Citat:
Om det gick till så tycker jag att M är skyldig. Jag har också mycket svårt att förstå att M inte larmade när hon hade chans att göra det. Obegripligt att hon sedan hjälpte till att gömma Toves kropp
Mordet från början till slut är svårt att förstå - med mina referensramar och hur jag själv var som 18-åring
Jag kan heller inte identifiera mig med mamman i "Ondskan" som vet att sonen blir misshandlad men inte ingriper. O m jag hade varit mamman hade jag gått när första slaget kom - mot mig eller mitt barn. O m jag hade varit sonen hade jag i vuxen ålder aldrig förlåtit min mamma
Tyvärr finns det många exempel på hur människor ser åt ett annat håll när t ex brott begås och agendan ser olika ut; rädsla, apati, egen vinning, förälskelse etc
Om det nu hade varit i t ex USA hade både JJ och Maja dömts till livstid kanske utan prövorätt. Ett omänskligt rättsystem i mina ögon och som jag hoppas aldrig någonsin kommer till Sverige
Men i vår lag står, och jag kan inte se att bevisen mot Maja uppfyller det som krävs för att dömas för medhjälp i mordet av Tove:
"För att dömas för medhjälp till uppsåtligt brott krävs att medhjälparens uppsåt täcker både huvudgärningen och det faktum att han har främjat den brottsliga gärningen med råd eller dåd. Även oaktsamt främjande kan föranleda straffansvar. I svensk rätt är straffansvaret individuellt, d.v.s. personen ifråga skall ha gjort något visst som han kan klandras för. I en rättsstat är det en viktig princip att ingen får dömas enbart för vad andra har gjort & ingen får dömas oskyldig. Kollektivt ansvar för brott är främmande för en rättsstat som Sverige. Med kollektivt ansvar menas att alla som funnits på platsen kan bli ansvariga även om det inte kan bevisas vem som har gjort vad eller att alla har deltagit"