2023-04-06, 18:41
Medlem
Hittade en tidigare tråd men den svarade inte riktigt på min fråga.
Vi skiter i vart jag jobbar, men har insjuknat i vad jag misstänker är influensa. Vart sjuk i tre dagar nu, och ska jobba över påskhelgen. Berättade att jag hade feber (och dumt nog) så sa jag att jag hade 37.8 varpå arbetsgivaren sa att det inte var feber och att jag har en förkylning och ska vara på plats och jobba i helgen.

Låg inne på sjukhus för ett år sedan, där konstaterade de att min kroppstemp är 36.2 grader, uppmätt över tre dagar, räknas inte då 37.8 som feber? Det är ändå en höjning med 1.6 grader. Eller är gränsen alltid 38 oavsett vilken kroppstemperatur som är normal? För har man i så fall 37.5 som normal kroppstemperatur så har man ju en feber som ligger på 39.1 vid en ökning på 1.6 grader.

Arbetsgivaren hävdade att FHM tagit bort förkylning som giltig sjukfrånvaro och jag är lite rådvill vad jag ska göra.
Citera
2023-04-06, 18:51
Medlem
Man brukar väl säga att normaltemperaturen hos en människa ligger mellan 36,5 till 37,5... men alla är ju olika. Vissa har lägre normaltemperatur så man får ju gå på vad ens normaltemperatur ligger på. Som du själv var inne på, om man t.ex. har 36,5 som typiska kroppstemperatur, så blir 37,8 en rejäl ökning jämfört med någon som har 37,5 som normaltemperatur.
Citera
2023-04-06, 18:53
Medlem
VackraYazmines avatar
Jag har också lurat på det där om temperaturen vid feber, hittar ingen bra källa, så kan inte svara.

Till din arbetsgivare tycker jag att du ska säga att du blivit sjukare. Tycker det är dålig stil av en arbetsgivare att säga som han gör. Är du sjuk så har du rätt att vara hemma. Man kan känna sig riktigt pissig av en förkylning utan att ha någon feber alls. Han kan inte tvinga dig att jobba när du är förkyld. Ljug att du blivit sjukare, eller så förklarar du som det är, och ber honom kontakta ditt fack ifall han har synpunkter. Vet inte vad du har för anställning, men är du fast anställd, så kan han inte göra ett skit åt att du är hemma och är sjuk. Du har rätten på din sida i vilket fall som helst.
Citera
2023-04-06, 18:54
Medlem
zombie-nations avatar
I princip har arbetsgivaren rätt. Förkylning ska man jobba med. Men det är inte bara febern som avgör hur sjuk man är. Man kan faktiskt vara vansinnigt sjuk helt utan feber. Säg att man hostar så man kräks, det kanske är otrevligt att ha på jobbet. Klarar man inte av arbetet är man för sjuk för att vara där. Feber är ett dåligt mått.

Det är inte som när ens mamma skickade en till skolan för att man inte hade feber, sådant gjorde de förr, numera fattar man att sjukdom inte måste medföra feber.

Känner man sig riktigt rutten ska man stanna hemma, annars fäller man hela arbetsplatsen. Men det kanske inte din idiot till arbetsgivare tänkte på.
Citera
2023-04-06, 18:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMacdoo
Hittade en tidigare tråd men den svarade inte riktigt på min fråga.
Vi skiter i vart jag jobbar, men har insjuknat i vad jag misstänker är influensa. Vart sjuk i tre dagar nu, och ska jobba över påskhelgen. Berättade att jag hade feber (och dumt nog) så sa jag att jag hade 37.8 varpå arbetsgivaren sa att det inte var feber och att jag har en förkylning och ska vara på plats och jobba i helgen.

Låg inne på sjukhus för ett år sedan, där konstaterade de att min kroppstemp är 36.2 grader, uppmätt över tre dagar, räknas inte då 37.8 som feber? Det är ändå en höjning med 1.6 grader. Eller är gränsen alltid 38 oavsett vilken kroppstemperatur som är normal? För har man i så fall 37.5 som normal kroppstemperatur så har man ju en feber som ligger på 39.1 vid en ökning på 1.6 grader.

Arbetsgivaren hävdade att FHM tagit bort förkylning som giltig sjukfrånvaro och jag är lite rådvill vad jag ska göra.
Nej, du har inte influensa, men möjligen en lättare förkylning.
Ingen annan än du själv kan känna om du orkar jobba eller inte.
Citera
2023-04-06, 18:57
Medlem
VackraYazmines avatar
Det FHM har tagit bort är att man MÅSTE vara hemma vid förkylning.
Inte att ”förkylning ej är giltig frånvaro”. Det kan inte FHM bestämma. I Sverige har man rätt att vara sjukskriven om man upplever sig sjuk. Dag 8 behöver du läkarintyg, men innan dess är det du som avgör hur du mår.
Citera
2023-04-06, 18:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
I princip har arbetsgivaren rätt. Förkylning ska man jobba med. Men det är inte bara febern som avgör hur sjuk man är. Man kan faktiskt vara vansinnigt sjuk helt utan feber. Säg att man hostar så man kräks, det kanske är otrevligt att ha på jobbet. Klarar man inte av arbetet är man för sjuk för att vara där. Feber är ett dåligt mått.

Det är inte som när ens mamma skickade en till skolan för att man inte hade feber, sådant gjorde de förr, numera fattar man att sjukdom inte måste medföra feber.

Känner man sig riktigt rutten ska man stanna hemma, annars fäller man hela arbetsplatsen. Men det kanske inte din idiot till arbetsgivare tänkte på.
Nej, arbetsgivaren har inte rätt. Det finns inget som säger att man SKA jobba med förkylning.
Är man dålig och inte orkar jobba ringer man och sjukskriver sig helt enkelt.
Citera
2023-04-06, 19:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, arbetsgivaren har inte rätt. Det finns inget som säger att man SKA jobba med förkylning.
Är man dålig och inte orkar jobba ringer man och sjukskriver sig helt enkelt.

Jag uttryckte mig nog dumt. Jag menar också att man inte ska jobba om man inte klarar av det. Men man får komma in med en förkylning och snora ner alla.
Citera
2023-04-06, 19:02
Medlem
f30malmos avatar
Finns ingen anledning att berätta vilken temperatur man har för arbetsgivaren, känner man sig för sjuk för att jobba så bara sjukanmäler man sig och säger att man är för sjuk för att jobba. Arbetsgivaren behöver inte veta detaljerna.

Själv har jag en normaltemp på 36.1 och ligger ibland under 36, jag känner mig väldigt sjuk när jag har 38.
Citera
2023-04-06, 19:08
Medlem
Tack för snabba svar!
Kommer sjukanmäla mig imorgon och ser jag hur jag mår i helgen.

Arbetsgivaren är i sig ganska så bra, men har väl ganska så svårt att täcka de här dagarna, så det är väl därför han visar det här pissiga beteendet.

Mvh
Citera
2023-04-06, 19:10
Medlem
Enligt moderna forskningsrön har man feber om ligger 1 grad över sin normaltemperatur.
Själv har jag en normal morgontemperatur mellan 36,3 och 36,5 och jag känner mig febrig om jag har högre än 37,5.

Citat:
Kroppstemperaturen är individuell och den normala temperaturen kan vara så låg som 35-36 grader särskilt hos äldre. Det innebär att man kan ha feber långt innan termometern visar 38°C. Biomedicinska analytikern Ewa Grodzinsky förklarar varför vi behöver ett nytt synsätt på vad som är feber.

https://www.vardfokus.se/yrkesroller...-pa-nytt-satt/

Citat:
Forskare slår hål på myter om feber
Släpp dina gamla föreställningar om att 37 är normaltemperatur och 38 feber. Två svenska pionjärer inom feberforskning har visat att det inte stämmer. Nu vill de få dig att tänka i nya banor.

https://www.vardfokus.se/nyheter/for...yter-om-feber/

Citat:
Ett omfattande kunskapsunderlag visar att kroppstemperaturen varierar såväl mellan som inom individer och att äldre personer med fysisk och/eller kognitiv funktionsnedsättning har lägre kropps*temperatur.
Den rådande normen är trots detta att feber definieras som >38 °C och normal temperatur som 37 °C, vilket skapar osäkerhet vid bedömning av om patienten är febril eller inte.
För att främja evidensbaserad praxis föreslår vi att kroppstemperatur ska bedömas relaterat till individuellt basvärde och att samma mätställe, utan justeringar till andra mätställen, ska användas.

https://lakartidningen.se/klinik-och...-pa-tradition/
Citera
2023-04-07, 08:00
Spelar ingen roll vad du ”brukar ha för temp”.

38,0-38,5 räknas som subfebril (”lite feber”).
>38,5 feber.

Men alltid gulligt när folk påstår att de brukar ha en kroppstemp på 35 och alltså har dom feber vid 36.7
Kan förstå att du började känna dig kass vid 37,8 det betyder dock inte att du har feber men kanske på g.

Tempen varierar ju också över tre dygn (frisk som sjuk) så de kan inte inte ha konstaterat att din temp är precis 36.2? Låter underligt.
Senast redigerad av piptaz 2023-04-07 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in