Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ja det finns människor som har pengar. Men inte heller människor som har pengar vill göra dåliga affärer. Om de gjorde dåliga affärer skulle de inte ha pengar.
Jag tror snarare att det är tvärtom. Svennebanan betalar precis så mycket han har råd med eller så mcyket han får låna. Han fortsätter köpa ekologiskt kött från Sverige om priset så tredubblas.
De som håller igen nu är de som har mycket pengar. Som inte vill betala ockerpriser. Jag ser det själv här hemma. Jag och min fru som drar in 6 miljoner om året har slutat äta ute och slutat köpa kaffe på Starbucks. Ny bil är helt uteslutet. Ny bostad likaså. Vår barnflicka däremot fortsätter köpa white chocolate mochas och fan och hans moster. Beställer rent av leverans till ytterdörren ibland.
Instämmer. Jag och frun gjorde närmare 3,5 milj före skatt förra året. Och i år blir det kanske 2,5-3,0. Men vi håller ändå tillbaka som aldrig förr.
Utemat, nöjen och annan lyx har vi dragit in på med säkert 70 procent. Planerar ha kvar den nya elbilen i 7-10 år nu istället för att byta om 2-3 som man brukar. Och löser nog billånet på ett bräde nu i maj. Semestern kommer också prioriteras ner att bara kosta 40 tusen, jmf med betydligt dyrare förut.
Vi har vidtagit många och drastiska åtgärder för att anpassa oss. Utgiftsminimering. Fria från bolån. Endast billån kvar som kan lösas med enkelhet, bara att ta en större utdelning ur bolaget.
Vi har sålt vår bostad för ca 9 mån sen och drog oss ur väldigt bra där med.