2023-04-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Alltid spännande att höra rättegången efter att ha läst igenom Fup.
Visst är det det
Citera
2023-04-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ngingo
Depression är en sjukdom. Migrän är en sjukdom. Ska vi ge en deprimerad människa eller någon med migrän vård när denne begår ett brott? De hittade massa zip-påsar och en våg så självklart skulle det säljas vidare. Om man köper och säljer knark så sponsrar man ju den organiserade brottsligheten på flera olika sätt. Vad är det, do you think, som är moraliserande med det?

Vet inga detaljer om fallet, om zippåsar etc, menar inte att grotta ner mig i det heller.

Beroende är också en sjukdom, precis som depression. Depression behandlar vi med mer än ”ryck upp dig” och framförallt behandlas det. Samm gäller beroende. Det är därför vi har beroendecentrum och vård som går ut på att behandla det, oavsett om det är drog-, alkohol-, spel- eller annat beroende. Sen att denna grupp är kraftigt stigmatiserad och inte får vården de har lagstadgad rätt till, liksom många andra inom psykiatrin är också varför vi läser om tragiska självmord som kunde ha undvikits och om ”man med yxa på stan”.
Citera
2023-04-06, 21:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Depression är en sjukdom. Migrän är en sjukdom. Ska vi ge en deprimerad människa eller någon med migrän vård när denne begår ett brott? De hittade massa zip-påsar och en våg så självklart skulle det säljas vidare. Om man köper och säljer knark så sponsrar man ju den organiserade brottsligheten på flera olika sätt. Vad är det, do you think, som är moraliserande med det?

De köpte ju massor av droger, påsarna kan komma därifrån, eller var det nya påsar?

Det är inte ovanligt att ha våg om man köper droger till sig själv, för att kunna kontrollera att man får vad man ska ha men också av andra skäl, de kunde ju vilja se till att dela jämnt på kokainet de köpte, eller kolla hur mycket de hade för att avgöra hur mycket bakpulver de skulle använda (eller vad man nu har när man gör crack eller kokainbas eller vad de nu gjorde). Personligen tror jag inte alls att det var någon tanke på försäljning, han hade ju ett välbetalt jobb redan, hade han haft en sån stor extrainkomst så tror jag inte de hade behövt sälja prylar och tigga släktingar om pengar och sånt.

Jag tycker straffet var ganska väntat, även om jag gärna hade sett ett kortare, typ 2 år är väl vad jag hade hoppats på (är det det lägsta grovt narkotikabrott kan ge?). Att förstöra sin karriär som man investerat många år på att skaffa är ett stort straff i sig, och jag tycker inte man ska straffa missbruk alls egentligen. Nu är det ju en enorm mängd att inneha för eget bruk, men när det rör sig om en läkare så känns det inte helt orimligt.
Citera
2023-04-06, 21:36
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
De köpte ju massor av droger, påsarna kan komma därifrån, eller var det nya påsar?

Det är inte ovanligt att ha våg om man köper droger till sig själv, för att kunna kontrollera att man får vad man ska ha men också av andra skäl, de kunde ju vilja se till att dela jämnt på kokainet de köpte, eller kolla hur mycket de hade för att avgöra hur mycket bakpulver de skulle använda (eller vad man nu har när man gör crack eller kokainbas eller vad de nu gjorde). Personligen tror jag inte alls att det var någon tanke på försäljning, han hade ju ett välbetalt jobb redan, hade han haft en sån stor extrainkomst så tror jag inte de hade behövt sälja prylar och tigga släktingar om pengar och sånt.

Jag tycker straffet var ganska väntat, även om jag gärna hade sett ett kortare, typ 2 år är väl vad jag hade hoppats på (är det det lägsta grovt narkotikabrott kan ge?). Att förstöra sin karriär som man investerat många år på att skaffa är ett stort straff i sig, och jag tycker inte man ska straffa missbruk alls egentligen. Nu är det ju en enorm mängd att inneha för eget bruk, men när det rör sig om en läkare så känns det inte helt orimligt.

Nu säger du ju emot dig själv. Först skriver du att du inte tror att han behövde sälja knark eftersom han har ett välbetalt jobb och i samma mening säger du att de behövde sälja prylar och tigga av släktingar för att få ihop stålar. Du tycker inte att mängden är så konstig för att han var läkare? Du tycker alltså det är helt rimligt att en överläkare sitter på två hekto jonk?
Citera
2023-04-06, 21:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Nu säger du ju emot dig själv. Först skriver du att du inte tror att han behövde sälja knark eftersom han har ett välbetalt jobb och i samma mening säger du att de behövde sälja prylar och tigga av släktingar för att få ihop stålar. Du tycker inte att mängden är så konstig för att han var läkare? Du tycker alltså det är helt rimligt att en överläkare sitter på två hekto jonk?

Jag vet ju att de sålde prylar och tiggde pengar, så mycket har jag läst av fup åtminstone. Men han lär ju haft ganska mycket pengar till att börja med. Det är naturligtvis inte rimligt att en läkare sittar på två hekto, men det är mer rimligt att en läkare eller advokat gör det än en student t ex.
Citera
2023-04-06, 22:39
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Kirurg dömd: Grovt narkotikabrott och misshandel

Bakgrund.
Allan Dagstan är uppväxt i Falun. Utbildad läkare och kirurg. Hade missbruksproblematik under en period och träffade 2022 Marna Mc Ghee (som har en svensk mamma och engelsk förmögen pappa) på Tinder. Dr Allan Dagstan drar in Marna MC Gee (som har tidigare depressionsproblematik) i sitt dagliga knarkande. De går båda ner sig i kraftfullt drogmissbruk med dagligt heroinintag, slutar att sköta hygien och Allan startar även misshandla och förnedra Marna. Otroligt nog jobbar Allan på samtidigt som kirurg på Universitetssjukhuset i Lund och utför operationer, det trots att chefer påpekar sen ankomst till arbetet och bristande hygien.

LUNDS TINGSRÄTT
Målnummer B 5838-22
Domslut 2023-04-03
ALLAN Dagstan, 19910217-3052
Brott som Allan Dagstan döms för:
- Grovt narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 3 § 1 st narkotikastrafflagen (1968:64), 2022-11-11, Sverige
- Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64), 2022-11-11, Sverige
- Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken, 2022-09-29, Sverige
- Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken, 2022-09-29 till 2022-10-09, Sverige
Påföljd
Fängelse 3 år 9 månader
Häktning m.m.
Allan Dagstan ska vara kvar i häkte tills fängelsestraffet får verkställas.
- Skadestånd
Allan Dagstan ska betala skadestånd till Marna Mc Ghee med 32 100 kr.
Beloppet avser kränkningsersättning om 30 000 kr samt sveda och värk om 2 100 kr.

Marna Mc Ghee döms för
Grovt narkotikabrott,
Påföljd
Fängelse 3 år 6 månader

Allan Dagstan är skriven på adress: Centralvägen 34, Falun.
https://www.ratsit.se/19910217-Allan_Dagstan_Falun/J_O7PCFjSK9v8_GQEtM1ib19ICABFQdMrinKKxZ4cqg

Allan Dagstan äger tillsammans med sin mor Ashna Faek Dagstan (19650221) företaget Dagstan MedSurgical Consulting AB, adress: Linnévägen 39, 791 32 Falun med organisationsnummer: 559311-4886, Telefon 070-0770566.

https://www.ratsit.se/5593114886-Dagstan_MedSurgical_Consulting_AB
Senast redigerad av Nyfikenpalast 2023-04-06 kl. 23:11.
Citera
2023-04-06, 23:49
Avslutad
Citat:

Precis, en onödig mängd/straff att ha hemma om man inte säljer.
Citera
2023-04-06, 23:55
Avslutad
Citat:
Jag vet ju att de sålde prylar och tiggde pengar, så mycket har jag läst av fup åtminstone. Men han lär ju haft ganska mycket pengar till att börja med. Det är naturligtvis inte rimligt att en läkare sittar på två hekto, men det är mer rimligt att en läkare eller advokat gör det än en student t ex.

Årslön över miljonen enligt fup
Citera
2023-04-07, 00:02
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Då har du nog inte läst ordentligt. Det står ju klart och tydligt att hans inkomster var större än utgifterna.

Sammanfattning
- Allan Dagstan innehar fyra bankkonton hos Swedbank. Ett E-sparkonto, ISK-
konto samt två Privatkonton.
- Flest transaktioner sker på ett av Allan Dagstans privatkonton.
- Allans snittlön under det undersökta året ligger på ca 57 000 SEK i månaden.
- Allans inkomst är högre än hans regelbundna utgifter under undersökt år.
- En större överföring på 200 000 SEK har erhållits genom en Europabetalning
från Marna Mc Ghees farbror i England under slutet av oktober 2022.
- Från november 2021 till november 2022 har ca 260 000 SEK tagits ut i kontanter
från Allans Privatkonto.
- Mellan juni och november 2022 har Allan överfört 189 700 SEK till Marna Mc
Ghee via Swish.
- Under motsvarande period har Allan erhållit totalt 46 900 SEK från Marna.
- Större kontantuttag sker ofta i samband med att Allan överfört större summor till
Marna Mc Ghee via Swish samt till motparterna Mikaela Engberg och Like
Delic.
- Den 4 november överför Allan 90 000 SEK till sitt Privatkonto.
- Samma dag uppgår transaktioner på Privakontot till totalt 92 000 SEK genom
kontantuttag samt via swishöverföringar till Marna Mc Ghee och Mikaela
Citera
2023-04-07, 00:03
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Precis, en onödig mängd/straff att ha hemma om man inte säljer.

Ja det är det. Men jag kan tänka mig att man resonerade att om man köper stora mängder så kan man göra det sällan och till bättre pris, man slipper beblanda sig med kriminella lika mycket.
Citera
2023-04-07, 00:08
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Då har du nog inte läst ordentligt. Det står ju klart och tydligt att hans inkomster var större än utgifterna.

Sammanfattning
- Allan Dagstan innehar fyra bankkonton hos Swedbank. Ett E-sparkonto, ISK-
konto samt två Privatkonton.
- Flest transaktioner sker på ett av Allan Dagstans privatkonton.
- Allans snittlön under det undersökta året ligger på ca 57 000 SEK i månaden.
- Allans inkomst är högre än hans regelbundna utgifter under undersökt år.
- En större överföring på 200 000 SEK har erhållits genom en Europabetalning
från Marna Mc Ghees farbror i England under slutet av oktober 2022.
- Från november 2021 till november 2022 har ca 260 000 SEK tagits ut i kontanter
från Allans Privatkonto.
- Mellan juni och november 2022 har Allan överfört 189 700 SEK till Marna Mc
Ghee via Swish.
- Under motsvarande period har Allan erhållit totalt 46 900 SEK från Marna.
- Större kontantuttag sker ofta i samband med att Allan överfört större summor till
Marna Mc Ghee via Swish samt till motparterna Mikaela Engberg och Like
Delic.
- Den 4 november överför Allan 90 000 SEK till sitt Privatkonto.
- Samma dag uppgår transaktioner på Privakontot till totalt 92 000 SEK genom
kontantuttag samt via swishöverföringar till Marna Mc Ghee och Mikaela

Ja men det här går väl knappast emot något jag påstått? Hans inkomster var större än hans regelbundna (dvs inte inklusive narkotika) utgifter.

Jag menar ju att han hade tillräckligt med pengar för att kunna köpa såna här mängder för eget bruk, åtminstone till en början, sen fick han sälja sin bil och hon tigga pengar från släktingar osv. Jag tycker inte personligen att det finns något som tyder på att de ägnat sig åt försäljning. Mer än den stora mängden i sig alltså, som för all del antyder den möjligheten, men det är ju faktiskt möjligt att köpa såna mängder till sig själv också.
Citera
2023-04-07, 00:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ja men det här går väl knappast emot något jag påstått? Hans inkomster var större än hans regelbundna (dvs inte inklusive narkotika) utgifter.

Jag menar ju att han hade tillräckligt med pengar för att kunna köpa såna här mängder för eget bruk, åtminstone till en början, sen fick han sälja sin bil och hon tigga pengar från släktingar osv. Jag tycker inte personligen att det finns något som tyder på att de ägnat sig åt försäljning. Mer än den stora mängden i sig alltså, som för all del antyder den möjligheten, men det är ju faktiskt möjligt att köpa såna mängder till sig själv också.

Han har väl inte sålt sin bil?
https://biluppgifter.se/brukare/person/3DY6Dk2Bmr/aV3EawwN3y
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in