2023-04-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Om det nu var så att J fällde T sen lade händerna runt hennes hals och M ser detta, M vänder då om och går iväg till sängen för hon vill inte se ?

Vad anser du M göra sig skyldig till ?

Vad har man för ansvar i ett sådant läge ?

Om det gick till så tycker jag att M är skyldig. Jag har också mycket svårt att förstå att M inte larmade när hon hade chans att göra det. Obegripligt att hon sedan hjälpte till att gömma Toves kropp
Mordet från början till slut är svårt att förstå - med mina referensramar och hur jag själv var som 18-åring

Jag kan heller inte identifiera mig med mamman i "Ondskan" som vet att sonen blir misshandlad men inte ingriper. O m jag hade varit mamman hade jag gått när första slaget kom - mot mig eller mitt barn. O m jag hade varit sonen hade jag i vuxen ålder aldrig förlåtit min mamma

Tyvärr finns det många exempel på hur människor ser åt ett annat håll när t ex brott begås och agendan ser olika ut; rädsla, apati, egen vinning, förälskelse etc

Om det nu hade varit i t ex USA hade både JJ och Maja dömts till livstid kanske utan prövorätt. Ett omänskligt rättsystem i mina ögon och som jag hoppas aldrig någonsin kommer till Sverige

Men i vår lag står, och jag kan inte se att bevisen mot Maja uppfyller det som krävs för att dömas för medhjälp i mordet av Tove:

"För att dömas för medhjälp till uppsåtligt brott krävs att medhjälparens uppsåt täcker både huvudgärningen och det faktum att han har främjat den brottsliga gärningen med råd eller dåd. Även oaktsamt främjande kan föranleda straffansvar. I svensk rätt är straffansvaret individuellt, d.v.s. personen ifråga skall ha gjort något visst som han kan klandras för. I en rättsstat är det en viktig princip att ingen får dömas enbart för vad andra har gjort & ingen får dömas oskyldig. Kollektivt ansvar för brott är främmande för en rättsstat som Sverige. Med kollektivt ansvar menas att alla som funnits på platsen kan bli ansvariga även om det inte kan bevisas vem som har gjort vad eller att alla har deltagit"
Citera
2023-04-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Rabatt sett till hennes diagnoser och att hon enligt P7:an har en psykisk störning (men inte allvarlig sådan). Att hon t ex handlat under hot/maktutövning etc är sådant som rätten kan ta ställning till för att sänka ett straff.

Absolut! Men då handlar det ju snarare om förmildrande omständigheter. När man pratar om "rabatter" så syftar ju det på dom lagstadgade reduktionerna som finns (t ex pga ålder eller flerfaldig brottslighet) där en straffreduktion SKALL göras.

Ser man till förmildrande omständigheter (t ex viss funktionsnedsättning/psykisk störning eller att gärningen skett under starka påtryckningar/press/hot) så är ju det snarare någonting som KAN leda till ett kortare straff. För dom förmildrande omständigheterna skall ju alltid vägas mot dom försvårande omständigheterna och helheten i gärningen. Så det är ju inte tal om någon garanterad rabatt...
Citera
2023-04-07, 13:57
Medlem
MH och JJ träffades på en fest , de kysste varann och sen den kvällen har de hängt .

Hon har vräkt på sås på maten trots att läraren påpekat att det ska räcka till alla .

Hon har spelat tufft i handboll .

Hon verkar ha festat mer än de flesta av sina vänner .
Jag får inte bilden av en sådan nedtryckt liten tjej utan egen vilja . Hon har haft vänner både innan och efter hon blev vän med J. Hon har inte varit helt isolerad eller helt beroende av J . Hon har haft vettiga personer i sin närhet hela tiden , hemma , i skolan , i laget .

Hon har berättat för JJ om hur en kille har behandlat henne väldigt illa . JJ säger att han borde få sota för det med sitt liv .
Hon har berättat för JJ om tjafs och bråk hon har hemma med brorsan . JJ tycker att MHs liv skulle bli mycket bättre om de tog livet av han .
Det har MH avstyrt .

Så jag undrar om det kan ha varit till MH som T sa något taskigt till på Nöjet, M har berättat för J och därför J slog till T .
Denna gång har MH inte försökt lugna ner eller avstyra nåt . Utan tvärtom ser vakten henne se väldigt upprörd och stressad ut och springande in och ut från stället .

Om man ska lita på MH vad som har varit de tidigare gångerna , så har det aldrig varit tal om J eller J och M ska slå . Det har varit tal om att ha ihjäl hatobjekten på olika vis . Som MH säger sig ha avstyrt situationen . Men det gick tydligen inte att avstyra mordbränningarna ? Eller MH kanske inte ens försökte då ?
Denna gång har hon iallafall inte gjort något för att lugna ned , få J att tänka på annat . Tvärtom verkar hon ha varit väldigt angelägen om att få T med dem hem .
Citera
2023-04-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Absolut, men jag tror inte MH blev drogad av JJ, jag tror MH var jäkligt trött och med bakfylla redan från kvällen innan, Göteborgsresan, så hon somnade nog helt självmant. Om hon nu sov.....

Däremot TT, absolut, något måste ju ha fått henne helt tyst......trots att hon bevisligen var ganska berusad. Då brukar man ju t o m prata "normalt" med förhöjd volym.

Våld med medvetandepåverkan, droger och eller munkavle etc.
Citera
2023-04-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Precis, hon känner till alla detaljer för att hon varit högst delaktig.
Hon satt bredvid sin pappa när E ringde och frågade om M visste något om spraysabotaget. M förnekade och gick sen direkt och ringde J. Pappan kollade sen upp var mobilen (M) befunnit sig och det stämde överens med platsen för sabotaget. Men M förnekade ändå.
Säkert därför hon därefter lämnade mobilen hos J när de skulle iväg och göra illgärningar.

M sprang ju tillsammans med J fram till vakten på Nöjet. På bilder från övervakningskameror syns det på kroppspråk bl.a att M är väldigt engagerad. Även sen när hon går tillbaka in och spanar efter T. M ska enligt ett vittne ha varit upprörd.
Som sagt aktiv och engagerad trots att det inte är hennes bråk vilket hon anger som skäl till varför hon går och lägger sig i lägenheten sen.

Självklart var hon med och mördade T. Hon har antagligen blivit "manipulerad" av J till att tycka illa om/hata alla de J hatar.
Det är först när hon nu riskerar fängelse som hon gör allt för att förminska sin egen roll och lägger allt på J.
Stackars M som blev så styrd och manipulerad av monstret J. Som inte hade någon annan som såg och bekräftade henne. Vilket skitsnack!. M hade kunnat få vänner i kyrkan om hon velat. Istället väljer hon att umgås med J. Det säger jävligt mycket om hur hon själv är funtad.
Och jag tror inte ett jävla dugg på att hon varit rädd för J.

Jag har extremt svårt för sånt äckligt beteende som M uppvisar som ska ha sympatier trots att hon högst troligen varit med på allt skit J hittat på. Varför? Taskigt självförtroende och/eller självkänsla? Skitsamma, man drar sig undan från en sån person som J om man inte är full av skit själv.

J boostade Ms ego. Och i Ms värld så kretsar allt kring henne själv.
Familjens liv har också kretsat kring M. För att förtydliga, jag menar INTE att man ska försumma sina barn om dom mår dåligt. Dom ska självklart få allt stöd dom behöver. (Fick kritik för det resonemanget i ett inlägg. Jag uttryckte mig dåligt och fick inte fram det jag ville.) Men allt handlar om att M är skör och inget ansvar ska läggas på henne. Hon får hålla på med en massa skit, bara hon är nöjd typ.

Pappan vet ju att hon sprayat bilen. J och M vet att han vet. Och han vet att J och M vet att han fattat att dom sprayat. Men ingen säger nåt, det blir sjukt stel stämning ett bra tag och sen ”glöms” det bort.
Han hittar 2 parkeringsböter i Ms väska efter Göteborgsresan. Han har inte hört ett knyst från henne om dom.
Föräldrarna avfärdar ljugandet som ”vita lögner”. Det är inga vita lögner att ljuga så mycket.
Vita lögner är att säga att maten på bjudningen var god trots att den inte var det, att kompisens nya tröja är jättefin trots att den är svinful, att kompisens bebis är det sötaste man sett, (fast egentligen är röd och skrynklig och ser ut som alla andra bebisar.) Små lögner för att sociala livet ska flyta smidigt, att man inte ska framstå som ett elakt svin, och för att inte vara helt socialt inkompetent.
Men det här ljugandet är nåt helt annat.

Tillslut kan inte föräldrarna skydda och ursäkta längre. Verkligheten kommer som en jävla käftsmäll. En tjej är död. Hon hittas inte pga dom misstänkta ljuger. Anhöriga svävar i ovisshet.
Mot rättsystemet hjälper inga beskyddande föräldrar. Nu är det upp till henne själv att ta ansvar för sitt liv. Det påtalar förhörsledarna gång på gång. Men det verkar inte hjälpa.
Citera
2023-04-07, 14:04
Medlem
Citat:
Japp, håller helt med dig.

Och en vana för att ta risker!

Håller egentligen med er i sak, men menar ändå att det är ytterst vanskligt att dra säkra slutsatser om ett händelseförlopp enbart utifrån karaktärsbevisning. Ett blodigt fingeravtryck på en kniv är ett spår som är en direkt följd av ett brott. En problematisk personlighet och ett lättkränkt beteende har däremot ett svagt orsakssamband med att bevisa exempelvis ett mord.
Citera
2023-04-07, 14:09
Medlem
Citat:
Tja, JJ drar ju kroppen över en grusväg helt själv och ca 8 meter in i mycket tät granskog också helt själv (enligt fuppen).

Sä att dra kroppen några meter på helt plan yta med någon mindre tröskel borde vara en baggis, även för en ensam JJ. Rent fysiskt.

Men en enorm tidsbrist (om någon granne skulle titta ut/upptäcka henne) men JJ skulle säkerligen ta den risken. Hon tände ju på Hs ytterdörr, och stod gömd kvar i trapphuset och väntade och såg på tills elden skulle ta sig.....

JJ är van att ta risker......

Som ridtjej är J van att lyfta/dra tunga saker som höbalar te x...
Citera
2023-04-07, 14:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Håller egentligen med er i sak, men menar ändå att det är ytterst vanskligt att dra säkra slutsatser om ett händelseförlopp enbart utifrån karaktärsbevisning. Ett blodigt fingeravtryck på en kniv är ett spår som är en direkt följd av ett brott. En problematisk personlighet och ett lättkränkt beteende har däremot ett svagt orsakssamband med att bevisa exempelvis ett mord.

Vi drar väl inte säkra slutsatser, men fuppen har faktiskt inte utrett detta.

Min utgångspunkt är ju att MH kanske inte ljuger när hon säger att hon inte sett någon kropp förrän JJ väcker henne för att få hjälp med dumpningen.

Men visst, det kan ju vara en lögn också.

Men hypotesen är inte helt omöjlig!
Citera
2023-04-07, 14:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En annan liten detalj som jag noterade när jag läste M s förhör igen, är att enligt henne själv så sa hon den nu välbekanta frasen ”Vad håller du på med?” till T inne på nöjet och sen motade bort henne.

Så där ha vi iaf ett bevis på att hon inte drar sig från att vara fysisk.
Vad håller du på med? och
frysa till is
förefaller vara omtyckta fraser som båda använder vid lämpliga tillfällen.
Citera
2023-04-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Men då handlar det ju snarare om förmildrande omständigheter. När man pratar om "rabatter" så syftar ju det på dom lagstadgade reduktionerna som finns (t ex pga ålder eller flerfaldig brottslighet) där en straffreduktion SKALL göras.

Ser man till förmildrande omständigheter (t ex viss funktionsnedsättning/psykisk störning eller att gärningen skett under starka påtryckningar/press/hot) så är ju det snarare någonting som KAN leda till ett kortare straff. För dom förmildrande omständigheterna skall ju alltid vägas mot dom försvårande omständigheterna och helheten i gärningen. Så det är ju inte tal om någon garanterad rabatt...

Ber om ursäkt för att jag isåfall använt felaktiga begrepp. Menar självklart precis det du skrev.
Citera
2023-04-07, 14:16
Medlem
Knappt två veckor kvar tills domen faller.
Diskussionerna här kommer inte att ge 100 % klarhet i vad som hände. De två kommer troligtvis aldrig berätta.
Ibland hade man önskat att det fanns sanningsserum....
Citera
2023-04-07, 14:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon ljuger t ex för sina föräldrar om att hon varit på efterfest hos en kille som heter T*eo efter Nöjet. Det är en lögn, med detaljer för att göra den trovärdig, som lätt glider över hennes läppar. Alltså, Maja är ju inte på något sätt pressad här, hon är inte anklagad för något. Hon ljuger för att hon själv inser att det är vettigt att placera sig någon annanstans än där Tove senast synts till. Varför skulle hon då inte ljuga i förhör med polisen när det verkligen hettar till för hennes del?
Ja, M ljuger för att skydda sig själv.
Har du något exempel på att hon fabulerat i något annat sammanhang? Jag har inte hittat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in