2023-04-07, 14:23
Medlem
Jag tror förresten inte att M är en ond människa som J är. Hon bryr sig nog bara inte. Hon hade nog aldrig fått för sig att skada någon på egen hand. Det viktigaste för henne är bekräftelsen hon får av J. Annars verkar hon rätt likgiltig för det mesta. Sitter och ber till gud att ingen ska brinna inne under Js mordbrandsräder, men gör likförbannat ingenting åt det.
Misshandla T ute där inga vittnen finns- inga problem!
Hur kan hon förresten veta att J hade låst badrumsdörren? Hon sov ju? Enda sättet att veta att den var låst, är ju att gå fram och känna på dörren. Då borde man ju ha hört vad som pågick där inne? Eller?

Sen undrar jag över skadan på Ts ena öga. Tyckte det släpptes väldigt fort i förhören med rättsläkaren på youtube. Men det kanske inte spelade nån roll för utgången?
Men det hade väl hänt innan döden inträdde? Hur gick det till då?
Citera
2023-04-07, 14:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
MH berättelse om att hon sov på den förbjudna, belamrade sängen bakom det flortunna draperiet i sovalkoven och därför inte hörde höga dunsar, ringklockan och sparkarna, liksom att hon inte visste eller såg kroppen av T när hon var ensam i lägenheten, tror jag är lögner och påhitt - fabuleringar.

MH, precis som hon gjort i de tidigare förhören, drar här till med en story, en rövarhistoria, som motbevisas av telfonregistreringar, påstått låst badrumsdörr, orimligt beteende och fullständig avsaknad av avvärjningsskador vid mordet.

Det är en skrämmande tanke att två tjejer födda 2002 och 2004 har varit kapabla till detta.
Av hat och lust att straffa och ”klå upp” någon för skitsaker, som det framstår.
Men att en ung tjej varit en ”doer” och den andra unga tjejen en ”vante” gör inte någon av dem fri från ansvar. Båda har agerat och interagerat tillsammans efter sina personligheter.

Och kanske var just MHs närvaro avgörande för att TT följde med och kunde bli överfallen i lägenheten. Eller att JJ tillsammans och med MHs hjälp verkligen valde att slå till då.
Jag har inte påstått att M inte ljugit, för det har hon helt uppenbart gjort, många gånger. Men, som jag ser det, endast då med en klar avsikt att skydda sig själv.

Syftet som J har med alla sina, enligt min menig, obefogade lögner är dolt i dunkel.
Citera
2023-04-07, 14:27
Medlem
Citat:
MH berättelse om att hon sov på den förbjudna, belamrade sängen bakom det flortunna draperiet i sovalkoven och därför inte hörde höga dunsar, ringklockan och sparkarna, liksom att hon inte visste eller såg kroppen av T när hon var ensam i lägenheten, tror jag är lögner och påhitt - fabuleringar.

MH, precis som hon gjort i de tidigare förhören, drar här till med en story, en rövarhistoria, som motbevisas av telfonregistreringar, påstått låst badrumsdörr, orimligt beteende och fullständig avsaknad av avvärjningsskador vid mordet.

Det är en skrämmande tanke att två tjejer födda 2002 och 2004 har varit kapabla till detta.
Av hat och lust att straffa och ”klå upp” någon för skitsaker, som det framstår.
Men att en ung tjej varit en ”doer” och den andra unga tjejen en ”vante” gör inte någon av dem fri från ansvar. Båda har agerat och interagerat tillsammans efter sina personligheter.

Och kanske var just MHs närvaro avgörande för att TT följde med och kunde bli överfallen i lägenheten. Eller att JJ tillsammans och med MHs hjälp verkligen valde att slå till då.

Jag är helt enig. Och förstår inte hur man kan påstå att MH inte fabulerar. I de första förhören gjorde hon ju det bevisligen, eftersom hon återberättade den lögn de kommit överens om. Där hade hon inga problem att, trots de otroligt pressade situationen, ljuga förhörsledarna rakt upp i ansiktet. Och sedan har hennes beskrivning av händelseförloppet gång på gång ifrågasatts och då har hon plötsligt kommit ihåg hur det ”egentligen” var. Minnet fungerar helt enkelt inte så att man förtränger hela bilresor, dumpande av döda kroppar och definitivt inte långa samtal om vad man ska säga till polisen. Hennes historia växer fram genom att lögn staplas på lögn. Toalettbesöket vid kvart i tre hittar de på tillsammans för att förklara dunsarna i lägenheten. Sömnen i sängen hittar MH på för att kunna hävda att hon inte alls var med i bilen när T dumpades i skogen osv osv. Trots att detta har bevisats vara lögner (det var T som föll i golvet och MH erkänner senare att hon var med i bilen) så lever själva lögnerna kvar i hennes berättelse.

Jag har sagt det förr men måste poängtera det igen. Hela historien om att MH mår illa och lever om inne på toa vid kvart i tre är någonting de behövde hitta på för att förklara dunsarna. De har båda erkänt att det ingick i den berättelse de diktade ihop vid Illharjen på söndagen. Nu vet vi att det var T som slog i golvet och antagligen kämpade emot. MH befinner sig alltså inte på toaletten vid den tidpunkten, men hon fortsätter att använda sig av den uppdiktade historien i en något reviderad form genom alla förhören.
Citera
2023-04-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har inte påstått att M inte ljugit, för det har hon helt uppenbart gjort, många gånger. Men, som jag ser det, endast då med en klar avsikt att skydda sig själv.

Syftet som J har med alla sina, enligt min menig, obefogade lögner är dolt i dunkel.

Jag tror att även JJ på ett irrationellt sätt tror att de lögner hon berättar skall minska straffpåföljden. Tydligast tycker jag det är att hon mörkar ungefär en halvtimme av det som hände i lägenheten. Troligen för att kunna berätta en något lindrigare historia än den som verkligen hände.
Citera
2023-04-07, 14:34
Medlem
Fibonaccitals avatar
Det ser ut som att JJ's tidigare hem är sålt.

Borttaget den 6 april 2023

Hadderödje Björkholm har troligtvis sålts. Är du nyfiken på slutpriserna i området?

https://www.hemnet.se/bostad/gard-vetlanda-kommun-hadderodje-bjorkholm-19709575

Hadderödje Björkholm
Vetlanda kommun
4 000 000 kr

Bostadstyp
Gård med jordbruk
Upplåtelseform
Äganderätt
Tomtarea
14 ha
Citera
2023-04-07, 14:36
Avslutad
Citat:
Ja, M ljuger för att skydda sig själv.
Har du något exempel på att hon fabulerat i något annat sammanhang? Jag har inte hittat det.
Hon ljuger rutinmässigt för föräldrarna för att underlätta sitt liv och kunna göra vad hon vill. Hon ljuger för lärare. Hon ljuger för att bevara vänskapen med Johanna.
Citera
2023-04-07, 14:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag har inte påstått att M inte ljugit, för det har hon helt uppenbart gjort, många gånger. Men, som jag ser det, endast då med en klar avsikt att skydda sig själv. .

Exakt.
MH vill skydda och rädda sig själv. Därför ljuger hon om bilklottret och om var hon varit för föräldrarna, därför ljög hon om vad som hänt Tove och var Ts kropp var under många veckors intensiva häktesförhör.
Därför ljuger MH sannolikt även nu om sin medverkan och kunskap om mordet.
Alldeles för många fakta motsäger helt enkelt det MH påstår.

Den viktigaste indicien att två samtidigt höll fast Tove är bristen på avvärjningsskador och nagelavskrap under Ts naglar.
Mordet är helt enkelt inte fysiskt genomförbart av en ensam ung kvinnlig förövare utan att förövaren blir klöst, riven och skadad någonstans på kroppen.
För att det inte ska hända måste T antingen varit medvetslös, vilket sparkarna motbevisar, eller bunden vilket det inte finns spår av.
Någon ytterligare person - MH - måste helt enkelt hållit fast Ts armar/händer - annars hade resultatet inte blivit så här.
Citera
2023-04-07, 14:42
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
MH och JJ träffades på en fest , de kysste varann och sen den kvällen har de hängt .

Hon har vräkt på sås på maten trots att läraren påpekat att det ska räcka till alla .

Hon har spelat tufft i handboll .

Hon verkar ha festat mer än de flesta av sina vänner .
Jag får inte bilden av en sådan nedtryckt liten tjej utan egen vilja . Hon har haft vänner både innan och efter hon blev vän med J. Hon har inte varit helt isolerad eller helt beroende av J . Hon har haft vettiga personer i sin närhet hela tiden , hemma , i skolan , i laget .

Hon har berättat för JJ om hur en kille har behandlat henne väldigt illa . JJ säger att han borde få sota för det med sitt liv .
Hon har berättat för JJ om tjafs och bråk hon har hemma med brorsan . JJ tycker att MHs liv skulle bli mycket bättre om de tog livet av han .
Det har MH avstyrt .

Så jag undrar om det kan ha varit till MH som T sa något taskigt till på Nöjet, M har berättat för J och därför J slog till T .
Denna gång har MH inte försökt lugna ner eller avstyra nåt . Utan tvärtom ser vakten henne se väldigt upprörd och stressad ut och springande in och ut från stället .

Om man ska lita på MH vad som har varit de tidigare gångerna , så har det aldrig varit tal om J eller J och M ska slå . Det har varit tal om att ha ihjäl hatobjekten på olika vis . Som MH säger sig ha avstyrt situationen . Men det gick tydligen inte att avstyra mordbränningarna ? Eller MH kanske inte ens försökte då ?
Denna gång har hon iallafall inte gjort något för att lugna ned , få J att tänka på annat . Tvärtom verkar hon ha varit väldigt angelägen om att få T med dem hem .

Bra inlägg. Jag tror att mer ansvar och inblandning vilar på M än vad många inser. Man vill gärna ha en ond och en god i en berättelse, och eftersom J är ond måste lilla M vara den goda. Men hon har hängt på, hon har undlåtit att larma, att hjälpa T innan det var försent. För nej hon "sov" inte. En feg lögnare är vad hon är och det har hon visat upprepade gånger nu.
Citera
2023-04-07, 14:44
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Exakt.
MH vill skydda och rädda sig själv. Därför ljuger hon om bilklottret och om var hon varit för föräldrarna, därför ljög hon om vad som hänt Tove och var Ts kropp var under många veckors intensiva häktesförhör.
Därför ljuger MH sannolikt även nu om sin medverkan och kunskap om mordet.
Alldeles för många fakta motsäger helt enkelt det MH påstår.

Den viktigaste indicien att två samtidigt höll fast Tove är bristen på avvärjningsskador och nagelavskrap under Ts naglar.
Mordet är helt enkelt inte fysiskt genomförbart av en ensam ung kvinnlig förövare utan att förövaren blir klöst, riven och skadad någonstans på kroppen.
För att det inte ska hända måste T antingen varit medvetslös, vilket sparkarna motbevisar, eller bunden vilket det inte finns spår av.
Någon ytterligare person - MH - måste helt enkelt hållit fast Ts armar/händer - annars hade resultatet inte blivit så här.

Något samvete verkar ingen av dem ha. Undrar om de ens tycker synd om Tove?
Citera
2023-04-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Precis, hon känner till alla detaljer för att hon varit högst delaktig.
Hon satt bredvid sin pappa när E ringde och frågade om M visste något om spraysabotaget. M förnekade och gick sen direkt och ringde J. Pappan kollade sen upp var mobilen (M) befunnit sig och det stämde överens med platsen för sabotaget. Men M förnekade ändå.
Säkert därför hon därefter lämnade mobilen hos J när de skulle iväg och göra illgärningar.

M sprang ju tillsammans med J fram till vakten på Nöjet. På bilder från övervakningskameror syns det på kroppspråk bl.a att M är väldigt engagerad. Även sen när hon går tillbaka in och spanar efter T. M ska enligt ett vittne ha varit upprörd.
Som sagt aktiv och engagerad trots att det inte är hennes bråk vilket hon anger som skäl till varför hon går och lägger sig i lägenheten sen.

Självklart var hon med och mördade T. Hon har antagligen blivit "manipulerad" av J till att tycka illa om/hata alla de J hatar.
Det är först när hon nu riskerar fängelse som hon gör allt för att förminska sin egen roll och lägger allt på J.
Stackars M som blev så styrd och manipulerad av monstret J. Som inte hade någon annan som såg och bekräftade henne. Vilket skitsnack!. M hade kunnat få vänner i kyrkan om hon velat. Istället väljer hon att umgås med J. Det säger jävligt mycket om hur hon själv är funtad.
Och jag tror inte ett jävla dugg på att hon varit rädd för J.

Jag har extremt svårt för sånt äckligt beteende som M uppvisar som ska ha sympatier trots att hon högst troligen varit med på allt skit J hittat på. Varför? Taskigt självförtroende och/eller självkänsla? Skitsamma, man drar sig undan från en sån person som J om man inte är full av skit själv.

T.T har tidigare sagt att hon har varit rädd för Dom två , när de har stått utanför . Pojkvännen har uppgett att hon var rädd för dom .
MH verkar ha haft makten att avstyra J från att göra något mot sina närmaste , men verkar inte ha gjort så mycket för stoppa eller varsko mot andra .

Man har svårt att förstå att en person kan vara så ond och ha så sjuk hjärna , men att två personer med så mycket ondska finner varann och kommer överens om att begå mord . Det är nästan omöjligt att försöka att ens förstå .
Därför vill man nog bara se att J som så öppet har visat sin hat och vilja på att hämnas . Är den onda . Och den andre är bara ett offer .
Men alla psykopater är verkligen inte som J . Att fortsätta vara bästis med någon som föreslår att man borde dräpa ens bror och inte har tagit upp det med någon ?
Det gör ju att hon inte heller verkar så normal och empatisk .
Citera
2023-04-07, 14:46
Medlem
Citat:

Tycker JJs lögner följer det mönster som mördare brukar följa - ljug ihop nåt från början, justera för varje detalj polisen konfronterar dig med, ibland till och med i förekommande syfte. Ibland, när det kommer en plötslig press från förhörsledare, blir det onödigt knasigt. Det är verkligen inget som sticker ut i förhören med JJ på det viset.
Citera
2023-04-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Jag tror att även JJ på ett irrationellt sätt tror att de lögner hon berättar skall minska straffpåföljden. Tydligast tycker jag det är att hon mörkar ungefär en halvtimme av det som hände i lägenheten. Troligen för att kunna berätta en något lindrigare historia än den som verkligen hände.

Det finns inget "irrationellt" i sättet JJ ljuger - många *mördare* före henne har kommit undan på exakt samma sätt.

Det kan se fullständigt bäng ut för oss som tittar på, men för Mats Alm funkade det alldeles utmärkt att uppfinna en kinesisk maffia som matade honom med kalla räkor, för Stefan Davidsson funkade det länge rätt bra att tramsa om olika udda sätt han och Lena Wesström hade sex på, för att inte tala om Olof Wiberg... Där kan vi snacka fullständig rappakalja.

JJ har nog läst en del om hur man kommer undan med mord i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in