blir kriminella utan framgångsrika brukar göra dumheter under barndomen eller ha ett beteende som uppmärksammats av anhöriga på ett eller annat sätt.

Hennes syskon har inget illa att säga om henne, hennes föräldrar har det inte. Hon tyckte om hästar och djur. Exempelvis Johanna Möllers syster har beskrivit att hon saknade konsekvenstänk, och att hon var känslokall när de växte upp tillsammans. Men den här Johannan har ingen klagat på.
Citera
2023-04-07, 18:32
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Jag förstår inte vitsen av att de hade lakan runt , om armarna , vristerna och fötterna stack utanför .

Jag tror att JJ säger att det är mest för att täcka huvudet, för att MH inte ville se huvudet/ansiktet, och därför räckte inte lakanet om hela kroppen........

Vad MH sagt om saken är väl att kroppen redan låg i lakanet när MH först såg kroppen på hallgolvet inne i lägenheten.

Men för mig känns det inte helt riktigt. Någon av dem ljuger......
Citera
2023-04-07, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Vi drar väl inte säkra slutsatser, men fuppen har faktiskt inte utrett detta.

Min utgångspunkt är ju att MH kanske inte ljuger när hon säger att hon inte sett någon kropp förrän JJ väcker henne för att få hjälp med dumpningen.

Men visst, det kan ju vara en lögn också.

Men hypotesen är inte helt omöjlig!

Ja, det är ju just den frågan som rätten måste ta ställning till. Bedöma och väga olika vittnesutsagor och spår. Exempelvis får man fråga sig: finns det någon stödbevisning som talar för att MH sov? Men också: finns det någon bevisning som talar för JJ:s version? Personligen tycker jag åklagaren har utrett detta på ett adekvat sätt. Dessvärre finns relativt lite spår att luta sig mot, men det som finns talar emot den berättelse som MH presenterar efter en lång tids funderande i häktet. Sedan är det upp till rätten att besluta om bevisningen räcker eller inte.
Citera
2023-04-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Alltså inget märkvärdigt, är man mytoman så ljuger man om allt, även i andra sammanhang och de själva anser det som skitdetaljer som de inte lägger någon vikt vid.

ingen idé att grotta ner sig i något som troligtvis inte JJ ens minns och inget som har med brottet att göra.

Mytomani hänger väl oftast ihop med kluster b ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in