2023-04-07, 07:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
ett gott tecken på att en despot håller på att tappa greppet är när folk börjar ignorera honom. Det där är kryptonit för Putin. Undrar om folk runt Putin har slagit en signal till Kina också eftersom de gick ut och dementerade uttalandet om ”gränslöst samarbete”? (eller vad det var) Kanske har Nalle Puh fått höra att man planerar för att plocka bort Putin?

Ja Kina verkar ha skrivit av Putin och kanske satsar på hans ersättare; samt att väst kanske har erbjudit honom något.
Citera
2023-04-07, 07:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det smått makalöst välproducerade dokumentet över "T-shaped" har, som sig bör, även ett "behind the scenes" avsnitt ute Förmodligen 102:a på bollen men klart intressant för den som missat.
https://youtu.be/fifpgIJkxXA

Här är en video som förklarar hur ryssarna gör/vill göra i dessa små offensiver. Lite komplicerat men det verkar faktiskt så småskaligt som i den striden om den T-formade skogen. Offensiverna är med små grupper om en liten plats och inte stora pansartrupper som stormar fram i blixtkrig. https://www.youtube.com/watch?v=Yy1M0HC4yns
Citera
2023-04-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tack för din upplysning.

Ja Ryssland är i mångt mediokert.

Men dom blir rika på sin olja och gas.

Anser du att ett land med exportinkomster på 5000miljarder (minus utgifter då) är ett rikt land? Det ger 30k svenska per person och år.
Citera
2023-04-07, 08:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Välgjord undersökande journalistik om Rysslands "bästa av de bästa" The 331st Guards Parachute Regiment.

The heavy cost of a long war for Russia’s ‘best of the best’
The 331st Guards Parachute Regiment, regarded as "the best of the best" in Russia's armed forces, has been at the forefront of the main battles in the Kremlin's campaign against Ukraine.

Often called the Kostroma Airborne Regiment, it has been the subject of investigations by Newsnight since shortly after last February's invasion. These have revealed the price paid by the regiment and its home community.

https://www.youtube.com/watch?v=3KOod95OEh4

Men hur många har dött totalt från det regementet?
Citera
2023-04-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han tar upp lite andra perspektiv och frågor. Reporting from Ukriane: Ja han är ukrainare och därför pro Ukraina. Hans hemstad Mykolaiv blev alltid bombad av ryssarna innan de fördrevs från Kherson. Alla har en bias och det är bra när man är öppen med vilken bias man har. De riktigt farliga är de som kallar sig neutrala (Som SVT) för ingen är neutral. Det är en grundbult i det västerländska kritiska tänkandet, upplysningstiden och all vetenskap.

"Andra perspektiv" och hans hemstad blivit bombad - jag viss sådant kan förblinda människors tänkande men det gör dem ju även oemottagliga för sanningen när det inte passar dem.

Ja - du vill ha nyheter som passar dig så du kan sova gott.

Just det där att avhumanisera och göra fienden till omänskliga varelser som det är ett nöje att döda ser man ju väldigt mycket av bland er Nato-vänner (långt ifrån alla av er kan kallas för Ukraina-vänner) och det berör mig väldigt illa. Hur ser du på den saken?

Det finns säkert proryska engelskspråkiga kanaler och bloggare som sprider rent hat mot ukrainska soldaterna och avhumaniserar dem, tycker det är lustigt när de dödas osv. Jag kan faktiskt inte komma på någon. Kan någon annan göra det?
Citera
2023-04-07, 08:14
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Än viktigare - dåvarande ansvarige presidenten Porosjenko har själv sagt att Minsk-avtalen (som han alltså personligen godkände) bara var ett sätt att vinna tid:

https://www.bitchute.com/video/yNaFAUg4mfR7/

Mer direkt ur hästens mun än så blir det nog inte...

Alla inblandade förstod att ytterligare rysk aggression var bara en tidsfråga och att Ryssland skulle bryta mot ingångna avtal. Så på det sättet är alla fredsavtal med ryssen ett sätt att vinna tid att bygga upp framtida försvarsförmåga.

Hur du i din Kremlfebriga hjärna kan få det till något sorts trick från väst är obegripligt. Det är Putin och Ryssland som är opålitliga och bryter mot ingångna avtal.
Citera
2023-04-07, 08:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"Andra perspektiv" och hans hemstad blivit bombad - jag viss sådant kan förblinda människors tänkande men det gör dem ju även oemottagliga för sanningen när det inte passar dem. Ja - du vill ha nyheter som passar dig så du kan sova gott.

Just det där att avhumanisera och göra fienden till omänskliga varelser som det är ett nöje att döda ser man ju väldigt mycket av bland er Nato-vänner (långt ifrån alla av er kan kallas för Ukraina-vänner) och det berör mig väldigt illa. Hur ser du på den saken?

Det finns säkert proryska engelskspråkiga kanaler och bloggare som sprider rent hat mot ukrainska soldaterna och avhumaniserar dem, tycker det är lustigt när de dödas osv. Jag kan faktiskt inte komma på någon. Kan någon annan göra det?

"Ja - du vill ha nyheter som passar dig":
Du förstod inget av det jag skrev om bias och påstådd neutralitet va?

"Hur ser du på den saken? ": Jag citerar mig själv i en annan tråd från igår: "Detta är inte någon fotbollsmatch mellan likvärdiga och hedervärda lag, eller en idealiserad duell mellan överklasspersoner på 1700-talet. Detta är ukrainare som desperat med livet som insats försvarar sina barns liv och måste utplåna ondskan i form av Putins mördar-soldater. Ju fler av ryska federationens soldater som dör ju bättre för hela mänskligheten. " Du vill ju låtsas som att rysk terror på ett annat lands territorium är moraliskt likvärdig med att försvara sig mot denna terror. Men hur skulle du annars kunna leva med din ondska?

"Kan någon annan göra det?": Rysk statlig TV gör det på bästa sändningstid; beskriver hur man borde dränka ukrainska barn och bränna ukrainarna inne i deras hus. Hur bra det är att ta bort el och värme från Ukrainarna på vintern för att de skall frysa ihjäl. Vi avhumaniserar soldater från den RF; RF avhumaniserar de civila som de mördar i Ukraina.
Citera
2023-04-07, 08:25
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Men hur många har dött totalt från det regementet?

Ett år gammal uppgift så förlusterna borde vara större i dagsläget.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/04/03/the-ukrainians-have-nearly-destroyed-one-of-the-russian-armys-best-regiments/?sh=6431e8583754
Citat:
Around 50 of the 331st’s paratroopers have died in Ukraine, according to open-source intelligence analysts who have scoured the internet for confirmation of the deaths. The wounded could number a hundred or more. And then there are the missing—many of whom undoubtedly will be confirmed dead as the 331st reconstitutes in Belarus.

That’s potentially hundreds of casualties in a regiment that, at its peak strength, had just 2,000 men. Members of the 331st’s headquarters staff, including regimental commander Col. Sergei Sukharev, also have died.
Citera
2023-04-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
sällan läst sån rappakalja,,, hemskt är det,, är du Ryss

Apropå möjligt sönderfall och kollaps av Ukraina som du oroligt avfärdar när det gäller andra länders eventuella intressen så finns det en annan sak som verkligen borde tas på allvar av Nato.

Vid kuppförsöket 2014 var ju ukrainska extremnationalister en mycket betydelsefull kraft. Dessa som hämtar sin näring hos Bandera och de som samarbetade med tyskarna under kriget. I deras rörelse är rasismen stark mot andra folkgrupper. Dessa grupperingar har kanske inte vuxit så numerärt starka efter 2014 men däremot militärt och de har vuxit lavinartat, både militärt och numerärt under detta krig.

Alla ingredienser finns för ett inbördeskrig och olika miliser/svaga statliga trupper som strider mot varandra om makten likt andra länder där Nato varit framme, tex Irak och Libyen. Kan mycket väl bli ett uppstyckat land i det som blir kvar av Ukraina. Azov och Kraken är ju ungefär som att sätta vapen på NMR i Sverige och tusendubbla dem. :-)

De här dystra framtidsutsikterna för Ukraina tycks ju faktiskt väldigt många av de som nu flytt till västerlandet dela: Bara en minoritet av dem tänker återvända till Ukraina hur än kriget går. En fingervisning så god som någon om landets framtid. Kaos.
Citera
2023-04-07, 08:35
Medlem
Citat:

"Ja - du vill ha nyheter som passar dig":
Du förstod inget av det jag skrev om bias och påstådd neutralitet va?

"Hur ser du på den saken? ": Jag citerar mig själv i en annan tråd från igår: "Detta är inte någon fotbollsmatch mellan likvärdiga och hedervärda lag, eller en idealiserad duell mellan överklasspersoner på 1700-talet. Detta är ukrainare som desperat med livet som insats försvarar sina barns liv och måste utplåna ondskan i form av Putins mördar-soldater. Ju fler av ryska federationens soldater som dör ju bättre för hela mänskligheten. " Du vill ju låtsas som att rysk terror på ett annat lands territorium är moraliskt likvärdig med att försvara sig mot denna terror. Men hur skulle du annars kunna leva med din ondska?

"Kan någon annan göra det?": Rysk statlig TV gör det på bästa sändningstid; beskriver hur man borde dränka ukrainska barn och bränna ukrainarna inne i deras hus. Hur bra det är att ta bort el och värme från Ukrainarna på vintern för att de skall frysa ihjäl. Vi avhumaniserar soldater från den RF; RF avhumaniserar de civila som de mördar i Ukraina.

Ja ja... du och de andra Nato-vännerna här på flashback är bättre och godare människor än vi ryss och ukraina vänner.

Jag bad någon nämna en ryssvänlig engelskspråkig bloggare. Sådant kan mycket väl finnas men jag har inte sett detta och bad någon länka till det.

Jag kan inte ryska nämnvärt och följer inte rysk statlig TV. Gör du?
Citera
2023-04-07, 08:36
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Apropå möjligt sönderfall och kollaps av Ukraina som du oroligt avfärdar när det gäller andra länders eventuella intressen så finns det en annan sak som verkligen borde tas på allvar av Nato.

Vid kuppförsöket 2014 var ju ukrainska extremnationalister en mycket betydelsefull kraft. Dessa som hämtar sin näring hos Bandera och de som samarbetade med tyskarna under kriget. I deras rörelse är rasismen stark mot andra folkgrupper. Dessa grupperingar har kanske inte vuxit så numerärt starka efter 2014 men däremot militärt och de har vuxit lavinartat, både militärt och numerärt under detta krig.

Alla ingredienser finns för ett inbördeskrig och olika miliser/svaga statliga trupper som strider mot varandra om makten likt andra länder där Nato varit framme, tex Irak och Libyen. Kan mycket väl bli ett uppstyckat land i det som blir kvar av Ukraina. Azov och Kraken är ju ungefär som att sätta vapen på NMR i Sverige och tusendubbla dem. :-)

De här dystra framtidsutsikterna för Ukraina tycks ju faktiskt väldigt många av de som nu flytt till västerlandet dela: Bara en minoritet av dem tänker återvända till Ukraina hur än kriget går. En fingervisning så god som någon om landets framtid. Kaos.

Hur kommer det sig att så många ryssar har flytt till väst? Att så många anhöriga till den s.k. ryska eliten bor i olika västländer, köper upp lägenheter mm i väst samtidigt som man kritiserar väst? De Ukrainare som flyr gör det för annars mördas dom av ryska soldater eller kidnappas till ryssland. Varför återvänder inte samtliga ryssar och ryssympatisörer som kritiserar väst till ryssland istället för att glassa och utnyttja de fördelar som finns här och inte i ryssland? Är inte ryssland paradiset? vad tycker du själv, är det bättre att bo i väst än i ryssland?
Citera
2023-04-07, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Har du drivit ett eget företag någon gång? I så fall vet du att man skrivit på en jäkla massa avtal som alla parter bryter mot på många punkter. Det är helt normalt och ingen bryr sig. Men avtalstexterna blir viktiga i vissa fall när en avtalspart plötsligt av legitimt egenintresse signalerar att motparten inte följer avtalet. Precis samma sak gäller nationer emellan.

Och precis detta var fallet med Minsk-avtalen. Ryssarna har gång på gång klargjort att de inte accepterade den fortsatta diskrimineringen av ryssukrainarna och att Sevastopol skulle bli en NATO-bas. Detta var en röd linje för Moskva. Men Kiev har - givetvis på uppdrag av Washington - struntat i dessa uppmaningar att följa ingånget avtal och i stället rustat upp inför det krig vi nu ser.

Och just av den anledningen håller Ukraina på att radera sig själva från kartan nu. Polen gör sig redo att slänga sig över Lviv och Galizien när Ukraina kollapsar, Ungern och Rumänien vill säkert ta för sig en bit av kakan de med...

Diskriminering av rysktalande? Om rysktalande blivit diskriminerade efter 2014 kan det ju möjligen ha nåt att göra med att Ryssland lade beslag på delar av landet. Danskarna skulle nog inte vara jättepopulära i Sverige om Danmark kom och lade beslag på och annekterade Skåne.

Och hur 17 skulle Sevastopol kunna bli en Natobas? Ryssland hade ju hyresavtal på området till år 2042. Basen var ju säkrad till långt efter Putins död. Skulle Ukraina vilja bli av med ryssarna innan 2042 hade ju avtalet behövt sägas upp i laga ordning och ryssarna skulle ha haft gott om tid att agera om ett uppsägningsförfarande hade kommit på tal före 2042.

Du som verkar driva eget företag resonerade väl ändå inte så att "den där leverantören kan komma att säga upp avtalet om 20 år, så det är bäst att jag bryter mig in i hans lager och tar vad jag behöver redan nu för att säkra mina behov"?

Och Polen lär inte vilja ha något av Ukraina. Polen har lagt stora resurser på att bygga upp sig, men man har varken lust eller råd att ta över renoveringsobjektet Ukraina. Dessutom är polackerna mycket nationalistiska och några miljoner ukrainsktalande invånare vill man inte ha inom sina gränser. Förutom då att Polen lär hamna i gränskonflikt med Tyskland om de försöker nåt. Tyska nationalister är mer sugna på Schlesien och Ostpreussen, inkl kustpärlan Danzig, än vad polackerna är på fallfärdiga Lviv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in