Citat:
Ursprungligen postat av
Drozd
Har du drivit ett eget företag någon gång? I så fall vet du att man skrivit på en jäkla massa avtal som alla parter bryter mot på många punkter. Det är helt normalt och ingen bryr sig. Men avtalstexterna blir viktiga i vissa fall när en avtalspart plötsligt av legitimt egenintresse signalerar att motparten inte följer avtalet. Precis samma sak gäller nationer emellan.
Och precis detta var fallet med Minsk-avtalen. Ryssarna har gång på gång klargjort att de inte accepterade den fortsatta diskrimineringen av ryssukrainarna och att Sevastopol skulle bli en NATO-bas. Detta var en röd linje för Moskva. Men Kiev har - givetvis på uppdrag av Washington - struntat i dessa uppmaningar att följa ingånget avtal och i stället rustat upp inför det krig vi nu ser.
Och just av den anledningen håller Ukraina på att radera sig själva från kartan nu. Polen gör sig redo att slänga sig över Lviv och Galizien när Ukraina kollapsar, Ungern och Rumänien vill säkert ta för sig en bit av kakan de med...
Diskriminering av rysktalande? Om rysktalande blivit diskriminerade efter 2014 kan det ju möjligen ha nåt att göra med att Ryssland lade beslag på delar av landet. Danskarna skulle nog inte vara jättepopulära i Sverige om Danmark kom och lade beslag på och annekterade Skåne.
Och hur 17 skulle Sevastopol kunna bli en Natobas? Ryssland hade ju hyresavtal på området till år 2042. Basen var ju säkrad till långt efter Putins död. Skulle Ukraina vilja bli av med ryssarna innan 2042 hade ju avtalet behövt sägas upp i laga ordning och ryssarna skulle ha haft gott om tid att agera om ett uppsägningsförfarande hade kommit på tal före 2042.
Du som verkar driva eget företag resonerade väl ändå inte så att "den där leverantören kan komma att säga upp avtalet om 20 år, så det är bäst att jag bryter mig in i hans lager och tar vad jag behöver redan nu för att säkra mina behov"?
Och Polen lär inte vilja ha något av Ukraina. Polen har lagt stora resurser på att bygga upp sig, men man har varken lust eller råd att ta över renoveringsobjektet Ukraina. Dessutom är polackerna mycket nationalistiska och några miljoner ukrainsktalande invånare vill man inte ha inom sina gränser. Förutom då att Polen lär hamna i gränskonflikt med Tyskland om de försöker nåt. Tyska nationalister är mer sugna på Schlesien och Ostpreussen, inkl kustpärlan Danzig, än vad polackerna är på fallfärdiga Lviv.