2023-04-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Reagerade också på det där om s.k vita lögner som inte alls är några vita lögner som du säger. Och föräldrarna vill inte se/kännas vid att deras barn ljuger: M är så ärlig, de enda gångerna hon ljugit är vid gångerna x,y,z,.. dvs när hon hittat på dumheter med J.. Det framgår att hon ljugit ganska mycket, men det vill inte föräldrarna kännas vid. Tror att deras kyrkliga förehavanden kan göra att de förnekar detta faktum än mer.

Ja en kyrklig uppfostran och religion överhuvudtaget är rent skit.

Man ska inte göra si eller så, man ska inte begå synder.
Men när man väl begår synder så kan man bara be gud om förlåtelse och sen är det okej helt plötsligt.

Känns som att det är det tänket föräldrarna har när man läser FUP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Inga utgående samtalsförsök efter pojkvännens sista samtal 01.49 enligt FUP och operatören.
Det var bara ett klockslag i anmälan, en "uppskattad tidpunkt" för försvinnandet.

Då vet jag detta nu.
Citera
Medlem
MHs mobil registrerade en rörelse på 23,62 meter genom 33 steg klockan 02:19:39. Jag tycker det ser ut att stämma ganska bra med avståndet mellan sovalkoven och toan tur och retur. Rörelsen på 28,75 meter genom 48 steg vid 02:43:33 ser spontant ut att vara för långt för att vara samma sak men kanske.

(Aktbilaga 156 sid 20)
Citera
2023-04-07, 16:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att två kvinnor skulle rå på att flytta ett lik 5 meter över tre tröskar och in i ett förråd på samma plan tror jag fortfarande är möjligt under någon minut eller två.

Vad dina övriga berättelser har med detta fall att göra förstår jag inte.
Du har givetvis rätt - bevisat av både M och J:s redogörelser av efterförloppet. J har klarat av större delen på egen hand, ingen hjälp av M inne lägenheten öht.
För övrigt talar advokaten om en tid på 15-20 sekunder. Själv vill jag nog påstå att det borde ta någon minut, från hallen och ut till förrådet.

M berättar:

M: Ja då gick jag ju ja till hallen och tog på mig skor, jacka och öppnar dörren så Johanna kunde släpa ut henne. Ja.

//
... ja och hon säger att jag ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove.

F: Nej. Sen säger du att Johanna släpar ut och du fyller på dina frågor när de uppstår. Eh, du säger att Johanna släpar ut Johanna, eh, Tove, när hon gör det. Hur gör hon? Försök att sätta ord på det. Hur gör hon?
M: Mmm. Eh, hon tar tag i ja runt, alltså överkroppen, armar, ja under armarna, eh, och drar.
F: Ja. Och var är Toves fötter då någonstans?
M: Eh...
F: Alltså hon håller i Johanna i överkroppen och Toves fötter?
M: Eh, de är fria.
F: Okej de är fria?
M: Ja.
F: Ja. Och sen säger du att hon släpar ut?
M: Mmm.
F: Hur långt släpade hon henne?
M: Menar du nerför trappan?
F: Ja eller ja.
M: Mmm, ja men typ halva trappan.

J berättar:

F: Ursäkta, är ni ute i hallen nu om jag förstår det rätt?
J: Nu är vi ute i hallen.
F: Och Tove ligger på lakanet?
J: Ja.
BF: Och vem var det som så att säga fick henne att ligga på lakanet?
J: Det var jag.
BF: Det var du?

Gravfridsbrottet:

...då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och *det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom.

F: Men det var du själv som släpade henne till den platsen där hon senare låg?

*Här går det att skymta lite av den stolthet J sägs ha uttryckt efteråt.
Citera
2023-04-07, 16:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, just ”vad håller du på med?” ska ha yttrats första gången av M på Nöjet.

Troligen är det den meningen som J plockade fram när hon ljög om vad som hände i badrummet.
Fast just det är ju å andra sidan ett vanligt uttryckssätt, särskilt bland ungdomar.
Citera
2023-04-07, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser det endast som ett sätt att skydda sig själv.
Hon ljuger inte för att misskreditera någon annan eller annat som hon inte har favör av.
Ja, hon ljuger för saker som hon har favör/fördel av. Hon ljuger för lärarna om att hon har gjort uppgifter hon inte gjort. Hon ljuger om var hon är och vad hon gjort för föräldrarna för att de inte ska hindra henne. Hon ljuger om hur Johanna är och vad hon gör för att föräldrarna inte ska försöka stoppa deras umgänge.

Hennes lögnmönster är att hon ljuger när hon har fördel av det, när hon kommer undan konsekvenser av sitt handlande såsom någons ilska eller förbud eller hinder i hennes väg. Jag tycker inte att det känns okaraktäristiskt för henne att hon skulle ljuga för polisen om sin inblandning i ett brott för att slippa eller reducera sitt straff.
Citera
2023-04-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag diskuterade med en kompis för en stund sedan:

Ponera att den där JJ karaktären verkligen får livstid, typ 18 år (jo, jag vet att det är bara på papperet)
Då kommer hon ut som nästan en 40-åring, typ.

Hennes liv är kört i botten i träsket.
Vart tar hon vägen, vad ska hon göra med sitt nerskitade liv?

Hämndaktioner, fler mord, bränder osv. osv. Hon är ju redan körd i botten.

Helst vill vi inte se henne på gatorna, speciellt inte i Vetlanda.

Det blir nog ett socialfall för JJ.
Citera
2023-04-07, 16:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nej det sa hon inte, hon sa att MH höll i hennes armar.
Att hon tagit bort hennes händer från JJs hals är ditt egna påhitt.

Det händelseförloppet har JJ hävdat både vid inledande förhör, dokumenterade i FUP, och i Tingsrätten. Har du noll koll?

Det var alltså, enligt JJ, MH som först tog struptag.
Citera
2023-04-07, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har givetvis rätt - bevisat av både M och J:s redogörelser av efterförloppet. J har klarat av större delen på egen hand, ingen hjälp av M inne lägenheten öht.
För övrigt talar advokaten om en tid på 15-20 sekunder. Själv vill jag nog påstå att det borde ta någon minut, från hallen och ut till förrådet.

M berättar:

M: Ja då gick jag ju ja till hallen och tog på mig skor, jacka och öppnar dörren så Johanna kunde släpa ut henne. Ja.

//
... ja och hon säger att jag ska öppna dörren så hon kan släpa ut Tove.

F: Nej. Sen säger du att Johanna släpar ut och du fyller på dina frågor när de uppstår. Eh, du säger att Johanna släpar ut Johanna, eh, Tove, när hon gör det. Hur gör hon? Försök att sätta ord på det. Hur gör hon?
M: Mmm. Eh, hon tar tag i ja runt, alltså överkroppen, armar, ja under armarna, eh, och drar.
F: Ja. Och var är Toves fötter då någonstans?
M: Eh...
F: Alltså hon håller i Johanna i överkroppen och Toves fötter?
M: Eh, de är fria.
F: Okej de är fria?
M: Ja.
F: Ja. Och sen säger du att hon släpar ut?
M: Mmm.
F: Hur långt släpade hon henne?
M: Menar du nerför trappan?
F: Ja eller ja.
M: Mmm, ja men typ halva trappan.

J berättar:

F: Ursäkta, är ni ute i hallen nu om jag förstår det rätt?
J: Nu är vi ute i hallen.
F: Och Tove ligger på lakanet?
BF: Och vem var det som så att säga fick henne att ligga på lakanet?
J: Det var jag.
BF: Det var du?

Gravfridsbrottet:

...då blir det liksom att jag orkade inte bära henne så jag fick släpa henne då och hålla hennes, om hennes fotled ungefär. Och sen så försökte jag släppa in henne en bit i skogen och *det var väldigt, väldigt, väldigt tungt så att jag, jag trillade och började gråta. Jag tyckte det var fruktansvärt men jag hade inget val så jag var tvungen att kämpa och till slut så fick jag in henne ett par meter då, ja, Maja lyste, jag vet inte om hon var framför eller bakom, jag kommer inte ihåg. Hon lyste med ficklampan så jag såg något. Ja, och sen så, så lade vi eller jag lade Tove bara i skogen liksom.

F: Men det var du själv som släpade henne till den platsen där hon senare låg?

*Här går det att skymta lite av den stolthet J sägs ha uttryckt efteråt.
Så i Js berättelse så finns ett lakan med i förflyttningen av kroppen. Och i Ms berättelse så släpar J henne under armarna. Då kan T knappast legat i ett lakan, det hade inte gått att få tag under armarna om kroppen ligger i ett lakan. Och kroppen hittades i ett lakan. Hm...
Citera
2023-04-07, 16:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så i Js berättelse så finns ett lakan med i förflyttningen av kroppen. Och i Ms berättelse så släpar J henne under armarna. Då kan T knappast legat i ett lakan, det hade inte gått att få tag under armarna om kroppen ligger i ett lakan. Och kroppen hittades i ett lakan. Hm...
Även i M:s berättelse ligger T inrullad i ett lakan; se FUP. Fast det är ju inte förslutet upptill och nertill.
Citera
2023-04-07, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Även i M:s berättelse ligger T inrullad i ett lakan; se FUP. Fast det är ju inte förslutet upptill och nertill.
I hallen ja. Men när J enligt Ms berättelse ska förflytta kroppen i trappen SJÄLV så är lakanet borta och J tar kroppen under armarna. Hur ska hon kunna få ett grepp under armarna om kroppen är inlindad i ett lakan?

Ett lakan är logiskt om man är två pers som flyttar kroppen, genom att man kan hålla i lakanet och inte i personen. Men inte om man är en person som försöker få grepp om kroppen.
Citera
2023-04-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Spännande
Vem ljuger här av tjejerna ?
Vi vet att polis nämt i fup att
T var inlindad i lakan och plastsäck
Jag har svårt att tro att huvudet inte var täckt med lakandet
med tanke på att ev bli påkommen
Senast redigerad av Anedin 2023-04-07 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in