Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Med tanke på att hon visste att JJ hade ett hat mot TT, och att JJ tidigare anlagt en brand mot TT och systern, så var hon likgiltig för utfallet när hon var med på att lura in TT till JJ.
Jag tror att det är viktigt att utgå från FUP och rättegången när man diskuterar vad som hände och åtminstone väga motstridiga uppgifter för och emot varandra - var det ens i syfte att luras? Var det inte så, ja då faller samtidigt påståendet om likgiltighet inför utfallet, eller hur?
Fakta att stödja sig på:
Nu vet vi av både J och M att att stämningen var god under hemvägen, vilket intygas av ett videoklipp av M på väg till J och även T själv när hon pratar med pojkvännen strax innan de går upp till J. Hon säger att de ska prata ut och han ber henne att låta bli eftersom hon och J har en historia av infekterade konflikter sedan tidigare. Det är J han inte litar på.
Ur förhören om bråket på Nöjet:
M:
Och när vi sitter där så kommer Tove fram till Johanna och säger någonting som inte jag vet vad det är men Johanna puttar bort Tove och då börjar Tove slå mot Johanna och jag försöker då, ja men liksom jag särar på dem och liksom försöker putta bort Tove också. Inte så att hon ramlar eller så men försöker liksom ja sära på dem och efter det så går Johanna till en av vakterna och berättar vad som har hänt.
En stund senare:
J sade att hon ville prata med T. Efter en stund kommer T och J frågar om de kan prata.
Här kan man välja att lägga tonvikt vid antingen "putta bort" eller "sära på".
J påstår att hon hade sagt till M att de skulle slå T på hemvägen. M förnekar att hon hört något sådant och att hon ändå inte hade velat slå T.
Kunde M i förväg veta att J hade för avsikt att skada T eller trodde hon på J:s ord om att hon ville prata med T? - Omöjligt att veta då ord står mot ord.
Vad vi däremot vet är att J använder sig av subtil manipulation i kombination med en särskild sorts lögner (i motsats till M som ljuger fantasilöst och på kommando). Avsikten med att påstå att de skulle slå henne skulle kunna vara att stärka trovärdigheten i M:s deltagande en stund senare. Det är ju så här personligheter som J fungerar; alltid ligga ett steg före och lägga fram/skapa en bild som motparten ska köpa.
Man får lyssna till det finstilta och läsa mellan raderna i förhören.
Kan det vara så enkelt att M trodde på vad hon hörde (bokstavstolkning) och inte kunde förutsäga konsekvenserna av ett samtal mellan de två?
P7:an har visat att M ligger klart under genomsnittet IQ-mässigt, därtill har hon diagnoser som försvårar förmågan till konsekvensanalys med minnessvårigheter och tendens till bokstavstolkning.
M:s föräldrar hjälper M att få till en fungerande vardag, hon är i behov av stort stöd och framgent kan det mycket väl vara så att hon pga av en kombination av ett flertal diagnoser, blir aktuell för en gruppbostad.
Är man av uppfattningen att den nyligen fyllda 18-åriga M har lurat både förhörsledare, skola, psykologer och sina föräldrar genom åren, så anser jag att det är att förminska hennes problematik. Och samtliga som befinner sig i hennes situation för den delen.
Utgår man från att en full och trött M hade kunnat räkna ut att T skulle bli skadad eller mördad av J efter en trevlig utekväll, ja då får man nog göra ett försök att se situationen ur M:s synvinkel.
Många har frågat sig hur T kunde följa med J upp? - Förmodligen för att J lät trovärdig och snäll - och vem vill inte reda ut konflikter?
Med detta sagt så tycker jag att man bör argumentera utifrån
samtlig inhämtad information, utan att dra förhastade slutsatser och väva in dessa enbart för att förstärka M:s delaktighet i badrummet.
Rättsläkarens utlåtande säger heller inget om att överfallet och strypningen nödvändigtvis måste ha utförts av två gärningspersoner, men den biten har dragits några varv redan.