2023-04-06, 21:52
Avslutad
Citat:
Enligt Carl Bildt är skriften betydligt mer än en symbol för religionen.

– Jag skulle inte alls tycka att det vore orimligt om lagen tolkades som att det är hets mot folkgrupp, men det ligger i domstolarnas händer.

Är det inte en viktig del av vår yttrandefrihet?

– Men huruvida det är ett yttrande, det vet jag inte. Det är också en tolkning. Vad är ett yttrande? Är det ett yttrande att bränna saker? Yttrandefriheten uppfattar jag väldigt mycket som att man kan säga saker.

Enligt Carl Bildt är frågan komplex.

– Det är alldeles uppenbart inte yttrandefrihet att bränna ner en moské. Men att bränna en bok, är det yttrandefrihet? Överlåt det till juristerna att dra gränser men någonstans går en gräns vad man får bränna som del av yttrandefriheten
, rimligen.
https://www.svd.se/a/eJe7eK/carl-bildt-starka-skal-for-forbud-av-koranbranning

Vem föreslog senast att yttrandefrihet skulle åberopas om någon tände eld på en moské? Varför skulle det relateras till att bränna en bok?

Har Kalle rentutav blivit senil på gamla dar?
Senast redigerad av Thisistheend 2023-04-06 kl. 22:09.
Citera
2023-04-06, 22:06
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Kan man likställa böcker med byggnader så har vi ett stort problem. En bok kostar 50 kr och en vanlig bostadsrätt kostar 1,5-3 M kr.
Citera
2023-04-06, 22:09
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Den viktiga punkten är ägandet.

Att jag bränner en bok som jag själv äger är lagligt, sedan spelar det ingen roll om det är en koran, Harry Potter, Winston Churchills memoarer eller Maos lilla röda.

Att bränna ner en moské, under förutsättning att det är ägaren av moskén som bränner den, är ju fråga om miljöbestämmelser och brott mot rivningsregler i så fall. Inte en fråga om yttrandefrihet här heller.

Att gå in i en bokhandel eller ett bibliotek och stjäla en bok, och bränna den, är givetvis inte lagligt.

Kalle framstår som en svagbegåvad kretin. Det är som att han försöker förvilla och likställa brännandet av annans egendom med brännandet av ens egen egendom.
Citera
2023-04-06, 22:10
Medlem
Får man bränna ett bibliotek* med islamsk litteratur?

*I betydelsen boksamling, inte byggnad.
Citera
2023-04-06, 22:10
Avslutad
Det blir ju knepigt eftersom det obett kommer in en värdering. Om brännandet av en skrift kan/ska tolkas som hets mot folkgrupp enbart baserat på att en större grupp människor känner sig kränkta öppnas per definition en rejäl maskburk. Om man inte får bränna/kränka skrifter för att den handlingen kan uppfattas som hets mot folkgrupp sanktionerar man samtidigt framställandet och hyllandet av sådana texter. Så fritt fram att pumpa ut nazistiska manifest och planer för folkmord. Dessa får inte kritiseras eller i varje fall inte öppet. Då blir det hets mot folkgrupp. ELLER så måste någon bedöma vilka texter som ska få brännas och inte, och det är där isen börjar blir riktigt, riktigt, RIKTIGT tunn.
Citera
2023-04-06, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Kan man likställa böcker med byggnader så har vi ett stort problem. En bok kostar 50 kr och en vanlig bostadsrätt kostar 1,5-3 M kr.
Dessutom har koranbrännaren sannolikt betalt sin bok själv. För det är väl inte staten han ser som potentiell moskébrännare?
Citera
2023-04-06, 22:12
Avstängd
buhbyes avatar
Enligt Carl Bildt är frågan komplex.

Things that are complex is not useful, things that are useful are simple. - Kalashnikov
Citera
2023-04-06, 22:25
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ja, är måttbandet förstörelse?
Svaga resonemang. Varför tar han upp moské?
Vad är måttbandet?
- symboliskt värde för muslimer?
-Ekonomisk på muslimers verksamhet ( problem som kräver organisation, tid , pengar )
- Förmågan att organisera och utföra sin religion?

Även någonstans kan man börja fråga vart han själv drar gränsen åt ändra hållet?
Får man spotta på marken och säga jag hatar dig Allah.
Fär manbränna avbildningar av Jesus och mohhammed, elron hubbard, moses, noah och jultomten?
Får man bränna citat ur koranen på vitt skirvarpapper om att gifta sig me 8 åringar eller att döda?
Om jag river ur en sida ur koranen där de står man ska döda de som lämnar eller downtalkar islam, ska jag dummas?
Om ja river ut papper och häftar upp?
Och hur ska han väga dessa saker mot demokrati och intellektuellt frihet osv.
Citera
2023-04-06, 22:41
Medlem
allt.o.ingets avatar
I slutändan handlar det ju om människors värderingar i ett samhälle. Alla håller kanske inte med om att Muhammed är Guds gåva till mänskligheten och då måste människor som lever i samhället få visa det. För tro inte att det stannar vid att bränna en bok. Om boken i sig är så skyddad av lagen att man inte får bränna den, hur ska man då kunna garantera att man ens får demonstrera och argumentera på andra sätt?

Man ska istället ställa sig frågan, varför vill en dansk ställa sig framför en ambassad och bränna en koran. Men den debatten har man aldrig brytt sig om att ta. Det enda man varit intresserad av har varit att lägga locket på och låta grytan koka över.
Senast redigerad av allt.o.inget 2023-04-06 kl. 22:43.
Citera
2023-04-06, 22:41
Medlem
Konstigt av Bildt, en religös inriktning kan inte vara en folkgrupp.
Dessutom, hur ska gränsen dras för sånt som bränning, kanske dränkning, kanske sönderrivning av koran, bibel, serietidning, pingstkyrkeaffisch, eller vad?
Turkiet bränner svenska flaggor, är det ok? Spotta på en bild av en president?
Osannolik kommentar av Bildt, bara så.
Citera
2023-04-06, 22:42
Medlem
yz44s avatar
Kalle har tappat det lilla förnuft han hade, blev väl woke i samband med italienskan.

Han har rätt i att man inte får bränna moskeer, inte heller andra byggnader.
Men det är något helt annat och har inget med yttrandefrihet att göra.
Citera
2023-04-06, 22:47
Medlem
zombie-nations avatar
Äger man en moské får man väl bränna den. Men ägande är inte allt. Folk skulle bli skitförbannade om jag köpte Mona Lisa och brände den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in