2023-04-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
He he, jo, men jag kan inte jobba extra. Jag har min lön men kan inte riktigt tjäna mer även om jag skulle jobba mer.

Roligt att du nämner det där med att leja ut. Vi har en barnflicka vilket kostar drygt 40k i månaden men i övrigt har jag gått i motsatt riktning. Jag har sagt upp avtalet med både snöröjare, fönsterputsare, städning och lawn care. Gör allt det där själv nu för jag blev förbannad när de började höja sina priser.

Men funderar nu på om det kanske ändå vore värt det med städning igen åtminstone. Något måste man väl unna sig.
Då är jag med! Vissa sysslor kan ju vara bra substitut till gym också, samtidigt som man spar pengar
Citera
2023-04-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser inte att du svarar på det citerade inlägget. Du kanske citerade fel inlägg.

Här handlar det om stora prisvariationer under 1-2 år. Och jag undrade hur styrräntan varierade under tiden. Om styrräntan ligger still så är det andra saker som påverkar kraftigt. Och räntans påverkan antagligen är helt försumbar.

Har jag tittat i en prisgraf och konstaterat en historisk botten? Ja det kan väl ha hänt. Är det chockerande?

Sådant är det ni bubbelpladdrare håller på med. Och har fel hela tiden.

Fakta och logik är det som gäller.

Ja, varje år har en lägsta nivå. Är det chockerande?

Din känslor lär det bara vara du som bryr sig om. Jag ser på det på samma sätt som hundskit på trottoaren.
Dra inte fram sådant i den här tråden.
Som jag skrivit innan så varar lånelöften 6 månader och att q1 är tjurfällan. Varför pratar du om bottnar under juni/juli, vi pratar om här om den reala bostadskraschen. Eller har inte priserna gått ned med runt 25% redan, du måste vara usel på investeringar om du tänker nominellt med investeringar
Citera
2023-04-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Man kan argumentera för något utan något som helst egenintresse. Men det är svårt att förstå för de som är helt oförmögna till annat än att bara fokusera på sitt egenintresse.

Jag har tidigare länkat massor av objekt i Bromma och Danderyd likväl som billiga objekt.

Att fokusera på skribenten snarare än skribentens argument visar bara att man själv är oförmögen att argumentera
Tänkte utifrån din egen utsago om livet som fattig. Då är kanske Tierp dyrt. Bromma eller Danderyd är inget för dig, möjligtvis Lidingö som rasat mest i pris.
Citera
2023-04-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Tänkte utifrån din egen utsago om livet som fattig. Då är kanske Tierp dyrt. Bromma eller Danderyd är inget för dig, möjligtvis Lidingö som rasat mest i pris.

Det är helt irrelevant huruvida jag är rik eller fattig. Förstår inte varför du bryr dig. Har du inget vettigt att komma med?
Citera
2023-04-06, 23:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Om priserna "sJuNkEr" ska det väl gå att köpa en bostad till ett billigt pris? Jag kan fortfarande inte köpa fina objekt till billiga priser trots att priserna "sJuNkEr". Hur ska du ha det?
Håll i kära BLT så skall du se att det löser sig.
Iofs sjunker priserna stadigt med du och Ove mäklare med sås på slipsen från högskola i Gefle missade den dagen då begreppet inflation och köpkraft avhandlades
Citera
2023-04-06, 23:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja många väljer att vänta och inte sälja. Priserna sätts av utbud/efterfrågan som alltid. Frågor på det?

Om alla i Sverige bestämmer sig för att sälja sina bilar imorgon kommer priserna att sjunka rejält på beg bilar. I din värld innebär det alltså att priserna på beg bilar är MYCKET lägre än det de säljs för. Förstår att det blir svårt för dig att hitta någon som vill sälja något till dig.

Sen bortser du från (och resten av bubbelpratarna) att det omsattes väldigt mycket bostäder efter pandemin. Volymerna 2023 visar inga jätteskillnader mot 2019.
Vilket inte hindrar att statistiken tolkas som fan läser bibeln.
Citera
2023-04-06, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det sades likadant 1992 och 2008 också och det "gick över". Marknaden är till stor del cyklisk och på samma sätt som det alltid kommer finnas vågdalar kommer det också att finnas toppar.
Nja, efter år 1992 reformerades ekonomin och vi har haft stigande reallöner, efter 2008 så började centralbankerna ösa ut billiga pengar och räntan hör hemma började att sjunka mot noll.
Det är öht inte samma läge nu som 1992 eller 2008, tvärtom har vi feta bubblor att pysa ut.
Citera
2023-04-07, 00:24
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Den här bubblan saknar historiskt motstycke. Varenda j-vel är belånad upp över öronen. Och bilarna är på krita. Och öppnar man SCB ser man att medianlönen är 37 ynka papp. Efter skatt 28. Ett vanligt par som går och äter trerätters på restaurang bränner 3% av nettoinkomsterna för månaden. Och räntan på 3 milj bolån äter upp 15-18% av disp inkomst. Vilken misär.

Folk lever över sina tillgångar. Och har gjort det länge. Nu kommer notan.

Vi måste tillbaka till sound money. Pengar ska kosta och lånedriven spekulation straffas.
Median var 33,2 tusen år 2021, och lär ju vara ca 7% högre 2023 med två års löneökningar på det där den senaste var 4,1%.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
Du menade kanske medellön?
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Citera
2023-04-07, 06:30
Avslutad
Citat:
Som jag skrivit innan så varar lånelöften 6 månader och att q1 är tjurfällan.
Lite tillägg:
Detta stämmer inte med alla banker. SEB och SBAB har t ex 3 månader. Ska du flytta över ditt bolån till annan bank så måste du också vara rätt snabb. För annars tar de ny UC på dig och du får in med papper och så. Smidigt..nej. Tänk också på vad du köper. Vi hade lånelöfte motsvarande ett köp villa för 7 miljoner. När vi sedan köpte en br som var betydligt billigare så blev de lite jobbiga på banken för att det var just br och vi hade inte lånelöftet för br. Så skaffa lånelöfte för både villa och br om du inte är helt säker på vad du ska köpa.
Senast redigerad av lone star 2023-04-07 kl. 06:34.
Citera
2023-04-07, 07:14
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Det är helt irrelevant huruvida jag är rik eller fattig. Förstår inte varför du bryr dig. Har du inget vettigt att komma med?
Eftersom du kommer med kommentarer som ” de kan väl äta bakelser” om de inte har bröd så blir ju din status relevant i tråden då du tror att alla är välbeställda och inte fattar att många har levt ” ur hand i mun” i årtionden och deras fastighet har givit dom en falsk bild av välstånd.

Mvh från verkligheten.
Senast redigerad av Lugnochro 2023-04-07 kl. 07:23.
Citera
2023-04-07, 07:30
Medlem
Citat:

Vad jag eller du har i förmögenhet osv har NOLL värde för diskussionen. Att fokusera på det för bara de som saknar argument i sak och vill skifta fokus när de inte har något vettigt att skriva
Citera
2023-04-07, 08:02
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Vad jag eller du har i förmögenhet osv har NOLL värde för diskussionen. Att fokusera på det för bara de som saknar argument i sak och vill skifta fokus när de inte har något vettigt att skriva
Ojoj någon träffade en öm punkt.
Vad har du själv för planer bostadsmässigt?
Jag hoppas på att det ska sjunka rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in