2023-04-06, 18:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hae aldrig hört talas om någon som lånar upp annat än för att förbättra (bygga ut) sina hus vilket ger en värdeökning eller hjälpa barnen med insats. De sistnämnda är oftast nära pensionsåldern med villor värda upp mot 10msek med några 100k i lån. Den statistik som visats i tråden ger heller inget stöd alla för ditt påstående.

En råtta i pizzan skröna som passar bubbelbabblares narrativ
Varför skulle en socitetskärring från Östermalm ha ett sådant klientel som i årtionden bott och levt med arbetarklasslöner och äntligen såg en ljusning i tillvaron och chansen att fögylla sin vardag?
Citera
2023-04-06, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Tack för utförligt svar.
Jag funderar ändå på om inte höginkomsttagare i Stockholms innerstad är mest räntekänsliga...

Ta följande två scenarion:

Genomsnittliga svenska paret med två inkomster på 35000 innan skatt (25000 efter skatt). Har ett bolån på 1 till 2 miljoner max. Med en ränta på 5 % blir årliga räntekostnaden 50 till 100 tusen (vilket ryms inom ränteavdraget på 100 000). Det blir ca 4 till 8 tusen i räntekostnader innan ränteavdrag på 30%. Det blir tufft men man klarar sig då man har en gemensam inkomst på 50 000 efter skatt.

Ta sedan höginkomsttagare i Stockholm där en i paret tjänar 100 000 i månaden (60 000 efter skatt) och den andra tjänar 50 000 i månaden (40 000 efter skatt). Har ett bolån på 5 till 10 miljoner. Med en ränta på 5 % blir årliga räntekostnaderna 250 till 500 tusen (allt över 100 tusen har ett lägre ränteavdrag). Det blir 20 till 40 tusen i månaden i enbart räntekostnader (sedan tillkommer ränteavdrag). Även om man klarar sig så innebär det att räntekostnaderna utgör en väsentlig del av den gemensamma inkomsten som är 100 000.

Båda klarar sig men i relativa termer har de ökade räntekostnaderna var jobbigare för höginkomsttagare i Stockholms innerstad.

I slutändan är det ju som vilken hävstång som helst. Folk i Stockholms innerstad har tagit massiva lån och klarar inte av mycket högre räntekostnader innan de äter upp kvarvarande disponibla inkomst.
Nu ökade du på lånen med en faktor 5, men har inte ökat inkomsterna lika mycket. Verkar väl inte fair.

Om du gör om det där och räkna mer samma lån/lön relation. Hur blir det då?

Sedan verkar du ha fått för dig att folk i Sthlm innerstad lånar väldigt mycket. Det lär säker förekomma sådana. Och de som inte har lån alls. Jag känner till det senare fallet. T ex en som sålde villan i en mellanstor stad och köpte en BR på Söder. Och som nog pensionerat sig nu. Då kan man dessutom inte ha så stora lån. Vet andra som sålt villan och köpt BR centralt. Dom har inga stora lån.

De som är mest räntekänsliga lär vara det som har högst lån/lön och dessutom inkomster under 30k, och litet eget kapital.
Citera
2023-04-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Utöver detta: Stora mängder osålda nybyggen. Vem ska köpa 50-60 lägenheter i Karlatornet och bredvid på Lindholmen, nybyggen bortanför vagnhallen i Majorna, allt nytt bortanför sanatoriet i Kålltorp, nytt i Eriksberg, osv osv?`

Tror på ombildningar till hyresrätter i vissa fall, samt att en del projekt minskas ner. Men att få sålt för 70-125k/m2 i Karlatornet blir inte lätt. Det finns naturligtvis en del människor som har pengar, som sagt, men så många köpare som vill betala så mycket för att bo just på det sättet, just där?

Ja det finns människor som har pengar. Men inte heller människor som har pengar vill göra dåliga affärer. Om de gjorde dåliga affärer skulle de inte ha pengar.

Jag tror snarare att det är tvärtom. Svennebanan betalar precis så mycket han har råd med eller så mcyket han får låna. Han fortsätter köpa ekologiskt kött från Sverige om priset så tredubblas.

De som håller igen nu är de som har mycket pengar. Som inte vill betala ockerpriser. Jag ser det själv här hemma. Jag och min fru som drar in 6 miljoner om året har slutat äta ute och slutat köpa kaffe på Starbucks. Ny bil är helt uteslutet. Ny bostad likaså. Vår barnflicka däremot fortsätter köpa white chocolate mochas och fan och hans moster. Beställer rent av leverans till ytterdörren ibland.
Citera
2023-04-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det finns människor som har pengar. Men inte heller människor som har pengar vill göra dåliga affärer. Om de gjorde dåliga affärer skulle de inte ha pengar.

Jag tror snarare att det är tvärtom. Svennebanan betalar precis så mycket han har råd med eller så mcyket han får låna. Han fortsätter köpa ekologiskt kött från Sverige om priset så tredubblas.

De som håller igen nu är de som har mycket pengar. Som inte vill betala ockerpriser. Jag ser det själv här hemma. Jag och min fru som drar in 6 miljoner om året har slutat äta ute och slutat köpa kaffe på Starbucks. Ny bil är helt uteslutet. Ny bostad likaså. Vår barnflicka däremot fortsätter köpa white chocolate mochas och fan och hans moster. Beställer rent av leverans till ytterdörren ibland.

Instämmer. Jag och frun gjorde närmare 3,5 milj före skatt förra året. Och i år blir det kanske 2,5-3,0. Men vi håller ändå tillbaka som aldrig förr.

Utemat, nöjen och annan lyx har vi dragit in på med säkert 70 procent. Planerar ha kvar den nya elbilen i 7-10 år nu istället för att byta om 2-3 som man brukar. Och löser nog billånet på ett bräde nu i maj. Semestern kommer också prioriteras ner att bara kosta 40 tusen, jmf med betydligt dyrare förut.

Vi har vidtagit många och drastiska åtgärder för att anpassa oss. Utgiftsminimering. Fria från bolån. Endast billån kvar som kan lösas med enkelhet, bara att ta en större utdelning ur bolaget.

Vi har sålt vår bostad för ca 9 mån sen och drog oss ur väldigt bra där med.
Citera
2023-04-06, 20:45
Medlem
Citat:

Gör det så stor skillnad att inte äta ute?
Citera
2023-04-06, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666

Nej, men av principskäl vill jag inte betala 225kr för 18 bitar sushi. Som dessutom drabbats av galen shrinkflation sen 2021

Jag gör god spaghetti med högrevssås hemma. Tar en halvtimme och kostar 120kr för 4 portioner ordentligt käk.
Citera
2023-04-06, 20:49
Medlem
Citat:

Nej, men det handlar om principer. Man betalar inte mer än vad något är värt.

Svensson däremot betalar vad som helst tills det är tomt på kontot. Samma med bostäder. De maxar lånet upp till exakt vad banken tillåter.
Citera
2023-04-06, 20:52
Medlem
ABB87s avatar
Citat:

Svensson däremot betalar vad som helst tills det är tomt på kontot. Samma med bostäder. De maxar lånet upp till exakt vad banken tillåter.

Ja det är ju ett problem. Klart som fan man inte maxar vid köp. Vem vill vara i ett hjul?
Citera
2023-04-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Nej, men av principskäl vill jag inte betala 225kr för 18 bitar sushi. Som dessutom drabbats av galen shrinkflation sen 2021

Jag gör god spaghetti med högrevssås hemma. Tar en halvtimme och kostar 120kr för 4 portioner ordentligt käk.

Great minds think alike. Även här är det köttfärsbiffar numera till vardags sedan minst ett år tillbaka. Innan dess var det entrecoter och liknande.

Samtidigt ser man folk som tjänar en tiondel av en själv obrytt slänga ner ekologisk ryggbiff i varukorgen trots att den nu kostar 50% mer än för ett par år sedan.

Om även fattigt folk kunnat behärska sig lite och motstå impulser så hade inflationen varit över för länge sedan.

Samma med bostäder. Gasen i botten där. Folk belånar sig upp över öronen. Själv sitter jag i ett hus som kostar ungefär en årslön för oss och trivs bra med det. Ser inget nöje i att försöka imponera på grannarna och kollegor. Bättre att månadsspara desto mer.
Citera
2023-04-06, 20:58
Medlem
Citat:

Fattar principerna men tänker mer att med 6m lön borde det ju vara mer ekonomiskt att jobba en timme extra och leja ut matlagning, städning etc etc. Om man nu inte uppskattar dom sysslorna förstås
Citera
2023-04-06, 20:59
Medlem
Citat:
Great minds think alike. Även här är det köttfärsbiffar numera till vardags sedan minst ett år tillbaka. Innan dess var det entrecoter och liknande.

Samtidigt ser man folk som tjänar en tiondel av en själv obrytt slänga ner ekologisk ryggbiff i varukorgen trots att den nu kostar 50% mer än för ett par år sedan.

Om även fattigt folk kunnat behärska sig lite och motstå impulser så hade inflationen varit över för länge sedan.

Samma med bostäder. Gasen i botten där. Folk belånar sig upp över öronen. Själv sitter jag i ett hus som kostar ungefär en årslön för oss och trivs bra med det. Ser inget nöje i att försöka imponera på grannarna och kollegor. Bättre att månadsspara desto mer.

Den här bubblan saknar historiskt motstycke. Varenda j-vel är belånad upp över öronen. Och bilarna är på krita. Och öppnar man SCB ser man att medianlönen är 37 ynka papp. Efter skatt 28. Ett vanligt par som går och äter trerätters på restaurang bränner 3% av nettoinkomsterna för månaden. Och räntan på 3 milj bolån äter upp 15-18% av disp inkomst. Vilken misär.

Folk lever över sina tillgångar. Och har gjort det länge. Nu kommer notan.

Vi måste tillbaka till sound money. Pengar ska kosta och lånedriven spekulation straffas.
Citera
2023-04-06, 21:03
Medlem
Citat:
Fattar principerna men tänker mer att med 6m lön borde det ju vara mer ekonomiskt att jobba en timme extra och leja ut matlagning, städning etc etc. Om man nu inte uppskattar dom sysslorna förstås

He he, jo, men jag kan inte jobba extra. Jag har min lön men kan inte riktigt tjäna mer även om jag skulle jobba mer.

Roligt att du nämner det där med att leja ut. Vi har en barnflicka vilket kostar drygt 40k i månaden men i övrigt har jag gått i motsatt riktning. Jag har sagt upp avtalet med både snöröjare, fönsterputsare, städning och lawn care. Gör allt det där själv nu för jag blev förbannad när de började höja sina priser.

Men funderar nu på om det kanske ändå vore värt det med städning igen åtminstone. Något måste man väl unna sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in